Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDR4500 Review

mcwanderer 21 februari 2012, laatste update op 21 februari 2012, 3.795 views

Netgear WNDR4500

Pluspunten

• Snellere verbindingen met apparaten onderling
  • Eenvoud van instaleren

Minpunten

• Netgear genie kan niet alle aanpassingen doorvoeren, sommige features alleen bereikbaar via de weblogin.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Door de brakke router mogelijkheden van mijn Alice internet modem/router(Copperjet CPJ 1616) en de daarbij behorende problemen met een stabiele wireless verbinding op een aantal aangesloten apparaten was ik op zoek naar een stabielere oplossing.
Een wireless acces point van Linksys, heeft een jaar lang gevochten met het modem...

Na een overweging van een paar weken, toch gekozen voor de WNDR4500.

Andere producten die ik heb overwogen waren de Linksys 4200V2, de Netgear n600 en de n700.
Allen worden op verschillende internet fora als goed bestempeld.
De verschillen zitten in de aansluit mogelijkheden.
De nieuwe setup die ik in gedachte had, moest een oplossing gaan gaan brengen voor een aantal apparaten:

1) Printen via het netwerk, een oudere, maar nog altijd goed werkende USB printer beschikbaar maken voor alle aangesloten apparatuur.
2) iPad, geen fan van Apple producten door het dichtgetimmerde operating system, goed laten werken. In de oude structuur had deze nog wel eens last van verlies van wifi signaal. De router kon niet het toegekende IP adres vasthouden. twee/drie keer in de week een restart en opnieuw aankiezen van het netwerk tot gevolg.
3) Laptop wireless aansluiten, een beestje uit 2008 maar nog redelijk werkend
4) Smartphone aansluiten via wifi
5) Twee desktops, een Win7 en een linux bedraad
6) een WHS v1 bedraad
7) Een Denon versterker bedraad voor internet radio en FLAC bestanden van de WHS
8) Een Denon Bluray speler voor de internet connectiviteit
9) Een PS3 bedraad
10) Een Dune smart D1 bedraad
11) Een Sat reciever bedraad om tv programma's op te slaan
12) Een Apple TV bedraad (80 euro uit de VS)
13) Gast netwerk voor bezoekende smart phones
14) Last but zeker not least: de gigantische hoeveelheid wifi netwerken in mijn appartement. De laptop ziet er alleen al 20!

Alle wensen in ogenschouw nemend, kwam de short list uit de bus van Linksys, waar ik al een aantal switches van heb staan en een Access Point. En de Netgear producten.

De netwerken in de omgeving zitten allemaal in de 2.4 Ghz band. Daardoor was de wens om een 5 Ghz netwerk te hebben, ook met het oog op de toekomst: er komen elke maand wel één of twee netwerken bij.
Daarnaast de mogelijkheid om een USB printer aan te sluiten en eventueel een USB schijf om tijdelijk op het netwerk ter beschikking te stellen.

De short list met drie apparaten bleef over: Linksys 4200V2, en de Netgear N600, N700 en N900. De N700 viel als eerste af, oud model. De 4200V2 is niet specifiek te vinden, vaak alleen de V1, welke ook een oud model is.
Daarna de mogelijkheid om automatisch een vrij Wifi kanaal te vinden: de N600 en N900 kunnen dit beide, maar de N600 heeft slechts één USB poort.
En de 5 Ghz gaf uiteindelijk de doorslag. De N900 ging het worden.

De verpakking:
Keurige doos met alleen de nodige inhoud:
Modem, AC adapter, 1m Cat5e in geel voor naar het modem en de nodige beschrijvingen. Ook zit er een CD-rom bij met de digitale versie van de beschrivingen, echter geen Netgear genie.

Aansluiten:
AC adapter met randaarde, gele utp naar het modem en een draad naar de switch. Klaar.
Vanuit elke computer is nu de router te zien en als je hem aanroept, laat hij je de setup doorlopen. Daarbij wordt Netgear Genie geïnstaleerd en geeft de router gelijk een lijst met alle namen van zowel gast als eigen netwerken, 2,4 en 5 G en zijn direct met een random, eenvoudig paswoord beveiligd. Echt super eenvoudig en ook voor een leek uit te voeren.
Alle overigen apparatuur is makkelijk toe te voegen, intern netwerk met een IP uit de 192 range. De DNS wordt overgenomen van het modem.
Vanuit Netgear Genie, welke zich imo hinderlijk in je systeemvak nesteld, kun je vrijwel alles aanpassen naar eigen wens. Echter voor het aanpassen van je 5G moet je de webloggin van het apparaat gebruiken. Deze heeft standaard de admin-password inlog code. Direct maar even wijzigen.

Gebruik:
Stabiele verbinding! Alle op netstroom aangesloten apparaten laat ik op het 5G netwerk werken, daar waar ze draadloos mee doen. De overige apparaten met draad zitten via een switch, of direct op de router. Ook op de draad is er een snelle verbinding te vinden, alles gigbit snelheid.
De wifi verbinding voelt een stuk sneller aan dan via het acces point. Dit moet zich nog gaan bewijzen.
Met minder dan een week actief, kan ik nog niks zeggen over de stabiliteit.

Printer is nog niet aangesloten, deze past nog niet in de kast waar de router staat, zodra ik informatie heb zal ik dit updaten.

Conclusie:
Voor zover nog geen problemen. Alleen maar goede resultaten.

Heb jij ook een Netgear WNDR4500?

Mooie review, ben zelf in het bezit van een WNDR3800 premium router, deze selecteert ook automatisch vrije wifi kanalen. Ik ben wel benieuwd naar de 5ghz verbinding ten opzichte van de 3800 versie. Netgear zelfs beschrijft dat de 5 ghz netwerk een groter bereik heeft ten opzichte van de 3800. De review zelf van tweakers gaf ook aan dat het bereik beter is met de 4500 in 5 ghz netwerk. Toch blijf ik benieuwd. De printer netwerk functie werkt prima in mijn model.