Scythe Mugen Review

Roconda 21 januari 2008, laatste update op 26 september 2012, 1.708 views

Scythe Mugen

Pluspunten

• Enorm stil
  • Vallen meer fans op te plaatsen
  • Zelfs mogelijk om zonder fan te gebruiken
  • Past in de Antec Nine hundred en in de Gigabyte Aurora

Minpunten

• Groot / lomp
  • Slechte installatie op een 478 socket

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
In combinatie met:
  • Amd Athlon X2 3800+
  • Amd Athlon X2 4000+
  • Intel Core 2 Quad Q6600
Deze cooler heb ik nu al een maandje of 2 in mijn computer zitten. Toen ik de cooler kreeg vond ik hem al erg groot in de verpakking. Dan wil je je cooler wel eens een keer installeren.

Installatie

De installatie viel niet mee. om al eerst even uit te vogelen hoe de fan op de cooler moet. Eenmaal de fan brackets goed en de fan aan de cooler hangen werd het tijd om de cooler te monteren. Nog de socket 478 brackets er aangemonteerd en nu kon het eindelijk om het moederbord. Het monteren op het moederbord is een aardig karwijtje, je hebt weinig ruimte en overzicht om de cooler een beetje goed op je socket te krijgen. Ook kan het zijn dat als je ram hebt met cooling op je ram dat het niet gaat passen(geil past wel). De installatie voor een AM2 mobo is veel makkelijker dan de 478, geen ervaring met 775.

Ik heb zelf de standard coolpasta niet gebruikt. Mijn tempraturen zijn nog wat aan de hoge kant, idle +-40 en stressed +-52.

*****Na de cooler een periode gebruikt te hebben*******

Na de cooler een aantal maanden ingebruik te hebben en i.c.m. nieuwe hardware zijn de tempratuurwaarden gedaalt. Van een +- 40 graden (netburst) naar 25 graden(amd). Geen ervaring met de Amd-stock cooler, gelijk de infinity er opgedaan met nieuwe coolpasta.

Na een tijdje heb ik ingezien dat de infinity een goede modbaarheid heeft. Je zou maximaal 4 fans er aan kunnen hangen, dit heb ik alleen niet gedaan omdat 1 fan al genoeg is en ik niet overclock. 4 is alleen een beetje overkill omdat de airflow tegenelkaar gaat inwerken.

Heb jij ook een Scythe Mugen?

Heb je temps ?
Installatiegemak, handleiding gelezen of was deze sumier?
Review is erg sumier..
temps toegevoegt. de handleiding was niet super maar wel te doen. Het zit hem vooral in de 478 bracket-hulpstukken, die zijn redelijk moeilijk goed te krijgen. Bij AM2 is hier geen probleem bij.
Link naar specs, foto's...
W00w, temps zijn echt veel te hoog hoor. Ik heb een oud P4 3.4GHz @3.67 beestje (verstookt 115W volgens mij - zonder OC!) draaien met een Spire QuieTude 4 S478 koelblok (relatief klein) met daarop een 8cm stille Zalman koeler @1800rpm (kost alles bij elkaar ongeveer 13 euro nieuw) en die was gisteren idle ~42C en 50C fully Orthos stressed. En dat is op een hete dag. Jouw Scythe op een P4 2.4GHz moet veel koeler zijn lijkt me !

Ik zou toch eens kijken naar je koelpasta en/of de airflow in je kast ...
De airflow kan zeker een mogelijkheid zijn. Ik had alleen nog niet verteld dat ik de P4 had overclocket van 2.4 naar 2.8(scheelt ook natuurlijk wat). De airflow is atm niet echt super omdat ik mijn kast open heb. bedankt voor de tips! :)
Succes :) Zo'n 400MHz OC + kast open maakt zeker een verschil. Zijn dan helemaal niet zo'n slechte temps ...

Frappant is b.v. dat m'n Antec NKS4400 (met een CPU duct naar de zijkant) met het zijpaneel eraf de CPU temp zeker 5C hoger dan met zijpaneel. is Dit terwijl het in m'n Antec 180B (met Freezer Pro en 4x 12cm casefans) amper wat uitmaakt. ;)

PS: Nice, dat zijn de temps die willen zien !

[Reactie gewijzigd door SKiLLa op 6 augustus 2007 18:49]

Nu 38+- idle en 48 stressed. Dus het is al beter :)
Het is nog steeds wel warm.

Mijn AMD X2 5000+ (2,6GHZ stock) is naar 3,2 GHZ geklokt en die wordt maar 45 graden stressed. Idle is het zo 28 graden. Ik heb op mijn examplaar een PWN fan gezet waardoor hij pas bij 40 graden sneller/beter gaat koeler
Als je er 4 fans op zet, moet je natuurlijk 2 voor in en 2 voor out gebruiken en niet 4 voor in ;)