Specificaties Mini-pc / HTPC met AMD E-450 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

MSI Wind Box DC100-010XEU Review

Carlo Adan 8 december 2011, laatste update op 6 januari 2012, 3.055 views

MSI Wind Box DC100-010XEU

Pluspunten

• Klein
  • relatief krachtig (iig veel beter dan de Atom van intel)
  • Veel USB poorten
  • optisch out

Minpunten

• Niet geheel passief
  • trage HDD (5400rpm)
  • Geen 7.1 geluidsondersteuning
  • Ventilator maakt behoorlijk lawaai op het moment dat het systeem aan het werk gaat.

Features Score: 3
De Wind Box pas 1 dag in bezit.

Specifiek gekocht om als HTPC te dienen aan mijn Philips 55pfl7606/H.

Mijn eigenbouw ION330 trok de meeste .mkv bestanden niet meer.

Na een avond knutselen en proberen kan ik zeggen dat hij 98% van al mijn full HD content zonder problemen afspeelt.

Ik stream vanaf mijn NAS bedraad naar de DC100, en de configuratie heeft er geen problemen mee (hoe slecht MS met W7 ook kan zijn, dit is best goed geregeld).

Ben wel van plan eens te kijken naar de configuratie op XBMC platform.

Product voelt en smoelt goed.
Ik denk omdat ik de interne HDD niet gebruik (anders dan het OS) ik ooit wel over wil naar een SSD.

• Netgear WNDR4000
  • Iomega Iconnect
  • Onkyo TX-NR1007S
  • Windows 7

Heb jij ook een MSI Wind Box DC100-010XEU?

Nou inderdaad, op tweakers staat bijvoorbeeld dat hij 100Mbit heeft. Ik heb het apparaat inmiddels binnen en kan bevestigen dat er echt een 1Gbit LAN op zit. Voor het geheugen, er zou max 4GB in kunnen, met 1 beschikbeer slot. Mij lijkt DDR3 1333 dan de beste keuze aangezien de E-450 juist op dit punt een verbetering heeft t.o.z van de voorgaande E-350 die maar tot DDR3 1066 ondersteund. Extra bandbreedte is nooit weg aangezien CPU+GPU deze samen delen. Voor wat betreft de audio kan deze natuurlijk zowel door de realtek als door de geintergreerde AMD audio chip voorzien worden, ik kan helaas alleen niet zo snel op internet vinden wat de AMD audio chip officieel ondersteund. En ik heb helaas ook geen 7.1 audio set om mee te testen :'(
Hoe zie jij dat er een gigabit LAN in zit?

Ik zie toch alleen 100mbit

Waar heb je hem aangeschaft?
Vandaag contact gehad met Alternate en MSI.

Alternate kan niet zeggen of het 1 of 2 bankjes zijn, en ook niet of het dan 1 X 2gb is of 2X1 gb.

Het is dus niet duidelijke hoeveel slots er in zitten.

Volgens MSI het volgende:

Er is 1 slot, welke maximaal 4gb aan kan op 1333 mhz.

Dus..... ik ga zaterdag om 0900 maar even naar Alternate met computer en al, om uitsluitsel te krijgen, en direct het goede gehugen aan te kopen.

Volgens MSI.com moet er geleverd worden met DDR3 SO-DIMM 1333Mhz en volgens MSI Europe met DDR3 SO-DIMM 1066Mhz.

Jammer dat er veel onduidelijkheid bestaat, bij leverancier en fabrikant.
In Windows 7 via Control Panel\All Control Panel Items\Network and Sharing Center en dan klikken op de LAN, maar dan moet je netwerk wel ook op gigabit zitten en ondersteunen. Kopieren gaat bij mij ongeveer rond de 40MB/s wat ik acceptabel vind. Ik vind alleen wel dat het kastje veel geluid maakt, vooral als hij een beetje druk bezig is, heb jij hier ook last van? Ik had eerder bij Msi gelezen dan hij maar 21db aan geluid zou maken maar dat lijkt me toch echt wat te laag.
Ha ja nu je het zegt, idd een Gbps LAN verbinding :-D
Ik kopieer tussen mijn NAS (Iomega iConnect) en DC100 met max 11 mb per seconde op een Gbps netwerk.

Kan dit komen doordat mijn NAS eigenlijk een USB verzamelhub is met netwerk mogelijkheden?

Er hangt via USB (geen 3.0) een 1.5 tb Iomega HDD aan en een 64gb Sandisk USB stick
Ik heb gisterenavond nog even in de spec's gezocht.
Het lijkt erop dat de MSI DC100 een Realtek ALC662 als audio chip heeft.

Deze kan helaas geen 7.1 of audio via HDMI.
De Zotac heeft wel een 7.1 en een andere audio chip Realtek ALC892.

Maar goed, alles heeft zijn prijs en dat maakt de MSI nog niet slecht natuurlijk.
Het is maar net wat je ermee wilt doen.
Heeft idd geen 7.1 audio, maar ik heb wel audio via HDMI hoor.
Ik ga snel even kijken voor 2gb meer geheugen.

Gister lang moeten wachten op update configuraties.

Met 4 gb moet hij wel wat sneller/soepeler lopen hoop ik.

Dus tip, iemand die de DC100 besteld, bestel gelijk een 2gb SO-DIMM DDR3 1066mhz bij.
Koop dan wel 1333Mhz geheugen, aangezien de E-450 dat aankan! AMD E-350 niet, maar vanaf de E-450 wel.
Als ik het apparaat zie doet het me erg denken aan die thin-client achtige dingen van Acer.(als je locaties van de poorten en knoppen ziet en de vorm).

We gebruiken die meuk bij mij op werk en die Atom processoren zijn inderdaad bedroevend slecht. Sterker nog, ik heb er met dagelijks gebruik al twee opgeblazen die niet meer voor of achteruit wilden (ding werd in mijn ogen ook belachelijk heet, zit amper koeling in lijkt het wel).

Ik zou zo'n ding wel eens getest willen zien tegen zo'n Acer op basis van Atom platform, het zou me niet verbazen als dit ding daar de vloer wel mee aanveegt.
Ik zat relatief lang in twijfel tussen deze Wind Box en de ASUS Eee Box EB1501P.

Uiteindelijk hebben de prijs en het al relkatief lang op de markt zijn van de ASUS me doen besluiten voor de MSI te gaan.
Qua specs is de MSI iig gelijk misschien wel beter, nu er een processor in zit welke speciaal voor dit soort nettops is ontwikkeld.
Waarom heb je Windows 7 als operating system gekozen?
Was deze meegeleverd met de MSI Wind?

Ik ben wel benieuwd naar de prestaties onder Linux met XBMC.
Wat bedoel je verder met "niet geheel passief"? De draaiende harddisk?

Sorry voor de vele vragen maar er blijven nog wel wat vraagtekens over.
Ik zie dat je deze PC nog maar 1 dag hebt dus is het wel te begrijpen dat je nog geen uitgebreide review hebt kunnen doen.
Ik bedoel met passief inderdaad een HDD en een fan van de processor als hij het druk heeft.
Ik heb Windows 7 erop staan omdat hij daarmee geleverd werd.
Je kan hem voor 5 tientjes minder ook zonder OS krijgen trouwens.

Ik moet zeggen dat hij vandaag ook weer even aan gestaan heeft om de HD filmpjes (1080) van youtube te testen, deze draaiden ook onder html5 op mijn ION330 niet zonder schokjes en hierop wel, dus verbetering.

Gebruik van wifi heb ik nog niet getest, maar zal wel werken (helaas alleen op 2.4 ghz).
Ik overweeg dit systeem ook te kopen, alleen zit er nu 100Mbit of Gigabit netwerk op?