Sennheiser PC 100 Headset 2 Go Sennheiser 504124 Review

carnelain 28 januari 2013, 1.396 views

Sennheiser PC 100 Headset 2 Go Sennheiser 504124

Pluspunten

• goed geluid
  • goede mic
  • lang snoer
  • ongelijke snoeren

Minpunten

• verbindingen ietwat ielig
  • mic oogt log
  • mic draait naar het lichaam

Opnamekwaliteit Score: 4
Reden voor aankoop
Recentelijk begaf mijn microfoon het waardoor het video bellen toch wel lastig werd. En helemaal ik nu voor een stage in Denemarken zit is dat een gemis. Nu had ik nog mijn headsetje dat bij mijn Galaxy SII zat maar die in-ear dingen vind ik niet prettig. Daarbij had deze een TRRS jack en mijn laptop heeft nog twee afzonderelijk TRS aansluitingen. Nu wilde ik eigenlijk een totaal oplossing. Een headset dat ik aan kon sluiten op mijn laptop en mijn telefoon. Naar lang zoeken en vooral naar bluetooth headsets te hebben gekeken kwam ik tot de conclusie dat mijn eisen misschien te hoog of raar waren. Het is me (nog) niet gelukt om een bluetooth headset met normale oordopjes te vinden. Mocht iemand zoiets weten dan hoor ik het graag. Dan maar the next best thing. Ook dat is lastig te vinden. Deze sennheiser is tot nog toe de enige headset met ge´ntegreerde microfoon en normale oordoppen die ik heb gevonden.

edit: toch nog een alternatief van philips gevonden
Philips SHM3100U

Verpakking
De verpakking van Sennheiser is zoals haar producten: simpel maar effectief. Het zit niet in zo'n verschrikkelijk gesealde verpakking maar in een net plastic doosje. Er zit nog niet een plakbandje op. Flapje open en het zaakje schuift er zo uit. Het is zo onbelangrijk als wat maar het geeft een prettig gevoel en een goede induk. Integenstelling tot die onmogelijk verpakkingen waardoor je al gefrustreerd raakt voor je het product in handen hebt.

Uiterlijk
Het product laat esthetisch misschien wat te wensen over maar persoonlijk gaat het mij om de prestatie. De het headset is volledig zwart uitgevoerd behalve de twee 3.5mm jacks. Deze zijn in de standaard roze en groene kleur. Het snoer is van connector to waar de kabel splitst ruim een meter. Daarna is de kabel ongelijk. Dit had de standaard set doppen die bij mij iRiver zaten ook. Zover ik me kan herinneren waren dit ook Sennheisers. Ik ben erg gecharmeerd van ongelijke snoeren. Je gooit het lange eind in je nek en het snoer is uit de weg. Het snoer is verder iets stroef. In eerste instantie dacht ik zelfs plakkerig. Dit is waarschijnlijk om te blijven zitten in kleding ofzo. Het is verder niet storend.

De doppen zijn naar mijn mening twaalf uit een dozijn. Ze zijn zwart. Aan de binnenkant van de pootjes staat het typenummer (pc100) en aan de voorkant sennheiser (met logo). Aan de achterkant staat de letter L of R en het linker dopje heeft daar ook een bobbeltje zitten zodat je deze op de tast kan herkennen. Erg handig maar het linker eind is korter dus dat is volgens mij overbodig. De buitenkant van de dopjes hebben een glanzend ingelegd stukje. Dit vind ik zelf erg lelijk ik ben niet van de glossy bling bling. Misschien dat ik hier nog een keer een schuursponsje overheen haal om het mat te maken. Dit heb ik ook met mijn SII gedaan en ziet er prachtig uit. Het laatste wat me opvalt is dat de luidspreker kant volledig vlak is. Van ander headsets ben ik gewend dat ze iets rond zijn.

De microfoon is erg simpel. Hij komt wat groot over maar is niet zwaar. De vorm is asymmetrisch. Het heeft aan een kant een uitstekende ronding. De opening naar de microfoon is een klein sleufje dat iets verzonken ligt. In eerste instantie niets bijzonders.

Over het geheel is de bouwkwaliteit goed. Het snoer voelt erg degelijk aan. Met de plastic onderdelen is niets mis al blijft het natuurlijk wel plastic. Ben op de doppen al een of twee keer gaan staan en dit heeft geen gevolgen gehad. Het enige waar ik wat op aan te merken zou kunnen hebben zijn de verbindingen van het snoer. Zowel bij de connectoren als bij de oordoppen zit er iets speling op. Dit voelt enigszins fragiel aan maar ik heb geen reden om aan te nemen dat dat ook zo is.

Gebruik

De oordoppen zijn voor mijn oren perfect. Ze blijven netjes hangen en zitten comfortabel. Het komt geregeld voor dat ik opsta van mijn laptop zonder in de gaten te hebben dat ik ze in heb. Dit komt misschien ook door de foam doppen die erbij zitten. Deze naai ik zelf altijd vast anders verlies ik ze constant. Zoals eerder al gezegd werken de ongelijke snoeren voor mij erg prettig.

Het geluid is subliem in mijn oren. Nu zegt dat niet veel maar als ik een film op mijn laptop kijk dan vind ik het prettiger om de headset te gebruiken zelfs als ik alleen thuis ben. De microfoon hangt op een prima plek alleen heeft de neiging om met de opening naar mijn lichaam te gaan liggen. Wat uiteraard een dempend effect heeft. Vooral met voice chat is dit soms vervelend maar het euvel is simpel te verhelpen. De opname kwaliteit is volgens mij uitstekend. Ter illustratie mijn vriendin wilde een keer een stukje gitaarspel opnemen en was bij het terugluisteren erg enthousiast over hoe vol het geluid klinkt. Zij heeft wel een bijna absoluut gehoor dus dat zegt wel wat. Het is natuurlijk geen professionele opname apparatuur. Helaas heeft ze de opname niet bewaart en wil ze ook echt niet dat ik maar iets op internet zet. Nu ben ik ook nogal mic shy dus jullie zullen het zonder moeten stellen.

Ik heb een tweetal splittertjes gebruikt om hem te verbinden met mijn SII dit was echter geen succes. Dit heeft te maken met de layout van de signalen op de connectoren. Na wat research weet ik wel wat de layout moet zijn maar ik geen zin en tijd meer om daar een splitter op uit te zoeken.

Ik was al fan van Sennheiser en dat is door dit product alleen maar versterkt. Voor een zeer redelijke prijs krijg je gewoon kwaliteit waar je het nodig hebt. Voor voice chat of af en toe gamen is het perfect. Je moet er natuurlijk geen studio opnames mee willen maken. Ook moet je niet op zoek gaan naar de perfecte geluidsweergave. Maar daar is het ook het product niet voor.

Heb jij ook een Sennheiser PC 100 Headset 2 Go Sennheiser 504124?

Nette review bedankt, ik vind hem 3 sterren waard, waarom anderen niet.... kweet het niet, grafiekjes of zo? Maar van mij hoeft dat niet, alles wat ik wil weten staat erin.
Bedankt! Het is mijn eerste review. Dus alle feedback is welkom. Zeker positieve ;-)