Specificaties Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Enemy Territory - Quake Wars, PC Review

FoggyFreek 28 september 2007, 1.341 views

Enemy Territory - Quake Wars, PC

Pluspunten

• Ongekende afwisselingen in maps, waaronder een map die zich afspeelt in zowel de woestijn als de noordpool.
  • Verschillen tussen GDF en Strogg gaan veel verder dan visueel
  • Samenwerken is verplicht
  • Snelle gameplay
  • Geen drawdistance beperkingen

Minpunten

• Performance onder de maat
  • Veels te verslavend

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Enemy Quake wars zal in eerste instantie door een aantal mensen weggewimpeld worden als een BF2 kloon. Echter, kijk je verder en speel je langer dan zul je zien dat ET:QW een totaal ander spel is als BF2. De overeenkomsten komen niet verder als 'een multiplayer-only game met infantery klasses en voertuigen'

Het achtergrond verhaal is simpel maar doeltreffend : De Strogg valt de aarde aan en GDF moet op meerdere plaatsen op aarde dit alien-scum verjagen.

Wat maakt Quake Wars speciaal?
Verschillen in rassen
De rassen in Quake Wars: Global Defence Force (GDF) en Strogg, zijn daadwerkeiljk anders en bieden daardoor andere tactische mogelijkheden.
GDF wapens werken namelijk met ammo, de Strogg leeft en schiet met stroyent. Stroyent is het Strogg 'bloed'. Het is zelfs mogelijk health-stroyent om te zetten naar ammo-stroyent.

Verschillen in klassen.
Een voorbeeld :
De GDF medic heeft de mogelijkheid troepen direct te reviven met z'n shock-pads. daarnaast kan hij een supply crate laten droppen welke de troepen zowel health als ammo kan geven. Een medic begint met slechts 1 ammo clip en zal dus ammo nodig hebben van een field ops of supply crate.

De equivalent aan Strogg zijde, de Technician, kan van neergeschoten GDF soldaten zogeheten 'spawnhosts' maken. Zodra een teamgenoot deze spawn-host claimed zal hij de volgende keer uit het GDF lichaam spawnen. Het reviven van eigen troepen duurt ongeveer 5 seconden. Een sterk nadeel tegenover de instant revive van de GDF Medic.

Dit geldt niet alleen voor de medic maar voor alle andere 5 klassen. Andere wapens, tools en deployables.

Deployables
Zowel de GDF als Strogg kunnen deployables aanvragen. Van de 5 klassen kunnen er 3 deployables aanvragen.

De Strogg Opressor en de GDF Field ops kunnen vanaf afstand fire-support aanvragen. Dit kan via hun zelf aangevraagde deployable. Hier heeft een field ops of opressor 3 keuzes : Meerdere artillery rounds rond een specifiek gebied (Artillery), direct vuur op een voertuig of gebied (Rockets of Plasma) en een norme knal op een groter gebied (Hammer en Dark Matter).

De Strogg Constructors en GDF Engineers kunnen defensieve deployables aanvragen. Een Anti artillery turret voor het stoppen van artillery van de tegenstander, een Anti-personel turret en een anti-vehicle turret.

Ten slotte kunnen de Strogg Infiltrator en de GDF De covert-ops nog een radar aanvragen.

Deze deployables kunnen gehacked of vernietigd worden zodat ze enige tijd niet gebruikt kunnen worden (Hacken kan met de Covert Ops, Infiltrator klasse)

Upgrades
In een 3 maps-durende campaign heb je de mogelijkheid om een verbeterende eigenschappen binnen een klasse of in het algemeen te behalen. Zo krijg je bijvoorbeeld experience points (XP) voor het hacken van deployables, reviven van teammates, lang in leven blijven en missies te voltooien.

Zo kun je bijvoorbeeld als Soldier sneller locken of meer ammo bij je dragen. Door lang in leven te blijven krijg je Battlesense. Met veel battlesense kun je bijvoorbeeld sneller sprinten. Als Strogg Constructor een repair drone of instant arming mines unlocken. Te veel om op te noemen. :)

De upgrades verdwijnen zodra de campaign is afgelopen.

Missie systeem
Quake wars heeft een missie systeem. Zo kun je zelf missies uitzetten voor je teamgenoten in het veld. Bijvoorbeeld "destroy this deployable", "repair my vehicle". Deze missies brengen extra XP points op. Elke klasse krijgt de missies te zien die het best bij die klasse past.

Maps
De mappen zijn ongekend verschillend van thema en verschillend in objectives. Zo zijn er objectives om een MCP naar een outpost te rijden, documenten te stelen en te versturen, energy cells te verzamelen en te installeren en met Strogg Spy drones een core te vernietingen.

Maps spelen zich af op verschillende plaatsen op aarde. Sneeuw, regen, zon, dag, nacht. Alles komt voorbij. Er is zelfs een map waar je warpt naar een ander gebied (Slipgate) Zo ga je van een strak blauwe hemel in de woestijn naar en sneeuwstorm op de noordpool. Dit alles zonder laadtijden.

Zijn er dan geen minpunten?
Ja, deze zijn er wel. De performance is onder de maat. Het spel loopt niet erg lekker op sommige hectische momenten en helaas is dit te wijten aan ID's tech 4 technologie. Echter, ik hoop zelf dat toekomstige drivers het OpenGL pad weer eens wat aandacht gaan geven en de performance in QW aanzienlijk gaan verbeteren.

Quake wars biedt een ervaring die geen enkele mulltiplayer shooter momenteel biedt. Dit is dan ook een enorme aanrader. Laat je verassen! Quake Wars is een game waar je elke dag weer iets nieuws leert.

Quake Wars krijg van mij een 9,0

Heb jij ook een Enemy Territory - Quake Wars, PC?

Reviews door de redactie

Zijn er dan geen minpunten?
Ja, deze zijn er wel.(...) helaas is dit te wijten aan de Doom..
H maak die zin eens af! ;)

Goeie review verder, erg informatief. Ik zou alleen graag een FPS grafiekje/lijstje zien met wat je bedoelt met die 'performance drops'.

En op wat voor systeem is dit getest eigenlijk?
Prima review. Deze zin snap ik niet: "Het spel loopt niet erg lekker op sommige hectische momenten en helaas is dit te wijten aan de Doom ". Wat is 'de Doom'?
En de demo had in combinatie met nvidia kaarten en dual display een vervelende bug, dat het spel niet vooruit te branden was. Zet 1 beeldscherm uit en het werkt als een trein. Weet je of dit nog steeds zo is?
Misschien handig te melden watvoor hardware je hebt:
een AMD64 4000+ en een X1950pro agp geloof ik?

Denk dat je pc in drukke momenten te kort schiet? Al durf ik dit niet met zekerheid te stellen.
Kijk, een review die WEL goed zit :). Uiteraard doelt hij op de Doom engine. Denk neit dat het helemaal klopt. Q4 draaide nl prima op mn laptopje (Turion 64 X2 TL-52 1.6GHz, 2GB, GF Go 7600 256MB). Ik denk dat we veel kunnen afschuiven op het aantal spelers, dus de netwerk belasting en daarbij de CPU. Op kleineere servers tot een man of 16 haal ik zo rond de 45 FPS en alleen met veel vuurwerk wat drops naar de 30. In grote 32-man servers kom ik eigenlijk nooit boven de 45 FPS. Hoop dat dat nog word gefixed. Misschien dat de OpenGL performance onder Vista ook nog oomhoog moet.

Iig draait het prima en ga hem straks ook halen. Niet "For the Makron" deze keer, maar "For SplashDamage". Die mensen krijgen nog geld voor de jaren dat ik zoveel heb genoten van ET!
Voor de doom?

de doom wat

doom engine?
ET:Quakewars is gebouwd op de Doom3 engine dus Doom3 kaal en daarop allerlij aanpassingen.

[Reactie gewijzigd door rafler op 28 september 2007 18:14]

Niet de Doom engine maar de Doom3 engine
Oeps, zin niet afgemaakt. gecorrigeerd!

... sommige hectische momenten en helaas is dit te wijten aan ID's tech 4 technologie. Echter, ik hoop zelf dat toekomstige drivers het OpenGL pad weer eens wat aandacht gaan geven en de performance in QW aanzienlijk gaan verbeteren. ...

Verder, inderdaad heb ik zelf een X1950Pro (AGP) en een Amd 4000+ single core met 2 gig geheugen.

[Reactie gewijzigd door FoggyFreek op 28 september 2007 18:05]

ik vind het wel erg karig assortiment van wapens en classes, ook het richten is om te huilen man, bij snipen heb ik totaal geen gevoel voor wanneer te schieten.
vind het verder wel een aardig spel maar ik vind het ook qua geluiden niet echt pakkend.
Idd... het schieten is heeel anders dan de gewone ET.... dat is gewoon superfijn WOLFET rocks! :)
Maarja het is ook tijd voor iets nieuws.... de performance is idd bedroevend. Met E6750 @ 3,6ghz en Geforce 8800GTS(640mb) wil het niet eens fatsoenlijk draaien met alles op full@ 1680x1050
Als ik het allemaal wat lager zet dan werkt het nog niet fijn helaas :'(
Ach jah... laten we wachten op de patch, het spel is wl erg tof! En leuke elementen in de game. Ik wordt die DEMOmap alleen al zat :P
Koop de full dan yori1989, eerlijkgezegd vind ik de demo map een stuk minder dan de 11 andere in de game
Ik vind het wel meevallen met traag. Ik heb geen supersysteem(P4@3G,X700agp,1Gb) en heb daarom ook schi*t aan eyecandy enzo. Op 800x600 alles laag vind ik toch nog dat de omgeving een goede speelbare sfeer uitstraald en de fps zit altijd rond de ~25. Traag zal je zeggen. Ja dat klopt maar het is geen q3 of qworld waarbij fpssen noodzakelijk zijn. Een sniper of engineer heeft echt geen 60fps nodig (daar is het op gecapped toch ?). Ik ben meestal met de RL in de weer. Laten looken en gaan. Close combat is wat minder maar met die GMP-huppeldepup-GUN is het lekker maaien.

Is net waar je prio naar uit gaat. full@ 1680x1050 is ook wel heel erg hoog. Je kan best een reso lager of een aantal andere dingen uitzetten. In de naticve resolutie spelen is wel heel fijn ja maar het is het een of het andere..

Vraagje: zouden er ook missies komen op strogg ? Dat zou ook geweldig zijn dunkt me...

Ow.. goede review btw

[Reactie gewijzigd door shades op 1 oktober 2007 13:58]