Specificaties 12,1" (1280x800), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Touchsmart tx2-1050ed (KM152EA) Review

dibrain2000 14 maart 2012, laatste update op 23 februari 2014, 1.074 views

HP Touchsmart tx2-1050ed (KM152EA)

Pluspunten

• Gadget gehalte
  • Finger reader
  • Uiterlijk

Minpunten

• Warmte productie
  • Ergonomie
  • Accuduur
  • Gewicht
  • Langzame SATA schijf (maar opgelost door een SSD in te bouwen)

Een review van een redelijk oude tablet PC die ik tweede hands heb gekocht. Waarom koop je uberhaupt zo een ding? Laat ik beginnen met de opmerking dat ik deze review in delen ga opbouwen. Ik draai nu Windows 7 en ga er Windows 8 opzetten. Eerst zat er een SATA schijf in, nu een SSD.
Dus vragen opmerkingen zijn zeker welkom, maar hou in het achterhoofd dat deze review nog niet af is :)

Als ik kijk in het dagelijks gebruik, dan is er genoeg wat niet goed is aan deze tablet pc. Het is zowiezo een zwaar apparaat. Lang beethouden in de tablet positie vergt op een gegeven moment kracht in je onderarmen.

Als de processor het druk krijgt dan ontstaat er een enorme warmte productie en is het zeer oncomfortabel om de tablet op je schoot of in je hand te houden.

Het is een tweede hands, dus de accu is niet nieuw, maar in power saver modus en rustig werken haal ik het uur niet op één accu. Dit is dan wel de "normale" accu. Er is een grote bijgeleverd, maar die maakt de tablet alleen nog zwaarder.

Het voordeel van een tablet is dat je het scherm fysiek kunt draaien, maar daarna ook nog kunt kijken in portrait of landscape modus. Helaas komt het ergonomisch niet even goed uit. Op een of andere manier zit de aansluiting van de voeding of de headset, de finger reader of de pen net niet op een goede plek. Bijvoorbeeld in "normale positie" (dus als een gewone laptop) zit de finger reader rechts. Draai je naar de tablet positie dan zit die weer links. Vervolgens moet je het scherm dus "doordraaien" om de finger reader weer rechts te krijgen.

Opstarten van Windows en programma's was zeer traag. De harde schijf heb ik daarom vervangen door een SSD (review hiervan volgt) en dat scheelt een hoop.

Heb ik dan een miskoop gedaan? Voor heel veel mensen is dit geen goede laptop, maar het grootste pluspunt is het gadget gehalte van deze tablet pc.

Scherm groter/kleiner?, even met twee vingers en het is gebeurd.
Film kijken? Aansluiten op een groter scherm, afstand bediening uit de tablet pc halen en je kunt Window Media Center op een afstand bedienen.
Selectie maken?, met je vinger of met de pen op het scherm kun je alles doen
Keyboard nodig?, nee hoor ik schrijf gewoon met de pen op het scherm
Inloggen, vinger over de finger reader halen en ik log in op Windows of op websites.

Ik ga deze review binnenkort uitbreiden. Ik wacht nog op een kleine SSD die ik van een medetweaker heb gekocht en dan ga ik zien hoe Windows 8 zich gedraagt. Op deze tablet pc heeft de developer preview al gedraaid, maar deze miste nog een hoop functionaliteit (mail/calender) om het interessant te maken.Ik zal dan ook wat foto's toevoegen.

Update:
Op een tweede SSD heb ik nu Windows 8 Customer Preview geïnstalleerd en werk nu deze review bij in Internet Explorer 10. Werken met Windows 8 op deze Tablet PC is een forse stap terug, doordat de driver ondersteuning veel minder is dan op Windows 7.

De n-Trig driver voor het scherm ondersteund wel Multi touch (groter-kleiner, scrollen met je vingers) maar selecteren moet ik met de pen doen. In de forums van Windows 8 is te lezen dat binnen een maand een nieuwe driver van n-Trig komt die dit probleem oplost

Het schrijven van tekst via de pen is ook niet meer mogelijk, alleen klikken lukt nog.

De zeer handige finger reader mist ook software. De hardware wordt wel herkend, maar er is geen management software om met de hardware samen te werken.

Ik ga de komende tijd dus nog wel even wisselen tussen Windows 7 en Windows 8.

Update Review:
Ik draai nu al weer een tijdje deze computer met Windows 8.1 en een SSD schijf. Die SSD schijf is in ieder geval een verademing. De traagheid van opstarten is helemaal weg en het werkt gewoon allemaal lekker snel.

Wat Windows 8 betreft merk ik nu al dat dit apparaat een wat oud ding is. Waar onder Windows 7 de multitouch en pen prima werkten is het onder Windows 8 net even wat minder.

Dat is niet zozeer een Windows 8 probleem, maar meer de drivers voor het nTrig scherm. Vooral de pen laat het sterk afweten. Waar ik onder Windows 7 met de pen kon schrijven alsof het op papier was, is onder Windows 8 dit toch wat problematisch. Regelmatig is de focus kwijt en de tekens worden niet goed herkend.

Ook multitouch is minder. De bewegingen van de vingers worden niet altijd goed herkend. Bij het openen van websites in een andere tab krijg ik de ene keer de interface van de muis en de andere keer van de touch screen te zien.

Het scherm is doordat deze kan draaien soms wat te flexibel en moet even vast gehouden worden om goed een link aan te klikken.

Heel veel dingen dus niet veel beter. Wat wel zeker goed is, is Windows 8. Waar ik met Windows 7 nog veel met muis en track-pad werkte, werk ik nu met het scherm. Bijna automatisch gaan mijn vingers naar het scherm toe om apps op te starten.

Wat ook fijn blijft is de processor kracht. Niets vergeleken bij de huidige generatie processoren, maar zoveel beter dan een Atom processor.

Wat kan ik nu concluderen in mijn update? Eigenlijk dat de negatieve punten (m.u.v. de harde schijf) niet zijn verdwenen. Er zijn nu ook veel betere notebooks met touch op de markt. Kortom als je deze nu 2e hands zou kunnen kopen, vooral niet doen. Toen ik hem kocht was het een geweldig nieuw apparaat met nieuwe mogelijkheden. Nu pak ik voor 90% procent van mijn werkzaamheden mijn Surface RT. Deze laptop gebruik ik alleen nog voor zaken die mijn Surface niet kan: spellen spelen via Steam, video's maken, en een aantal desktop apps.

Verder ligt hij mooi te wezen in de hoek en gebruik ik hem zeer beperkt.

Heb jij ook een HP Touchsmart tx2-1050ed (KM152EA)?