Logitech G15 Gaming Keyboard Review

Groever 27 augustus 2007, laatste update op 12 november 2008, 1.527 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• Schermpje
  • LED-verlichting
  • Kwaliteit
  • G-toetsen
  • Typt geweldig
  • Meer functionaliteit dan de nieuwe

Minpunten

• De nieuwe is mooier
  • Formaat

Deze review gaat NIET over de G2-versie

Omdat er al genoeg gezegd is over dit toetsenbord, zal ik alleen even kort op de verschillende criteria ingaan. Ik heb dit toetsenbord nu 10 dagen in mijn bezit, maar heb het wel genoeg gebruikt voor een review.

Ergonomie
Toetsenbord typt lekker, wel vind ik het vreemd dat het toetsenbord heel hoog van het bureau afstaat en de bijgeleverde polssteun dus wel gebruikt met worden, terwijl Logitech dit afraadt voor typwerk. De houding die je zonder polssteun aan moet nemen om nog te kunnen typen lijkt me echter een stuk minder ergonomisch. Over de polssteun zelf ben ik trouwens ook niet zo te spreken, het is niet bepaald comfortabel om hier je hand langere tijd op te laten rusten tijdens het spelen van bijvoorbeeld een Action RPG waarbij je maar sporadisch de toetsen gebruikt. Voor de rest ben ik zeer tevreden, het toetsenbord typt perfect.

Functionaliteit
Zeer goed, het toetsenbord beschikt over 18 macro-toetsen met drie standen die ook nog eens via de (zoals gebruikelijk) crappy drivers per game aan te passen zijn. 3x 18 macro-toetsen per game is te veel van het goede, maar je kan beter te veel dan te weinig hebben. Dit lijkt ook het motto van dit toetsenbord te zijn geweest ;).

Precisie
Zeer goed, het toetsenbord doet altijd wat ik het opdraag en de QUICK BROWN FOX... 'test' met de linker- en rechtershift ingedrukt doet het prima, in tegenstelling tot bij mijn oude Logitech Media Keyboard, dat niet veel verder kwam dan iets in de buurt van "QK BRN FX".

Vormgeving
De vormgeving van het toetsenbord zelf vind ik niet al te mooi, maar als je in het donker speelt met de led-verlichting in elke toets wil je nooit meer een andere. Zelfs overdag zijn de toetsen veel beter te lezen. De verlichting is uit te zetten, maar waarom iemand dit zou doen is mij een raadsel. Ook de mediatoetsen met de ronde volumeknop onder het schermpje vind ik erg stijlvol uitgewerkt, net als de M1-, M2-, M3- en MR-knoppen. Wel moet worden opgemerkt dat het toetsenbord erg groot is en dus absoluut geen aanrader is voor vrij kleine bureaus of mensen met weinig ruimte. Over de materiaalkeuze ben ik trouwens wel te spreken, het toetsenbord, de polssteun en de toetsen voelen solide aan.

Drivers en ondersteuning
Zoals gewoonlijk bij Logitech: Veel te groot, log, lomp en lelijk. Zo mis ik nog steeds de optie om het scherm elke 20 seconden van applet te laten wisselen, behalve als er een applet bestuurd wordt via de knoppen. Nu kon ik een iTunes-applet niet gebruiken omdat hij terwijl ik een nieuw nummer aan het zoeken was gewoon zonder pardon naar de volgende applet ging.

Voor zo'n geavanceerd toetsenbord vind ik de prijs zeker niet te hoog. Ik heb zelf de mijne kunnen kopen voor maar 51 euro bij Salland Automatisering omdat de verpakking al geopend was, mazzel dus. De laagste PW-prijs van rond de 60 euro vind ik ook niet te hoog voor zoveel functionaliteit. Er zijn trouwens nog steeds plaatselijke computerwinkels die gewoon de 96 euro die Logitech als adviesprijs rekent durven te vragen voor dit toetsenbord, niet alleen schandalig maar ook belachelijk duur, niet kopen bij een gewone winkel dus!

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

Negatieve eigenschappen:
- De nieuwe is mooier

Maar de nieuwe is niet voor games gericht ;)

[Reactie gewijzigd door tgtolga op 27 augustus 2007 15:01]

Hij heet toch echt G15 en is geen onderdeel van een draadloze desktop zoals de MX3200 waar de nieuwe verdacht veel op lijkt. De G-serie is nog altijd de gamers-serie van Logitech. Wel gericht op game(r)s dus ;)

die optie zit wel op het toetsenbord!!!
Bij LCD Configuratiescherm..-> Tabblad: LCD instellingen -> Tussen programmas schakelen - in seconden,

daar kun je het schuifbalkje van 1 tot 20 instellen :)
Ja, daar ben ik zelf ook achter, maar wat ik dus wil is dat het afgebeelde programma elke 10-15 seconden wisselt behalve als ik iets in een programma aan het invoeren ben, zoals met mijn itunes applet die je door je mediabibliotheek liet scrollen met het volumewieltje. Als ik dan een nummer aan het zoeken was ging hij gewoon door naar de volgende, lijkt me makkelijk te verhelpen maar ik heb nog geen manier gevonden.
en wel het vinkje aanstaan: "Ondmiddelijke weergave van items met een hoge prioriteit"?

weet niet of dat helpt.. want gebruik die omschakeling na een bepaald aantal seconden niet...
Ik mis de functionaliteit om winamp te besturen met de media toetsen op de G15

ik had hem al 2 weken voor officiele release in NL sindsdien erger ik me nog altijd aan het niet ondersteunen van winamp.

Maargoed verder ben ik heel tevreden ook al zitten er echt loze gadgets in de standaard logitech software....BIJV een countdown timer :S of stopwatch... G serie is game gericht toch? wanneer gebruik je in een Game nou een countdown timer of stopwatch?
Per wanneer is de nieuwe G15 beschikbaar en enig idee hoeveel die gaat kosten? Op de Logitech site staat nog geen prijs. :?

Link: http://www.logitech.com/i...rds/devices/3498&cl=nl,nl