Gotham City Impostors, PC Review

robineaux 19 februari 2012, laatste update op 19 februari 2012, 857 views

Gotham City Impostors, PC

Pluspunten

• Mooie graphics
  • Humor
  • Sterke multiplayer maps
  • Doordachte gameplay
  • Leuke unlockables

Minpunten

• Matchmaking is bedroevend
  • Vreselijk veel bugs en lags

Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Stabiliteit Score: 1
Gotham City Impostors:
Na net Batman Arkham City uitgespeeld te hebben werd ik verrast door deze titel. Een game waarin je als wannabe Bat de echte Batman helpt met zijn gevecht tegen de misdaad. Overdag slaapt Batman, aangezien hij 's nachts al druk genoeg is. Overdag gaat de misdaad echter gewoon door. Wie zal dan de slechteriken te grazen nemen? Juist; een team helpers die het weliswaar met wat minder financiŽle middelen moet doen, maar kwa inventiviteit zeker niet onderdoet voor de echte Batman. Hun wapens zijn dan enigszins 'low budget' dat maakt ze niet minder effectief! Dat verklaart meteen waarom je als Wannabe Bat (of Joker) gewoon je vijanden dood schiet in plaats van ze bewusteloos te slaan.
Mijn interesse was snel gewekt en het bleek nog eens weinig te kosten ook. Na een product video en een review besloot ik de game meteen aan te schaffen via Steam, voor ongeveer 15 euro. Niet duur en gegarandeerd een hoop online MP fun, dacht ik. Vooralsnog blijkt niets minder waar.

Eerste indruk
Grafisch, qua gameplay en qua humor stelt het spel zeker niet te leur. Het ziet er werkelijk gelikt uit en ze hebben een bijna exacte kopie van het spelsysteem van Team Fortress 2 gemaakt. Dat was wat mij betreft meteen goed. Veel unlockables, veel humor verwerkt in de game en een leuke selectie characters en wapens. Je kunt kiezen voor bekende profielen als Medic, Heavy Defender en Fast Scout. Ook kan je je eigen profielen samenstellen met wapens en features die je unlockt gedurende de game.
Veelbelovend dus! Het enige nadeel t.o.v. TF2 was dat er geen mogelijkheid is om vrij gespeelde producten te ruilen. Een voordeel t.o.v. TF2 is de beschikbaarheid van Batman's gadgets; maar dan 'low budget' en dus ook hier de nodige humor; bijvoorbeeld de grapple gun. Dit is een soort line launcher die je zelf kunt opdraaien tot je eindbestemming, de plek waar je de haak naartoe hebt geschoten. Dit opdraaien hoef je niet zelf te doen, dat doet je character voor je. Gelukkig maar :P

Challenge mode (de single player mode)
De eerste dagen heb ik me vooral bezig gehouden met de 'challenges'. Een onderhoudend onderdeel van de game wat je alleen kunt spelen. Er wordt een soort parcours uitgezet in de beschikbare maps waar je langs moet zien te komen met behulp van je verschillende gadgets (grapple gun, glider cape, jump-boots etc.) en waar je een aantal targets kapot moet knallen. Een ideale manier om een beetje vertrouwd te raken met de wereld van de wannabe Bats/Jokers.
Toen ik flink wat medailles gehaald had in deze Challenge mode, vond ik het tijd me te gaan meten met echte tegenstanders. Het spel is, als je een tijd geen online shooters gespeeld hebt, niet al te makkelijk onder de knie te krijgen. De eerste paar uur krijg je er vooral flink van langs.
Geen punt, na een tijdje kreeg ik de smaak te pakken en de eerste killing sprees dienden zich aan }>

Online Multiplayer
Ik begon me echter wel een beetje zorgen te maken over de slechte kwaliteit van het 'matchmaking' systeem. Het is erg moeilijk om in een match terecht te komen. Kijkt niet vreemd op als je 10 minuten zit te wachten. Als je eenmaal in een spel zit is het leuk, althans dat was het de eerste dagen. Toen kwamen de lags. Vanaf gisteren kan ik geen spel meer spelen zonder enorme lags. Ik ben me gaan informeren op het forum van de game, en daar bleek dat dit een enorm probleem is. Los van het feit dat het enorm moeilijk is een game te starten (het enige wat je kunt doen is een game-mode uitkiezen en hopen dat je in een lobby wordt geplaatst en er niet voortijdig wordt uitgegooid) is de verdeling van teams vaak oneerlijk (3 tegen 5 of 4 tegen 6 is heel normaal) en hebben ontzettend veel spelers last van lags. Voortijdige disconnections zijn inmiddels ook eerder regel dan uitzondering.

DLC
Men heeft beloofd dat er in maart een gratis DLC wordt vrijgegeven die de problemen met matchmaking moet verhelpen. Zo wordt er onder andere de mogelijkheid toegevoegd om aan een spel wat al aan de gang is te kunnen meedoen. Of het daar beter van gat worden is maar de vraag.
De laatste twee dagen wat de verbinding zo slecht (10 keer raak schieten waar normaal 1 a 2 keer voldoende zou moeten zijn, medespelers die voorbij schieten als een diavoorstelling) dat ik het opgegeven heb nog verder te spelen.

Ik vind het een aanfluiting dat een spel als dit zo slecht presteert online. Daarnaast heb ik geen fatsoenlijke reactie gezien van de ontwikkelaars / uitgevers dat er iets gedaan wordt met de problemen. Er worden per dag misschien wel 100 topics gestart over problemen maar niemand die met oplossingen komt.

Het spel had naar mijn idee zeker potentie; het zit goed in elkaar. Als ze niets doen aan de slechte verbinding en belabberde matchmaking is het gedoemd een stille dood te sterven. ;(

• Z68A
  • intel 2600K CPU
  • Asus ENGTX570
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Gotham City Impostors, PC?

Bedankt voor de waardering mensen :)

Had ik niet gedacht. Mijn eerste game review hier, en ik ben geloof ik wat lang van stof ;)
Inmiddels is de gratis DLC beschikbaar. Deze behelst in hoofdlijnen:
  • Een nieuwe multiplayer map; 25th floor
  • Flink wat nieuwe customisations beschikbaar voor je character
  • Twee nieuwe wapens; zoals de Katana sword:een melee wapen met defensieve eigenschappen (bulltdodge)
  • drop-in matchmaking; je hoeft niet per se te beginnen in een spel dat nog moet starten, maar mag ook in een spel starten dat al bezig is
  • Dedicated servers: Deze zouden de problemen rondom de 'lagging' moeten oplossen.
De extra features zijn leuke extra's, maar wil je ervan kunnen genieten dan moet je een goede verbinding hebben. Die blijft in mijn geval, net als bij ontzettend veel anderen, uit. Ondanks de dedicated servers. Je ziet dat je inderdaad heel geregeld via een server in een game terecht komt, maar de lagging is nog steeds aanwezig, soms zelfs nog heftiger.
Je kunt in de lobby makkelijk de stats van andere spelers bekijken. De meeste hebben een kill-death ratio van onder de 1 (negatief dus). Sommige hebben echter een veel betere score, van wel 3 of 4. Het valt mij op dat dit altijd personen zijn die nooit last hebben van vervelende vertragingen t.o.v. tegenstanders of van kogels die hun doel niet raken. Als ik dit soort spelers probeer te raken, schiet ik bijna altijd 'door ze heen' zonder ze te raken, of veroorzaak minimale schade.

Hoe het kan dat de game bepaalde spelers als 'lievelingetjes' aanmerkt is mij een raadsel. Het is namelijk niet zo dat dit uitsluitend Amerikaanse spelers zijn (die t.o.v. Europese spelers natuurlijk een flinke vertraging veroorzaken en bij dit spel de grootste groep vertegenwoordigen).
Voor mij is de lol er echter definitief af. Nu de matchmaking beter loopt (niet meer keuzemogelijkheden, maar geen lange wachttijden meer voor je in een spel komt) zit je steeds in een boordevol spel (6 Vs 6) en dat is al aardig druk in de relatief kleine maps. Leuk, als je niet lagt. Maar met de gebruikelijke lag is het er met de DLC eigenlijk alleen maar minder leuk op geworden.

Ik heb het spel inmiddels links laten liggen. Ik kan mijn tijd beter besteden :)