Sharkoon X-Tatic Digital Review

Smurf9852 21 april 2012, 1.529 views

Sharkoon X-Tatic Digital

Pluspunten

• Echt 5.1 Virtueel Surround Sound
  • Regelaars, opties, mogelijkheden

Minpunten

• Bass
  • Diepte (geluid)
  • Lelijk en groot
  • Groen oplichtende logo's op elke oorschelp

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Mijn eerste review! Wel zo fijn voor mensen die deze misschien willen. Here we go;

Waarom deze?

Ik had eerst de Sony Wireless 7.1 Virtual surround sound headset. Een headset met virtueel 7.1 surround sound voor mijn playstation 3 en pc. Omdat ik het surround sound aspect van deze headset niet zo merkte, heb ik hem via V&A verkocht en op zoek gegaan naar een andere.

Het moest geen 7.1 headset worden, voor zo'n headset betaal je de hoofdprijs: 160 euro is het minimum.
(als je een headset met ps3/xbox compatible wilt). Dat is voor mij wat te veel geld. Trouwens, de ps3 en xbox maken geen gebruik van 7.1 surround sound, ze ondersteunen 5.1 maar geen 7.1! Al gauw kwam ik op deze headset via tweakers. Ik koos de digital, de sharkoon x-tatic SR is GEEN echt 5.1 surround sound maar stereo met virtueel 5.1!
Tweakers toont geen tritton of turtle beach headsets in zijn pricewatch, dit zijn echte game headsets dus voor zoekers, bekijk die ook even.

De headset:
Ik koos hem voor het 5.1 true surround sound, zijn zachte prijsje, en zijn xbox en playstation ondersteuning.
Ik kocht hem bij 4Launch, allemaal prima, wat later ontvangen door PostNL storing (niet door 4Launch).
De headset komt met ontzettend veel kabels en dingen.
Wat allemaal? http://www.overclockerscl...ws/sharkoonxtaticdigital/
Wat mij als eerste opviel is dat hij flink is. De oorschelden zijn wel 4 cm breed, en hij weegt ook wat.
Het is ook niet moeders mooiste, maar dat boeit me niet zo. Heb hem in het zwart gekocht.
Wat echt lelijk is is de groen oplichtende grote logo's aan elke oorschelp, bah!

De headset is makkelijk op de PC of PS3 aan te sluiten en ook makkelijk te verwisselen tussen de twee door het kabeltje van headset in dolby kastje te stoppen of in het verloopje dat in je PC geluidskaart gaat (groen, zwart, rood, wit)
Je kunt veel regelen via de regelaar aan kabel van headset naar dolby kastje en op dolby kastje zelf.

Het geluid
Voor muziek;
Voor muziek heb ik hem niet gekocht.
Het geluid is prima, je gaat in de muziek zitten en je sluit je af van je omgeving. De kwaliteit is voldoende, hij heeft niet zoveel bass maar misschien is dit wel aan te passen via de regelaars aan de headset. Wat bij veel headsets wel zo is is dat het geluid een beetje kaal is, dat is hier ook het geval. Nogmaals, ik gebruik hem echt voor gaming, dus dit boeit mij niet. Ben je een muziekliefhebber en geen gamer kies dan een ander.
Voor Gaming
G e w e l d i g
Ik speel Modern Warfare 3 op mijn playstation 3 (een schietspel ;) )
Voor de mensen die dit ook spelen, na 3 dagen gebruik van deze headset heb ik mijn eerste 2 MOAB's binnen met dank aan het surround sound!
Ik hoor waar men loopt, ik hoor elk dingetje en waar dat vandaag komt.

Deze headset maakt het verschil door zijn scherpe prijs en 5.1 surround sound.
Ben je een gamer die gebruik wilt maken van surround sound voor gaming en je wilt niet teveel uitgeven, kies deze!
Wil je alleen muziek luisteren? Misschien moet je dan naar iets (goedkopers) anders zoeken.

Kijk hier voor een flink uitgebreide review:

Heb jij ook een Sharkoon X-Tatic Digital?

Ik denk het niet.
Kijk naar de duurste headsets op de markt. De Astro A40, de Tritton AX Pro etc.
Deze maken allemaal gebruik van echt surround sound met meerdere speakers in elke schelp. Dit zie je ook terug in de prijs. Een virtueel koptelefoon heb je al voor 80 of minder.
Maar echte surround sounds zijn rond de 150 (daarom moet je ook de x-tatic digital kopen, 110 euro!).
De overstap die men maakt naar virtueel is grotendeels door 2 redenen:
-Virtueel is meestal goedkoper omdat je gebruik kan maken van een chip of kastje (das iets duurder)
-Omdat stereo één speaker in elke schelp heeft inplaats van veel kleintjes, en grotere kunnen beter geluid produceren.

Ik heb zoals genoemd een sony wireless virtual surround headset gehad. Echt een rotding. Deze was wel aan de goedkope kant, inplaats van gebruik te maken van een kastje om het virtueel surround te produceren maakte het gebruik van een miniscuul chipje in de headset zelf. Dat merkte je wel tijdens het gamen. Ik hoorde een vijand aankomen, om vervolgens compleet gedesoriënteerd te zijn omdat ik geen idee had of ie nou van links of rechs kwam. Dit zul je vast niet hebben bij de duurdere virtueel surround headsets zoals de tritton ax 720 (belachelijk duur ding 160 euro?!)

Mijn tip:
Hardcore gamer? Ga echt voor een echt 5.1 of 7.1 systeem, omdat je van kleine speakers geen probleem zult hebben sinds het toch gamen is en geen muziek!
Ook van de muziek? Misschien dan een virtueel systeem met stereo omdat grotere speakers krachtiger geluid produceren.

Maar dat virtueel beter is dan echt, daar geloof ik niet in. Ze hebben beide hun voor- en nadelen. Goede tekst daarover. http://www.gamingzap.com/...headsets-which-is-better/
Zeer kleine review, het is juist leuk om te weten wat er in zit. Je geeft de algemene beoordeling trouwens 4 sterren, maar toch heb je heel veel negatieve eigenschappen opgeschreven zoals: Lelijk en groot. Is deze headset dan nog steeds 4 sterren voor jou? :+
4 Sterren all the way.
Ik ben misschien wat negatief omdat ik de minpunten duidelijk wil maken. Echt, denk niet dat ik niet blij ben met deze headset.
Ik zal hem later wat editen, bedankt voor de feedback!

[Reactie gewijzigd door Smurf9852 op 21 april 2012 22:09]

Vond juist dat deze headset mijn oren afknelt, gewoon te kleine oorkussens heeft.
En het kastje waar het 5.1-dolby signaal wordt omgezet in analoog voor de headset lijkt gewoon belabberd te zijn van kwaliteit. Met games zoals guitar hero (maar ook op de PC) komen gewoon met gekraak over bij mij. Zodra je de headset met analoge-jacks direct op de PC aansluit was dit weg.

En tegenwoordig gaat men juist naar virtual-surround toch? Deze 5.1-headsets die echt meerdere speakers per oor er in gooien werken in de praktijk ook gewoon niet, omdat je niet echt ruimte hebt om 'voor' en 'achter' na te bootsen. De virtual oplossingen werken in de praktijk beter, vandaar dat de laatste Senheisers en dure Razer Chimeara headsets en zo juist weg zijn gestapt van meerdere drivers per oor naar virtual surround.