Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Comfort Curve Keyboard 2000 Review

zaidoT 16 augustus 2007, laatste update op 26 september 2012, 764 views

Microsoft Comfort Curve Keyboard 2000

Pluspunten

• Ergonomisch gevormd.
  • Functie toetsen.
  • Geen overdadige leds.
  • Snelle installatie.
  • Adequate reactie op toetsaanslagen.

Minpunten

• Mogelijke vervaging van de toets opdruk.
  • Redelijk gevoelig voor vuil.

Aangezien ik binnen afzienbare tijd een laptop koop (binnenkrijg) ben ik al een tijdje bezig randapparatuur te kopen, na de luidsprekers, de muis, de monitor en nu het toetsenbord.

Waarom een extern toetsenbord op een laptop?
Dit is redelijk simpel, ik wil er op kunnen werken alsof het een gewone desktop computer is maar aangezien ik ga studeren zal ik af en toe moeten sjouwen naar huis, de universiteit en de studentenkamer. Daarnaast werkt een extern toetsenbord ook lekkerder.

De criteria
  • USB, standaard zit het op een dockingstation (ook met ps/2) maar af en toe zal ik hem direct op de laptop pluggen, wanneer ik op school veel moet typen.
  • Ergonomisch gevormd, wil natuurlijk lekker kunnen werken
  • Functie toetsen die programmeerbaar zijn, ik wil o.a. namelijk snel het programma dat mijn monitoren uitzet kunnen starten.
Punten die keuze be´nvloeden:
  • PS/2, voor dockingstation
  • USB hub
  • Afvoerkanalen voor vloeistof, ik heb ooit wel eens ijs gemorst in een toetsenbord.
Waarom deze?
USB, dus altijd aan te sluiten.
Semi-ergonomisch, het letter gedeelte is gekromt terwijl de pijl en num-pad recht zijn.
6 functie toetsen die programmeerbaar zijn (plus 3 volume toetsen maar deze zijn niet te veranderen).
Afvoerkanalen

Uitpakken en installeren
In de buiten verpakking, zat een dikkere kartonnen doos en deze bevatte het toetsenbord. Installeren = inpluggen. Maar om de toetsen te veranderen moet er eerst naar de microsoft website om de juiste driver te downloaden (download ik natuurlijk eerst de muis driver 8)7 ) wat jammer genoeg niet van te voren was aangegeven. Omdat ik gebruik maak van firefox (alt + pijltoetsen) heb ik bijvoorbeeld niet de vooruit achteruit knoppen nodig voor de browser en deze kunnen met deze driver worden ingesteld om de media player te besturen (die dan niet als actief scherm hoeft te zijn.

typen en internetten
Doordat het geen rechthoekig bord is is het even wennen aan de positionering van de toetsen, zo gebeurde het aan het begin dat ik af en toe de A i.p.v. de Q (ook de ; en de P) indrukte. Ook zit je in het begin verkeerd met toetsencombinaties als Ctrl + W (tabblad sluiten) ik kwam hierdoor af en toe via Ctrl + 2 op het verkeerde tabblad terecht.

gamen
Het is dan wel geen game toetsenbord maar hij reageert zeer adequaat op toetsaanslagen (met de nadruk op aanslagen aangezien ik af en toe redelijk hard op het toetsenbord ram). Ik draaide vroeger mijn toetsenbord iets verder zodat mijn pols minder ver was gedraaid (gespannen) nu is dit niet tot nauwelijks nodig.

kwaliteit en vuil
De toetsenbord zelf lijken van goede kwaliteit maar de opdruk lijkt van wat lagere kwaliteit deze zijn er namelijk opgeplakt en niet zoals bij mijn vorige toetsenbord er op gesprayed (Deze tekens zijn na 2.5 jaar nog niet vervaagd m.u.v. de linker Ctrl, maar over dit plakkers heb ik zo mijn twijfels over de houdbaarheid).
De extra toetsen maken in vergelijking tot de normale toetsen veel lawaai bij het indrukken. De normale toetsen maken bijna geen geluid bij normaal gebruik (minder dan het standaard toetsenbord bij hp/compaq).
Het toetsenbord is zeer gevoelig voor vingers en handpalmen, na enkele minuten zitten er al redelijk wat vlekken op het iets meer glimmende gedeelte rond de extra toetsen, na een paar uur gamen zijn er op de rand waar je handpalmen tegen aan komen (onder de windows-keys) ook wat tijdelijke verkleuring kunnen ontdekken. Dit is met een doek er zo af te wrijven (zet wel je computer even uit omdat de toetsen zeer gevoelig zijn).
De led's voor caps-lock, num-loick en scroll-lock zijn aan de bescheidde kant, ze zijn niet fel maar geven het duidelijk aan wanneer er naar wordt gekeken.

Heb jij ook een Microsoft Comfort Curve Keyboard 2000?