Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Rood Review

Frituurman 18 november 2011, laatste update op 18 november 2011, 273 views

Sony Reader PRS-T1 Rood

Pluspunten

• Scherm leest heerlijk weg
  • Bladeren gaat relatief snel (zeker via de knoppen)
  • Integratie met bol.com-winkel is erg goed

Minpunten

• Opladen standaard alleen via meegeleverde USB-kabel
  • Automatisch 'schakelen' tussen landscape en portrait was mooi geweest
  • Geen plekje voor de stylus
  • Met multitouch in- en uitzoomen wordt de tekst niet passend gemaakt

Veelzijdigheid Score: 3
Gewonnen!

"Ik win nooit wat", tenminste, dat dacht ik altijd. Toch heb ik altijd stug meegedaan aan wedstrijden en zo deed ik ook mee aan de bol.com en Tweakers.net-actie, waarmee je een Sony PRS-T1 E-reader mee kon winnen. En nu geldt de eerstgenoemde zin niet meer; ik win dus toch wel eens wat. En dan gelijk ook een prachtproduct!

Out of the box
Twee weken geleden werd de prijs bezorgd. Mijn voornemen was om het heel voorzichtig en netjes uit te pakken, maar omdat ik als een kind zo blij was én omdat de doos goed dicht was geplakt, ontstond er toch een scheur in de verpakking. Baalde ik wel even van, want ik houd normaliter altijd mijn spullen (en de dozen waarin ze kwamen) zo mooi mogelijk. Altijd handig voor als je 't ooit weer wilt verkopen.

Maar goed, de doos was open en daar was hij dan: De PRS-T1. Naast de Reader zaten de volgende dingen in de doos:
  • USB-kabel
  • Stylus
  • Handleidingen
De E-reader die ik ontving was de rode variant; in mijn ogen (en die van m'n vrouw) een erg mooie, exclusieve kleur. Naast de rode kleur viel vooral het slanke karakter van de E-reader op. Met z'n 169 gram (volgens onze keukenweegschaal) is hij lichter dan menig smartphone en zeker lichter dan het gemiddelde 300 pagina's tellende boek. Een echte uitkomst voor op vakantie!

Het design is verder 'strak' en modern te noemen. Het lijnenspel laat zich nog het best vergelijken met de Xperia Arc, voor zowel de strakke vormen en 'ronde hoeken', als de gebruikte knoppen (hoewel het erop de reader 5 zijn en op de Arc 3).

Wat wel meteen opvalt en wat ik ook meteen als een gemis zie, is dat er géén enkele mogelijkheid is om je stylus (die toch wel handig is bij de soms wat kleine 'knoppen' op het scherm of bij het 'vouwen' van een ezelsoortje) op te bergen. Je bent verplicht deze in je broekzak mee te nemen. Hij past ook op geen enkele manier 'aan' de reader. Hier had ongetwijfeld een mooiere oplossing voor gevonden kunnen worden.

Tevens vind ik het 'jammer' dat er geen gewone oplader bij zit, een zogenaamde wallcharger. Hoewel de accu erg lang mee zou moeten gaan, kan het natuurlijk tijdens een lange vakantie zo zijn dat je geen laptop of iets dergelijks meeneemt (om je E-reader op te kunnen laden) en aangezien een E-reader toch bij uitstek een reis-gadget is, is het best vreemd dat een dergelijke wallcharger niet is meegeleverd.

Opstarten
Omdat het mijn eerste ervaring was/is met een E-reader, liet ik uiteraard de meegeleverde handleidingen links liggen en drukte meteen op de power-knop. Na een relatief snelle opstart, volgde een korte installatieprocedure waarbij je eigenlijk niets fout kunt doen. Eenmaal door deze 'rompslomp' heen, kom je meteen uit op het home-scherm van het apparaat.

Home
Het Home-scherm omvat twee pagina's. Op de eerste pagina zie je het boek wat je als laatst hebt gelezen met daaronder de drie meest recent toegevoegde boeken. Daaronder zitten een viertal knoppen:
  • Boekenl
  • Collecties
  • Store
  • Alle notities
De knop 'Boeken' brengt je uiteraard in bibliotheek van het apparaat. Hier kan op simpele wijze doorheen worden gebladerd. Daarnaast kun je kiezen tussen een miniatuurweergave zoals je dat gewend bent in Windows, maar je kunt ook een lijstweergave kiezen. Uiteraard kan er ook gezocht worden en kan de sortering worden aangepast.

Via 'Collecties' komen we op een scherm terecht waar je een onderverdeling ziet van de boeken. Dit kan per genre zijn, maar ook per reeks. Zelf had ik bijvoorbeeld de reeks 'Lied van IJs en Vuur' toegevoegd. Alle boeken uit deze reeks kwamen keurig netjes hieronder te vallen; een erg handige feature, omdat je soms, als je begint met lezen, zin hebt in een bepaald genre; het helpt dat die indeling al voor je wordt gemaakt1.

Via 'Store' komen we bij de winkel terecht. Standaard (wanneer je de E-reader hebt geactiveerd en geschikt gemaakt voor DRM-content met je Adobe ID) is dit ingesteld op bol.com. Wat ik wel vreemd vind, is dat alle knoppen vertaald zijn naar het Nederlands..behalve 'Store'.... :S

Onder de knop 'Alle notities' vind je, zoals je wel verwacht, al je notities. Prima gedaan en erg overzichtelijk, maar het is niet iets wat ik dagelijks gebruik.

De Ebook-winkel
De E-winkel is prima geïntegreerd en een boek aanschaffen is erg gemakkelijk. Ik heb ook via andere grote boekhandels e.e.a. gekocht, maar de ervaring via Bol.com was wel de gemakkelijkste (en nee, niet omdat ik de Reader via Bol.com heb gewonnen). Met een beperkt aantal clicks ben je door de procedure heen en kun je van een nieuw boek genieten.

Lezen!
Het lezen met de E-reader gaat als een zonnetje. Hoewel ik 'bang' was van 'horrorverhalen' over het traag bladeren tussen de pagina's, bemerk ik bij deze Sony PRS-T1 nauwelijks problemen. Zelf een pagina omslaan in een boek en opnieuw focussen kost ook tijd; ik durf te stellen dat het met deze E-reader sneller gaat dan een écht boek lezen.

Lettertype
Ikzelf heb vrij goede ogen en had meteen mijn de instellingen voor de lettertypes op het allerkleinst gezet. Gelukkig is er voor opa & oma ook de mogelijkheid om wat te lezen, want je kunt de letters in maarliefst 8 stappen vergroten. Over makkelijk lezen gesproken!

Daarnaast zijn er een (beperkt) aantal lettertypes die je kunt kiezen. Deze zijn allemaal gangbaar en duidelijk en het ligt maar net aan je persoonlijke voorkeur welke je goed vindt.

Leeshulp
Naast de nodige navigatieopties, is er ook nog een handige leeshulp. Het zal namelijk best eens voor kunnen komen dat je een woordje niet kent. Nu is er daarvoor allereerst een handig woordenboek ingebouwd. Maar mocht dat geen soelaas bieden, dan is er ook nog de mogelijkheid om Google of Wikipedia in te schakelen2.

Multitouch
Het scherm van de E-reader is een multitouch scherm. Dit houdt onder meer in dat je kunt pinchen e.d. om te zoomen. Bij foto's en websites werkt dit prima, maar er is één ding wat de reader niet doet en dat is het passend maken van de tekst. Mijn oude telefoon (Samsung Omnia i900) past e.e.a. automatisch aan; deze E-reader kan het helaas niet. Een gemiste kans.

Review-uitbreidingen
Omdat ik nog niet de tijd gehad om alles te beoordelen, zal ik deze review nog verder uitbreiden. Met name op het gebied van de accu kon ik in deze korte testperiode nog geen uitsluitsel geven. Ook weet ik niet of de recente nieuwe firmware hier invloed op heeft. Ook heb ik de meegeleverde software niet gebruikt, omdat ik voor mijn telefoon al gebruik maakte van Calibre. In de toekomst zal ik ook de software aan een review onderwerpen. Daarnaast zal ik ook t.z.t. nog foto's toevoegen.

Voorlopige conclusie
De E-reader van Sony doet precies wat het moet doen, een vervanger zijn voor het reguliere boek. Maken de features dit tot de beste E-reader? Daar kan ik geen oordeel over vellen, gezien mijn beperkte ervaring met E-readers. Wat ik wel weet is dat ik, ondanks z'n nukken, deze E-reader bij anderen aan zou raden.

Voetnoten
1 De boeken moeten uiteraard wel de juiste metadata hebben om correct ingedeeld te kunnen worden.
2 Om gebruik te kunnen maken van Google of Wikipedia, moet natuurlijk wel de WIFI-verbinding zijn ingesteld! Let er op dat de accu exponentieel sneller leeg gaat met WIFI aan!

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Rood?