Abit IN9 32X-MAX Review

Vlojoh 9 januari 2008, 1.010 views

Abit IN9 32X-MAX

Pluspunten

• Technisch zeer fraai met Solid State Capacitors en PWM voor processor
  • POST code schermpje handig (helaas nodig)
  • CMOS reset met switch
  • Ruimte voor grote CPU koelers
  • WiFI kaartje
  • 2x 16 lanes PCIE
  • Duidelijke handleiding

Minpunten

• Compatibiliteit (BIOS probleem)
  • Geen flow langs NB heatsink bij niet stock CPU koeler
  • Bij geinstalleerd MoBo bijna niet bij SATA en ATX4P1 (voeding PCIE slots) te komen (met de Zalman voeding op de bodem van de Nine Hundred kast)

Layout Score: 3
Vorige week mijn MoBo via Azerty ontvangen.

Alle andere onderdelen verzameld en gaan bouwen.
Asus 8800 GT in SLI
Intel C2D E6850
4Gb intern Corsair 6400 CL4
Casetec Nine Hundred
Verder als in BBG

Na alles geinstalleerd te hebben niet op kunnen starten doordat naar later bleek het bord met de geinstalleerde BIOS 1.0 uit 2006 niet de FSB 1333 Intel ondersteunt. Ook bleken er bekende problemen met de X-fi geluidskaart.
Geluidskaart eruit, Kale setup met een reepje geheugen.
Met heel veel herstarts en CMOS resets op diskette kunnen booten en Flash-upgrade gedaan (succesvol?!) naar BIOS versie 1.3 van Abit site
Daarna helemaal niets meer gedaan kunnen krijgen, alleen nog B2 codes op POST-schermpje.

Al met al beetje jammer dat er een BIOS uit 2006 op een High-end moederbord wordt meegeleverd.

MoBo nu RMA naar Azerty, ik wacht het maar af....

Beta versie 1.4 van de BIOS schijnt de compatibiliteitsproblemen voor X-Fi en processoren op te lossen. Ik hoop dat dit voor mij ook gaat lukken.

Heb jij ook een Abit IN9 32X-MAX?

Dit is een beetje een 'kijk eens wat (voor probleem) ik heb' review. Je hoort in te gaan op de belangrijkste aspecten van het product zelf en niet alleen op een prbleem dat je ermee hebt of het BIOS wat je niet aanstaat. Het is ook raar dat je een 'zeer goed' geeft voor algemene beoordeling terwijl je review bestaat uit problemen die je ermee hebt, en dat er nog 6 criteria zijn die je niet beoordeelt is begrijpelijk. Je hebt het bord immers niet gebruikt. Daarom vraag ik me ook af waarom je uberhaupt nu al een review maakt.

[Reactie gewijzigd door Groever op 9 januari 2008 20:02]

Aangezien niemand verder nog gereviewed had en ik niks heb kunnen testen hoopte ik wat reacties los te krijgen.
Ik vind het een beetje fout wat je hier doet je probeert het moederboord de grond in te stampen op dingen die je van tevoren wist.

Hoe kom je er trouwens bij dat je niet bij jou sata aansluitingen kan komen? Ik zit hier de lay-out te bekijken en volgens mij kan je overal bij je moet misschien 1 videokaart eruit halen maar dat licht niet aan het boord maar omdat de hedendaagse videokaarten te lang zijn. De ATX voedings connector zit op een normale plaats kijk B.V. maar naar een Gigabyte P35 DS4 zit die op nagenoeg dezelfde plek. Misschien dus tijd voor een nieuwe kast of andere voeding met fatsoenlijke lengte op hun kabels ;)

Owja en over je probleem met 1333 MHZ FSB moet je hier niet gewoon een nieuwere bios ik koop / bouw nu al 7 jaar pc's en ik heb nog nooit een moederboord gezien met de nieuwste bios toen ik hem kreeg(ja 1x het moederboord was nog geen maand uit) tje en dat die toevallig dood gaat bij het updaten van de bios is iets wat kan gebeuren. hellaas.

mag ik trouwens weten waarom je niet voor de 780i bent gegaan maar voor een oude 680i ;) ????
Review gelezen http://techreport.com/articles.x/13790
Geen behoefte aan 3-way SLI, Geen behoefte aan Quad core, 680i ondersteunt wel dualcore Penryn.
Ik probeer trouwens het moederbord niet de grond in te stampen. Ik denk nog steeds dat het erg goed moederbord is (op basis van alles wat ik erover gelezen heb).
Ik wil ook met alle liefde een BIOS updateje doen, alleen moet je dan wel op kunnen starten. Ik heb niet een "oude" socket 775 processor liggen om alleen even te kunnen updaten.
Dit is geen review, want je hebt het product niet kunnen testen.
Ik heb een vergelijkbare setup als de reviewer en wil er wat aanvullende ervaringen over opschrijven hier;

Dus, setup

Abit IN9 32X Max
C2D E6850
2 Gb Corsair 8500
2 EVGA 8800GT SC in SLI
2 SATA II WD 500 Gb HDs
550 Watt Zalman PSU
Alles in een 5 jaar oude, enorme en handige chieftec case ingebouwd.

Ervaringen

Intitele setup
Het duurde best lang voor ik de boel stabiel had, eerst inderdaad zoals hierboven ook de nieuwste BIOS erin moeten flashen omdat ie niet eens wilde booten.
Vervolgens met veel pijn en moeite geconstateerd dat in ieder geval XP een probleem had met de 4 Gb Corsair 8500 geheugen die ik erin had zitten, BSOD's bij de vleet en allerlei vage problemen.
Ik vermoed dat het mb problemen had het geheugen op volle snelheid met strakke timings te draaien, niet heel veel mee geexperimenteerd verder.
2 Gb eruit gehaald en alles werkte ok.

BIOS
Fijn. Veel in te stellen, duidelijk en logisch. CMOS reset switch achterop de kast, erg makkelijk.

Onboard geluid
Realtek 7.1, vind ik ok. Hoewel ik mijn oude Creative 2 ZS prefereer en erin heb gedaan doet Realtek wat het moet doen.

NV RAID
In eerste instantie had ik een RAID 0 op stelling gemaakt maar heb er geen goede ervaringen mee.
Het array bleef corrupt raken volgens windows en de snelheidstoename was marginaal. Ik ben na onderzoek tot de conclusie gekomen dat NV RAID niet is wat het zou moeten zijn en dat voor goede RAID performance je het beste een losse controller van Promise oid kunt aanschaffen, ik gebruik NV RAID niet meer.

Performance
Erg goed, prima in staat om onder XP de grote kracht van 2 8800GT kaarten tezamen los te laten en een schitterende spelbeleving neer te zetten.
Ik speel onder XP UT3 en COD4 en Crysis met maximale settings 1680 x 1050 en alles draait vloeiend soepel.
Onder Vista 32 word ik geplaagd door het gewraakte nvlddmkm driver issue en zijn games daardoor niet te spelen.

Voor mensen die het geluk hebben dit fenomeen niet te kennen, door een probleem met de Nvidia drivers onder Vista wordt tijdens gamen je scherm om de x seconden gedurende een paar secodnen zwart doordat Vista de display driver reset.
Het probleem speelt al dik een jaar en er is nog steeds geen sluitende oplossing voor voorzover ik weet.
Het heeft iets te maken met dat de Nvidia driver during runtime niet voldoet aan de strenge eisen die Vista eraan stelt, hierdoor concludeert Vista regelmatig onterecht dat de driver gecrasht is of iets dergelijks en reset de driver. Dit gebeurt (mij) alleen under load.

Ik heb voor de vorm een incident lopen bij Nvidia maar verwacht niet dat er iets zinsvols uitkomt.
Hopelijk lost Nvidia/Microsoft het probleem uiteindelijk op.

Overklokken
Alles draait inmiddels stabiel, triple boot met xp 32, vista 32 en kubuntu dus tijd voor een nieuwe uitdaging ;) Tijd om eruit te persen wat erin zit...

Dus heb ik er wat aftermarket coolers in gebouwd;
cpu: Zalman 9700
grafische kaarten : Zalman 900s, thermaltake heatsinks voor mem en VRMs
case: 5 casefans (op een fancontroller)
nb: 40mm papst fan, 4000RPM, 18 dB(A)

Kom ik niet verder dan 3,3 Ghz (stock = 3 Ghz) stabiel...
Dat was vorige week.
En op basis van wat ik gelezen heb over het mb en de prcosessor kan ik me niet voorstellen dat dit de max is, dus ik zal iets vergeten zijn ergens of heb in het ergste geval toevallig een slecht overklokkende E6850 getroffen :( .

Als iemand nog tips heeft...

Tevreden op wat puntjes na. Hopelijk doet Nvidia wat aan haar drivers onder Vista.

[Reactie gewijzigd door Jareth op 24 januari 2008 17:30]

Sinds gisteren had ik ook mijn set binnen. Ook tegen het bios probleem aangelopen. Gelukkig in 1x kunnen fixen dmv 1.3 bios update van Abit en daarna XP geinstalleerd.
Jammer dat er hier tussen zitten die denken maar niet kunnen! LOL
Wat mij betreft is dit MB zoals het zelf zegt MAX en niets op aan te merken