Specificaties Socket 1155 met Intel Z68 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z68 Extreme3 Gen3 Review

hoyvoy 6 januari 2012, laatste update op 20 januari 2012, 1.831 views

ASRock Z68 Extreme3 Gen3

Pluspunten

• Heeft tot nu toe ondersteuning geboden aan al mijn beschikbare hard- en software.
  • Een mooie uitgebreide bios waarin ik zonder problemen alles kan aanpassen.
  • past in al mijn vorige oude cases.
  • Goede overzichtelijke site
  • duidelijke handleiding
  • snelle USB poorten

Minpunten

• heeft geen PATA aansluiting meer zodat ik al mijn (nog oudere) harde schijven etc. niet meer kon gebruiken.
  • verder kan ik even niks bedenken!

Layout Score: 5
Mijn vorige moederbord was onderhand al 11,5 jaar oud en voldeed niet meer aan mijn eisen. Nu was ik op zoek gegaan naar een nieuw moederbord. En natuurlijk zocht ik hier op tweakers.net in de pricewatch. Netjes alles ingevuld aan de zijkant wat ik wilde en toen kwamen er 20 mobo's uit waaruit ik kom kiezen. Eerst al mijn keuzes met elkaar vergelijken qua prijs, bestaande reviews enz. Aangezien ik niet al te veel te besteden had en dit moederbord toch een paar jaar mee moest gaan, viel mijn keuze op de Asrock Z68 Extreme3 Gen3. Dit leek mij een betrouwbaar moederbord, met veel ruimte aan uitbreidingen en dat veel ondersteuning bood aan bestaande hardware (van 11,5 jaar oud!) maar ook aan toekomstige uitbreidingkaarten.

En mijn verwachtingen zijn niet teleurgesteld! Ik heb alle onderdelen (mobo+processor+RAM) besteld via Zercom. Want hier was de levertijd 3 dagen. Ik kon via internet bekijken of mijn bestellingen al binnen waren en net voor het weekend waren ze binnen bij Zercom. De maandag erna stond op de website dat mijn producten waren verzonden en dat ik ze kon volgen via track en trace. De volgende middag stonden ze al bij ons voor de deur, alles was netjes ingepakt samen met van die luchtzakken in een (enorme) doos. Eerst alles goed ge´nspecteerd en alles was in orde! Als eerste natuurlijk de doos van het mobo geopend, hierin vond ik een Dual Sli-bridge, 2 30cm SATA 6GB/s kabels een snelstartgids, een support cd en nog wat andere boekjes. Het moederbord zÚlf was netjes in een anti-statische "zak" verpakt samen met een soort zachte mat eronder.

Heb het er meteen uitgehaald en ingebouwd in mij 11,5 jaar oude case samen met een voeding (die ik nog had liggen) de processor, RAM en een CD/DVD drive. Het paste allemaal perfect! Ik deed de stekker erin en drukte op de onboard power button. En zag 1 sec later het logo van Asrock, toen begon windows xp te booten, dit vond ik raar, want ik had toch nog niks ge´nstalleerd?! Toen zag ik het: Ik had ook mijn oude harde schijf erin gedaan en daar stond nog xp op 8)7 Hij bootte xp zonder problemen en ik kon al meteen al mijn software die er nog op stond, zonder problemen gebruiken! Toen dacht ik: zou het het ook doen met de harde schijf van mijn ander pc? Deze harde schijf erin en het werkte ook nog! Nadat ik wat performance testjes had gedaan maakte ik een backup van mijn bestanden en installeerde windows 7.

Daarna ook maar eens even gekeken in de bios en WOW! Ik kan mijn mobo gewoon rechtstreeks vanuit de bios overklokken en instellen (dit had ik nog nooit eerder gekund vandaar die WOW). De bios heeft ook mooie kleurtjes en is eenvoudig en overzichtelijk (ook kun je de bios aanpassen met je muis wat ook heel handig is).

Heb er gelijk mijn oude geluidskaart erin gedaan (het mobo heeft onboard HD audio maar de geluidskaart had een FireWire poort en het mobo niet) en mijn gloednieuwe wi-fi kaart. Dit werkte ook allemaal vloeiend. Nadat windows 7 was ge´nstalleerd ook meteen Crysis 2, Battlefield 2+3, Call Of Duty Modern Warfare 2+Call Of Duty Modern Warfar e3, en nog wat GTA spellen.

Crysis 2 draait op dit mobo (zonder extra grafische kaarten) in de laagste resolutie (800x600), op 15\25fps, net als Call Of Duty Modern Warfare 2 (25/30fps)en Call Of Duty Modern Warfare 3 (25/30fps), Battlefield 2 (20\25fps) en Battlefied 3 (10/15fps). GTA San Andreas draait in de hoogste resolutie (2560x1600) op 20 fps :D De onboard graphics zijn dus voorlopig nog genoeg, maar ik ben nu al aan het sparen voor een goede grafische kaart ;)

Ook ben ik in het bezit van een 64GB ipod touch en die staat helemaal vol. Toen ik alles hierop moest kopiŰren was iTunes meer dan 3 dagen aan een stuk bezig! (omdat mijn oude PC nog USB 1.0 had). Toen ik iTunes installeerde op mijn nieuwe mobo moest ik alles er weer vanaf gooien om hem te kunnen synchroniseren. Alleen nu duurde het geen 3 dagen, maar ongeveer 3,5 uur!!

Ik gebruik dit mobo nu al een paar maanden en er is me (raar genoeg) nog niks tegen gevallen (normaal weet ik alles wel af te kraken). Dit is dus een goed teken! Als jullie nog vragen hebben, stuur me maar een DM of laat iets achter in de reacties!

Heb jij ook een ASRock Z68 Extreme3 Gen3?

Heb je ook wat benchmarks van dit systeem?
En hoe stuur je met de IGP 2560*1600 aan? Heeft dit bord wel een DL-DVI aansluiting of doe je dat via een DP of andere connector?
heeft geen IDE aansluiting meer
Er zitten er toch 6 op dit bord hoor.
[...]

Er zitten er toch 6 op dit bord hoor.
Hoe bedoel je 6 IDE aansluitingen? Bedoel je soms de SATA poorten? Dan ben ik toch benieuwt hoe je zo'n dikke IDE connector in een klein SATA poortje krijgt. ;)

@Review
Ik vraag me toch af hoe een IGP spellen op 2560x1600 aankan, GTA SA is dan wel oud maar mijn oude laptop (met IGP) kon het spel maar net aan op 1280x720.
Misschien kan je met fraps kijken wat de gemiddelde frame rate is.
Er zitten 6 SATA poorten op ja. SATA is ook gewoon IDE hoor, maar dan serieel aangesloten (vandaar de naam SATA) ipv parallel.
IDE is een principe waarvolgens HDD's en Contollers werken met elkaar, PATA en SATA zijn de aansluitings methoden. Zeggen dat een bord IDE aansluitingen heeft is theoritisch gezien foutief, het bord heeft PATA of SATA (of beiden) aansluitingen, welke werken volgens het principe van IDE. (Integrated Drive Electronics)

Als ik de resolutie op 2560x1600 zet, gaat alles vloeiend, alleen krijg wordt het onderste deel (en een stukje van de zijkant) eraf "gesneden". Ik doe gewoon alles via de VGA. met de resolutie op maximaal (anti-aliashing off) in GTA San Andreas ligt de gemiddelde frame rate rond de 20 :)

[Reactie gewijzigd door hoyvoy op 6 januari 2012 13:32]

Dat kan niet wat je daar zegt. VGA doet 2048*1536 max, dus dan kun je het niet draaien op 2560*1600.

Overigens is 20fps nou niet bepaald soepel hoor.
Ik heb ook interesse in dit moederbord maar moet eerst de precies afmetingen weten en die heb ik tot nu toe nog nergens gevonden. De standaard afmetingen van een ATX bord zouden 305mm lang en 244mm breed zijn. Komt dit overeen met dit moederbord? Alvast bedankt.
nee, hij is zelfs kleiner namelijk 30.5 cm x 21.8 cm (de afmetingen staan ook gewoon in de (online) handleiding hoor :) )
Dat heb ik al gezeg: dan word het onderste stukje en de zijkant "erafgesneden". 20fps is voor mijn ogen vloeiend ;)
Dan klopt er toch iets niet helemaal, je kunt dat signaal helemaal niet uitsturen, dus kan het ook niet weggesneden worden. Dus of je game geeft het verkeerd aan, of het staat echt verkeerd ingesteld.

20fps mag jij misschien vloeiend vinden, maar dat is toch niet wat de gemiddelde persoon vloeiend vindt.
Dan weet ik het ook niet want de game staat gewoon ingesteld op 2560x1600 maar op het scherm zie ik ongeveer 2/3
Nog even de review aangepast op de resultaten van fraps :)
lol, haal je zo'n mooi moederbord in huis en doe je er een schijt processor in? :')
Ja inderdaad, mijn budget was niet al te groot, daarom zocht ik een moederbord waarop nog voldoende plaats was voor uitbreidingen :)
Vraagje,

ik kan nergens terug vinden of hier de mogelijkheid op zit voor front firewire.
Kan jij mij vertellen of dit er wel op zit? (de aansluiting/pin connector?)
Nope, zit er niet op. Maar misschien kun je dan een interne USB naar (interne) firewire kabel gebruiken? Want USB poorten heeft dit mobo er genoeg!