Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 500 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z906 Review

SetsunaKaede 5 juni 2012, 5.024 views

Logitech Z906

Pluspunten

• Alles netjes en stevig verpakt
  • Ding kan KNETTERHARD
  • De bas gaat diep
  • intuitieve controlbox (aangesloten met DB15 kabel)
  • Vormgeving relatief ingetogen
  • Aansluiting boxen met klemmetjes, dus geen tulpjes
  • Handige testfunctie om te checken of je boxen allemaal goed aangesloten zijn

Minpunten

• Slecht geluid
  • Duur...
  • Bas is relatief bonkerig, dat moet maar net je smaak zijn
  • Lengte aansluitkabels van controlbox en richting PC zijn aan de korte kant

Mid- en hoogweergave Score: 1
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 2
Muziekweergave Score: 2
Vorige week heb ik deze set, na het lezen van wat reviews en het beluisteren bij de Media Markt, in huis gehaald.
Bij de Media Markt klonk de set zeer overtuigend, vooral nadat de bas een flink stuk was teruggedraaid - iets onder de helft was meer dan hard zat.
Eenmaal thuis de hele boel uitgepakt; alles zat netjes in karton en plastic zakjes, goed weggestopt. De set ziet er prima uit dus ook aangesloten.

Na een aantal uren kabels trekken en speakers aansluiten (je moet het natuurlijk wel goed wegwerken...) voorzichtig maar eens geprobeerd. Er zit een mooie testfunctie in, die steeds 5 seconden een ruissignaal naar n van de speakers stuurt om te checken of de kabels goed aangesloten zitten. Het leek er op dat alles goed werkte.... Totdat ik er muziek doorheen ging sturen. In eerste instantie deden de beide rear speakers en de center speaker het niet, even later niet goed (krakerig geluid, alsof er ergens een los contactje zat). Na wat tweaken aan de instellingen op de pc en de controlebox was het geluid "acceptabel" geworden, zo lang ik recht achter mijn PC zat was het redelijk, leek het.

Gisteren had ik eindelijk tijd om wat langer met muziek aan op mijn kamer te zitten. Wat een teleurstelling! Het geluid was, zodra er iets meer gebeurde dan een enkel orgeltje of viooltje, rafelig en onzuiver. Een beetje alsof je heeel goedkope speakertjes volledig overstuurt. Terwijl ik het volume net twee klikjes open had, gewoon normaal luistervolume-met-slapende-kinderen zeg maar.

Na 2 uur marteling en ergernis heb ik besloten dat het genoeg was en heb ik de hele set weer ingepakt. Ik ga hem terugbrengen en proberen mijn geld terug te krijgen, ik heb geen 280 euro uitgegeven om me te irriteren aan sub-par geluid. Ik ga me nog bezinnen op een beter klinkend setje.

Heb jij ook een Logitech Z906?

Misschien wel te hoge verwachtingen gehad?
Hoewel de Z906 tot de bovenklasse behoort, blijft het natuurlijk maar slechts een PC-setje.
Ze hebben allemaal min of meer last van de 1-toon bas, gat in het midlaag weergave en relatief veel vervorming.
Voor film en games misschien wel aardig, maar voor muziek niet geschikt.
Dat is mijn mening als nuchtere DIY luidsprekerbouwer ;).

Het grootste probleem is eigenlijk dat de satelliet luidsprekers bij deze setjes fysiek te klein zijn om n geheel te vormen met de subwoofer.
De satellietspeakers kunnen simpelweg niet laag genoeg weergeven, waardoor er geen goede overlap is met de subwoofer.
Resultaat: groot gat in het midlaag weergave.

Om het nog erger te maken kiezen veel fabrikanten er ook voor om de subwoofer 'bombastisch' af te stellen. Dat wil zeggen, ze ontwerpen de subwoofer zodanig dat er een piek in het laag onstaat (klinkt zo lekker bij explosies, maar bij muziek brrr..).
Hierdoor wordt klankmatig de scheiding tussen sub+sat nog groter.

Ook krijgen de satellietspeakertjes vaak het volle bereik voor de kiezen, waardoor de limiet voor acceptabele vervorming al snel bereikt is.
'Huiskamer' volumeniveau is al echt de grens wat de gemiddelde satelliet (met 3" breedbander) aankan.
Zodra het hard/schreeuwerig gaat klinken (=veel vervorming) betekent het dat je al een aardig eind over de grens heen bent.
Dit kan echter ook door een versterker komen die staat te clippen (het zijn maar simpele chipamps die bij Pc-setjes gebruikt worden).

Kortom, voor muziek kun je deze Pc & klein home cinema setjes beter links laten liggen.
Zet de basmodule altijd op spikes of kegels, dan klinkt de bas een stuk strakker ;)
Hoe kan je nou zo oordelen over deze speakers terwijl je misschien gewoon een kapotte set hebt gehad... |:(
Ruil hem in voor een nieuwe set en ga dan eens oordelen 8)7
@DVR123: Sorry, maar ik ga niet nog eens met deze set klooien. Misschien heb ik een defecte set gehad, ik was er in ieder geval echt heel slecht over te spreken. Uiteraard geldt hier: YMMV. Dit was mijn ervaring.
In de winkel klonk het prima, tsja maar het is daar altijd zo'n herrie dat het niet echt fatsoenlijk luisteren is.
Ik heb hem in ieder geval teruggebracht, gelukkig deden ze niet al te moeilijk. Ik heb inmiddels voor een absolute weggeefprijs een 5.1 receiver + bijbehorende speakers van Philips van marktplaats af gescoord, wat een verschil! Zo hoort muziek te klinken, hoewel echte audiofielen hier ook vast wel wat op aan te merken hebben klinkt het nu in ieder geval niet meer rafelig.

@Desalniettemin: De bas is absoluut wel strak hoor, en hij gaat echt best heel erg laag, maar nogal ...eh... het lijkt alsof er een stukje mist tussen het laag en de rest. Je hrt de sub, ipv dat het aanvult. En nogmaals, dat hoeft geen punt te zijn maar bij mij telde het op bij de rest.
Ik snap het wel. Ik heb deze set net aangesloten en begrijp het commentaar. Mijn vorige set de z2300 gaf veel mee beng4buck. Misschien kan je het te hoge verwachtingen noemen, maar je kan het ook geen waar voor je geld noemen. Fan-boys zijn uiteraard vrij om deze set te kopen en vrij om deze set dan via reviews op te hemelen.
Bedankt voor je review. Toch vind ik het erg vreemd dat je een review schrijft over een product dat hoorbaar niet goed functioneert. Om dan vervolgens te zeggen: "Sorry, maar ik ga niet nog eens met deze set klooien." Bij lk product is sprake van een percentage apparatuur die helaas minder functioneert, tijdens vervoer of plaatsing in de winkel kapot gaat... Daar hebben we garantie voor!

Vorige week kocht ik een pak melk in de supermarkt en thuis kwam ik erachter dat deze zuur was. Moet ik dan een review gaan schrijven over Campina halfvolle melk met de mededeling: niet kopen mensen, want deze melk is zuur? Je mag er redelijkerwijs vanuit gaan dat niet een pak melk niet zuur hoort te zijn, net als je er vanuit mag gaan dat een speakerset niet overstuurd of krakerig behoort te klinken. Duidelijk iets mis mee dus.

Jammer voor ons dat je review dus niets bijdraagt aan de beoordeling voor dit product.
@Setsunakaede

Ik vind het jammer om deze beoordeling te zien voornamelijk omdat ik een voorgevoel heb waar dit fout gaat.

Ik heb in een ver verleden ook een 5.1 set van logitech gehad en herken de problematiek. Het probleem was bij mij te danken aan een verouderde audio driver, verkeerd ingestelde 5.1 instellingen in mijn muziekspeler (winamp) en een verkeerde opstelling van mijn boxen.

Ik vroeg mij af wat je gedaan had aan de instellingen van jouw muziekspeler en of je het hulpprogramma van logitech hebt gebruikt om de boxen in hun ideale positie te zetten.

Nogmaals ik vind het naar dat je zo'n ervaring hebt gehad met een Logitech product want ik ben er helemaal weg van.
Ik heb meerdere instellingen geprobeerd en geen enkele hiervan werkte lekker. Ik gebruikte indertijd de laatste versie van Winamp en drivers zijn aardig up-to-date. (inmiddels loop ik een paar versies van Winamp achter)
Gekraak van boxen als je er individueel naar luistert kan m.i. niet aan verkeerde plaatsing liggen.
Wat ik ook vreemd vind, is dat het wel goed gaat met de Philips receiver met 5.1 geluid; dat klinkt prima.
Het zou heel goed kunnen dat ik het gewoon heel slecht heb getroffen met een exemplaar waarvan de centrale processingunit een beetje brak was, zoals anderen schreven... Maar ik heb er nog altijd geen spijt van dat ik de set terug heb gebracht. Het was voor mij een optelsom van kleinere dingen, met daarbij het slechte geluid als grote issue dat de deur dicht deed.

Verder niets negatiefs over Logitech, ik heb meerdere muizen en joysticks (forcefeedback) en ben daar razend tevreden over.
Het ligt ook zeker aan de plaatsing en instellingen van de bass.
Je zou hiervoor de subwoofer goed moeten plaatsen (hoek van de kamer).
En eventueel een equalizer gebruiken voor het precies afstemmen van het geluid.

Ik heb deze speaker set namelijk zelf ook. En ik heb nog nooit een pc speaker set gehad met zoveel functionaliteit en vooral GELUID.
Subwoofer stond ook in een hoek van de kamer, en de BAS was ook niets mis mee (behalve dat dat voor mijn gevoel wat los stond van de rest van de muziek).
(...)

[Reactie gewijzigd door SetsunaKaede op 1 januari 2013 21:55]

Met deze set heb ik nog nooit gekraak gehad.
Geweldig volle sound. Voor iedereen naar smaak in te stellen.

Stefkin heeft gelijk als de speakerset 'wat" mankeert kun je er beter niet je oordeel over geven.
Ik heb met deze set exact hetzelfde probleem als de reviewschrijver. Ik heb een tijd lang gedacht dat er een bepaalde kraak in bepaalde platen zat die ik draaide, maar het werd mij steeds duidelijker dat dit aan de speakerset zelf lag. Op bepaalde tonen in de muziek heb ik met n van deze speakersets (ik heb er 2 in mijn bezit) last van krakende rear-speakers. Deze krakende tonen doen zich dan ook op de maat voor.

Ik heb erg vaak contact gehad met de Logitech klantenservice en resetten, kabels wisselen of speakers wisselen mocht niet baten. Ik heb zelfs een nieuwe set ontvangen van Logitech, maar deze had exact hetzelfde probleem. Uiteindelijk wezen ze me op een forum topic op hun site met meer mensen die ditzelfde probleem hebben.

Het blijkt alleen in de 3D-surround modus zich voor te doen, dus ik heb me maar aangeleerd om de 4.1 modus te gebruiken voor muziek. Maar die 3D-surround modus wordt in de Logitech unit berekend, dus heeft niets te maken met berekeningen of uitstuur van de computer.