Toshiba Externe Harddisk 500GB Review

donno 14 november 2007, laatste update op 15 november 2007, 1.224 views

Toshiba Externe Harddisk 500GB

Pluspunten

• Mooie apparaat
  • Snel
  • Lang kabelwerk

Minpunten

• Paswoord beveiligingssysteem onbetrouwbaar, kan schrijf onbereikbaar maken

Mobiliteit Score: 4
Dit model heb ik nu zo'n half jaar in bezit. Tot voor kort een uitstekende ervaring: snelle schrijf, weinig warmte, lang kabelwerk en aan/uit knop. Visueel is het mooi apparaat en (toen) een goede prijs.

De slechte score is ingegeven door een vervelend software defect dat de schrijf onbruikbaar maakte. Deze schrijf beschikt over een paswoord bescherming. Door een defect in deze software (onstaan hiervan is onduidelijk) was de data partitie van de schrijf ontoegankelijk geworden. Het fixen van het probleem ging ten kostte van m'n data :S. [Edit: zie reactie voor meer details]

Afin... al met al een prima apparaat. Het paswoord protectie systeem lijkt echter onbetrouwbaar.

Heb jij ook een Toshiba Externe Harddisk 500GB?

Alle schijven kunnen zonder meer beveiligd worden met windows (admin), ook hidden patrities ect.
Waarom je die software, gebruik gwoon het volledige beheer van de comp.
EN IK ZIE GEEN BENCHMARKS.
Ook is de schijf niet onbetrouwbaar wat je zelf al zegt, maar de software, dat maakt dit review onnodig. :'(
Mijn verontschuldiging voor het ietswat beknopte stukje over dit defect; het blinkt niet uit in duidelijkheid. Een poging wat meer duidelijkheid omtrent het probleem te verschaffen.

De paswoord software is een vaste eigenschap van de schrijf, erop "gebakken" door Toshiba, en werkt als volgt: na aansluiting van het apparaat verschijnt er een (onbeschrijfbare) virtuele cd-rom drive die onder andere de paswoord software bevat. Na juist invoeren van het paswoord wordt de data partitie geactiveerd. De paswoord protectie kan worden uitgeschakeld, maar de software noch de virtuele cd-rom drive kan verwijderd worden---dat wil zeggen,niet via officiele wegen.

De beveiligingssoftware werkt goed. Toshiba stelt dat je je data kwijt bent als je het paswoord vergeet, en de reacties van gebruikers op verschillende sites ondersteunen deze claim. Ik ben geen gebruikers noch programma'tjes tegengekomen die de paswoord beveiliging konden omzeilen (er bestaat een programma'tje dat de bescherming claimt te deactiveren, maar dat werkt naar eigen ervaring niet).

Het defect genoemd in mijn review kan als volgt omschreven worden. Na het aansluiten van het apparaat verschijnt de virtuele cd-rom, maar in mijn geval was deze cd-rom leeg. Het paswoord programma'tje dat op deze schijf gestaan had moeten hebben, werd niet geactiveerd en er was dus geen mogelijkheid om de data partitie te activeren. "Disk Management" van Windows noch andere analyze programma's zagen de data partiitie of konden iets uitrichten met de (lege) virtuele cd-rom speler. Kortom, de data partitie was onbereikbaar.

Ik vermoed dat het in mijn review genoemde programma'tje het eerder beschreven probleem oplostte omdat het de paswoord partitie verwijderde, en daarmee de blokkade opruimde die mij en de analyse tools weg hield van de data partitie. Laat het echter duidelijk zijn: dit is een redelijk vermoeden, maar niet meer.

Kort samengevat: een prima schijf (zie bijvoorbeeld www.hardware.info voor een benchmark) , maar mijn ervaring met de "ingebakken" paswoord protectie software is slecht. Naar ik hoop biedt deze uitleg voldoende nuance voor potentiele kopers van deze schijf.
Ben zelf ook in het bezit van deze schijf en kan melden dat de schijf onder Ubuntu gewoon leesbaar is zonder een wachtwoord op te geven. Ideetje om je data terug te halen?

Verder prima schijf.
Dank voor de tip, Jan. Het zou het proberen waard zijn geweest.

Trouwens vreemd dat Ubuntu de schrijf met paswoord protectie uit kan uitlezen. Dan is die paswoord bescherming verre van waterdicht (Knoppix was trouwens niet in staat dat voor elkaar te krijgen).