Specificaties Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Enemy Territory - Quake Wars, PC Review

Mesjefskie 20 november 2007, 664 views

Enemy Territory - Quake Wars, PC

Pluspunten

• deployables
  • compleet verschillende teams
  • teamplay

Minpunten

• prijs
  • teamplay

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Introductie
Ik heb ongeveer 4 weken geleden ET:QW gekocht bij Media Markt voor ¤ 56,10. Dit is de duurste game die ik ooit gekocht heb, vandaar dat de prijs slechts 'voldoende' krijgt. Voordat ik deze game kocht, had ik al een paar weken de demo (via Steam) gespeeld dus ik heb er al een paar uur opzitten zeg maar... ;) Ik draai ET:QW op dit systeem en speel voornamelijk (lees: altijd) aan de zijde van de GDF.

Achtergrond
Enemy Territory: Quake Wars speelt zich af in, big surpirse, het Quake universum. De Strogg - kwaadaardige, cybernetische aliens - zijn zojuist aangekomen op Aarde om de mensheid te reduceren tot voedsel (it's a cookbook, it's a cookbook! ;) )en reserve onderdelen! Het is aan de GDF (Global Defense Force) om dit te voorkomen. Tot zover het verhaal. De missies die je voorgeschoteld krijgt zijn gevarieërd maar op zich niet vernieuwend. In de ene missie moet je een artifact stelen uit een beveiligde basis, in de andere moet je inbreken in een basis en daar iets opblazen en in de volgende ben jij juist iets aan het verdedigen tegen de vijand. Niets dat niet ooit eens in een andere game gedaan is dus maar daar gaat het niet om! Het gaat om gameplay en die is, naar mijn bescheiden mening, erg goed!

Algemene beoordeling
Ik ben geen echte, die hard on-line shooterspeler maar beleef toch veel plezier aan ET:QW. Ik speel meestal een ondersteunende klasse (medic of field ops) zodat ik ook een steentje kan bijdragen aan het behalen van de missie zonder dat mijn 'team' hinder ondervindt van het feit dat ik niet raak kan schieten ;). Er is niets zo bevredigend om met een Hammer (grote raket) een vijandige anti-personell turret (over Hammers en APT's straks meer) op te blazen waarna de rest van mijn 'team' door kan om het/een 'objective' te behalen. Maar goed, de algemene beoordeling: Omdat ook de wat mindere on-line shooterspelers toch een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de teamprestatie beoordeel ik het spel over het algemeen als goed.

Klassen
Zoals eerder vermeld zijn er verschillende klassen die je kunt spelen. Aangezien ik altijd aan de GDF zijde speel zal ik deze klassen beschrijven. Je kunt kiezen uit de klassen Soldier, Medic, Engineer, Field Ops en Covert Ops. Elk van deze klassen heeft een eigen specialisme en zijn eigen waarde voor je team en de missie. Het is dus belangrijk dat je team uit verschillende klassen is opgebouwd en dus niet bestaat uit louter Covert Ops bijvoorbeeld.

- Soldier
De soldier is de vechtklasse. Hij heeft zware wapens tot zijn beschikking waaronder een machine gun of een rocket launcher. Verder kan de soldier zware explosieven plaatsen. Vooral dat laatste is een belangrijke eigenschap van deze klasse omdat bij de meeste missies wel iets opgeblazen moet worden. Soldiers zijn dus onmisbaar voor het welslagen van de missie!

- Medic
De medic ondersteunt zijn teamgenoten met medkits. Verder kan hij gevallen teamgenoten weer tot leven wekken met zijn defiblirator. De medic is een ondersteunende klasse die dus het beste net achter het front blijft om getroffen teamgenoten te helpen. De medic kan verder een 'supply crate' laten 'air droppen'. Dit supply crate bevat medkits en ammopacks. De medic kan kiezen uit een standaard assault rifle of een shotgun.

- Engineer
De engineer is een ondersteunende en/of verdedigende klasse. Hij is bewapend met een assault rifle of een shotgun. De engineer is vaak onmisbaar voor het team om een missie te volbrengen omdat engineers bijvoorbeeld bruggen of wachttorens kunnen bouwen maar ook anti-personell of anti-vehicle turrets kunnen laten neerdalen (zg. deploayables). Een engineer kan verder anti-artillery turrets deployen. Deze beschermt tegen vijandig artillerievuur.

- Field ops
De field ops klasse is een ondersteunende klasse. Hij is bewapend met een assault rifle. De deploayables die de de field ops kan euh, deployen, zijn Artillery Gun, Guided Rocket launcher en de Strategic Hammer Launcher. Deze deployables stellen de field ops in staat een vijandige positie te bestoken met artillerie, geleide raket(jes) of een grote raket (Hammer). Handig om bijvoorbeeld een vijandige AVT op te ruimen vlak voordat je team er met een voertuig langs moet! (Mwhoehahahahaa... *kuch* :P ) De field ops kan verder een air strike aanvragen door een signaalgranaat te gooien. Ten slotte kan de field ops nog ammopacks geven aan zijn teamgenoten.

- Covert ops
De covert ops is de vooruitgeschoven klasse. Hij is bewapend met een sniperrifle, emp-granaten en rookgranaten. Hij kan een radar laten deployen die op de minimap vijandige units zichtbaar maakt. Verder kan hij de identiteit van gedode vijanden aannemen. Ook de cover ops is vaak onmisbaar voor het welslagen van een missie omdat hij meestal iets moet 'hacken'. Dit is dan ook gelijk de belangrijkste eigenschap van de covert ops. Hij kan vijandige turrets hacken zodat deze tijdelijk zijn uitgeschakeld zodat zijn teamgenoten er langs kunnen.

Deployables
De deployables in ET:QW zijn, in mijn ogen, de troef van het spel. Een goed geplaatste deployable kan je team net dat extra beetje hulp geven dat het nodig heeft om te winnen. Er zijn verschillende deployables. Over het algemeen kunnen deployables gehacked worden door Covert ops zodat ze tijdelijk gedeactiveerd zijn. Ze kunnen ook door Soldiers worden opgeblazen of anders met granaten of voertuigen te lijf worden gegaan. Aangezien ik alleen ervaring heb met de GDF zal ik deze deployables hieronder kort beschrijven.

- Anti-Personell(AP) Turret
De AP turret is een deployable die een engineer kan laten neerdalen. De AP turret is vooral handig om een objective te verdedigen tegen vijandige infanterie. De AP turret kan niets uitrichten tegen voertuigen en is hier dus kwetsbaar voor.

- Anti-Vehicle Turret
De anti-vehicle (AV) turret is een deployable die een engineer kan laten neerdalen. De AV turret beschermt tegen vijandige voertuigen door deze met raketten te bestoken. Vijandige voertuigen kunnen decoys uitwerpen waardoor (een deel van) de raketten het voertuig niet raken. Vaak is dit echter niet effectief omdat AV turret sneller raketten afvuurt dan dat het voertuig decoys kan uitwerpen. De AV turret kan niets beginnen tegen infanterie.

- Anti-Artillery (AA) Turret
De AA turret kan vijandig artillerievuur onschadelijk maken. De AA turret is de laatste deployable die een engineer kan laten neerdalen op het slagveld. Het is vaak handig om tenminste één AA turret opgesteld te hebben staan omdat je anders door vijandig artillerievuur aan gruzelementen wordt geschoten. De AA turret is kwetsbaar voor voertuigen en infanterie.

- Artillery
De artillery deployable kan worden aangevraagd door een Field ops. De artillery deployable is een howitzer-achtig kanon dat 5 granaten kan afvuren op een door de Field ops bepaalde locatie.

- Rocket Launcher (RL)
De RL is wederom een deployable die kan worden aangevraagd door een Field ops. Deze deployable vuurt 10 raketten af op een door de Field ops bepaalde locatie.

- Hammer
De Hammer is de laatste deployable die een Field ops kan aanvragen. De Hammer launcher vuurt een Hammer raket af naar een door de Field ops bepaalde locatie.

- Radar
De radar kan worden aangevraagd door een Covert ops. De radar zorgt ervoor dat alle vijandige infanterie, voertuigen en deployables op de kaart worden weergegeven.

Deployables euh... deployen
Deployables kunnen alleen in gebieden worden geplaatst die onder controle zijn van jouw team. Om deployables aan te vragen maakt de engineer, Field ops of Covert ops gebruik van een verrekijker. Door te 'schieten' krijg je het volgende beeld:
deployen stap 1
Je kunt nu met de muis bewegen om een goede locatie te vinden (4 vakjes groen)
deployen stap 2
Als je nu nog eens 'schiet' kan je de plaatsing van je deployable bepalen door met je muis heen en/of weer te bewegen:
deployen stap 3
Als je nogmaals 'schiet' dan wordt de deployable aangevraagd.
deployen stap 4
Na enige tijd komt je deployable uit de lucht gevallen:
deployen stap 5

In dit geval is er een AP turret geplaatst. Let er wel op dat je slechts één deployable tegelijk gedeployed kunt hebben. Als je een nieuwe deployable aanvraagt, verdwijnt de oude!

Voertuigen
In ET:QW zijn verschillende voertuigen beschikbaar. Om bovengenoemde reden heb ik alleen ervaring met enkele GDF voertuigen. Bijna alle voertuigen bieden plaats aan meerdere teamleden. Een tank bijvoorbeeld biedt plaats aan een driver/gunner en aan een machinegunner. Verder is er een APC beschikbaar die plaats biedt aan een driver/gunner, iemand die de raketwerper bedient en 4 passagiers. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het zeer zelden voorkomt dat 2 spelers samen een voertuig 'gebruiken'. Je zult veelal spelers tegenkomen die alleen een voertuig besturen en af en toe van plaats wisselen zodat ze bijvoorbeeld machinegunner kunnen spelen. De landvoertuigen laten zich gemakkelijk bedienen. Over de vliegtuigen ben ik minder te spreken maar dat komt omdat ik sowieso niet met virtuele vliegtuigen om kan gaan. (Met echte exemplaren ook niet trouwens... ;) )

Teamplay
Zoals eerder opgemerkt ben ik geen die-hard FPS speler maar het teamplay element in ET:QW zorgt ervoor dat iedereen zijn digitale steentje kan bijdragen. Daarin zit de kracht van het spel maar schuilt tevens mijn grootste bezwaar. Als je namelijk in een team terechtkomt dat louter bestaat uit Rambo achtige one-man-armies of complete - en excuses voor het woord - noobs dan is er weinig lol aan te beleven. Het is dus zaak een goede server te vinden waarop over het algemeen mensen spelen die op jouw niveau zitten. Als dan de teams ook nog eens goed gebalanceerd zijn, dan krijg je echt heel veel voldoening uit het spel. Zo niet, dan raak je zéér gefrustreerd... althans, ik wel!

Ik beleef erg veel plezier aan ET:QW en ik vind het 't beste spel dat ik dit jaar heb gekocht. (De Orange box staat namelijk nog steeds op het verlanglijstje... :P) Ik zou dit spel aan eenieder aanraden die graag on-line shooters speelt maar plaats daarbij wel de kanttekening dat het zeer sterke teamplay element de game ook compleet kan vergallen!

P.S.
Meer over ET:QW lees je natuurlijk op GoT. Daar vind je ook informatie met betrekking tot de systeemeisen. Hier kan je de Linux client vinden. (Bedankt voor de opmerking hierover Sebazzz!)

Heb jij ook een Enemy Territory - Quake Wars, PC?

Reviews door de redactie

Voor ¤27 heb je hem via meerdere winkels in de UK (inclusief verzending).
Hier in België in de Fnac voor ¤34 als ik me niet vergis.
In de pricewatch is 'ie inmiddels ook al een stuk goedkoper:

linkje
""Ik speel meestal een ondersteunende klasse (medic of field ops) zodat ik ook een steentje kan bijdragen aan het behalen van de missie zonder dat mijn 'team' hinder ondervindt van het feit dat ik niet raak kan schieten""

Heerlijke zin, prima stukje geschreven over QuakeWars :)
Ik denk dat je ook wel aan de positieve eigenschappen kan toevoegen dat ie native op Linux gebaseerde systemen draait. En niet te vergeten de lage systeemspecs (op Linux dan, op Windows speel ik hem niet).