Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Three Hundred Two Review

Ruupje 16 mei 2012, laatste update op 16 mei 2012, 1.321 views

Antec Three Hundred Two

Pluspunten

• Looks
  • Veel ruimte
  • Bouwkwaliteit en afwerking
  • Kantel systeem front paneel
  • Veel voorzieningen voor kabel management

Minpunten

• Geen USB 2.0 header kabel
  • Lipje voor voeding krast
  • Standaard 140mm fan goed hoorbaar, ook op lage stand
  • Standaard 120mm fan kabeltje te kort

Ik heb deze kast gewonnen via de Antec wedstrijd op tweakers, vandaar ook deze review. Moest ik ze niet gewonnen hebben, had ik ze ook sowieso zelf aangeschaft. Ik was op zoek naar een sobere, degelijke case, met genoeg ruimte en koelings-mogelijkheden.

Uiterlijk

Het uiterlijk van de case vind ik erg geslaagd, opvallend is ze zeker niet, maar juist eenvoudig en bescheiden. De lak aan de buitenkant is mat met een licht reliŽf erin, op het eerste zicht lijkt dit goed kras bestendig en ook vettige vingers komen er niet snel op. Het frontpaneel bestaat voor het grootste deel uit stevig metalen rooster, ook het plastic rondom voelt degelijk aan.

Achteraan zitten ook nog twee schakelaars om de twee meegeleverde fans op een hoog of laag toerental te laten draaien.

Vanbinnen

De binnenkant is niet mee zwart gespoten. Gezien ik de case niet voor de looks gekozen heb, vind ik dit absoluut geen probleem. Er worden twee fans meegeleverd: een 140mm exemplaar dat warme lucht langs boven wegzuigt en een 120mm fan als achter uitlaat.

De installatie van de drives is toolless: voor de harde schijven zijn er plastic brackets voorzien en voor 5.25" drives een kliksysteem met een hendeltje aan de zijkant. Hier ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, gezien al die plastic onderdelen wel eens kunnen afbreken, maar tijdens de installatie werkte dit allemaal best goed.

Installatie

Ik was aangenaam verrast dat Antec zelfs een vrij degelijke schroevendraaier had meegeleverd om alles te monteren. Verder vindt je in de doos, de nodige harde schijf beugeltjes, schroefjes en een paar kabelbinders. Niet meteen veel extra's maar dat hoefde voor mij ook zeker niet.

Over het algemeen ging de installatie vlot. Voor een midi-tower is er zeker genoeg ruimte voorhanden. Ook langere grafische kaarten lijken mij geen probleem te zijn. De ruimte voor kabelmanagment achter de moederbord tray is ook goed ruim. Toch vond ik twee minpuntjes tijdens de installatie:

- Het lipje waar de voeding achter zit, heeft een scherpe rand en maakt krassen op de voeding zelf. (te zien op de foto's) Ook moest dit heel lichtjes verbogen worden eer de voeding ertussen paste. Ik las op andere fora dat er nog mensen problemen hiermee hadden.

- De kabel van de achterste fan is wel erg kort (5 a 10cm) en eigenlijk enkel geschikt voor aansluitingen op het moederbord die daar vlak in de buurt zitten. Op mijn bord zitten de aansluitingen allemaal aan de andere zijkant en kon ik deze dus niet bereiken.

Om dit op te lossen heb ik een goedkope backplate fan controller van dealextreme geÔnstalleerd, die ik nog had liggen. (SKU 13987) Hierop installeerde ik alle fans en werkte de bekabeling netjes weg achter het moederbord. Ook installeerde ik een extra intake fan, vooral om ook wat luchtstroom langs de harde schijf te hebben.

- De kast heeft twee USB 3.0 poorten aan de voorkant. Deze zijn enkel aan te sluiten op een USB 3.0 header. Aangezien mijn moederbord alleen USB 3.0 aan de achterkant heeft en over 2.0 headers beschikt, kan ik deze poorten dus niet gebruiken. Het was wel fijn geweest moest hier een adapter kabel voor meegeleverd zijn. (Ook te zien op de foto)

Ik was erg aangenaam verrast over de kwaliteit van het frontpaneel, en hoe vlot dit verwijderd kan worden. Bij veel kasten moet hier al wel eens wat aan gewrikt worden (met de nodige angst om clipjes en dergelijke af te breken) maar bij de Three Hundred Two was dit erg goed geregeld. Ook het systeem om uitbreidingskaarten te bevestigen is erg degelijk uitgevoerd. (weliswaar niet toolless)

Dagelijks gebruik

Ik heb de case nu enkele dage in gebruik en heb besloten dat ik het zijpaneel er gewoon af ga laten. (Ik zie graag wat er gaande is in mijn pc) Persoonlijk vond ik de meegeleverde fans zelfs hun lage stand nog behoorlijk wat lawaai maken, vooral het 140mm exemplaar.

Omdat ik het zijpaneel er toch af laat vond ik de 120mm uitlaat fan niet meteen nodig en heb deze bevestigd in het daarvoor voorziene slot achter het moederbord. Zo win ik toch weer enkele graden in CPU-temperatuur en hoopt er zich geen warmte op achter het moederbord. Met de dealextreme fancontroller zijn de standaard fans toch nog goed stil te krijgen. Ze hoeven dan ook helemaal niet snel te draaien in hun huidige configuratie. Het geheel is nu toch best fluisterstil te noemen.

Er zijn ook stoffilters voorzien voor de inlaat van de voeding en het frontpaneel. Deze heb ik verwijderd om de luchtstroom zo min mogelijk te belemmeren. Van stof heb ik niet zo'n schrik, gezien ik mijn computers regelmatig eens uitstof met de compressor. Een leuke toets vond ik wel dat de stoffilter van de voeding gewoon langs de buitenkant te verwijderen is.

Over het algmeen ben ik erg tevreden over deze behuizing. Ze ziet er goed uit, na een beetje tweaken is ze fluisterstil en de bouwkwaliteit is top. Alleen het niet kunnen gebruiken van de voorste USB poorten is voor mij een groot gemis. Ik weet dat er kasten zijn waar hiervoor wťl een adapter kabel wordt meegeleverd. (Bvb: http://www.legitreviews.com/article/1775/4/ )

Heb jij ook een Antec Three Hundred Two?

Ik zie dat de voeding filter op de grond ligt, zeg maar.
Hoe hoog staat de kast? komt er wel voldoende lucht onder naar de voeding toe?
Optisch, vanwege fotos, is het net of de onderplaat van de kast op de vloer staat.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 16 mei 2012 13:27]

Ik heb het even voor jou nagemeten: de voeding heeft 15mm ademruimte tussen de onderplaat en de grond. :)
Mooie review, maar waar blijven die andere 4 reviews van de winnaars, want volgens mij moesten ze na 2 weken een review schrijven.

[Reactie gewijzigd door ionn op 21 mei 2012 17:33]

Een tijdschema hebben we niet gekregen. Daar had ik me, als een van de winnaars, ook niet aan kunnen houden, want vlak voor ik hem ontving vond de traditionele 5e-jaars ItaliŽreis plaats, en die duurde 2 weken :P Maar binnenkort staat die van mij er ook bij.

Nette review Ruupje!
In de betreffende thread staat toch duidelijk vermeld dat er van de winnaars verwacht word binnen twee weken na ontvangst een review te plaatsen. Die van jou hebben we dus nog te goed da's mooi :+

Nu die andere drie nog!

Ruupje's review is prima in orde en wel 4 *'s waard. Wel lees ik liever een paar extra gebruikerservaringen voordat ik tot aankoop over ga. Mijn huidige acryl kast staat nu weg te smelten.
Ik denk dat we niks meer gaan zien van die andere 3.