Corsair Vengeance K90 (International English) Review

Khatarian 20 mei 2012, laatste update op 20 mei 2012, 5.076 views

Corsair Vengeance K90 (International English)

Pluspunten

• Mechanisch
  • Verlichting
  • 20KRO
  • Corsair support
  • Windows lock knop
  • Macro's

Minpunten

• Niet alle toetsen zijn mechanisch
  • Prijzig (tov membranen toetsenborden)

Corsair Logo

Na veel te veel goedkope toetsenborden versleten te hebben was het eens een keer tijd voor iets wat meer degelijker toetsenbord. Na een tijdje zoeken viel mijn oog op dit toetsenbord, de Corsair K90. Het was als liefde op eerste gezicht en na heel even uit te proberen wist ik dat ik dit toetsenbord wilde hebben.

Specificaties

Om eerst wat dingen duidelijk op een rijtje te zetten geef ik een klein overzichtje van de specificaties.

- USB 2.0 aansluiting + Passthrough
- Volume wiel
- Media toetsen
- Windows lock knop

De doos

Tsja, dan heb je net een nieuw toetsenbord gekocht en dan krijg je de doos in je handen geduwd. Het eerste wat me opviel was het gewicht. Dit toetsenbord is nou niet bepaald ligt. Dit komt mede door dat er een aluminium plaat op het toetsenbord zit.

De Doos

Zoals je kan zien staat er op de doos de nodige informatie over de gebruikte switches en waarom dit toetsenbord zoveel beter is dan alle andere die te verkrijgen zijn tegenwoordig.

De inhoud

Zodra je de doos openmaakt tref je het toetsenbord aan onder een plastic kap. Onder het toetsenbord bevind zich een kartonnen doosje waar de rest inzit, namelijk de polssteun, een gebruiksaanwijzing en een garantieboekje. Er is geen driver CD meegeleverd, maar wel een papiertje waarop staat waar je de drivers kan downloaden en dat je altijd de laatste versie moet gebruiken.

Het uiterlijk

Hier kan ik vrij kort over zijn, vooral omdat het uiterlijk zeer persoonlijk is.
Ik koos dit toetsenbord vooral omdat het er zo anders uitziet dan de andere toetsenborden. Dit is vooral omdat de toetsen los lijken te hangen. De aluminium plaat onder de toetsen vind ik er echt geweldig uit zien, helemaal zodra de verlichting aanstaat en het licht mooi reflecteert op het aluminuim.
Toetsenbord

De switches

Dit toetsenbord bevat Cherry Red switches. Deze switches hebben de laagste weerstand van alle Cherry switches en hebben geen tactische feedback.

De Switch

Niet alle toetsen zijn mechanisch, het macro gedeelte en de esc t/m f12 en het blokje van delete ect zijn niet mechanisch. Op het volgende plaatje kan je dat goed zien.
Toetsenbord zonder toetsen

Voor meer informatie over mechanische switches zou je hier kunnen kijken: Het grote mechanische toetsenborden topic

Het toetsenbord zelf

Laten we beginnen met de verlichting. Onder elke toets zit een ledje die de toets verlicht. De leds zijn door middel van een knop op het toetsenbord te verstellen van uit tot aan (niet traploos, maar in stappen van 33%)
Ik zelf heb de verlichting op 100% staan, en dit geeft een mooi gloeiend effect dankzij de aluminium plaat die onder de toetsen zit.

De verlichting in het donker
Klik voor de grote versie

Het macro gedeelte ligt wat lager ten opzichte van het normale gedeelte. Eerst dacht ik dat dat zeer onhandig was, maar heb scheelt een hele hoop. Doordat het macrogedeelte wat lager ligt heb je er geen last van dat je per ongeluk op je macro toets zit te duwen terwijl je bijvoorbeeld de esc had willen hebben.

Macro Gedeelte
Klik voor de grote versie

Macro's zijn on the fly te recorden dankzij het Record systeem. Het is vrij simpel:L Druk op de MR knop, daarna op de macro toets waar je de macro wilt opslaan, gebruik de toetsen die je nodig hebt en druk daaropvolgend weer op de MR knop.

De bijgeleverde polssteun is zeer goed ontworpen, er zitten namelijk 2 schroefjes aan. Deze schroefjes voorkomen dat de polssteun heel makkelijk los komt of erger, afbreekt.
Het enige van de polssteun vind ik dat het net iets te kost is om echt helemaal comfortabel de gebruiken.
De zijkant

De USB Passtrough bevind zich aan de achterkant van het toetsenbord. Er zit geen USB Hub in het toetsenbord en dus heb je volledige snelheid en stroom op de USB poort staan. Deze USB poort is handig om bijvoorbeeld je muis op aan te sluiten of je headset als die een USB aansluiting heeft.
USB Passthough

Onder het toetsenbord zitten 2 pootjes om te zorgen dat het toetsenbord onder een net iets confortablere hoek te zetten. Door deze pootjes wordt het toetsenbord ongeveer 8 mm opgetild aan de achterkant.

Nu over het typen zelf. Ja, je hoort het toestenbord als je er op typt, je hoort echt het geratel van de toetsen. Het is niet zo erg dat je je er aan stoort of dat je oordopjes in moet omdat het zo luid is, maar het kan vervelend zijn om 2 uur 's nachts.
Ik moest zelf enorm wennen aan hoe weinig kracht er nodig is om de toetsen in te drukken en dat de toetsen al reageren terwijl je pas op de helft ben met indrukken van de toets, maar na ongeveer 2 weken was ik er aan gewent en wil ik niet meer anders dan een mechanisch toetsenbord.

Het grootste voordeel van dit toetsenbord is de 20KRO. Dit houd in dat je 20 toetsen tegelijk ingedrukt kan houden samen met nog een shift of control er bij.
Een makkelijke test om te kijken of de KRO goed werkt op jouw toetsenbord is door beide shifts ingedrukt te houden en "The quick brown fox jumps over the lazy dog" te typen. Als het goed is komt alles er in hoofdletters uitzetten. ook is het leuk om er een keer nat te kijken wat er gebeurd als je de a,s,d,f,h,j,k en l tegelijk indrukt. Bij dit toetsenbord kommen alle letters dan netjes op je scherm te staan.

Het toetsenbord heeft geen last van ghosting of andere rare effecten wat op goedkopere toetsenborden wel wilt ontstaan.

De windowslock toets is zeer handig, het voorkomt eigenlijk dat je midden in een spel op de desktop beland doordat je net de Windows toets aanraakt. En geloof me, niets is vervelender dan dat je midden in het heetste van de strijdt op de desktop beland en dat je daardoor verliest.

De lampjes van de numlock, capslock en scroll loch zijn kleine witte Ledsjes, deze zijn niet fel maar wel goed zichtbaar.

De driver

De drivers van dit toetsenbord zijn niet nodig maar wel handig, voornamelijk om even te kijken welke marco's je bijvoorbeeld in je toetsenbord hebt staan of als je de instellingen van het macro opnemen wilt veranderen.
Driver

Het is een erg mooi en fijn toetsenbord. ook omdat het een mechanisch toetsenbord is vind ik het dubbel en dwars het geld waard. Dit toetsenbord zou ik iedereen aan kunnen bevelen, maar je moet wel het eerst uitproberen voordat je een mechanisch toetsenbord koopt, want voor iedereen is een andere switch beter. Dat niet alle toetsen mechanisch zijn vind ik niet zo erg, de belangrijkste en meest gebruike zijn wel mechanisch. De 20KRO is geweldig, alle toetsen die je aanmept worden geregistreerd. Je zou bij wijze van je hoofd op het toetsenbord kunnen rammen en nog alle toetsen die geraakt zijn kan je terug zien.

Heb jij ook een Corsair Vengeance K90 (International English)?

Heeft dit toetsenbord een aparte driver die zorgt dat er meer keys tegelijk ingedrukt kunnen worden? Ik dacht dat USB tot 6 ging...
nee volgens mij gebruiken ze een andere technologie daarvoor. Ik weet het ook niet zeker maar dat hoorde ik laatst een keer.

Het toetsenbord kan met gewoon plug en play (zonder drivers) ook alle toetsen indrukken zonder problemen.
Ze gebruiken 2 usb-poorten voor het toetsenbord. 1 kan ook, maar dan heb je niet de 20K rollover.
Dit is niet helemaal correct, er zitten inderdaad 2 usb-aansluitingen op dit toetsenbord, maar 1 is de USB passthrouhg en de andere is voor het toetsenbord zelf. A;s je de juiste usbkabel niet aansluit dan werkt het toetsenbord wel volledig, maar dan werkt de usbaansluiting op de achterkant niet.
ik heb dit toetsenbord ook, het is een geweldig bordje en ik zou hem aan iedereen aanbevelen.

Maar aangezien niet alle toetsen mechanisch zijn kan hij niet heel goed tegen water. (oudere ibm's en zelfs de black widow kan er nog wel redelijk tegen) maar gelukkig heeft corsair mij gewoon een nieuw toetsenbord gegeven voor iets wat volledig mijn schuld was. Vol lof voor corsair
Mooie review!
Zit zwaar te dubben welk keyboard ik zal gaan aanschaffen, dit heeft zeker geholpen.

Ik adviseer je wel om je review nog een keer over te lezen en spellings-, grammatica- en zinsbouwfouten uit de weg te ruimen. In de huidige staat leest niet alles even lekker door.
Bedankt voor je review, maar wat heb je in godsnaam aan meer dan TWINTIG toetsen tegelijk registreren??

"Het grootste voordeel van dit toetsenbord is de 20KRO" werkelijk? 8)7
Sinds vandaag heb ik deze keyboard ook ..... wat een verschil met mijn g15 .. mis het schermpje wel maar voor de rest ..... super fijn ToBo!
Ik heb dit toetsenbord al een hele tijd en ben er super blij mee! Het enige nadeel bij mij is is dat mij computer niet voorbij het start scherm komt met het toetsenbord aangesloten.. :( Maar goed, dat zal allemaal wel aan mijn moederbord liggen.

Hoe dan ook vind ik het een echte aanrader! :)
Pfff lastig te kiezen welke toetsenbord ik wil, ik zit ook te kijken naar Logitech G510 aangezien die een schermpje heeft, en gebruikte altijd logitech.

Aangezien ik een Corsair muis heb, M60 wil ik het graag combineren met deze toetsenbord.

Verder duidelijke en nette review.
Ok ik heb em nu paar dagen, o m g wat typt die lekker jezus das echt abnormaal. :D

Hij maakt wel behoorlijk lawaai als je snel aan het typen bent.

Ben verder echt super tevreden, is echt me 100 euro waard. Keeper for sho <3