ZyXEL GS-108S Review

NeantroNewbie 1 juni 2012, laatste update op 1 juni 2012, 651 views

ZyXEL GS-108S

Pluspunten

• 8 poorten
  • QoS (quality of service) met kleur markering
  • Energie zuinig
  • Gigabit Ethernet

Minpunten

• Nog geen ontdekt

Features Score: 5
Mijn review in het kort: Als je een switch nodig hebt, en je stelt wat hogere eisen aan je thuis-netwerk, dan doet deze ZyXEL GS-108S het zonder probleem. Ik ben blij met de aankoop.

In wat meer woorden:

Energieverbruik
Wat mij vooral aanspreekt is het weinige energie verbruik van maximaal 4.5 watt. De switch kan zichzelf in een power-saving modus zetten als er geen actieve verbindingen zijn. Ook bepaald hij de lengte van de verbonden netwerk kabels. Korte kabels hebben minder signaal verlies waardoor er minder stroom gebruikt hoeft te worden.

Gigabit Ethernet
De switch heeft 8 (10/100/1000 Mbps) poorten. Hierdoor kan de switch met zware netwerkbelasting overweg. Piekmomenten waarbij verschillende apparaten HD videos streamen van bijvoorbeeld de NAS (network storage device) werkt vloeiend. Ook de VoIP (voice over Internet Protocol) gesprekken met onze telefoon blijven helder dankzij de prioritering in de verschillende poorten (QoS).

Het bedraade netwerk thuis vormt mede dankzij deze switch niet meer de bottleneck voor zorgeloos gamen/HD streamen. Alleen ons draadloze signaal heeft het soms moeilijk met de netwerk last, maar daar kan de switch niet zoveel aan doen.

Behuizing
Met het formaat van 152 x 80 x 32 mm en gewicht van 150 gram is het een klein apparaatje wat je gemakkelijk ergens tussen legt. De behuizing is van plastic en voelt niet bijzonder stevig aan. Dit is voor mij geen probleem omdat hij op een vaste plek ligt. Wil je de switch veel heen en weer slepen naar LAN-parties dan moet je er wat voorzichtiger mee zijn.

Waar gekocht?
Ik heb de switch zelf aangeschaft via een dagaanbieding van ibood.nl. Een bekende van mij had de 5 poort variant van deze switch reeds in bezit en was er enthousiast over. Nu ik hem zelf in bezit heb merk ik inderdaad dat het bedraade netwerk een stuk stabieler is geworden als de netwerk last toeneemt. (voorheen had ik een 16 poorts 10/100 Mbps switch zonder QoS)

Zoals ik in de eerste zin al aangaf, deze switch is ideaal voor je thuis-netwerk als je hogere eisen stelt aan je netwerk. Ik ben blij met de aankoop.

Heb jij ook een ZyXEL GS-108S?

Verreweg 1 van de betere reviews! Vooral energieverbruik interesseerd mij.