Arctic Freezer 7 Pro Review

Deismyna 26 maart 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.123 views

Arctic Freezer 7 Pro

Pluspunten

• Stil
  • Goedkoop
  • Koelt goed
  • Gemakkelijk te installeren.

Minpunten

• Past misschien niet op moederborden met zeer grote heatsinks om de CPU

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Aan het begin van het jaar heb ik besloten dat ik eigenlijk een andere koeler nodig had dan de stock koeler van Intel. Ik ben namelijk in het bezit van één van de eerste batches van de E6600, en zoals misschien wel bekend, hebben deze een probleem met de heat spreader.
Dit zorgde ervoor dat mijn CPU rond de 55 a 60 graden zat. Dit is op zich nog wel acceptabel, maar ik wou eigenlijk ook nog een beetje gaan overklokken.
Via via hoorde ik van de Arctic Freezer 7 Pro en na een paar reviews opgezocht te hebben, heb ik er meteen maar één besteld.

Algemene beoordeling:

De koeler zit prima verpakt in een mooi doosje. Hij voelde gelukkig niet al te zwaar aan, dus ik hoefde niet bang te zijn dat me moederbord eventueel scheef ging hangen of iets dergelijks.
De koelribben voelen degelijk aan en lijken niet gemakkelijk te verbuigen. Ook de kwaliteit van de fan zag er verder goed uit.

Koelvermogen:

Over het koelvermogen van de koeler ben ik zeer goed te spreken. De temperaturen van mijn E6600 CPU zijn flink gedaald. De processor wordt nu namelijk nog maar maximaal 40 graden, maar zit meestal rond de 30-35.
Ook overklokken ging uitstekend met deze koeler, echter kon ik mijn CPU niet al te ver krijgen door de limitaties van mijn Asus P5NSLI moederbord.

Geluidsproductie

De geluidsproductie van deze koeler is echt zeer laag. Als de koeler langzaam draait is hij naar mijn idee onhoorbaar. Alleen als hij op volle toeren moet draaien kan ik een zacht gezoem horen. Maar dit is echter verwaarloosbaar omdat de case fans in mijn geval veel meer herrie maken. :+

Installatie- gemak

het installeren van de koeler ging vrij eenvoudig. Dit werkt gewoon met hetzelfde druk-pin-principe van de stock koeler van Intel. Bij de laatstgenoemde had ik zelfs wat meer moeite met het installeren dan de Arctic Freezer, maar dit heeft waarschijnlijk ook te maken omdat ik toen nog niet goed wist hoeveel kracht je precies moet zetten om hem vast te klikken. (je wilt tenslotte niet meteen je nieuwe pc slopen door een stomme fout ;) )
De fan is aan de sluiten op zowel een 4pin als een 3pins fan connector. Wat misschien ook wel een groot voordeel is. Ook zit er standaard al koelpasta op de koeler, zodat je dat niet zelf hoeft te kopen.

Compatibiliteit

De Freezer paste zonder problemen op mijn moederbord en hij zat niets in de weg. Waarom toch dan de vrij matige waardering hiervoor hoor ik je denken? Dit is omdat ik vermoed dat deze koeler niet op alle moederborden wil passen, gezien de niet altijd geringe hoeveelheid koper van de heatsinks tegenwoordig.

Dan tot slot de prijs. Deze kan eigenlijk niet beter voor een goede lucht koeler als deze. Ik heb er 18 euro voor betaald en dat is hij ook zeker waard.

Het moge dus duidelijk zijn dat ik zeer tevreden ben met mijn aankoop en ik kan deze koeler dan ook zeker aanraden aan andere Tweakers.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Update 26-03-2008
Inmiddels heb ik de koeler al ruim een jaar in mijn bezit en mijn Asus moederbord is al een tijdje vervangen door een Gigabyte GA-X38-DQ6. Met dit nieuwe moederbord heb ik mijn E6600 stabiel kunnen krijgen op 3GHz. Iets sneller is wel mogelijk maar dan moet de Arctic op 100% fanspeed draaien en dat heb ik liever niet wegens de geluidsproductie. Op 3Ghz hoeft de koeler niet zo snel te draaien, waardoor het dus vrij stil is in me kast.
De Temperaturen van de core's op 3Ghz zijn als volgt:
IDLE: 47 & 44 graden jah mijn E6600 heeft een scheve heatspreader, erg hinderlijk
LOAD: 61 & 60 graden MAX

Dit brengt mij echter tot een ander probleem. Na ruim een jaar begint de ventilator wel enige vorm van slijtage te vertonen ben ik bang. Op 100% fanspeed maakt de koeler een ontiegelijke herrie waardoor mijn CM Stacker! zelfs mee begint te trillen. Gevolg, nog meer herrie -_-. Gelukkig hoeft de koeler zelden op 100% te draaien, dus dat scheelt wel weer een beetje.

Ik zit er echter wel over te denken om binnenkort een Infinity Mugen te halen, aangezien die een stuk beter koelt en een stuk stiller is.

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 Pro?

Mooi kort en krachtig review :D ben van plan zelf ook te kopen voor nieuw systeem.

wat voor overclock haalde je eigenlijk? gewoon nieuwschierig :P
Thx. Die overklok was ook al weer een tijdje terug, maar als ik het goed herinner kwam ik tot 2,9 a 3,0 Ghz. Totaal niet spectaculair natuurlijk :+ maar mijn moederbord kan gewoon niet verder. Qua processor zat er nog genoeg ruimte in namelijk. (was amper warmer dan normaal en ik had het voltage zelfs omlaag gedaan ipv omhoog).
Dus ooit eens met een nieuw mobo'tje ga ik wel 3,3 Ghz proberen, dat moet iig makkelijk kunnen met deze koeler.
bij mij ligt ie nog in de doos omdat hij niet in de kast past.... maar volgende aanschaf wordt andere kast. Maar heb wel goede ervaringen met Arctic. Btw goede review. Leest vlot weg :) en alle informatie staat goed.
I.v.m. overklokken was ik op zoek naar koelers en deze kwam er na het bestuderen van diverse koelers heel goed uit, helemaal vanwege de prijs (Een Zalman kost al snel meer dan 40 euro). Deze stond dus al bovenaan mijn lijstje. Deze review maakt het alleen maar duidelijker: Deze gaan we kopen.
Zeker een goede keuze. Ik zat eerst ook te kijken voor een Zalman eigenlijk, maar ik vond ze toch wel erg duur. O.k, zo'n Zalman met blauwe ledfans staat natuurlijk wel mooier, maar om daar nou 40 euro meer voor te betalen. :X

Ik vond de Arctic daarom ook de beste keuze. ;)
Hmm kun je niet gewoon de fan vervangen? of heeft die een afwijkende maat?
De fan is niet echt standaard te noemen nee. Is op het plaatje in de review misschien niet helemaal duidelijk te zien, maar hier zie je duidelijk dat een normale fan niet gaat passen.
Verder koelt een Mugen natuurlijk ook een stukje beter omdat tie veel groter is een meer heatpipes heeft dan de Freezer.
Hey is dat niet de versie voor amd? Met die 64 op de fan?
Inderdaad jah, nu je het zegt :o

Maar de ophanging van de Fan is vrijwel hetzelfde zo te zien, en daar ging het eigenlijk om :P
Dit vind ik wel heel appart. Ik heb zelf ook een freezer in een server/desktop geplaatst die eigenlijk dag en nacht al 3 jaar aanstaat. Ik heb nog geen enige form van sijtage. Maar is het niet zo dat je 3 of 5 jaar garantie hebt op deze koeler?
Maar draait jou koeler ook op 100%? Want bij normaal gebruik heb ik er geen problemen mee. Alleen als tie tegen de 100% fanspeed moet gaan draaien begint tie echt overdreven veel herrie te maken.
En garantie vind ik niet echt de moeite voor een koeler die nog geen 2 tientjes gekost heeft. Ik vraag me ook af of het onder garantie valt, want het is niet zo dat de fan half uit elkaar valt of zo. Koeler functioneert nog prima, zei het met wat meer geluid. En ik was eigenlijk toch al van plan om een Mugen aan te schaffen, aangezien die beter koelt en dus ook stiller is.