Specificaties Actie, Avontuur-game voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Rayman: Origins, Xbox 360 Review

DENNIS79 6 januari 2012, laatste update op 6 januari 2012, 711 views

Rayman: Origins, Xbox 360

Pluspunten

• co-op modus met maximaal 4 man
  • heerlijke humor
  • uitdagend voor beginner en gevorderde

Minpunten

• prijs
  • af en toe een hele harde vastloper

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Platformgames heb ik al heel lang niet meer gespeeld. Toch in ieder geval niet meer sinds Duke Nukem 3. Ik heb dus ook geen ervaring met de eerdere versies van Rayman. Waarom dan toch dit spel gekocht? Heel simpel: de vrouw des huizes wilde eens een keer een ander beeld in huis dan alleen maar sporters of zwalkende schietgeweren...

Gameplay
Meteen vanaf de intro na het opstarten is het duidelijk: in dit spel staat humor centraal. Het is geschikt voor kleine kinderen, maar volwassenen (ik ben zelf de 30 inmiddels gepasseerd) kunnen zich er ook prima mee vermaken! Je moet wel een beetje melig zijn, maar dan is dolle pret gegarandeerd. Zekers als je samen speelt is er niets zo leuk om je co-op speler af en toe een klein (of heel groot) tikkie te geven. Rayman en zijn vrienden vliegen dan alle kanten op! De gekozen stijl van Rayman past precies in dit concept, en is dan ook zeer goed.

Om niet geheel duidelijke redenen praten Rayman en zijn maatjes geen echte taal, maar is het meer een soort gebrabbel, waar soms wat Engelse klanken in doorkomen. Alles wordt door middel van Nederlandstalige tekstballonnetjes alsnog duidelijk gemaakt. Uiteindelijk maakt het ook niet echt uit wat er gezegd wordt, het uiteindelijke doel is om telkens zoveel mogelijk "electoons" te redden. Per wereld zijn er meestal 3 kisten te bevrijden, waarvan er 2 verstopt zijn. Als je in de buurt van een verstopte kist bent, hoor je zachtjes "help me"... De eerste keren lagen we telkens in een deuk als we die stemmetjes hoorden.

Er zijn grofweg twee verschillende soorten van obstakels, namelijk tegenstanders en "natuurlijke barrieres". De eerste variant kunnen Rayman en co door middel van hilarische vechttechnieken overwinnen. Voor de tweede variant hebben Rayman en co allerlei abiliteiten, die ook gaandeweg het spel vrijgespeeld worden, zoals vliegen (eigenlijk meer een soort zweven), zwemmen en tegen muren op lopen.

Soms is het niet meteeen duidelijk hoe een wereld uitgespeeld moet worden, maar dat duurt nooit langer dan een paar minuten. Verwacht zeker geen moeilijke puzzels of iets dergelijks. De moeilijkheidsgraad ligt vooral in de behendigheid waarmee je Rayman en co kan bedienen. Op de eindwerelden na is het moeilijkheidsniveau eigenlijk nooit dermate dat de wereld niet uitgespeeld kan worden.

Deze op het oog lage moeilijkheidsgraad wordt wel gecompenseerd op een andere manier, zodat het toch voor de gevorderde spelers erg interessant is en blijft. Per wereld zijn namelijk extra "electoons" vrij te spelen door meer goudkleurige beestjes te pakken tijdens de wereld (vergelijkbaar met de muntjes van supermario), of door de wereld in een ijltempo uit te spelen.

Een belangrijk pluspunt van deze game is dat er in co-op gespeeld kan worden. Met maximaal 4 controllers op één xbox kan er samen door de werelden gestruind worden. Eenmaal met vier spelers kan er ook makkelijk teruggeschakeld worden naar één speler en andersom. Wil je met meerderen spelen, of toch juist weer alleen? Je hoeft er niet eerst het spel voor te verlaten of iets dergelijks!

Beeld en geluid
De 5 belangrijkste hoofdwerelden waar de spelwereld in opgedeeld is, zijn alle 5 prachtig en onderling behoorlijk verschillend. Ook in de werelden is er gekozen voor verschillende subwerelden. Zo heb je bijvoorbeeld in de onderwaterwereld verlichte werelden, maar ook pikdonkere werelden, waar je bij het spelen rekening mee moet houden: ben je namelijk in het donker dan kun je uit het niets gegrepen worden.

De werelden zijn prachtig en kleurrijk vormgegeven, maar sommige delen zijn soms wel hergebruikt in andere gedeelten van die wereld. Dat is echter nooit storend! Toch betekent het dat ik niet de hoogste score wil geven voor beeld.

Bij het geluid geldt een zelfde verhaal. Er is voor iedere wereld een aparte sfeer gecreëerd wat ook in de muziekstukken tot uiting is gebracht. De makers zijn daar perfect in geslaagd en de muziek geeft een extra dimensie aan de spelbeleving. Echter in sommige subwerelden is de muziek opeens meer dan in andere werelden overduidelijk aanwezig, en bovendien af en toe op het irritante af repetitief te noemen. Dit komt gelukkig maar een hele enkele keer voor, maar is voor mij aanleiding om er toch niet de maximale score voor te geven.

Daarnaast geldt voor zowel beeld als geluid, dat het niet te vergelijken is met de HD graphics en dito geluidseffecten van andere games. Maar juist vanwege de goede match met het genre, en vanwege het complete plaatje geef ik meer dan alleen een voldoende.

Besturing en prestaties
De besturing is super. Nog nooit heb ik meegemaakt dat het te besturen personage zo goed luistert naar mijn via de controller gegeven opdrachten. Voor een 2d platformer is dat natuurlijk makkelijker dan voor een 3d shooter, maar desalniettemin heerlijk om te spelen. Ook het aantal knoppen is lekker eenvoudig gehouden. Mijn vriendin die nog nooit op de xbox gespeeld had, speelde vanaf het begin gewoon mee met mij.

De prestaties ten opzichte van andere spellen zijn ook gewoon zeer goed. De graphics en geluid vergen ook niet het uiterste van de xbox, maar dat doet niet ter zake. Het spel speelt gewoon zo vloeiend, dat vloeiend niet eens de juiste bescrhijving is.

Replaywaarde
Ik denk dat de replaywaarde erg hoog zal zijn. Omdat iedere wereld, nadat deze is uitgespeeld, nog extra uitdagingen biedt om andere verborgen werelden vrij te spelen, zit het met replaywaarde wel goed. Je kunt enerzijds de score voor het aantal te verzamelen beestjes verbeteren, en anderzijds kun je je snelste tijden verbeteren.

Daarnaast heeft het spel ook een hele grote verslavingsfactor. Het is alweer lang geleden dat ik na het uitspelen van een level zoiets had van "nog snel even een volgend level, en dan stop ik ECHT!".

Prijs, kwaliteit en stabiliteit
Vervolgens dan de punten die ik niet als zeer goed beoordeel.

Hoewel ik het een fantastisch spel vind, vind ik de prijs die voor dit spel heb betaald (+/- ¤ 45) aan de hoge kant. We hebben het over een tweedimensionale platformgame die zich afspeelt in korte en volledig lineaire "werelden". Hoewel er wel ontzettend veel werelden zijn, en deze ook creatief zijn vormgegeven, rechtvaardigt dit nog niet dat je voor een 2d platform bijna net zoveel betaalt als voor een gigantische 3d wereld. Beeld en geluid bieden een hele goede game ervaring, maar dat komt vooral door de sfeer die gecreëerd wordt, en niet zozeer door de kwaliteit in scherpte en complexiteit van het beeld en geluid. Vanuit het oogpunt van de ontwikkelkosten is het dan ook niet redelijk dat deze prijs gevraagd wordt. Bovendien begrijp ik het ook niet goed, daar ik denk dat de markt voor 2d platformers niet bijzonder groot zal zijn, en een hoge prijs afschrikwekkend zal werken. Wellicht biedt de tijd wel een optie, en zal het spel goedkoper worden.

Als laatste punt dan ook meteen het meest negatieve puntje, namelijk de stabiliteit. Ik heb het nu al enkele keren meegemaakt dat het spel helemaal vastloopt tijdens het op en neer lopen tussen twee stages van een subwereld. De xbox reageert dan nergens meer op en moet handmatig uitgezet worden. Ik heb deze klacht nog nooit gehad met andere spellen, en met Rayman al een paar keer. Dit is erg vervelend aangezien het spel pas opslaat nadat de subwereld is gehaald. De verschillende stages die je al gehad had, moet je dus weer opnieuw doen na zo'n vastloper.

Al met al is Rayman origins wel een zeer goed spel. Wij vermaken ons er al vele uurtjes heel erg goed mee, en zijn nog lang niet uitgespeeld. Het is een verademing om een keer te spelen met een groep vrienden met een biertje erbij, of als je even niet al te serieus wilt gamen. Plezier gegarandeerd!

Heb jij ook een Rayman: Origins, Xbox 360?

Nette review! Zelf geen problemen gehad met vastlopers, maar dat is vaak voor ieder weer anders.. Nu nog hopen dat er ooit meer van dit soort spellen komen op de Xbox, het aanbod is wat mager... (Waarom willen veel vrouwen niet gewoon Gears of War of Dark Souls of iets doen...ach ja ;))
Momenteel een pond of 20 bij TheHut. Zal iets van 25 euro zijn. Wordt dan al een stuk prettiger.
Klopt ook wel... Ik zie hem nu in de pricewatch ook al prettiger geprijsd!

Dat maakt het wel net iets zuurder dat ik er dan zoveel voor heb betaald :-(
Is HD resolutie 1080p mogelijk of is het 720p (al dan niet geupscaled naar 1080p)?