HP PSC 1610 Review

Bardirella 25 december 2007, 396 views

HP PSC 1610

Pluspunten

• compact en betaalbaar
  • vlotte bediening en ondersteuning voor alle gangbare geheugenkaarten

Minpunten

• kopiëren wat aan trage kant (vind ik toch...)
  • niet voor netwerken geschikt

Scansnelheid Score: 3
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 3
Algemeen

Heb deze printer ruim een jaar geleden aangekocht ter vervanging van een PSC 2110, die na ruim drie jaar de geest had gegeven... Overigens vind ik dit vrij vroeg... maar, we hebben het hier over de PSC 1610.

Featerset

Diverse mogelijkheden
Dit is een compact toestel dat doet wat het belooft te doen: printen, scannen & kopieëren tegen een respectabelijk prijs. Printen kan op 600*600 dpi en scannen op 1200*1200. Mits softwareoptimallisatie wordt dit 4800*1200.

Afdrukken op fotopapier zijn uiteraard goed alhoewel ik dat zelden doe vanwege de prijs van fotopapier. Ik scan foto's e.d. meestal in om ze te bewaren op harde schijf. Ben tevreden over de kwaliteit van de gescande exemplaren.

Kopiëren voldoet ruimschoots aan m'n behoeften: tot 99 stuks en je kan bv. ook digitaal zoomen (van 25 t.e.m. 400%).

bediening
De bediening van de printer is intiütief: de menu's op de printer wijzen zichzelf uit en ook de meegeleverde software om bv. de scanafdrukken verder te bewerken voldoet.

Handig is het verlichte schermpje op de printer waarvan je de kijkhoek kan instellen.

Aansluitingen en uitbreidingen
Jammer is wel dat er geen ingebouwde printerserver is. Je kan wel tot vijf PC's aan de printer "hangen", maar dan moet de hostcomputer steeds aanstaan. Ook niet handig dus. Een afzonderlijke printerserver kan hier uitkomst bieden. Ben ik trouwens ook van plan om binnenkort even uit te proberen... De printer is eigenlijk niet voorzien op een netwerkomgeving.

Positief is dan weer dat de printer verschillende geheugenkaarten accepteert waaronder bv. SD, MMC. Je kan ook rechtstreeks je fototoestel via de USB-poort op de printer aansluiten en direct foto's adrukken. Je pc heb je dus niet nodig. De foto die je wil afdrukken kan wel niet op het printerschermpje getoont worden. Daaarvoor moet je bij de duurdere PSC 2355 zijn.

Afdrukkwaliteit

Rekening houdende met het toestel en de prijs die je ervoor moet betalen: acceptabel zonder meer. Je kan de kwaliteit ook zelf kiezen in drie modi: normaal, best of snel. Anders gezegd: hoe sneller je wilt afdrukken, hoe lager de kwaliteit zal zijn en andersom.

Afdruksnelheid

In zwart - als er niet teveel rasters en lijnen te printen vallen - ongeveer 5 a 6 pagina's per minuut. Bij bv. rekenbladen kan die snelheid drastisch terugvallen tot nauwelijks een pagina per minuut. De moraal hier: hoe complexer het document, hoe trager de afdruksnelheid.

Bij kleurafdrukken mag je rekenen op 1 pagina per minuut. Grote paginafdrukken in kleur helpen de snelheid uiteraard niet vooruit.

Let wel: de afdrukkwaliteit hangt ook hier sterk af van de "modus" waarop je wil afdrukken (zie ook afdrukkwaliteit). In de beste modus (1200*1200 dpi) worden zwart-wit afdrukken herleid tot ongeveer 1 a 2 pagina's per minuut. Spreekt voor zich dat ook kleurafdrukken dan ook echt traag worden. Voor de geduldgide tweaker geen probleem dus!!

Heb je weinig tijd en speelt de kwaliteit geen rol: dan print de PSC 1610 gemakkelijk 15 pagina's in zwart/wit en in kleur ongeveer 5 a 6.

Scankwaliteit

Voldoet voor mijn huis-tuin-en keukenbehoeften prima.

Scansnelheid

Een beetje dezelfde gang van zaken hier als bij de afdruksnelheid... Vooral de duurtijd voor het document zélf in te scannen vind ik soms wel lang (wederom die complexiteit)...

Inktverbruik

Zolang je tekst afdrukt valt dit wel mee, maar ja: daarvoor koop je zo'n printer uiteraard niet (alleen) voor. Het inktverbruik kan eerlijk gezegd flink oplopen als je kleurdocumenten of foto's (op A5 of A4) print. Hou hier rekening mee bij aankoop.

Drivers & stabiliteit

Recent ben ik overgestapt van XP naar Vista. Nu moet ik toegeven dat ik nooit problemen met de ondersteuning in XP heb gekend. Bij de eerste "ontmoeting" met Vista verliep alles vlekkeloos en werd alles feilloos geďnstalleerd,.

Destijds ruim 160,00 betaald. Reken voor een zwart inktpatroon +/- 25-27 euro. Een gekleurd patroon kost ruwweg 15-20 % meer...

Heb jij ook een HP PSC 1610?