Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.700dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G500 Review

H3nQ 28 maart 2012, laatste update op 29 maart 2012, 903 views

Logitech G500

Pluspunten

• Mooi, zit goed in elkaar
  • Veel functionaliteit (scrollwieltje!)
  • Ligt lekker in de hand

Minpunten

• Scrollwieltje voelt slap
  • Vrij prijzig
  • Aan de zware kant

Na wat problemen met mijn oude MX518 heb ik contact gezocht met de klantenservice van Logitech. Mijn muis viel niet meer binnen de garantie, maar uit coulance boden ze me 50% korting aan voor een nieuw Logitech-product. Het is de G500 geworden, en daar heb ik zeker geen spijt van. Ik zal in deze review de G500 vooral vergelijken met de MX518, omdat dat een bekende muis is waar ik zelf veel ervaring mee heb. Ik heb de muis sinds eind februari 2012

Uiterlijk
Het ontwerp is overduidelijk een doorontwikkeling van de MX518 of een aanverwant model, waardoor hij vertrouwd aanvoelt. Wel is hij van hoogwaardiger materialen gemaakt, waardoor hij degelijker aanvoelt. De rubberen gripranden hebben nu een soort ruwe structuur, wat in het begin een beetje wennen was. Nu vind ik het wel prettig. De bovenkant heeft een print van een soort steenachtig patroon, met grote zwarte vlekken op de plaatsen waar je slijtplekken zou verwachten. Daardoor lijken het ook slijtplekken, ik kan me voorstellen dat mensen dit niet mooi vinden. Mij stoort het niet.

Functionaliteit
De MX518 heeft acht knoppen, dat vond ik destijds best veel. De G500 heeft echter elf knoppen, als ik alle functies van het scrollwiel meetel. Die kan nu ook opzij. In de praktijk heb ik daar nog niet veel mee gedaan, maar het lijkt me erg prettig bij het spelen van bijvoorbeeld Call of Duty. Je kan zo meer functies naar de rechterhand brengen, wat zorgt voor een evenwichtiger bediening. De snelheid van de cursor is ook in te stellen. Met de software van Logitech kan de stappengrootte, het aantal stappen en dergelijke heel precies ingesteld worden. Voor een gemiddelde gamer als ik is dat een beetje over the top, maar de standaardinstellingen gebruik ik wel voor meer precisie bij beeldbewerking.

Het meest te spreken ben ik toch wel over de knop waarmee je instelt of het scrollwieltje vrij kan draaien of niet. Ik stel hem meestal in op vrij draaien tijdens het browsen, en ik zou niet meer anders willen. Door het wieltje een zwiep te geven kan je bliksemsnel naar de onderkant van een webpagina. Dit is helemaal handig in combinatie met een add-on als Autopager, wanneer je bijvoorbeeld zeker weet op welke pagina van een forumthread je moet zijn. Het gewicht van de muis is met gewichtjes aan te passen, zoals bij wel meer high-end gamingmuizen.

bouw
De muis voelt bijzonder stevig aan, en ziet er ook zo uit. Dunne naadjes, mooie materialen en hij is vrij zwaar. Ik kan me voorstellen dat hij voor sommigen te zwaar is, zelfs zonder de gewichtjes die je in de onderkant kan stoppen. Ik heb er zelf op dit moment maar 3,4 gram extra bij in, en ik overweeg ook dat eruit te halen.

Alle functionaliteiten van het scrollwiel zijn in dit geval een nadeel, want hij heeft wat zijwaarste speling. Dit voelt goedkoop en kwetsbaar aan en ik vind dit het grootste nadeel van de muis.

Het snoer is geen traditioneel rubberen buisje, maar een gevlochten draad van nylon. Dit ziet er mooi uit, maar heeft verder geen functie. Het is niet buigzamer dan een rubberen draad. Ik heb altijd gezworen bij muizen met draad, en het bevalt me nog steeds prima. Dat komt ook door de lengte van de draad, deze schiet absoluut niet tekort (ha!)

Al met al ben ik behoorlijk tevreden over deze muis, en ik zou hem wel aanraden aan wie het geld ervoor over heeft. Daar zit hem meteen de crux, want dat speelde bij mij niet mee. Ik kreeg 50% korting, waardoor de muis binnen het budget kwam wat ik ervoor over heb. Wie zijn twijfels heeft over het nut van alle extra functionaliteiten zou ik toch een lagere klasse aanraden, want wie dat scrollen niet zou missen heeft met een MX518 of een G400 (in de praktijk ongeveer hetzelfde) een vergelijkbare muis met een veel lagere prijs. Daarbij heb ik overigens niet het verschil meegenomen dat de MX518 een optische muis is en de G500 een lasermuis. Door het amateurniveau waarop ik game/beeld bewerk heb ik daar niets van gemerkt en ik kan daar dus ook niets over zeggen.

• Samsung SyncMaster 940BW
  • AMD X4 955 Black edition
  • Crosshair IV Formula
  • Ati Radeon 5870
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Logitech G500?