Panasonic Viera TX-P50VT50 Review

Arjoes 12 augustus 2012, laatste update op 7 juli 2015, 22.470 views

Panasonic Viera TX-P50VT50

Panasonic heeft met de VT50 een fantastische televisie neergezet. De extra opties en accessoires maken het veel meer dan een tv alleen.

Pluspunten

• Uitmuntende beeldkwaliteit (ook overdag)
  • Zeer diepe zwartwaarden, zwart is gewoon zwart
  • Gamemode met lagere input lag
  • Gemakkelijk te monteren en te gebruiken zonder lezen van de handleiding
  • De VT50 hoeft niet aan te staan om van het beeld te genieten. Deze ziet er op zichzelf al heel mooi en strak uit
  • Werkt goed op het Ziggo netwerk
  • Batterijduur 3D bril
  • De dualcore processor maakt de tv zeer snel

Minpunten

• De verticale kijkhoek is onvoldoende. Dit kan vooral bij gebruik van de Wii, of een Xbox Kinect een nadelig effect hebben
  • De sms-invoer zou ook als algemene andere weergave op het virtuele toetsenbord beschikbaar mogen worden gemaakt
  • Opstarttijd vanuit stand-by soms erg lang
  • Viera Touch Pad is erg snel leeg en heeft geen batterijindicator?
  • De VT50 zou bij Viera Remote ook de sessie en cookies van de browser mogen overnemen. Omdat dit een eigen app is, lijkt dit ook binnen restricties voor iOS apps door Apple nog mogelijk
  • Tijdens het tv kijken is het niet mogelijk een programma op een ander kanaal op te nemen
  • 3D bril zit niet lekker voor brildragers

Slot
        17.  Stroomverbruik
        18.  Conclusie

Introductie

Mede vanwege het hoge stroomverbruik is plasma voor mij nooit een optie geweest, maar na het lezen van de review door Tweakers.net was ik toch enthousiast en vooral nieuwsgierig geworden. Is het beeld echt zo veel beter? Hoe is 3D in mijn eigen woonkamer? En wat heeft de VT50 mij meer te bieden tegenover mijn huidige televisie (een Sony Bravia 40Z5500 in 40” uit 2009)? Toen Tweakers.net een actie startte om de Panasonic VT50 te mogen reviewen heb ik mijzelf zonder twijfelen direct opgegeven. Ik werd ingeloot, uitgenodigd op het hoofdkwartier en na een snelle Tweakers maaltijd, verrassende rondleiding en de presentaties van Tweakers en Panasonic kregen we alvast een voorproefje van het toestel. Panasonic werd daarbij goed vertegenwoordigd zodat we vooraf al wat lastige vragen konden afvuren op het team. 2 weken later was het zover en kwam de koerier de VT50 afleveren.

Een enorme doos

Het eerste dat opviel was de enorme doos van de VT50 in zijn kleinste variant, de 50”. In verband met de maten en het gewicht van de VT50, zo’n 35kg, had ik versterking ingeroepen om hem op zijn plek te krijgen op de tweede etage. Op de doos stond duidelijk vermeld dat de tv niet plat mocht komen te liggen en rechtop verplaatst moet worden. Ook stond er, super handig!, op de doos hoe de standaard aan de televisie gemonteerd dient te worden. Zo kan je als echte Nederlander zonder het lezen van de handleiding, direct met de tv aan de slag. De doos kan gemakkelijk geopend worden, waarna de standaard in elkaar kan worden gezet zonder dat de televisie eruit getild hoeft te worden. Je kunt merken dat er echt is nagedacht over het uitpak- en montageproces. De bovenkant van de doos is eenvoudig te verwijderen en de onderdelen en accessoires zijn gemakkelijk uit de doos weg te nemen.

Een plaatje om te zien

Als de VT50 op zijn plek staat en is aangesloten, hoeft deze niet aan te staan om van het scherm te genieten. Een mooie chroom-kleurige rand siert het donkerzwarte paneel. Het geheel staat stevig stabiel op de voet en is met 5cm diepte ook vrij plat te noemen. Alle aansluitingen zijn netjes verwerkt aan de zij- en onderkant. Opvallend is dat de voedingskabel wel aan de achterkant in het midden van het toestel te vinden is. Een haakse kabel werd meegeleverd, waardoor de televisie ondanks de aansluiting voor het stroomtoevoer, toch redelijk vlak voor een wand in een beugel geplaatst kan worden. De tv is verder niet in hoogte verstelbaar, wel is de tv iets te draaien.

Accessoires

De TV wordt geleverd met een afstandsbediening, een Touch Pad, 2 nette 3D-brillen, een adapterkabel voor SCART en een voor Component video/audio en Composiet video, voedingskabels zonder en met hoek (haakse Schuko). De afstandsbediening ligt lekker in de hand, heeft de beschikking over een lampje in het donker, is eenvoudig in gebruik en herkenbaar voor gebruikers van eerdere Panasonic TV’s. Dat is wat mijn ouders als trotse eigenaar van hun 9 jaar oude Panasonic TV zeiden.

Het bijgeleverde Touch Pad is iets extra’s. Zo moet dit ook zeker gezien worden. Het koppelen van het Viera Touch Pad over Bluetooth is vrij gemakkelijk, maar de batterijduur is echter niet zo lang. De oorzaak hiervan lijkt te komen doordat het Touch Pad continue aan staat. Ik heb geen indicator gezien waaraan te zien was of het Touch Pad was in- of uitgeschakeld. Persoonlijk vond ik het Touch Pad verder ook geen meerwaarde bieden boven de standaard afstandsbediening waarmee dezelfde handelingen, al dan niet iets minder precies, uitgevoerd kunnen worden. Wie denkt dat het met het Touch Pad eenvoudig typen is op een virtueel toetsenbord komt ook bedrogen uit.

Aansluitmogelijkheden

De aansluitingen, op de voedingsaansluiting na, bevinden zich aan de zijkant en onderkant. Aan de zijkant zijn 4 HDMI en 3 USB aansluitingen te vinden met daarboven twee sleuven waarvan een voor een CI+ module en de ander voor een SD kaart.

Aan de onderkant heeft de VT50 naast de adapterkabel, een satelliet-, kabel en S/PDIF optical aansluitmogelijkheden, ook een etherpoort die gigabit ethernet ondersteund. Maar leuker nog is dat de tv standaard is uitgerust met Wifi. Middels de setup is de toegang naar het internet via Wifi snel en gemakkelijk in te stellen, waarna de tv beschikt over een vlotte internettoegang.

Ook Bluetooth zit standaard ingebouwd. Een toetsenbord kan dan ook zowel op USB, als via Bluetooth worden aangesloten. Een standaard USB muis wordt niet ondersteund en ook mijn trackpad kreeg ik over BlueTooth niet gekoppeld. Wel worden er verschillende gamepads ondersteund waarmee de spellen uit de Market kunnen worden gespeeld (ondersteunde USB-randapparatuur). Voor koptelefoons via Bluetooth biedt de VT50 ‘Lipsync’ aan waardoor video en audio in sync lopen.

Tweaker chupie vult hierop aan: * chupie ...ik weet uit ervaring dat een toetsenbord gecombineerd met een trackpad zoals bijvoorbeeld de logitech K400 wel werkt.

Instellingen

Het menu reageert snel en is prettig vormgegeven. De instellingen zijn overzichtelijk en duidelijk ingedeeld. Zonder handleiding kun je dan ook al snel je weg door de instellingen vinden en dat terwijl er heel veel verschillende instellingsmogelijkheden worden aangeboden.

Geluidskwaliteit

De VT50 heeft de beschikking over 3D Real Sound met 8 speakers en een subwoover. De verwachtingen hiervan mogen niet te hoog zijn. De kwaliteit van het geluid is voor een tv wel zeer redelijk te noemen, maar een vrij eenvoudige 5.1 geluidsset geeft al snel beter geluid. In mijn testopstelling was ik dan ook heel blij met de S/PDIF optical aansluiting.

Beeldkwaliteit

De VT50 werd gekalibreerd afgeleverd door tweakers.net. De kleurverzadiging en kleurinstellingen waren dan ook direct zeer goed te noemen. Het scherm was mooi helder met diepe zwartwaarden dankzij het 'Infinite Black Ultra-paneel' en een mooi hoog contrast. De wow-factor was duidelijk aanwezig. Plasma kan inderdaad een veel mooier beeld geven dan mijn huidige Sony televisie. De VT50 heeft de beschikking over verschillende ‘profielen’ van beeldinstellingen. Zo worden kleuren in de THX Bright Mode wel heel anders weergegeven en geoptimaliseerd voor zeer belichte ruimtes. Naast de THX Bright Mode doet het ‘Louvre Filter’ zijn werk waardoor het beeld ongeacht het beeldprofiel ook in fel zonlicht goed te zien is.

Ook is er een Game Mode beschikbaar die naast een lagere input lag, ook een eigen kleurenprofiel heeft. De VT50 heeft verder zeer veel calibratiemogelijkheden, maar om de volgende reviewer niet op het verkeerde been te zetten, ben ik hier verder van af gebleven. De ‘Intelligent Frame Creation’ en 24p Smooth Film heb ik op Min (minimaal) ingesteld. Zo bleef het scherm wel mooi vloeiend lopen, maar kreeg ik geen klachten van mijn vriendin over bewegingen op het scherm waar je zeeziek van kunt worden.

Horizontaal is de kijkhoek zeer goed te noemen, als je een glimp van het scherm kunt opvangen zien de kleuren er nog nagenoeg hetzelfde uit dan wanneer je recht voor de tv zit. Verticaal is dit een heel ander verhaal. Het zojuist genoemde Louvre Filter is hier hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van omdat de verticale kijkhoek bij het voorgaande model, de VT30, beter blijkt te zijn. Wanneer je op korte afstand van de VT50 staat en naar beneden moet kijken om het beeld te kunnen zijn, lijkt dit wel erg donker. In eerste instantie lijkt dit niet zo’n probleem omdat je normaal gesproken op ongeveer dezelfde hoogte als de tv zit, maar bij gebruik van een Wii of Xbox Kinect waarbij je voor de tv staat zou hierdoor toch hinder kunnen ontstaan.

Op onderstaande foto is goed te zien hoe het Louvre Filter werkt. De VT50 (achterste televisie) laat een minder duidelijke weerspiegeling van de witte tafel zien. Wel is te zien dat de foto van bovenaf is genomen en dat het beeld een stuk donkerder is dan op het voorste toestel (Sony).

VT50 en Ziggo

Na het invoeren van de CI+ smartcard en de module kan er naar zenders worden gezocht. Het invoeren van de providergegevens zoals de frequentie spreekt voor zich en het duurde slechts 30 seconden tot elk kanaal was gevonden. Na een koude start geeft het scherm al zeer snel beeld. Dit in tegenstelling tot de stand-by functie, die af en toe verrassend lang nodig had om direct na het inschakelen een commercieel tv-kanaal in HD weer te geven.

Er kan op verschillende manieren tussen de kanalen worden gezapt. Bijvoorbeeld door de guide te gebruiken, een nummer van een tv-kanaal in te toetsen (0-9999), of door te zappen naar een volgend of vorig kanaal. Bij dit laatste voorbeeld verschijnt er ook een krullend pagina effect dat de eerste 2 keer nog leuk is, maar daarna het idee geeft dat het zappen vertraagd is door dit effect.

BluRay afspelen

Om de prestaties van de VT50 in volle glorie te kunnen beoordelen had ik een PS3 aangesloten. 1080p is een lust voor het oog. Alles is mooi scherp en BluRay’s zijn geweldig om naar te kijken. Daarnaast wordt ook Viera Link ondersteund. Met Viera Link kan een ander apparaat worden bestuurd over HDMI. In dit geval de PlayStation 3. Zo kan het menu van de PS3 doorgelopen worden en films worden gepauzeerd met de afstandsbediening van Panasonic. Viera Link is onderdeel van Smart Viera en de Viera Tools.

3D content afspelen

De VT50 is uitgerust met actieve 3D weergave en komt met 2 moderne 3D-brillen. De 3D-bril heeft een donkere kleur en een strak en modern uiterlijk. In plaats van een accu, worden deze 3D-brillen van stroom voorzien doormiddel van een batterij. Het voordeel hiervan is dat er geen accu is die naar verloop van tijd minder lang mee gaat. De bril is werkzaam op 1 enkele Panasonic CR2025 Lithium batterij van 3 volt. De batterijduur is zeer goed te noemen. Wel is het raadzaam verschillende reservebatterijen op voorraad te hebben. Het vervangen van een batterij is niet heel moeilijk, maar ook geen klusje dat je tijdens een spannende film zou willen doen. In de twee weken dat ik de televisie heb mogen reviewen, heb ik niet 1 keer de batterij hoeven verwisselen. En dat terwijl ik heel wat films heb bekeken en 3D-games heb gespeeld. Bij het koppelen/aanzetten van de bril doormiddel van een schuifknop aan de bovenkant verschijnt er een batterij-indicator op het tv-scherm. Deze zelfde schuifknop kan worden gebruikt om de bril in 2D-mode te zetten.

Wanneer er naar een film wordt gekeken waarbij de ondertiteling niet geschikt is gemaakt voor 3D is de ondertiteling maar voor 1 oog zichtbaar. Als deze 3D film met de bril in 2D gekeken wordt, slaat de bril het tweede beeld over, waardoor ook het beeld met de ondertiteling zou kunnen wegvallen. De tv heeft ook de mogelijkheid om 2D naar 3D signaal te converteren. Dit is niet te vergelijken met de kwaliteit van een echte 3D film, maar zelfs televisiereclames werden nog redelijk in 3D weergegeven.

De bril is niet zwaar, maar als vaste brildrager zit de 3D-bril niet fijn op de neus. Om de 20 minuten moest ik de bril weer even goed opzetten omdat ik niet alleen het idee had dat hij mijn neus af gleed, maar dit bleek werkelijk zo te zijn. De 3D-bril dekt de zijkanten goed af, maar als je echt wilt genieten van 3D is een verduisterde ruimte een must. In een verlichte ruimte zijn flikkeringen waarneembaar doordat de glaasjes om en om aan en uit worden gezet.

Hoewel het beeld iets donkerder is in 3D dan bij 2D, heb ik verder geen vervelende dingen als crosstalk kunnen ontdekken. Films die speciaal voor 3D gemaakt zijn, zoals Immortals, zijn echt super scherp. Het bioscoop-gevoel werd zeker geëvenaard. Mede door de grootte van het scherm. Het leuke van 3D in de huiskamer is de mogelijkheid te kijken naar 3D materiaal dat niet in de bioscoop beschikbaar is. Gamen in 3D is bijvoorbeeld een leuke toevoeging.

Gamen met de VT50

Op de game-stand is de input lag ongeveer 35ms. Hierdoor is er goed te gamen op de TV. Om na te gaan hoe goed, heb ik Unreal Tournament 2004 weer eens uit de kast gehaald. Bij deze shooter zijn zeer snelle reflexen nodig. Dit bleek niet echt een probleem. Als de game-mode niet stond ingeschakeld maakte de input lag wel dat ik meer mis dan raak schoot.

Ook de Nintendo 64 was met de adapter kabels (scart) aan te sluiten. De Component aansluiting heb ik nog even getest door de Wii uit de kast te halen. De beelden hiervan werden niet teveel uitgerekt en het geheel zag er dan ook nog steeds leuk en speelbaar uit. Dit in tegenstelling tot de Nintendo 64 waarvan de beeldkwaliteit wel heel dramatisch is te noemen.

Viera Tools

Wanneer je meer doet dan tv kijken via satelliet of de kabel, komen de Viera Tools om de hoek kijken. De Viera Tools omvatten een verscheidenheid aan functies inclusief het Viera Connect platform. Kortgezegd is dit een platform dat gebruik kan maken van het internet. De eerste keer dat ik gebruik maakte van Viera Connect was er een update beschikbaar. Deze duurde helaas wel erg lang en de TV is tot twee keer opnieuw opgestart. Tot zover het even snel laten zien van een filmtrailer via Youtube.

De internet browser dat deel uitmaakt van het Connect Platform biedt de basisfuncties als; vorige- en volgende pagina, zoommogelijkheden, favorieten, vernieuwen van de pagina en een home knop. Verder zijn er invoervelden voor URL en zoekwoorden voor Google.

Apps kunnen worden gedownload en geïnstalleerd via de Market (hierover meer in Viera Connect Market). Er kan gebruik worden gemaakt van het DLNA protocol (Viera Connect) om bestanden (video’s, foto’s en muziek) af te spelen, maar ook door bijvoorbeeld gebruik te maken van een externe harddisk of om een tv-programma op te nemen. Dit gaat moeiteloos en ook HD films in zowel 2D als in 3D laten zich gemakkelijk streamen over Wifi naar de VT50. Hierbij maakte ik gebruik van het gratis programma PS3 Media Server, dat ondanks de naam meer bestanden wist af te spelen op de VT50, dan op de PS3.

Externe harddisk

Mijn externe harddisk geformatteerd in Mac OS Uitgebreid (journaled)-formaat werd niet herkend. Wel werd mijn Western Digital Passport op NTFS herkend. Alle afbeeldingen en video’s werden snel gevonden en naast elkaar weergegeven. Mappen worden echter niet herkend. Als er iets op de harddisk staat dat niet voor anderen bestemd is, laat dit dan niet op de harddisk staan. Het was een positieve verrassing dat de VT50 out of the box overweg kon met VOB-bestanden, WMV en MKV.

Met een aangesloten externe harddisk is er ook de mogelijkheid om programma’s op te nemen. Dit kan als het toestel in stand-by-mode staat, of als het staat ingeschakeld. Wanneer het toestel is ingeschakeld en er een kanaal wordt opgenomen is het niet mogelijk om weg te zappen van het kanaal. De tuner is dan ‘gelocked’. Programma’s die worden opgenomen kunnen wel tijdens het opnemen worden bekeken.

Viera Connect Market

De Market biedt nog niet veel (Nederlandstalige) applicaties. Wel staan er enkele games in, Skype, widgets. De apps die je van een tv zou mogen verwachten zijn aanwezig. Wat opviel bij het invoeren van gegevens in de shop is de andere weergave van het virtuele toetsenbord naar de ‘sms’ methode. Deze werkt met de afstandsbediening veel sneller en prettiger dan het normale virtuele toetsenbord. De numerieke knoppen, stellen dan letters voor waardoor het typen vele malen sneller verloopt.

Door de dualcore processor verloopt alles lekker vlot. Het installeren en openen van apps is dan ook zo gebeurt. Voor het downloaden van apps is wel een account nodig. Het is hierbij niet noodzakelijk om een creditcard of andere betaalmethode toe te voegen. Verder is er ondersteuning voor multitasking. Er kunnen zo verschillende applicaties tegelijkertijd worden geopend. De Viera Connect market bevat ook een sectie ‘SHOPPING’ waarin hardware wordt aangeboden. Hier was ook een ‘Panasonic TV Cam for Skype’ te vinden. Skype is alleen te gebruiken met een compatibele camera. Deze camera werd helaas niet voor minder dan 110 euro aangeboden.

Viera Remote

De Viera Remote app maakt het mogelijk content vanaf de iOS of Android telefoon of tablet te delen met de tv. Dit klinkt leuker dan het is. In de praktijk blijkt de app niet altijd even handig. Als er een webpagina wordt weergegeven op de tablet en naar de tv geschoven wordt, neemt deze geen cookies en sessies over, maar de VT50 bezoekt vervolgens dezelfde link.

Het toetsenbord in de app is niet direct te gebruiken, maar kan alleen ‘key strokes’ versturen. Dit is vervelend wanneer er een foutief karakter wordt ingevoerd. Er is dan bijvoorbeeld geen directe mogelijkheid om via een backspace het karakter te verwijderen. Er moet dan weer naar het backspace knopje op het virtuele toetsenbord worden genavigeerd.

Stroomverbruik

Mijn gemeten piekvermogen van 459,9 watt was wel even schrikken, maar over het algemeen lag het stroomverbruik tussen de 170 en 270 watt. Wanneer de tv stond uitgeschakeld gaf mijn stroommeter verder geen verbruik op.

Panasonic heeft met de VT50 werkelijk een fantastische televisie neergezet. De extra opties en accessoires maken het veel meer dan een tv alleen. Was de VT50 tijdens de eerste kennismaking nog ruim de 2000 euro-grens gepasseerd, is deze inmiddels voor minder dan 1600 euro online te bestellen. De nieuwe prijsstelling begint nu meer concurrerend te worden. Het instapmodel van 50” is wel al vrij groot. Een toevoeging van een 46” of zelfs een 42” model, dat voor velen al groot genoeg is, zou ook qua prijs nog aantrekkelijker kunnen zijn.

Nu de VT50 eenmaal is opgehaald begin ik mij steeds meer te storen aan de functies en taken die ontbreken op mijn huidige Sony televisie, of met de Panasonic VT50 gemakkelijker konden worden uitgevoerd. Het hogere stroomverbruik kan in mijn situatie veel gecompenseerd worden door het rechtstreeks streamen (DLNA) naar de TV in plaats van naar de PS3, of door het aansluiten van een externe harddisk. Het schrijven van deze review wordt door mij dan ook een beetje ervaren als een straf. Het beeld van de Panasonic is heel veel beter, 3D is gaaf en een welkome toevoeging voor elke filmliefhebber en wat de VT50 meer te bieden heeft, dat staat hierboven uitgebreid omschreven.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P50VT50?

Ik lees dat een muis/trackpad niet ondersteund word maar ik weet uit ervaring dat een toetsenbord gecombineerd met een trackpad zoals bijvoorbeeld de logitech K400 wel werkt.

pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard
Ik kreeg mijn muis en trackpad niet gekoppeld, maar ik heb er melding van gemaakt in de review. :)

[Reactie gewijzigd door Arjoes op 6 augustus 2012 11:37]

Dat klopt, een losse muis/trackpad word niet herkend maar op de een of andere manier die van het toetsenbord wel.
Hallo chupie. Ik heb de 400plus. Kun je mij zeggen hoe ik de trackpad werkend kan krijgen?
Heb een Panasonic Viera P55VT60.
Dank je.
j0p3Y
Bij de K400 was het een kwestie van de USB dongle er in pluggen en klaar.
De VT30 brillen zouden toch echt compatible moeten zijn met de VT50 ... heb je dat echt zelf getest ??
Wat ik van panasonic heb begrepen werken de nieuwe brillen met bluetooth in tegenstelling tot de oude brillen.

Oude brillen werken niet op de nieuwe toestellen en andersom.
Ik heb dit inderdaad zelf getest en vervolgens nagevraagd bij Panasonic. Ik kreeg hierop het volgende antwoord: "Sinds de line up van 2012 is er een nieuw signaal gebruikt voor de interactie tussen TV en bril, waardoor de brillen van de voorgaande jaren (voor de VT20, VT30) niet meer compatibel zijn met de nieuwe TVs. "
Ik zelf heb de Panasonic TX-P55VT50 ben zelf goed te spreken over het beeld, geluid is redelijk, bediening werkt goed, gebruik de pad niet is niet stabiel.
Maar heb een groot probleem en dat is het inbranden van de logo's, heb hem eerst 200 uur in de standaard fabrieks instellingen laten staan volgens verkoper zou hij in de cinema stand moeten staan de eerste 200 uur maar dat was geen kijken slechte kleuren enz.. Je moet er van uit kunnen gaan dat Panasonic in de standaard instelling goed beeld moet geven en geen inbranding kan geven, zou je dit in de stand dynamic zetten dan krijg je dus een hogere contrast beeld en dan zou het wel mogelijk zijn. Ik had ook gelezen op internet dat de logo's lichtjes van plaats veranderen om inbranden te verkomen en dat het tegenwoordig niet meer voorkomt dat dit gebeurd, maar helaas is dat niet zo......
Hoe kan je de inbranding zien, op lichte kleuren zoals wit, licht blauw enz is het goed te zien tijdens de reclamen uitzending vooral met geel van de Jumbo reclame, zie ik RTL4 en Net 5 en 2 schuine streepjes van RTL 7 lichtjes staan en rechts NL 1, bij zwart of donker beeld zie je niks. Heb al 2 uur een sneeuwbeeld laten zien om de mogelijke inbranding of na-ijleffect weg te halen maar dat wil ook niet helpen, zal hier wel mee moeten leven.
Heb TV bijna 2 maanden in bezit.
Heb je geprobeerd de ingebouwde burn-in remover te gebruiken? Is te vinden in het menu. Tevens voor in de toekomst: Gebruik de pixel-orbiter, die smeert het probleem uit over een groter gebied, zodat het minder opvalt. Als je de burn-in removal optie gebruikt voor een paar uur en vanaf dat moment de pixel orbiter inzet, dan verwacht ik dat je over een maandje helemaal geen last meer hebt van de logo's. Zie ook het stukje in mijn review over inbranden.
Mooie review. Ik wil vooral mijn complimenten maken over de schrijfstijl.
Precies goed: Niet te langdradig maar ook niet te kort van stof. Niet te zakelijk maar ook niet te familiar.

Zeer fijn leesbaar.

Alleen als ik een tip mag geven. Je hebt een gewoonte uit het Engels overgenomen die je overal steeds vaker tegenkomt. In het Engels worden woorden inderdaad losgeschreven van elkaar. Echter in het Nederlands worden ze per definitie aan elkaar geschreven en in sommige gevallen met een verbindingsstreepje er tussen.

In jouw review is het dan ook niet "calibratie mogelijkheden", zoals je schrijft maar "calibratiemogelijkheden".
Dit geldt o.a. ook voor "reservebatterijen" i.p.v. het door jou getypte "reserve batterijen".

Verder hadden er misschien iets meer foto's toegevoegd kunnen worden, maar voor de rest... uit de kunst! Van mij krijg je dan ook 4 sterren.

Ik zou hem zo kopen aan de ahnd van jouw review als ik het geld had, ware het niet dat ik de trilling van de meeste plasmaschermen waarneem en bij LED niet.
Qua kleuren en vloeiendheid ben ik namelijk juist meer een voorstander van plasma.

[Reactie gewijzigd door evonck op 17 juni 2012 02:03]

Bedankt voor de feedback! Op basis hiervan heb ik enkele kleine aanpassingen doorgevoerd. Zelf kwam ik bij het nalezen ook nog wat tegen.

Graag had ik nog enkele foto’s extra willen plaatsen, maar het maximum staat voor mij op 4. Om die reden heb ik verschillende foto’s gecombineerd.
Ik vind dat je een prima leesbare review hebt geschreven. Helder, duidelijk en in gewone mensentaal. Overigens, en daar kan jij niets aan doen, heb ik kortgeleden de TX-P50VT30 aangeschaft. Alleen het prijsverschil al rechtvaardigd mijn keuze in deze of je moet ongeveer 600 euro voor een browser en bluetooth uit willen geven. Mijn persoonlijke mening (inderdaad, persoonlijke) is dat er te weinig verschil zit tussen de VT30 en de VT50. Vergis je niet, ik ben een Panasonic Freak, maar ze laten ook wel eens wat steekjes vallen. Zo is Vierra Connect natuurlijk nu al "ouderwets" en vallen de apps enorm tegen en ook dat ze niet op de Nederlandse markt gericht zijn is ook al een miskleun van jewelste (denk maar aan het ontbreken van uitzending gemist o.a.). Daarentegen is de beeldkwaliteit van Panasonic Plasma boven alles verheven en is zelfs DLNA i.c.m. serviio software uitmuntend. Al met al goede review, maar het zal mij niet de VT30 in laten ruilen voor de VT50.
Zelf heb ik een p42gt50 aangeschaft. Panasonic en verschillende winkeliers gaven aan dat uitzendinggemist niet mogelijk was op deze tv. Via de browser lukt het me niet om uitzendinggemist te bekijken, maar via hbbtv werkt het perfect. Zelfs beter en sneller dan bij mijn Philips blurayspeler. Hbbtv werkt bij mij via digitenne, maar ook bij buitenlandse zenders via de satelliet werkt hbbtv uitstekend!
Groet
Goede Review, Prima uitgelegt... :)
Alleen jammer dat er geen DVI aansluiting op zit.
maar dat zal niet zo veel uitmaken als je er een HDMI in doet..
Waarom zou je DVI erop willen? Een DVI-poort is alleen maar groter en totaal overbodig door de aanwezige HDMI-poorten. Met een HDMI naar DVI converter kan je gewoon alles met een DVI-uitgang aansluiten op de HDMI-ingang van de TV. Kosten geen bal die converters (immers: HDMI = DVI + audio (+evt ehternet tegenwoordig))
Thanks voor de nuttige review!! Ik ben aan het rond kijken om mijn huidige Panasonic Plasma uit 2008 te gaan vervangen voor een nieuwe versie. En zoals mijn vermoeden doet bevestigen is het stroomverbruik niet anders dan mijn huidige.

Wel heb ik een vraagje, hoe ervaar jij het Crystal Black die deze plasma heeft?
Bedoel je het 'Infinite Black Ultra-paneel'? Dan kan ik zeggen dat zwart ook echt zwart is. Ik heb een extra afbeelding toegevoegd ter illustratie van Men In écht Black. :)

[Reactie gewijzigd door Arjoes op 20 juni 2012 08:50]

Vreemd dat de verticale kijkhoek zo slecht is :?
Kijkhoeken zijn bij plasma over het algemeen een non-issue. Mijn 4 jaar oude TH-42PZ85 is vanuit elke mogelijke hoek prima te zien, zonder rare verkleuringen. Zou het wellicht hier wat mee te maken hebben?
De VT50 heeft de beschikking over een filter waardoor het beeld ook in fel zonlicht goed te zien is.
Dat zou inderdaad een bijkomstigheid van het filter kunnen zijn. Via Google kom ik ook enkele forums tegen waarbij het filter (dat ook in andere versies wordt gebruikt) wordt genoemd als oorzaak.

Een voorbeeld: http://www.avsforum.com/t...ies-discussion-thread/300
Goede review geschreven. Alleen denk ik dat je beoordelingen als totaal niet overeenkomen met het geen wat je geschreven hebt. Het toestel heeft zeker minpunten, maar toch geef je dan de volle 5 sterren voor het toestel.

Ik was de eerste die de WT50 heeft mogen testen, ook ik vond het jammer dat het ding alweer zo snel weg was, de functionaliteiten en de kwaliteit ten opzichte van mijn 3 jaar oude Samsung zijn toch stukken beter.
Dankje. De 'problemen' die ik ben tegengekomen hebben vrijwel allemaal geen betrekking op het functioneren van de VT50 zelf. De verticale kijkhoek kan wel storend zijn, maar zal voor lang niet iedereen van toepassing zijn (alleen als je bijvoorbeeld met een Wii of Kinect vlak voor de VT50 staat te springen). Normaal gesproken zit je op de bank en zou je hier geen last van hebben. Wel zijn het de punten die ik in twee weken heel intensief testen, met alles dat ik kon bedenken en uitvoeren, ben tegengekomen.

De andere punten zijn verbeterpunten in de extra's van het toestel en wilde ik dus ook niet te zwaar aanrekenen. Het Touch Pad is een goed voorbeeld hiervan. Dit is niet iets dat bij veel andere tv's wordt meegeleverd.

De VT50 heeft veel meer heel positieve punten. Het gemak in gebruik, de beeldkwalliteit, DLNA dat echt heel goed werkt (er konden op de VT50 met PS3 Media Server meer bestanden worden afgespeeld dan met de PS3 zelf);.het verschil met mijn Sony is heel duidelijk te zien. Als je alles bij elkaar optelt, kom ik ruimschoots op zeer goed uit. Alleen de prijs is even slikken en die heb ik dus met 1 ster minder beoordeeld.