Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Rood Review

jp.untd 23 november 2011, laatste update op 23 november 2011, 155 views

Sony Reader PRS-T1 Rood

Pluspunten

• pagina's omslaan gaat heel snel
  • duidelijk contrast
  • mogelijkheden om pdf-bestanden te lezen

Minpunten

• minder robuust uiterlijk
  • opbouw van bepaalde menu's zorgt voor meer klikken
  • weinig aanpasbaar

Veelzijdigheid Score: 3
De Sony Reader Touch PRS-T1 won ik als prijs bij een wedstrijd. Ik heb het toestel nu 1 week in gebruik en ik ben er erg tevreden over. Pagina's verversen gaat erg snel. Door de stylus op het scherm te houden na een bladerbeweging kan je zelfs snel bladeren in een boek dat je kent om zo een bepaalde passage op te zoeken. Zo komt het toch weer wat dichter in de buurt van lezen in een papieren boek. De letters zijn mooi contrastrijk. Een groter lettertype kiezen gaat erg makkelijk. Ik ben vooral verrast over de mogelijkheden om pdf-bestanden te lezen. Zo kan je daar de marge van een document automatisch laten bijsnijden, iets waarvan ik dacht dat je dat vooraf op de pc moest doen alvorens het document op je reader te plaatsen.

Een ereader is niet gemaakt om te surfen, maar de browser van het toestel werkt wel vlot als je even snel iets wilt opzoeken. Ik probeerde ook de mobiele versies van gmail, Google Reader en de Belgische krant De Standaard. Via wifi zijn ze vlot te raadplegen. Zelf denk ik in de toekomst eerder gebruik te maken van een service als instapaper: surfen op de pc en langere artikels aanduiden om dan later op de Sony reader te lezen. Instapaper maakt van de webpagina's en artikels dan een epub die je makkelijk met de browser op de Sony Reader kan downloaden. Gedownloade epubs komen mooi samen in een folder op de ereader te staan.

Een minpunt vind ik de afwerking en de stevigheid van het toestel. In vergelijking met eerdere versies van Sony Readers lijkt er hier wat bespaard op materialen. Ook de stylus (die je apart moet bewaren want hij past nergens in het toestel) doet wat goedkoop aan. Misschien wil Sony op deze manier beter de concurrentie met de onlangs in prijs verlaagde Amazon Kindle aangaan.
Als minpunt ervaar ik ook de opbouw van bepaalde menu's: zo kan je vanuit een boek meteen met één druk op de knop terug naar het startscherm van de reader, terwijl je verschillende menuselecties moet maken om bij de inhoudsopgave van het boek dat je aan het lezen bent te komen. Zelf raadpleeg ik vaker de inhoudstafel van het boek dat ik aan het lezen ben, dan dat ik van boek wissel. Ook vreemd vind ik dat het klokje enkel toegankelijk is via het startscherm (en dan enkel na een druk op de menuknop) en niet gewoon terwijl je aan het lezen bent (eventueel na een druk op diezelfde menuknop als mensen liever een sobere bladspiegel wensen)
Als gebruiker kan je de structuren van menu's niet aanpassen. Zelf heb ik ook een Pocketbook Pro 902 met groot 9,7inch scherm. Dit toestel is voor de tweaker interessanter: je kan heel wat zaken via menu's aanpassen en eventueel zelfs eigen linux programma's op het toestel plaatsen.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Rood?