Specificaties Muziek, Simulatie-game voor de PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Rocksmith, PlayStation 3 Review

shoney24 29 januari 2012, laatste update op 16 maart 2012, 1.531 views

Rocksmith, PlayStation 3

Pluspunten

• Leuk om een echt instrument te gebruiken.
  • Goede instructiefilmpjes voor beginnende gitaristen.
  • Leuke mini games.
  • Goede song lijst (mijn eigen smaak uiteraard)

Minpunten

• Hoge leercurve voor beginnende gitaristen
  • Snel verhogen van het spelers niveau kan als frustrerend worden ervaren.
  • Tunen van de gitaar bij elk nummer kan als lastig worden ondervonden.
  • Geen mogelijkheid om instructiefilmpjes uit te zetten.
  • Nog geen Europese release dus er kan geen DLC aangeschaft worden.

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Enige tijd geleden wilde mijn vriendin graag leren gitaar spelen dus hebben wij een gitaar aangeschaft. Na enige lessen is deze in de hoek beland en stof gaan vergaren. Totdat Rocksmith aan de horizon verscheen. Geen plastic gitaartjes meer, maar een echte gitaar om ook echt mee te spelen dus!

Helaas is het spel door een juridische strijd met een Engelse band nog niet in Europa uitgekomen. Echter bleek dat de Amerikaanse PS3 versie niet regio gebonden is en dus speelbaar is op een Europese PS3. Zo gezegd, zo besteld via een Canadese webshop (deze bleek het goedkoopst).

Na een weekje wachten kwam de bestelling prima binnen. Gelukkig geen problemen met douane of andere instanties.

In de verpakking zit naast het spel ook de Connect kabel voor een gitaar. Overigens is het niet mogelijk om een standaard USB naar Jack plug kabel voor de PC te gebruiken. Deze werkt niet. We hebben dit namelijk geprobeerd. Wat ik wel jammer vond is dat er geen handleiding bij het spel zat. Deze is wel aanwezig in het spel zelf of “downloadbaar”, maar ik vond het persoonlijk een gemis.

Het spel ziet er bij het opstarten prima uit zoals Ubisoft betaamt. Je krijgt meteen het Guitar Hero gevoel al vrij snel voor je kiezen vanwege de “noten Highway”, maar dan veranderd de toon. Je merkt snel dat dit niet om een standaard party game gaat. Hier zit duidelijk meer achter.
Je wordt gevraagd om eerst je gitaar te laten “herkennen” door het spel en te tunen. Dit wordt duidelijk via filmpjes uitgelegd dus als complete beginner kan je hier meteen mee aan de slag.

Daarna begin je aan je eerste nummers en oefeningen.
Je kan kiezen om 2 nummers te spelen waarna je door gaat naar een Event (lees: Optreden). Haal je dit event, dan speel je 2 nieuwe nummers vrij welke je kan oefenen en door kan gaan naar het volgende event. Speel je erg goed op een event, dan kan je een Encore of zelfs een dubbele Encore krijgen om zo extra punten te verdienen. Overigens is de volledige tracklist te bekijken bij de website van Rocksmith.

Met oefeningen (zogenaamde Technique Challenges) krijg je via filmpjes te zien wat de bedoeling is waarna je de challenge mag spelen. Hiermee leer je dus gitaar technieken waarmee je beter wordt met spelen. Deze zijn voor een beginner erg handig en dus zeer aan te raden. Na de challenge speel je tevens “mini games” vrij die gebaseerd zijn op de challenge. Een voorbeeld hiervan is Ducks waarmee je met je gitaar noten aan moet slaan om zo op een Space Invaders achtige manier eendjes moet kapot schieten. Zeer komisch mag ik wel zeggen. Zo zijn er uiteindelijk 8 verschillende mini games waarbij je verschillende gitaar technieken onder de knie krijgt.

Tijdens het spelen detecteert het spel hoe goed, of slecht, je speelt en past de moeilijkheidsgraad aan. Dit is voor een beginner nog al eens lastig. Je krijgt spontaan meer noten en raakt hierdoor snel de draad kwijt. Dit kan af en toe nog al eens overweldigend of demotiverend zijn omdat de frustratie toe kan slaan. Wat je echter niet moet vergeten is dat je daadwerkelijk gitaar leert spelen. Oefening baart dus kunst. Het is dan ook erg bevredigend als je een nummer aan het spelen bent en je de noten wel goed haalt. Je krijgt echt het gevoel dat je wat bereikt. Hoe cool is het om (I can’t get no) Satisfaction van de Stones echt te spelen? Best wel kan ik je uit ervaring vertellen.
Verder is het mogelijk om niet alleen enkele noten te spelen maar ook een combo van enkele noten en akkoorden. Ook is het mogelijk om de nummers volledig origineel te spelen en vormt hiermee dus een goede uitdaging voor gevorderde gitaristen. Uiteindelijk is het zelfs de bedoeling om zonder “noten Highway” een volledig nummer te spelen in een Event.

Met het spelen van Songs verdien je punten. Bij een bepaalde hoeveelheid punten speel je pedals en amps vrij. Deze kan je dan in het Amp menu zelf combineren en vrij gebruiken. Dit is erg leuk uitgevoerd en heeft tevens als voordeel dat je niet meer een versterker nodig hebt om in je huiskamer te kunnen spelen. En erg leuke extra bonus dus.

Met Multiplayer is het mogelijk om met 2 gitaren (je hebt hierbij dus wel een extra kabel nodig, maar deze zijn los te verkrijgen) samen te spelen. Ik heb dit niet uitgeprobeerd dus kan ik hier ook weinig over vertellen.

Als laatste is het mogelijk om in het spel naar de Shop te gaan en hier extra content voor het spel te kopen in de vorm van extra nummers. Dit is momenteel in Europa niet mogelijk alhoewel er wel extra DLC content is. Je moet hiervoor dus een Amerikaans account hebben.

Dat betekend niet dat het spel minpunten heeft.
Uiteraard leer je nooit zo goed gitaar spelen als met gitaar les. Het spel pretendeert dan ook niet om een gitaar leraar te vervangen. Het is uiteindelijk een spel.
Verder vind ik het erg vervelen dat je voor elk nummer dat je moet spelen (song of challenge) je gitaar moet tunen. Dit is overigens puur persoonlijk. Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen handig kan zijn.
Ook vind ik het erg vervelend dat je de filmpjes of gesproken tekst steeds weer krijgt te zien en dus moet skippen. Zeker als je een challenge doet is dit zeer vervelend en houd erg op.
Zeker voor een beginnend gitarist is dit spel dus een enorme uitdaging. Hou hier dus rekening mee als je begint. Maar wedermaal, je leert wel uiteindelijk een instrument te bespelen en dat gaat niet over een nacht ijs.

UPDATE!!!!

De release voor Rocksmith in Europa staat nu geplanned voor September 2012!!

Heb jij ook een Rocksmith, PlayStation 3?

als je een amerikaanse PSN account aanmaakt kun je volgens mij wel de DLC aanschaffen. Mag ik vragen welke webshop jij deze hebt aangekocht?
Leuk, toffe review :) Is het ook een leuk spel voor de wat meer gevorderde gitarist? Zit er nog wel wat in te halen als je al akkoorden kan spelen etc. ?
haha ja, dat lijkt me ook wel irritant in eerste instantie. Maar dat is gewenning. Ik wacht nog wel ff tot hij in NL te krijgen is zodat content gedownload kan worden. Dit lijkt me echt zo'n spel wat nooit op is, juist door die online te downloaden content.

Zou je het tof vinden eens een filmpje op youtube te plaatsen? Ik ben wel heel erg benieuwd hoe dit er uit ziet namelijk :D
Dat klopt inderdaad. Met een Amerikaans account kan je inderdaad de DLC aanschaffen. Wel kan ik melden dat in eerste instanties je meer dan genoeg liedjes hebt welke je kunt oefenen. ;)

Ik heb het spel besteld bij www.planetaxel.com.
Dit is de rechtstreekse link http://www.planetaxel.com/productDetails/008888346883
Ik denk het eerlijk gezegd wel. Zoals ik al aangaf kan je veel nummers spelen als combo of alleen met akkoorden waardoor het dus ook leuker wordt voor gevorderde gitaristen.

Wat voor veel gevorderde gitaristen wel even wennen zal zijn is de manier waarop de snaren worden gepresenteerd. Dit gebeurt via kleuren en niet via de noot hoogte. Je wordt dus gevraagd "Rood" aan te slaan in plaats van "E". Dat kan misschien als irritant beschouwd worden maar uiteindelijk is en blijft het een spel. ;)
Het is toevallig dat wij zowel een ps3 als een Xdoos hebben. Wij spelen zelf voornamelijk meer met de Xdoos. Het zal mij dus niets verbazen als er in de loop van het jaar een Europese Xdoos versie nog in onze kast verschijnt. ;)

Zelf ben ik nauwelijks fotogeniek dus dat gaat hem niet worden 8)7 .
Wel zijn er genoeg filmpjes op Youtube te vinden over rocksmith.
Ik vond deze review van IGN wel aardig http://www.youtube.com/watch?v=1u_6CY4ntJQ