Scythe Mugen Review

Streepje 15 september 2007, laatste update op 15 september 2007, 1.665 views

Scythe Mugen

Pluspunten

• Koelt goed
  • makkelijke instalatie(op eem AM2 socket)
  • makkelijk andere fan te plaatsen

Minpunten

• Groot

Koelvermogen Score: 4
***Dit is me eerste review dus wees een beetje mild voor me en ik sta open voor op en aanmerkingen***

Na een poosje gezocht te hebben naar een koeler voor mijn AMD Athlon 64 X2 4800+ ,en eerst nog een Scythe ninja besteld te hebben die niet op me mobo paste, kwam ik uiteindelijk bij de Scythe Infinity uit. Had al aardig wat goeie dingen gehoord over deze cooler.
Het pakket kwam in een goeie stevige doos aan met daarin de koeler een 120mm Fan en de nodige bevestigings materialen voor verschillende sockets en koelpasta.

De instalatie
Na veel gelezen te hebben over slechte instalatie verhalen was ik er zelf een beetje bang voor dat het een complete dag-taak zou worden dit viel gelukkig reuze mee. Koelpasta aan gebracht de bevestiging op de koeler gezet en ik had hem er binnen de 2 minuten al opzitten Het was een kwestie van op de cpu zetten en nokjes omdraaien tot ze klik zeiden.. Ik ben in totaal 10 minuten bezig geweest met het verwijderen van de oude koeler en de Scythe monteren. Dus vandaar een zeer goed bij instalatie gemak

Koelvermogen
Ik vind het koelvermogen goed speedfan geeft aan dat hij idle 20c is en stressed 32c. Nou weet iedereen wel dat die waardes niet helemaal kloppen dus tel er maar een kleine 15c bij op. Maar dat is altijd nog beter dan de waardes die ik met de boxed koeler had Idle 30c en stressed 40c

Geluids productie
De geluidsproductie van de meegeleverde fan kan ik helaas niets over vertellen
omdat ik er meteen een AeroCool Turbine 1000 op heb gezet.

Compatibiliteit
Dit is ook goed voor elkaar. Ik had eerst een Scythe Ninja besteld maar die paste niet op me Asus M2N32-SLI omdat er een passief koelblok in de weg zat. Dus die terug gestuurd en toen maar eens gaan kijken welke er wel paste. Al is het allemaal wel wat krapjes..

Modbaarheid
Dat is iets wat ook wel goed zit er kunnen andere fans op en je kan er zelfs 4 fans op zetten (kan me alleen niet bedenken waarom je dat zou willen :/ want dan wordt het geheel wel erg zwaar)

Dat vind ik iets waar je altijd over kan blijven discuseren. De 1 vind dit te duur en de ander vind weer wat anders te duur. Ik zelf vind de prijs goed naar de prestatie.

Update
Heb even een paar foto's toegevoegd

Heb jij ook een Scythe Mugen?

Kort en krachtige review.

Ik snap alleen het gedeelte wat je zegt over het koelvermogen niet.

Ik citeer:
"Ik vind het koelvermogen goed speedfan geeft aan dat hij idle 20c is en stressed 32c. Nou weet iedereen wel dat die waardes niet helemaal kloppen dus tel er maar een kleine 15c bij op."

Hoezo moet je 15c erbij optellen om de juiste temperatuur te krijgen? Volgens mij meet hij op een paar graden na vrij nauwkeurig. Het hangt er natuurlijk wel vanaf waar jou moederboard de sensor heeft zitten.

Tot slot wil ik nog even kwijt dat foto's altijd een leuke toevoeging zijn. Dus mocht je zin en tijd hebben... O-)
ik meende ooit eens zoites gelezen te hebben dat je er bij een AMD cpu een kleine 15c bij op moest tellen. En ik geloof nooit dat als de kamer temperatuur 27graden is me cpu maar 20 graden kan zijn. ;);)

en voor foto's was het gister te donker :P die komer er nog bij met flitser kreeg ik alleen wit beeld soor het geglim

[Reactie gewijzigd door Streepje op 11 september 2007 18:16]

Het is inderdaad wel heel enthousiast als je cpu kouder is dan je kamer (27c is trouwens best warm). Maar die 15c erbij vind ik ook best veel. Dat doe je er niet 'zomaar' even bij. :P Ik geloof niet dat je cpu idle 35c is... maar hij zal wel iets warmer zijn dan 20. Misschien dat een graadje of 25 in de buurt komt. De infinity koelt hem namelijk wel flink!
Je spreekt jezelf tegen.
Je vind dat je cpu niet kouder kan zijn dan zijn kamer.
Maar dan zeg je dat de cpu wel 25graden is terwijl het in zijn kamer 27graden is :p

35graden lijkt me gewoon kunnen hoor.
Hoezo spreek ik mezelf tegen? Ik zeg toch ook dat ik niet geloof dat zijn kamer 27c is...? Even ter vergelijking, mijn kamer is vandaag de dag tussen de 20 en 23 graden. Dus laat de infinity dan net iets warmer zijn dan een normale kamer temperatuur: 25c. ;)

Die metingen zijn vaak redelijk accuraat. Hoogstens zitten ze er een graad of 3 naast...

Nogmaals, het hangt er helemaal vanaf waar je sensor zit...

[Reactie gewijzigd door ExPlanE op 12 september 2007 09:06]

En het hangt er vanaf welke sensor je meet. Vroeger had een CPU gewoon 1 sensor en dat was dus de "CPU temp".

Tegenwoordig hebben de Intel C2Ds al 3 sensoren, 1 "in" de core en 1tje in de IHS tussen de cores in. Het temp verschil tussen "in core" en "tussen de cores in" ligt meestal tussen de 10 en 15 graden. Hoe beter de koeling hoe kleiner het verschil.

Nu is er dus vaak verwarring over wat nou de "CPU temp" is ... want over welke sensor heb je 't dan ? Vandaar de verwarring. Persoonlijk hanteer ik gewoon de oude "compatible" CPU temp en de nieuwe noem ik expliciet de "Core" temp.
die 27 graden is een ruwe gok en mischien is die 15 wat teveel maar zoals me kamer temp is dat ook een ruwe gok kan ook best maar 10 graden zijn..

En ik heb al veel reviews gelezen waarbij mensen beweerden dat hun cpu koeler was dan de kamper temp en dat ze dat bereikten met een luchtkoeler. Dus heb ik er bij gezet dat die temps van speedfan niet reeel zijn
bij mijn weten is het max een graat of 3 verschil van een meting.
waar woon je trouwens in de tropen want 27 graden kamer temp is erg hoog
of heb je die 20 en 27 omgedraaid
ik woon in kampen in een vooroorlogse woning (dat is de tijd dat ze nog niet wisten wat isoleren was;)) En de zon staat de hele dag op het huis waardoor het snel opwarmt wat overigens wel lekker is in de winter ;) dus vandaar dat het hier rond de 27 graden is maar zoals ik hier boven al zei was het een ruwe schatting het kan ook best 25 of 24 zijn geweest
De vervelende installatie is vooral van toepassing op intel's LGA775 socket processoren, omdat daar slechte-kwaliteits push-pins worden gebruikt en dat werkt bij een koeler van bijna 1 kilogram gewoon niet fatsoenlijk.
zoiets had ik destijds gehoord ja maar wist niet hoe het zou gaan op een AM2 socket dus vandaar dat ik mijn bedenkingen had.
Gelukkig viel dat allemaal dik mee