Specificaties Surround geluidsweergave - Bekijk alle specificaties

Logitech Wireless Gaming Headset G930 Review

Obbut 14 januari 2012, laatste update op 14 januari 2012, 5.648 views

Logitech Wireless Gaming Headset G930

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Goed bereik
  • Goed uitgewerkte software
  • Design
  • Megeleverde standaard
  • G-toetsen
  • Zit heerlijk

Minpunten

• Matige batterijduur
  • Aan de zware kant

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Inleiding en reden van keuze
Ik heb ruim twee jaar een Logitech G35-headset gehad. Hier ben ik altijd tevreden over geweest, maar ik had er maar één probleem mee: de kabel. We hebben hier namelijk een kat die nogal eens de neiging heeft om op schoot te springen, en zo de koptelefoon van mijn bureau mee te nemen. Daardoor is het plastic nu kapot aan het gaan. Ook is door het lange dragen de koptelefoon het folie over het kussen een beetje kapotgescheurd. Na contact te hebben gehad met Logitech (ik heb gevraagd of ze het konden repareren) hebben ze me 50% korting op een nieuw product aangeboden. Ik heb daar natuurlijk geen nee tegen gezegd en heb toen een G930 aangeschaft.

Verschil met de G35
De G930 lijkt natuurlijk in alles op de G35. Net als de G35 heeft de G930 7.1 Surround Sound, gebaseerd op technologie van Dolby, en ook de drie G-knoppen missen niet. Er zijn echter ook (uiterlijke en innerlijke) verschillen tussen de headsets.

Wat mij meteen opviel is dat een gedeelte van het plastic (maar niet dat om je gehoorschelp) glimmend is. Dat vind ik persoonlijk jammer, ik vond de G35 wat dat betreft mooier. Er zijn nog wat andere details die verschillend zijn. Zo is de zijkant van de 'schelpen' die om je oor heen gaan bij de G930 licht gebold, waar deze bij de G35 vlak zijn. Ook is de G930 iets zwaarder dan de G35, maar dat is te verwachten omdat deze onder andere draadloos is en dus ook een accu moet bevatten.

Software en G-toetsen
De G930 werkt met de standaard G-series software van Logitech. Deze werkt zoals altijd erg mooi en soepel. Met de software kun je de equalizer instellen, de G-toetsen programmeren, voor alle 8 de kanalen het volume regelen, en de stemvervorming aanpassen.

Het startscherm van de Logitech-software.

[i]Het eerste tabblad, 'G-toetsen aanpassen'

Op het eerste tabblad kun je zoals bij G-series toetsenborden zoals de G110 of de G510 de G-toetsen programmeren. Je kunt er allerlei acties aanhangen, zoals toetsenbordmacro's, het starten van programma's, acties voor het bedienen van de muziek, maar ook acties om de equalizer in te stellen, bijvoorbeeld om meer bass te krijgen. Je kunt zoals altijd verschillende profielen aanmaken en deze kunnen ook automatisch wisselen als er tussen actieve programma's wordt geschakeld.

Het tweede tabblad, 'Geluidservaring aanpassen'

In het tweede tabblad kun je wat 'basisinstellingen' aanpassen, zoals volume, microfoonvolume, bas en treble. Een optie die ik zelf niet gebruik maar waar ik me van kan voorstellen dat anderen die handig vinden, is de 'Feedback'-optie. Omdat de headset het geluid vanuit de omgeving erg goed afsluit, hoor je jezelf niet goed meer praten. De 'Feedback'-optie zorgt ervoor dat je jezelf kunt horen in de koptelefoon.

Het derde tabblad, 'Surround sound aanpassen'

Het derde tabblad laat je de verschillende surround-sound kanalen aanpassen.

Het vierde tabblad, 'Stemavatars aanpassen'

In de software van Logitech zit stemvervorming ingebouwd. Dit is meer een gimmick dan een serieuze feature, maar het is toch leuk dat het erin zit. De stemvervorming werkt goed en geeft (vrijwel) geen vertraging. Verder kun je ook de hoogte van je stem aanpassen.

Geluidsweergave en microfoon
De geluidsweergave van de koptelefoon is goed, maar zeker niet het beste. Hoge tonen kunnen soms wat schel overkomen, maar bass klinkt wel weer heel natuurlijk. Persoonlijk vond ik dat er iets te veel hoge tonen aanwezig waren, vandaar dat ik de treble wat teruggeregeld heb in de software. Standaard heeft de G930 meer bass dan de G35, iets wat ik zelf wel prettig vind. Ik had op mijn G35 de bass ook altijd extra hard staan.

Als je een headset wil om vooral muziek mee te luisteren is zijn er betere alternatieven op de markt. Echter zal dat voor de meeste mensen die deze headset willen aanschaffen niet de reden zijn, deze headset wordt uiteraard eerder gekozen voor games en voice chat. De kwaliteit van de microfoon is meer dan prima en het surround-geluid werkt goed – al hoor je het verschil tussen voor en achter niet zo duidelijk als met een surround-opstelling van speakers.

Bereik, batterijduur en bouwkwaliteit
Het bereik van de koptelefoon is prima en ik haal met gemak de 12 meter waarmee geadverteerd wordt. Wat me wel een beetje tegen valt is de batterijduur. Logitech adverteert met een batterijduur van 10 uur, maar ik haal dat niet. Na het opladen geeft de software bij mij aan dat de batterij nog maar 5 uur meegaat. Misschien dat 10 uur te halen is op een erg laag volume, maar heel realistisch lijkt het niet. De koptelefoon wordt geleverd met een standaard waar een USB-kabel aan vast zit. Op het moment dat je de headset draadloos gebruikt kun je de kabel oprollen om de standaard heen, op het moment dat je de headset oplaadt kun je de kabel gewoon afrollen. Ook zit er een USB-poort voor de ontvanger op de standaard, zodat je die mooi op je bureau kunt plaatsen.

Afbeeldingen

Met de G930 haal je een mooie (game-)headset in huis met goede, alhoewel niet perfecte weergavekwaliteit, een bom aan features, die bovendien ook nog draadloos is voor lekker veel bewegingsvrijheid. De headset zit heerlijk, al is ie wel wat aan de zware kant. Voor elke gamer wat mij betreft een aanrader!

Heb jij ook een Logitech Wireless Gaming Headset G930?

Ik heb deze koptelefoon nu ook, meegenomen in de 35% korting actie van Logitech voor campzone :)
Anyway, heb geen zin om een hele review te gaan schrijven, maar ik denk laat ik even een paar dingen als opmerking hier toevoegen.

Het bereik is voor mij wat minder, op 5 meter afstand (en dan beginnen er wel ook wat dingen tussen te zitten, maar niet meer dan bv een niet dragend muurtje) begint hij te sputteren. Wel moet ik zeggen dat ik in een zeer druk bevolkt wifi gebied zit, als ik mijn One X even laat scannen dan heeft hij zo 10 wifi netwerken gevonden. Als je niet zoals ik in een appartementencomplex met redelijk techsavvy mensen woont dan zal het waarschijnlijk beter zijn. Zolang ik in de woonkamer blijf is het meestal wel ok overigens, al kan er soms een klein beetje storing te horen zijn.

Wat de batterijduur betreft, ik heb de indruk dat ik nu wel 10 uur haal, al heb ik het niet specifiek getest. Een dag waarop ik het grootste deel van de tijd aan de computer zat met ofwel muziek of gamegeluid via de koptelefoon hield hij makkelijk uit. Tussendoor wel met de hond naar buiten en even wat op TV gekeken, maar ik denk dat ik toch redelijk richting de 10 uur activiteit ging. In eerste instantie echter zat ik ook zo op de 5 uur, hij gaf heel even 10 uur aan als hij van de lader kwam maar zakte dan heel snel in richting de 5 uur. Bij mij veranderde dat op het moment dat ik de koptelefoon gewoon 's nachts aan de lader liet hangen, dus ik denk dat de logitech software te snel zegt dat de koptelefoon klaar is met laden en dat hij eigenlijk dus maar net half vol is of zo. Ik gebruik overigens een telefoonlader met micro-usb aansluiting, dat gaat prima (en ik denk wellicht ook sneller, al heb ik dat ook niet specifiek getest). Het kabeltje in de deskstand is wel mooi weg gewerkt maar het op en afrollen is me net wat veel werk om dagelijks te moeten doen. Het is niet echt een handig systeem namelijk, het zit er gewoon rond gedraaid met 4 notches die elke 90 graden het kabeltje tegenhouden en waar je deze even langs moet trekken of weer in moet duwen.

Verder speelt er op dit moment een vervelend probleem tussen de G930 (en G35 meen ik ook) en flash waardoor je in stereo mode geregeld alleen rechts geluid hoort. In surround mode gaat het voor mij dan enorm galmen dus dat is ook geen optie, al heb ik niet terug gelezen dat iedereen dat heeft. Wat dan helpt is de flash plugin opnieuw installeren of van browser wisselen (ik heb in chrome meestal geen problemen, andere mensen rapporteren juist in chrome wel en in IE geen problemen), maar het komt steeds terug. Hopelijk komt Logitech danwel Adobe snel met een fix...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 7 augustus 2012 09:32]

Wat je zei over het bereik: Ik merkte toen ik vorige week op Campzone zat (jawel!) dat ik daar regelmatig gedoe had met het bereik. We zaten met 5 G930's in onze tent en hoe meer er in gebruik waren, hoe meer het stoorde. Was ik de enige die 'm aan had, kon ik er zo een paar tenten verder mee lopen.

Dat met flash heb ik inderdaad ook gemerkt, maar heb er nog nooit op gezocht eigenlijk...
Nog even een tip. Ik had toch redelijk vaak last van dat de koptelefoon even de verbinding kwijt was en moest reconnecten, terwijl de ontvanger een halve meter voor me op tafel staat. Dat probleem is compleet weg als ik wifi uitzet op mijn telefoon, of mijn telefoon ergens anders leg. Blijkt dat mijn telefoon ook nog een stuk langer mee gaat met wifi uit dus als ik niet specifiek veel data verbruik laat ik dat lekker zo (wel typisch, dacht altijd dat een 3G data connectie onderhouden zwaarder zou zijn dan wifi).
hebben jullie er last van doordat hij draadloos is dat het een delay heeft laat maar zeggen???
en even snel blijft met het geluid overbrengen als je een stukje verderop staat? bijv in de keuken om drinken tepakken??
Nog een minpunt. Hij is Niet geschikt voor laptops, dan is het namelijk net of je op het strand staat.
Kun je hier een nadere toelichting op geven? waarom hij dus niet geschikt is voor laptops?
Waarschijnlijk als hij aan de lader hangt, heb ik ook met m'n koptelefoon als hij aan m'n mobieltje zit(die opgeladen wordt). Dus niet volledig ongeschikt ;)
Kun je na het installeren van de driver in Windows kiezen voor een surround sound speaker opstelling? Ik heb zelf net de Creative Wrath Wireless gekocht, en hoewel deze ook als "surround" headset verkocht wordt stelt dit helemaal niks voor. Ik kan alleen maar kiezen voor een stereo speaker opstelling, zodat bijvoorbeeld films met 5.1 geluid eerst door windows worden gedownsampled naar 2-kanaals stereo, waarna de driver dit weer upsampled naar "honderden virtuele geluidsbronnen" (lees: We voegen een beetje galm toe). Dus alle surround informatie gaat verloren, wat bijvoorbeeld in spellen nogal ... nadelig is.

Hoe is dit bij de G930?
Als ik bij Windows in het configuratiescherm kijk, ziet Windows de headset echt als een geluidsoutput met 8 kanalen (7.1). Als je de testfunctie gebruikt hoor je duidelijk uit welk kanaal het geluid komt. Op de headset zit een schakelaar waarmee je kunt wisselen tussen 7.1 en stereo. Als ik die omzet wordt het geluid dus wel gedownsampled.
Ah, mooi. Dan gaat de Wrath dus direct terug naar de winkel, en komt deze ervoor in de plaats. Erg misleidende marketing van Creative moet ik zeggen.
Overigens heeft de hardware van de Logitech ook maar twee fysieke speakers. Je hoort het verschil wel met 'echt' surround, maar het klinkt toch prima en je hoort perfect waar alles vandaan komt. De software zorgt ervoor dat de (surround)kanalen goed weergegeven worden.
Dat is nou precies wat ik bij de Creative ook had verwacht :)