Scythe Mugen Review

albatross 26 september 2007, laatste update op 26 september 2007, 2.864 views

Scythe Mugen

Pluspunten

• Koel prestatiesGeluidsproductieAfwerking

Minpunten

• Sub-optimaal retentie systeem3-pins fan

Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Eerste indruk

Ik kende de Scythe "Mugen" (wat 'Infinity' betekent) natuurlijk al van naam en reputatie, maar besloot pas onlangs er een te kopen, aangezien ik nog 'vast' zat aan mijn oude Titan Amanda.

De koeler ziet er simpel, maar goed uit. Maar liefst 10 (koperen) heat-pipes, een heleboel vinnen, en een gemakkelijk te monteren, meegeleverde, 12cm fan, dat is het zo'n beetje. Wat direct opvalt is de nette afwerking. Niet de gebruikelijke 'afgeknepen' heatpipe-sluiter, zoals je dat bij zoveel modellen tegenkomt, maar mooie dopjes op alle heatpipes aan de bovenkant. Wat schittert door afwezigheid is een backplate. Voor een koeler van bijna een kilo (968g) is dat wellicht een beetje vreemd. In plaats daarvan zien we hetzelfde, wat knullig aanvoelend, push-pin retentie systeem dat Intel ook voor zijn stock koelers gebruikt.

Installatie

Ook over het installatie gemak valt wel wat te twisten. De grootte van de koeler maakt dat ie niet zomaar op ieder moederboard zal passen. En dezelfde grootte maakt het aandrukken van de push-pins ook bepaald geen sinecure. Je moederboard zal er zeker uit moeten voor montage. Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van het push-pin systeem. Maar als je eenmaal weet hoe je het goed moet installeren, dan zit alles inderdaad erg goed; wellicht zelfs wel iets te goed: mijn moederboard, ASUS Commando, trekt er iets krommer van dan me lief is. Maar vast is vast, en het contact met de CPU is dus goed te noemen, al zeker vanwege het zorgvuldige gepolijste oppervlak van het raakvlak met de CPU.

Prestaties

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om koelvermogen, en de geluidsproductie die nodig is om die koeling te bereiken. Daar kan ik kort over wezen: voor beiden scoort de Infinity uitmuntend. Waterkoeling en phase-change daargelaten, denk ik dat je gerust kunt stellen dat dit momenteel zo'n beetje de beste air-cooler is; zeker als je meerekent dat de op 1200 toeren lopenende fan maar zo'n 37db produceert. Wat er in een beetje kast gewoon op neerkomt dat je hem totaal niet hoort. Hij houdt mijn overklokte Q6700 (3.2Ghz) idle met gemak op 31C, en komt ook stressed niet veel verder dan 50C (allebei Tcase waardes).

Omdit dit een product review is, wil ik nog wel even een 'officieel' minpuntje noemen: de fan heeft maar een 3-pins aansluiting, zodat PWM (Pulse Width Modulation) gereguleerde CPU-fan controlle standaard niet mogelijk is (je kunt er natuurlijk altijd een andere fan opzetten). In de praktijk denk ik echter dat dit 'nadeel' totaal te verwaardelozen is: de koeler is van zichzelf, ook op max, al uitzonderlijk stil. En aangezien de doelgroep toch voornamelijk overklokkers zal betreffen, zou het m.i. ook betrekkelijk weinig zin hebben om de fan ueberhaupt lager te laten willen draaien. Zeker ten opzichte van mijn oude Amanda is de Infinity een verademing, qua geluid

Gewoon kopen. Hij kost zo'n 37 a 45 euro (ligt er een beetje aan waar je em haalt, natuurlijk). Je krijgt voor dat toch bescheiden bedrag een zeer goede, zo niet de beste, lucht koeler die momenteel te koop is. The best "bang" for your buck, zoals ze dan zeggen; al valt dat met die "bang" letterlijk wel mee, want hij is dus fluisterstil.

Heb jij ook een Scythe Mugen?

Omdit dit een product review is, wil ik nog wel even een 'officieel' minpuntje noemen: de fan heeft maar een 3-pins aansluiting, zodat PWM (Power With Modulation) gereguleerde CPU-fan controlle standaard niet mogelijk is
Dat vindt ik nou raar. Ik kan met een 3pins fan anders wel gewoon temperatuur gestuurd laten draaien, via een eenvoudige functie wat hedendaags in elke bios wel zit weggemoffeld onder de term Q-fan, Smartfan, Fan control, etc. Ik vindt het maar een vreemd iets maar het zal wel met Windows & Speedfan lijkt me te maken hebben.

Verder een leuke review :)
Moderne moederborden stappen steeds meer over naar PWM, omdat de ´oude´ manier van gewoon het voltage verlagen nadelen heeft, zoals het gevaar dat de fan bij te laag toerental stil kan komen te vallen! Dat risico loop je met Pulse Width Modulation niet. Bij mijn vaders nieuwe P5B-E is bv Q-fan ook alleen maar via PWM in te stellen (en niet meer via voltage regulatie).

[Reactie gewijzigd door albatross op 26 september 2007 08:23]

Maar goed als zo'n fan nu stilvalt dan wordt het voltage toch vanzelf verhoogd omwille de temperatuur? :) En het lijkt me wel als een fan 12v toegediend krijgt die ook wel gaat draaien... Imo lijkt het me niet echt een gevaar, meer een marketing funtie oid :P
Niet om te zeuren, maar het is "Mugen" en "Pulse-width modulation"

En hier zit toch een Scythe S-Flex fan bij? Die kan ik met speedfan gewoon "puls regelen" (Net echt PWM)
Good catch on the typos.Zo om 7 uur in de ochtend (als je nog op bent) wil je wel eens wat overzien. :) Ik heb het veranderd.
Heb deze koeler ook liggen, maar niet in gebruik op het moment.
Enige nadeel vond ik dat je lastig bij de LGA775 druk/draai dingen komt om 'm vast te maken.
Helemaal als je dit probeert met een Gigabyte 965P-DQ6.
Je moet dan geen last hebben van een humeur die dag, of het koelsysteem van de DQ6 verwijderen voor je de koeler installeert.
Heeft mij bijna een uur gekost omdat je er niet normaal bij kan komen door de breedte van de heatsink en hoe laag die hangt.
Een goede vriend van mij heeft ook een Gigabyte 965P-DQ6. En het kostte hem inderdaad ook wel even wat moeite. Tja, het is gewoon een grote koeler, en de DQ6 heeft inderdaad een enorme northbridge heatsink (naar verluidt weer minder groot op de nieuwe revisies). Voor zo´n koeler zou ik een backplate met via de achterkant aan te draaien schroeven fijner vinden.

Maar goed, ik zou zeggen, geef em toch nog een kans, het is echt een geweldig goed presterende koeler!
Ik heb een Gigabyte P35-DQ6 :(

Goede foto's, wat heb je met je NB koeler gedaan? ;)

[Reactie gewijzigd door Bi00 op 26 september 2007 10:24]

Ach ja, oops, een P35-DQ6, natuurlijk. Zit nou ook bepaald geen kleine NB koeler op. :)

Zelf heb ik zowel op mijn NB als SB een Thermalright Extreme Spirit II koeler zitten (ik heb de passieve heatpipe constructie van de Commanda er van meet af aan al afgehaald).
De reden dat ik de Infinity er af gehaald heb is dat ik een SG03 kast gekocht hebt, met bijbehorende NT6 Lite (op een DS2 mATX)
Koeling vond ik alleen ver onder de maat en heb de zaak dus in mijn oude ATX kast gebouwd. NT6 heb ik laten zitten er een koeler op gezet.
Vandaar dat de Infinity dus niet gebruikt wordt.
met een lange schroevendraaier druk je de pinnetjes vrij simpel in en draai je ze ook weer los, daarvoor hoeft echt je moederbord niet gedemonteerd te worden :)
Dat hangt een beetje af per moederbord. Bij mijn Commando is erg veel kracht benodigd (meer dan met een schroevendraaier veilig toegepast kan worden, in ieder geval). Ik hoor inderdaad ook wel eens verhalen dat ie bij sommige mensen juist te lost zit. Officieel horen alle 775 sockets natuurlijk precies even hoog te liggen t.o.v, het moederbord. Kennelijk toch niet altijd helemaal het geval. Een halve milimeter is in die wereld al een groot verschil, natuurlijk.
Goede review,
Wat ik wel graag wil weten is hoelang en met welk programma je gestressed hebt.
Ik heb nl een Q6600 G0 @3.2, maar deze wordt te warm met prime...
als hij bij jou bijvoorbeeld na 12uur orthos / prime net 50 graden wordt, dan komt ie er zeker ook in bij mij:)
(niet) toevallig weet ik dat hij uitvoerig gestressed heeft met Orthos, OCCT en TAT. Met zijn CPU@3,2 en deze koeler is dat dus geen probleem
Wat Bi00 al zei. :)

"In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst." Zowel naar boven als naar beneden toe. Zo heb ik al mijn kast fannen op 'low' staan (P182 SE). Op voluit valt er waarschijnlijk nog wel wat graden winst te behalen. Ook een goede koelpasta gebruiken, zoals Arctic Silver (en een paar daagjes in laten trekken voor het beste resultaat).
Ok, bedankt.
Ik ga deze koeler ook zeker halen, hoop dat hij bij mij net zo goed koelt. ik heb zelf een thermaltake soprano kast en kan fans op 5v of 12v zetten. Dus zal wss wel net zo goed of beter koeler, neem AS5 als koelpasta namelijk.
nu heb ik die stresstest gewon gecancelled omdat ik hem te warm vond worden. nu heb ik de v-core verlaagd om een lagere temp te halen, maarja v-core moet je eigenlijk verhogen he:P
Ligt een beetje aan of en hoeveel vdroop je hebt. Ik heb er best last van: ik moet 1.375v kiezen in de BIOS, zodat mijn CPU nog 1.288v overhoudt under load. Als jouw bord geen vdroop heeft, zul je wellicht al een heel eind komen op stock; te meer daar de "auto" vcore van de meeste moederborden sowieso hoger ligt dan het vereiste minimum (normaal gesproken beginnen ze ergens bij 1.2v).
Mooie review, ik heb nadat ik je review gelezen had en nog goede reacties had gehoord ff in een computerwinkel (compuzone, www.compuzone.nl) gekeken en schrok hoe groot dat ding was!!!! had ik niet verwacht na de foto`s van internet.

Ik was gelijk overtuigd maar heb hem niet direct gekocht maar ben naar huis gegaan en weer naar tweakers gegaan voor een prijs vergelijking maar wist dat die bij cool-prices goed geprijsd was. ( heel stom maar weet dat ik bij DIE winkel heb gekeken want die 2 winkels zijn van dezelfde eigenaar, www.cool-prices.nl en zoek de verschillen)

Wat ik ook zie is dat bij deze review gebruik is gemaakt van een Q6700@3,2,
zonde van het geld zou ik zeggen want ik probeer toch met mijn Q6600 een iets hogere clock te halen, hoop ik maar 3,2ghz MOET te halen zijn.....

Bedankt voor deze review zodat ik deze koeler heb besteld!!!!!!!! ;)