Sitecom WL-341 Wireless Router 300N X2 Review

jdsm 6 februari 2012, 1.290 views

Sitecom WL-341 Wireless Router 300N X2

Pluspunten

• Simpele beheerinterface
  • WLAN standaard WPA2 beveiligd

Minpunten

• Onbetrouwbaar

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Ik heb deze wireless router ontvangen bij het afsluiten van mijn UPC internet abonnement. Ik heb er ongeveer een maandje mee gewerkt voordat ik het ding spuugzat was en de stekker er permanent heb uitgetrokken.

Het apparaat werkt op het eerste zicht prima. DHCP deelt IP adressen op het LAN uit, poorten kunnen worden doorgestuurd naar de aangesloten apparaten en er kunnen firewall opties worden in- en uitgeschakeld naar wens. Ook het draadloze gedeelte werkt in principe naar behoren. Standaard is deze al voorzien van een willekeurige WPA2 key, wat op zich ook netjes is.

Het probleem met dit apparaat is het echter het juist routeren van de packets, en dat is uiteindelijk toch waar je zo'n ding voor hebt. Voornamelijk met online gamen liep ik vaak tegen problemen aan, ik kon niet verbinden met servers waarvan ik zeker wist dat ze online waren (door medespelers op Teamspeak die er wel op speelden). Ik krijg continu meldingen als "The server is not responding" en kon ook niet verbinden.

Na veel zoeken en het direct aansluiten van de game PC op het modem werkte alles wel. Het enige apparaat wat er nog tussen zat was de Sitecom. Uiteindelijk dit apparaat een factory reset gegeven, waarna het weer heel even heeft gewerkt. Maar na een paar dagen was het weer raak en kon ik weer geen enkele gameserver in komen. Zelfs het uitschakelen van de ingebouwde firewall en het instellen van DMZ naar mijn game PC haalden niets uit. Als ik op mijn PC een VPN verbinding opzette naar kantoor werkte alles opeens wel, maar ik wil niet continu van een VPN verbinding afhankelijk zijn om te kunnen doen wat ik wil (en op kantoor zullen ze daar ook niet blij van worden ;)).

Voor "basis" gebruikers die niet verder komen dan surfen en e-mailen zal dit een prima apparaat zijn, maar voor de mensen die net wat meer dan dat willen doen zou ik de Sitecom zeker niet aanraden.

Heb jij ook een Sitecom WL-341 Wireless Router 300N X2?

Heb je hetzelfde geprobeerd met een willekeurige andere router?
Ja, ik heb de Sitecom uiteindelijk vervangen met een Cisco Linksys E2000 router en sindsdien zijn de problemen verdwenen.
Vind het vreemd dat je algemene score lager uitvalt dan de som van de afzonderlijke beoordelingen (gedeeld door het aantal afzonderlijke beoordelingen). Je beoordeling lijkt wat beinvloed door je emoties. Zo te zien heb je ook geen gebruik gemaakt van ondersteuning van fabrikant of upc, dus alleen zelf wat zitten klooien. Je conclusie vind ik daarom wat kort door de bocht.
Ik geef je 1 ster omdat je de moeite hebt genomen je emoties en frustaties te verwoorden.

[Reactie gewijzigd door Namsan op 6 februari 2012 23:20]