Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G5 Laser Mouse Review

Bartjebart 31 juli 2007, 695 views

Logitech G5 Laser Mouse

Pluspunten

• preciesie
  • bouwkwaliteit
  • back-knop
  • gewichtjes

Minpunten

• prijs

Ik heb van deze muis de 'klassieke' versie met de grijze bovenkant met die roestachtige vlek.
Ik heb de muis gekocht nadat ik me meer en meer begon te ergeren aan de buitengewoon belabberde ergonomie van m'n notebookmuis, die bovendien op lang niet alle ondergronden werkte.

Ergonomie
De ergonomie van deze muis vind ik behoorlijk goed. Hij ligt lekker in de hand, het scroll-wiel geeft met klikjes duidelijke feedback en de 'back'-knop zit precies goed onder de duim. Bovendien valt met gewichtjes het gewicht van de muis naar smaak aan te passen, wat ook bevorderlijk is voor de ergonomie.

Functionaliteit
De functionaliteit van de muis is zeer goed. De gevoeligheid is in 3 waardes in testellen met een + en - knopje boven op de muis. In de software valt in te stellen hoe gevoelig elk van de 3 waarden precies is, met een maximum van 2000dpi. Verder kan het scrollwiel naar boven en beneden (zoals elk scrollwiel), maar ook naar links en rechts 'knikken' waarmee je dus ook horizontaal kunt scrollen. Dat werkt echter niet in elk programma even fijn, maar toch leuk dat daar ook aan is gedacht. Verder zit er een 'back' knop op, waarmee je in Windows Explorer en Internet Explorer naar de vorige pagina/map kunt. Dat vind ik zelf heel erg handig, ik heb het me al helemaal aangeleerd. Op m'n werk heb ik een muis waar ook nog een 'next' knop op zit (de MX510 geloof ik). Da's ook wel erg handig, maar ik gebruik toch vooral de 'back' knop.

Verder is ie niet draadloos, maar dat vind ik niet erg. Geef mij maar gewoon een muis met een staartje.

Precisie
De muis is zéér precies wat in programma's als Photoshop echt heel erg handig kan zijn. Bovendien kun je verschillende snelheden instellen wat in spelletjes wel handig is. Bijvoorbeeld in Battlefield speel ik meestal op de middelste stand, maar in een tank schakel ik een standje hoger, zodat de turret van de tank lekker snel kan draaien.

Vormgeving
Ik vind de roestkleurige vlek op de bovenkant niet mooi, maar het is volgens mij momenteel (en al helemaal ten tijde van aanschaf) een van de beste muizen die er is, dus dan neem ik het design maar op de koop toe.

Bouwkwaliteit
De muis voelt érg degelijk aan, wat ik wel fijn vind. Hij zit ook vrij regelmatig bij m'n laptop in de tas dus dan moet ie wel tegen een stootje kunnen. Wat dan wel eens irritant is, is dat de gewichtcartridge er soms uit valt als je hem uit een tas haalt.

Drivers en ondersteuning
Ik gebruik de muis onder XP en Vista. Bij de installatie op XP heb ik nog de meegeleverde software geďnstalleerd, maar daar maakte ik geen gebruik van, dus onder Vista heb ik hem maar gewoon ingeplugged en hij werd zonder een probleem herkend (inclusief back-knop en wisseling van gevoeligheid).

Dan nu het slechte nieuws; de prijs. Voor een muis kost ie wel erg veel geld. Helemaal bij de winkel waar ik hem vandaag had. Daar kostte hij geloof ik ¤75,- maar uiteindelijk kreeg ik hem voor ¤60,- en na een compliment over de mooie etalage kreeg ik er ook nog een muismat bij ;)

Heb jij ook een Logitech G5 Laser Mouse?

Goede review, heb deze muis zelf ook :)

't uiterlijk is inderdaad een gevalletje apart... je moet er maar net van houden. In 't begin keek ik er ook nog wel eens met een scheef oog naar maar na er aan gewend te zijn vind ik 't echt een mooie muis :D
Ik vind hem na een jaar gebruik nog steeds niet mooi, maar ik trek me er gewoon niets van aan ;) . Alleen in een review is het wel iets wat ik even noem.
geweldige muis wil hem zelf ook kopen hij hefft wal een hoog prijsje
maar het is wel een goeie
zou graag ook de vergelijking willen zien met de nieuwe versie van de g5 die met de blauwe "camouflage" look, ik weet niet of er intern wat verbeterd is bij de nieuwe versie.
naar mijn weten is er niet veel verschil tussen de G5 v1 en G5 v2 (kan het ook fout hebben hoor)... enige merkbare verschil is is dat de G5 v2 weer 2 duimknoppen heeft waar de v1 er slechts 1 heeft.

denk ook dat de v2 direct met firmware 1.2 wordt geleverd
ik heb zelf ook de G5, echter ondervind ik dat deze niet op alle ondergronden het even goed doet. Misschien dan andere mensen hier ook last van hebben?
ik gebruik de muis op een SteelPad QcK+... glijdt als een mofo ;)
op een corepad eyepad zou ie ook goed moeten werken aangezien dat nagenoeg dezelfde muismat is :)

maar waar gebruik jij hem op dan?
Bij mij doet ie het juist overal supergoed. Zelfs op m'n zwarte bureau, waar al m'n vorige muizen het opgaven, gaat ie als een tiet.
Ik heb hem alweer een tijdje en ik vind hem echt *niet* fijn in de hand liggen. Je kan de duim niet goed in de inkeping leggen waardoor die niet genoeg rust krijgt *en* je geen goede grip hebt op de muis.
Van de rest trackt hij wel goed enzo.
Just my point of view...
Tsja, dat verschilt denk ik ook van persoon tot persoon.