Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Wit Review

CUnknown 20 november 2011, laatste update op 20 november 2011, 452 views

Sony Reader PRS-T1 Wit

Pluspunten

• Handzaam en compact
  • Android gebaseerd
  • Boeken kopen bij bol.com erg gemakkelijk
  • Redelijk geprijsd

Minpunten

• Links werken niet in PDFs
  • Sommige touchscreen acties niet intuÔtief
  • Stand-by timeout niet in te stellen
  • Geen G sensor

Veelzijdigheid Score: 4
Lezen doe ik op zich niet zo veel als het gaat om ontspanning. Vaak komt er bij mijn studie Informatica wel veel leeswerk kijken. Ik heb veel dikke boeken als naslag werk voor cursussen die ik volg en tijdens cursussen worden ook vaak dictaten uitgedeeld. Deze dictaten zijn dan vaak te downloaden als PDF en vervolgens moet je een arsenaal aan inktcartridges ertegenaan gooien om deze PDF documenten uit te printen. Geprint papier leest toch nog steeds fijner dan lezen vanaf een LCD scherm. Nou was dit nog niet zo'n heel groot probleem geweest als de dictaten en boeken van A tot Z doorgenomen moesten worden om het tentamen naar tevredenheid te kunnen maken, maar vaak blijkt achteraf dat je sommige hoofdstukken niet of nauwelijks hebt hoeven te bekijken. In veel gevallen zondegeld dus.
Dan heb ik het nog niet eens gehad over het probleem van het vervoeren van de boeken en uitgeprinte dictaten van en naar de universiteit toe. Met andere woorden, in mijn situatie leek een e-reader een grote uitkomst te bieden. En dit blijkt ook het geval te zijn!

Algemeen
De Sony PRS-T1 ziet er over het algemeen erg elegant uit. Het ontwerp heeft sterke overeenkomsten met de Sony Xperia lijn en heeft daardoor veel strakke vormen en accenten. De reader is erg dun en je kunt hem dus ook overal gemakkelijk mee naartoe nemen (tussen je kladblok in je tas, bijvoorbeeld). Verder is de reader ook erg ligt. Je kunt nu dus goed voor een langere tijd een boek lezen door de e reader in ťťn hand te houden, zonder dat je last van vermoeidheid in je hand krijgt. Wanneer je de reader overigens in een hand houdt om te lezen, kun je zelfs de meest basale functies zoals vooruit en achteruit bladeren met dezelfde hand bedienen (met je duim). Het is op dit punt erg vergelijkbaar met een touchscreen Android telefoon.

De afgelopen tijd is er veel ontwikkeling geweest in de e-reader branche. Waar mijn vader vorig jaar nog een e-reader kocht voor 400 euro, kun je ze nu al krijgen voor 150 euro (hoewel deze duurdere wel 10'' was). Deze Sony lijkt me dan ook zeker waar voor zijn geld. Het werkt allemaal prima en het heeft vele praktische voordelen. Tel daarbij op dat elk boek dat je koop in digitale versie meestal een 5 euro goedkoper is. Wanneer je veel leest, heb je de prijs van de e-reader er dus al na 30 boeken uit.

Featureset

De featurset van deze reader is voldoende, De software die erop draait is volwassen, wat wil zeggen dat je met normaal gebruik geen bugs of onvoorspelbaar of ongewoon gedrag tegenkomt. Wat ook erg fijn is aan de reader, is dat deze Android gebaseerd is. Wanneer je dus gewend bent om met een Android telefoon te werken, zul je niet of nauwelijks na hoeven te denken hoe bepaalde functies zijn geÔmplementeerd. Het instellen van een draadloos netwerk gaat bijvoorbeeld precies zoals bij een hedendaags Android telefoon. Er zijn wat kleine dingen die wat mij betreft gemakkelijk toegevoegd hadden kunnen worden die de featureset nog breder hadden kunnen maken, maar dit is denk ik erg persoonlijk. Om een voorbeeld te noemen, de oriŽntatie veranderen moet handmatig (een android telefoon heeft hier meestal een G sensor). Nu kun je er over twisten of een dergelijke feature ten alle tijden praktisch is, maar in de huidige softwareversie moet je de oriŽntatie handmatig wijzigen via menu->meer->oriŽntatie. En dit bij elk document opnieuw. Wanneer je dus college sheets (powerpoint) in landscape wilt lezen, zul je bij elke serie deze handeling moeten doen. Een andere feature die ook lijkt te missen, is het instellen van de stand-by tijd. Je kunt deze volgens mij niet gemakkelijk instellen (althans, ik heb die optie nog niet gevonden) en het is mij toch al een paar keer voorgekomen dat wanneer ik een bladzijde wat langer aan het bestuderen ben, dat de reader in stand-by mode gaat. Het is geen onoverkomelijk probleem, maar je wordt er hierdoor wel steeds aan herinnerd hoe lan je al op dezelfde pagina zit te studeren. Ook is het scrollen wat onduidelijk in combinatie met de verschillende oriŽntatie modus. Bladeren door te swipen lijkt alleen te werken in de x-as. Wanneer je een verticale swipe doet, zal het apparaat toch enkel de x-as waarden van je swipe interpreteren en dus kijken of je net iets meer naar links of naar rechts ging toen je verticaal over het beeld swipte. Dit was niet erg intuÔtief.

Het touchscreen zorgt er ook voor dat er een paar extra functies mogelijk zijn. Zo is het apparaat ook te gebruiken om (eventueel met behulp van de meegeleverde stylus) notities te maken op bijvoorbeeld een lege pagina, maar ook op een bladzijde in een bepaald boek. Het touchscreen is erg nauwkeurig, waardoor het onderschrepen van een zin met weinig oefening mogelijk is.

Verder heeft de reader een browser, waarmee je internetpagina's kunt bekijken. Dit kan best een waardevolle toevoeging zijn als je verbinding hebt met het netwerk. Iets dat ik dan wel weer mistte, is dat links in PDF's niet werkte. Het was hardstikke handig geweest als je in PDF's op de link kon klikken en dat er dan vervolgens gevraagd zou worden of je deze link zou willen bezoeken.

Een leuke bijkomstigheid van het feit dat deze e-reader is dat wanneer je uitgekeken bent op de featureset die standaard wordt meegeleverd met de software die op de reader staat, dan is het (zoals ik heb gelezen) erg makkelijk om de reader te "rooten". Je kunt de reader dan net gebruiken alsof het een Android telefoon is, en je hebt dan de originele reader software als programma (dat je dus gewoon nog ten volle kunt gebruiken). Door steeds over te schakelen tussen de reader software en Android home, zou je dus gewoon andere Android apps kunnen gebruiken op de reader. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een Remote voor de Squeezebox of Kindle reader (van de concurrent). Volgens mij is het "rooten" van het apparaat niet de bedoeling dus ik verwacht dat de garantie daarmee zal komen te vervallen. Maar het was bij mij wel een positief punt dat het mogelijk is en dit zal menig tweakers aanspreken. Dit kan ik dan eens gaan uitproberen als ik uitgekeken ben op de standaard software. In principe kun je dan alle apps gebruiken die geen snelle refresh rates van het scherm vereisen.

Prestaties
De e-reader is met zijn processor erg snel. Het laden van boeken en het doorbladeren naar de volgende bladzijde gaat razendsnel. De bottleneck is bij het snel doorbladeren echt de refresh snelheid van het E-ink display.

Beeldkwaliteit

De kwaliteit van het E-ink scherm is echt subliem. Er zijn erg veel grijswaarden waardoor eventuele kleuren fotos toch goed tot zijn recht komen. Toch kent het apparaat nog steeds de beperkingen van de refresh rates. De software heeft ingebouwd dat, om ghosting te voorkomen, de pagina steeds helemaal zwart en helemaal wit wordt gemaakt, alvorens de volgende pagina geladen wordt. Dit geeft een mooi resultaat, want van ghosting is dan vrijwel geen spraken meer, maar dit zorgt er wel voor dat het bekijken van een andere pagina wat langer duurt.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is naar mijn idee voldoende, maar wanneer je kijkt naar de prijs van de reader, denk ik dat je niet mag klagen over de bouwkwaliteit. Wat ik wel heb opgemerkt heb is dat het apparaat op sommige plaatsen wat kiertjes vertoont en bijvoorbeeld de aluminium strook op de voorkant sluit ook niet honderd procent aan op de rest van de body. De hardware buttons en de opdruk lijken echter wel van dezelfde kwaliteit als die op de telefoon lijn van Sony Ericcson te vinden zijn, en zullen dus erg lang mee gaan.

Mobiliteit
Het apparaat is zoals al eerder gezegd, erg handzaam. Het formaat van het scherm (6'') leek mij in eerste instantie iets tegen te vallen omdat ik de grote reader van mijn pa gewend was. Toch is dit helemaal niet het geval. Sterker nog, ik denk dat dit formaat fijner is, ook in combinatie met het gegeven dat de grote e-reader van mijn vader een stuk zwaarder is en daarmee een stuk minder mobiel.

Accuduur

De accu houdt het lang vol. Ik heb hem sinds dat ik hem binnen heb gekregen enkel een keer helemaal opgeladen (voordat ik hem ging gebruiken). Ik heb dus nog geen hele accu leeg gelezen maar het apparaat lijkt de accu in ieder geval niet leeg te trekken in slaapstand. Wel zo handig.

bol.com boekenshop
De e-reader die ik heb ontvangen, was sterk gekoppeld met de bol.com digitale boeken shop. Zo is het mogelijk om boeken te kopen via de e-reader zelf (via de shop button). Hiervoor moet je het apparaat wel eerst activeren. Ik kreeg er een geprinte handleiding bij, maar die heb ik natuurlijk nooit bekeken. Het installeren en activeren van de service ging eigenlijk vanzelf. Je moet namelijk een paar dingen doen. Allereerst moet je de Reader software installeren. Dit ging erg makkelijk omdat de e-reader een tweede 'schijf' mount wanneer je hem koppelt met de computer waarop de installatiebestanden staan voor deze reader software. Met deze bibliotheek manager kun je bepalen welke boeken er wel en niet op je reader moeten komen te staan, maar kun je de boeken ook lezen op je pc. Verder kun je ook via deze reader software boeken aanschaffen en deze gelijk op je reader zetten. Een nadeel was wel, dat het vereist was om een Adobe ID aan te vragen om het geheel te laten werken. Dit zal waarschijnlijk wel iets te doen hebben met beveiligde content in boeken (DRM). Nu was dit eigenlijk geen probleem, maar je ziet door alle login gegevens tegenwoordig het bos niet meer. Het aanschaffen van een boek ging verrassend makkelijk. Gewoon bestellen op bol.com en bij de details van de bestelling de download link van het boek opzoeken. Vervolgens krijg je een bestand met een voor mij onbekende extensie, die direct door de Reader manager software te openen is. Deze synchroniseert vervolgens het boek automagisch naar het apparaat toe.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Wit?

Goede review! Klein puntje: het is stand-by (zonder e erachter).
Misschien nog wat foto's erbij ter illustratie?

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 20 november 2011 19:07]