Logitech G15 Gaming Keyboard Review

allegames 11 januari 2009, laatste update op 11 januari 2009, 2.644 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• display
  • macro's
  • backlight
  • uitschakelbare typische Windows functie's
  • gimmickgehalte/patsfactor

Minpunten

• bouwkwaliteit, EDIT: ook van nr 2 èn 3....
  • prijs (icm bouwkwaliteit)
  • usb 1.1 ipv 2.0

Mijn eerste review; dus opbouwende kritiek van harte welkom.

Dit toetsenbord heb ik nu ongeveer een jaar of twee en dat komt goed uit want het is ook mijn tweede exemplaar.
From the beginning:

Verpakking enzo:
Het toetsenbord is netjes verpakt in een redelijk schrikbarend grote doos (bewaren dat ding, je kunt 'm nl nog nodig hebben, daarover later meer), driver cd-tje is meegeleverd: verder weinig bijzonders over te melden.

Aansluiting:
Gewoon netjes met een USB (2.0) en adaptertje is meegeleverd om een usb poortje te sparen/usb bootproblemen.
Verder zit aan de bovenkant van het toetsenbord op een vrij onhandige plaats nog 2 usb (1.1) aansluitingen.
Onhandig omdat je moet grabbelen om er iets in te prikken en slechts 1.1.
Dan had ik er liever slechts één gehad, maar dan in 2.0 variant. Het is nl ideaal om even snel je stikkie in te proppen, maar door gebrek aan snelheid neem ik nu de moeite om toch maar iets verder te reiken naar de hub. Tijdverlies is nl zo teruggewonnen.

Specs:
Ik denk dat voor de lezer van dit schrijven er in deze alinea niks nieuws gaat komen, dus ik houd het compact:
-standaard toetsindeling met blauwe backlight (in 2 stappen verstelbaar)
-18 macro toetsen die dmv een switch toets een factor 3 krijgt: in totaal dus 54 als je geen zin hebt je zakjapanner te kietelen.
-2x usb 1.1 aansluiting/hub
-media toetsen (play, stop, skip, volume)
-een schuifje waarmee je typisch irritante Windows functies uit kunt schakelen (start, plaktoets, etc)
-polssteun
-er zit een soort mat/enigzins rubberachtig laagje over het bord en polssteun
-zgn kabelmanagement aan de onderkant: er zitten goten in waar je je kables van bijv je muis ofzo in kunt proppen, mits je het geluk hebt dat het past. Die van de G5 muis -zelfde fabrikant- iig niet :?
-en natuurlijk het display, waarschijnlijk dé/één van de aankoop overwegingen.

Bouwkwaliteit:
Ondanks dat het 't ideale gameboard genoemd wordt vind ik er wat haken en ogen aan zitten:
-Als je de media toetsen een beetje indrukt veert het toetsenbord in het midden een beetje door: je hebt er verder geen last van, maar een intern kunststof steunbalkje/derde voetje had dit met gemak kunnen voorkomen. Ik vind het zeer budget aanvoelen, en hoewel het verder niet uitmaakt voor het functioneren was dit een tegenvaller.
-Gezien dit mijn tweede exemplaar is ben ik jullie uitleg verschuldigd: ik plaats het ding na gebruik niet in een humidor, dek 'm niet af en poets 'm ook niet op, maar gebruik het geval gewoon.... gewoon. Net zoals alle andere toetsenborden in het verleden. Dit is alleen de eerste die vervangen is wegens defect. Op een gegeven moment deed de 'r' het namelijk niet meer.
Ik nog gekeken of daaronder de rest van m'n shag gebleven is maar nee. Het ding weigerde gewoon. Gelukkig doet Logitech niet zo moeilijk, maar ik werd er niet gelukkig van. Inmiddels begint bij dit model de 'g' wat luier te worden. Iets harder stampen is het devies, maar het zou eigenlijk niet mogen gebeuren bij een toetsenbord waar ik destijds ¤89 voor betaald heb.
-De polssteun wordt dmv 2 zeer fragiele clipjes gemonteerd en ik kan mij voorstellen dat die op een gegeven moment de geest gaan geven.

Gebruik:
-Ik vind de toetsaanslagen fijn wegtikken, verder weinig daarover.
-De macro toetsen gebruik ik zeer veel en zal ik gaan missen als Logitech dit -in spé defecte- exemplaar niet gratis gaat vervangen
-Het display is de gimmick van het geval: ik draai er nu Everest op met wat cpu/gpu/temp gegevens. Even zoeken op internet en je zult zien dat er bergen software te verkrijgen is om de meest loze info weer te geven.
Heel af en toe is er ook een spel dat standaard ammo/health ondersteuning bied (oa Prey, Timeshift)
-Gezien ik een fervent (21") crt gebruiker ben begrijpen jullie waarschijnlijk wel dat m'n bureau echt groot moet zijn. Dan kan deze enorme lap zwart plastic er ook nog wel bij, maar houd er alleen rekening mee bij aanschaf. Als je nu een standaard formaat bord net kwijt kan gaat deze zeker weten niet passen.
Hij is breder en dieper dan gemiddeld en ik ben dan in de breedte een meter bureau armer gezien er ook nog een Belkin Nostromo Speedpad (N52), een G5 op een Razor eXactmat en een Microsoft Trackball Optical (review van dit kwartet volgt later) naast liggen.
-Door de matzwarte laag ziet het toetsenbord er snel vies uit.

Software:
-Voor Logitech begrippen erg goed; het werkt namelijk ;) Ik ben Setpoint voor de G5 gewend en dan is het een openbaring als 'ie het doet.
Via de software kun je wat dingen instellen, zoals bij welk opgestart programma het display met specifieke info komt en het beheer van de macrofunctie's. Kan ik verder weinig over vertellen, en dat is in dit geval positief.
-Icm met Vista kan ik jullie niets vertellen.

Conclusie:
-Word je als een kind zo blij van gimmicks, speeltjes en meer van dat soort zooi: aanschaffen die hap!
-Je krijgt voor het geld een aantal zaken (display, macro's, backlight) die je op de meeste andere toetsenborden niet tegenkomt; je kunt je natuurlijk afvragen waarom bijna alle andere borden niet hebben, maar voor mij is het duidelijk; je hebt het nl niet nodig..... maar het is wel leuk :)
Ik typ dit ook met een duikhorloge om (echt niet zo'n rotzooiding hoor), maar het is natuurlijk maar de vraag of ik ooit van de waterdichtheid van het ding ga genieten. Tot 300m waterdicht en ik denk dat 'ie nooit dieper is gekomen -en vooral zal komen- dan een metertje of 2 à 3.
-Buiten de speeltje om is het wat mij betreft een vrij standaard goedkoop aanvoelend ding. ik zou 'm niet nog een keer kopen zeg maar.

Na al dat negatieve getyp van me vraag je je misschien wel af waarom ik 'm dan aangeschaft heb. de reden is heel simpel: ik houd van speeltjes

voetnoot: als ik iets over het hoofd gezien heb dat vermelding waard is, opbouwende verbeteringen of als je pure missers van mijn kant gezien hebt:
zet het hieronder en als je dat lief doet ga ik mijn best doen :)

voetnoot2: ingebruikname is bij benadering gezien ik niet precies weet te herinneren wanneer ik ermee begonnen ben.

====EDIT 14/01/08====
Inmiddels heb ik nummer 3 hier voor mijn neus liggen: de R en P waren ermee gekapt. Niet geknoied, wegens verlopen van garantie heb ik 'm zelf opengeschroefd, maar van binnen was niks bijzonders te zien. Btw: als je het zo van binnen ziet lijkt het wel een Sony televisie oid fluts, mazzel dat het werkt bij aankomst.
Uiteindelijk Logitech gebeld en ik kreeg een nieuwe toegestuurd VOORDAT ik bewijsmateriaal in de vorm van pootjes, usb stekker en display opgestuurd had.

Een dikke plus voor service dus, met aftrek van een dikke miin voor bouwkwaliteit.

===EDIT 11/01/09====
Enjawel, ook nummer drie begint langzaamaan minder te presteren; sommige letters moeten nu toch echt wel lichtelijk ingeramd gaan worden alvorens ze reageren (en weer geen geknoei van welke vorm dan ook). Helaas doet ie dat ook gewoon op een paar andere pc's, ook zonder install van driver/software.
Als deze ermee kapt verdwijnt 'ie in het archief en ga ik een toetsenbord kopen;)

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

Ik vraag me toch echt af wat jij met dit toetsenbord uitsteekt hoor, als je het nog normaal gebruik noemt. Ik heb al 9 maand een G15 v2 (die trouwens oranje LEDs heeft, geen blauwe, waardoor ik denk dat jij eigenlijk een v1 hebt) en daar is nog altijd helemaal niets mis mee, ook al gebruik ik hem echt wel veel.

Aangezien ik denk dat jij het wel degelijk over een v1 hebt ipv wat de titel van je review aangeeft, kan ik niet tegen je ingaan (heb nooit een v1 gehad), maar ik kan wel zeggen dat de bouwkwaliteit van de v2 volledig is wat ik ervan verwacht had! En zo ken ik nog een heleboel mensen die er zo tevreden van zijn, en eerlijk gezegd zou jij de allereerste zijn die klaagt over de bouwkwaliteit, dus zou ik toch eerder naar je eigen gebruik kijken...

Heel even een persoonlijke vraag: rook jij? Want ik heb zo al heel wat electronica 'defect' zien worden doordat er een dikke laag smurrie op terecht was gekomen door rook (van versterkers tot CD-spelers en speakers). Aangezien een toetsenbord zijn electronica dan nog gedeeltelijk blootligt, kan dit zomaar even de reden zijn. Tenzij je natuurlijk niet rookt, dan is deze alinea zinloos :)
Ik heb hem ook, zo'n anderhalf jaar geleden in gebruik genomen en het ding werkt nog steeds als nieuw.
Het enige minpunt aan het apparaat is dat er naar mijn zin toch nog te weinig games zijn die meteen ondersteund worden met het display, de enige game die ik hier gebruik die het gebruikt is WoW, Call of Duty 4 weet ik nog niet, niet naar gezocht nog, maar voor bijvoorbeeld NFS:Carbon had ik een snelheidsmetertje oid. ook wel tof gevonden :P

De macro toetsen zijn echt geweldig, die mogen ze op komende modellen houden.

De USB poorten vind ik trouwens wel een uitkomst, ik gebruik nogal eens een gamepad als ik bijvoorbeeld een racegame gaat zitten spelen en die hang ik er zo in(eigenlijk zit ie er constant in :P )

Er is trouwens ook al een nieuwe versie van de G15 beschikbaar, die heeft rode verlichting en een vast display ipv een uitklapbaar, moet wel zeggen dat ik die een minder hoog speeltjesfactor vind hebben dan dit model :p
Ik heb G15 v1 en v2, maar ik moet zeggen dat ik v2 toch echt mooier vind. Ook bied deze ondersteuning voor meer games, en heeft ie USB 2.0
ondersteuning voor meer games? hoe dan, alle logitech keyboards gebruiken dezelfde stuursoftware.
Laatste sowieso helemaal met je eens, ben ook blij dat ik deze versie heb.
Grappig detail mbt de usb poorten; ik gebruik een Xbox 360 controller en die weigert 'ie ivm te hoog stroomgebruik (ivm trilfunctie neem ik aan). Gekgenoeg heb ik de vibratiemotortjes verwijderd: ik haat trillende joypads en zonder is 'ie lichter. Ook na deze aanpassing vindt de G15 't nog steeds niet goed.
Goeie review hoor.

Ik vind het een best degelijk toetsenbord. Ik weet niet hoe hard jij moet duwen om dat ding doormidden te buigen maar ik heb er eigenlijk geen last van. ;)
je zou ons nog vertellen wat de reden is om de doos te bewaren, echter ben je er zo te zien niet aan te gekomen.

ik heb het ding zelf getest, het schermpje is een leuke extratje maar nuttig is het zeker niet te noemen
Over hard duwen had ik het niet: ik bedoel meer dat ik vind dat 'ie er kogelvrij uitziet, maar als je gewoon even snel bijv de stoptoets ofzo indrukt dat het bord een beetje meebuigt (porbeer & observeer). Het is ook niet dat ik er last van heb ofzo, maar het getuigt van uiterlijk vertoon en verder weinig. Ik denk dat het ook met de breedte van het ding te maken heeft.
Mbt de doos: omruiling! :) gek genoeg had ik de doos nodig bij ruiling, werd een nieuw bord uit het schap gehaald en krijg ik die mee in m'n eigen, eerste doos.
De slogan 'ik ben toch niet gek' slaat dan wat mij betreft op die luierdragende nep autoverkoper die met z'n ongestreken en slecht passende rode overhemd achter de balie z'n tijd vol stond te maken.
Bonuspunten voor degene die het raadt.
Hup, 100 punten en een badlaken met je naam erop geborduurd!
heb hem zelf ook.
alleen bij mij werkt de G1 knop niet meer dus
schermpje heeft af en toe strepen.
en bij de wads crtl spatie en shift Goh :) gaat de lak van de toetsen af zelde wat je hebt op een laptop
Ik heb sinds 3 dagen een V1, en ben er erg blij mee Ik kan me voorstellen dat het vaste schermpje makkelijker is, ik heb een opbouw voor mijn monitor,en daar komt het schermpje onder. Maar een nieuw bureau gaat daar verandering in brengen (tft heeft geen grote voet) Ik gebruik het schermpje voor teamspeak, en daar is het verrekte handig voor. Moet alleen nog uitvinden hoe ik alle andere applicaties permanent uit het scherm kan laten verdwijnen is me met alle behalve FRAPS gelukt.
Macro toetsen programmeren vindt ik nog niet nodig, ben al blij dat de windows toets is uitgeschakeld. Zou het wel handig vinden als ik ze als F toetsen kan programmeren voor het bedienen van Fraps maar dat zal wel blijken in de vakantie.