ION Tailgater iPA07 (Zwart) Review

StEelD 29 maart 2012, laatste update op 31 maart 2012, 6.402 views

ION Tailgater iPA07 (Zwart)

Pluspunten

• Ingebouwde 20W Versterker
  • Ingebouwde accu volgens omschrijving goed voor 12 uur
  • Goede geluidsweergave, hoog, midden en laag.
  • Compact, makkelijk mee te nemen

Minpunten

• De bass moet je niet al te veel van verwachten
  • Geen microfoon meegeleverd itt de beschrijving
  • iPhone Is enkel functioneel te gebruiken in de dock in vliegtuigmodus

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Korte inleiding:

Ik heb de ION Tailgater gekocht omdat ik op zoek was naar een draagbare speaker voor mijn iPhone en ook voor mijn laptop.
Hij zal vooral in de schuur staan, al is het makkelijk even buiten in de tuin te zetten om tijdens een feest avondje wat muziek aan te kunnen zetten.
Daar is het vermogen (net aan) goed genoeg voor, 20 watt RMS is het speaker vermogen al staat er in de quick start guide Output Wattage: 16W(THD <1%)
De overige technische specificaties daar ga ik later in deze review dieper op in.

Eerste indruk:

De Tailgater ziet er mooi, robuust en vrij degelijk uit.
Hij is makkelijk op te tillen als je hem bij de zijkanten beetpakt.
De Tailgater lijkt qua uiterlijk op een gitaar versterker.
Er zit ook een ingebouwde versterker in, van 20 watt RMS, en ook een ingebouwde accu.
Wat me wel opviel was dat er geen microfoon meegeleverd wel, in tegenstelling tot de product beschrijving van bol.com.

Geluid en de categorie waar dit product toe behoort:

De Tailgater produceert een “vol”, goed en degelijk geluid wat vrij realistisch is.
Hoge tonen lage tonen en ook de middentonen worden vrij realistisch weergegeven, wel in acht genomen dat dit toch wel het budget segment is voor draagbare speakers/gitaar versterkers, maar wel in het dure segment behoort tussen de speakertjes die je bij je iPhone koopt. Dit product bevind zich precies in het midden in mijn ogen. De gulden middenweg.. :)
Voor een los iPhone speakertje is 60 toch wel de max wat de gemiddelde consument wil uitgeven vermoed ik(Logitech Boombox Mini), dit product heeft een prijskaartje van 149 op de ION website, maar ik er 109 euro voor betaald bij bol.com; wat toch wel weer het dubbele is van de Logitech Boombox Mini.
De meesten zullen vermoedelijk gaan voor een XMI X-Mini II Capsule Speaker, 1.9Watt voor 25 euro of een Logitech Mini Boombox met bluetooth connectiviteit, 6Watt voor 60.

Er treed wel vervorming/krakerigheid van het geluid op wanneer je hem helemaal vol open draait.
Tot en met de 85-90% belasting is er geen vervorming te horen en klinkt het geluid helder en realistisch.
Helemaal vergeleken met het geluid wat standaard uit de iPhone / een willekeurige laptop komt is dit een hele verbetering.
En een enorme opluchting als je eenmaal de geluidsbron hoort zoals het bedoelt is :)

Technische specificaties

Ingangsvermogen: AC 100-120 V/ 60 Hz 220-240 V/ 50Hz
Uitgangswattage: 16W(THD<1%)
Uitgangsvermogen: 8V/4Ω
Levensduur batterij: 12 uur met normaal gebruik(op 2/3 volume)
Gewicht:11kg

Ik heb de ION Tailgater inmiddels een week in mijn bezit.
Ik heb de accuduur nog niet getest dat zal ik nog eens doen en aan deze productreview toevoegen.

Conclusie:

Het blijft een uniek product wat een beetje tussen de “portable DJ” en externe iPhone speakertjes valt.
Ik vind het een aanrader :)

Heb jij ook een ION Tailgater iPA07 (Zwart)?

Dank voor je review, bol.com heeft hem helaas wel flink in prijs verhoogd, ik bestel er zo 2 bij de bcc voor het werk (in een sporthal gebruiken we hem). Een audio kabeltje heb ik al gehaald bij de action, niet het mooiste kabeltje, maar ach, het doet vast zijn werk.