Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Zwart Review

MHopman 16 november 2011, laatste update op 16 november 2011, 514 views

Sony Reader PRS-T1 Zwart

Pluspunten

• Licht van gewicht
  • Opslagruimte

Minpunten

• Losse stylus
  • Software

Veelzijdigheid Score: 3
Als een van de winnaars zijnde van de Sony E-Reader prijsvraag is mij gevraagd een review te schrijven en dat is toch anders dan een leuk verhaaltje schrijven over hoe je digitaal lezen over 10 jaar ziet.
Nu heeft o.a. gebruiker 'TEAMIKKE' al een hele uitgebreide review geschreven, dus de vraag is wat en of ik hier nog iets aan toe kan voegen. Ik zal het dan ook enkel houden bij mijn ervaring en bevindingen en niet zozeer ingaan op de technische en uiterlijke details van de reader.

De verpakking
Uit een grote verzendenveloppe komt de platte doos met daarin E-Reader, stylus, USB kabel (USB A - USB Micro B connector), een Quick Start Guide in diverse talen en de garantiebepalingen.
De reader is afgeplakt met beschermfolie en verpakt in dito hoesje.

De E-Reader
De in het zwart uitgevoerde reader heeft aan de voorzijde een frame van glanzend hard kunstof. De achterzijde is van een zachtere soort en mat.
De onderzijde bevat de reset knop, USB micro B, aansluiting voor hoofdtelefoon (mini-jack) en de aan/uit knop met led-indicator.
Achter aan de zijkant zit een klepje waar een micro SD kaart geplaatst kan worden.

De installatie
Middels de bijgeleverde USB kabel sluit je het apparaat eenvoudig aan op je computer/laptop. De E-Reader software kun je installeren nadat de automatische driver installatie is voltooid (Ik gebruik Windows 7).
Via de explorer zijn twee extra drives zichtbaar geworden waarin o.a. de E-Reader software te vinden is.
In plaats van de E-Reader software te installeren kun je ook simpelweg de .epub files naar de reader slepen in de daarvoor bestemde folder. Dit kunnen ook .txt of .pdf files e.d. zijn. Daarnaast kun je ook foto's en audio files op de reader zetten.
De bijgeleverde software voegt weinig tot niets toe, je kan zien welke files je lokaal hebt staan en wanneer je de reader aansluit met de USB kabel kun je een synchronisatie doen. Eveneens kun je naar de 'Store' om digitale boeken te kopen, iets wat ik persoonlijk liever doe via een normale browser en direct download naar de NAS.
Een ander nadeel vind ik dat ik niet kan bepalen op welke locatie files worden opgeslagen. Nu wordt alles standaard in 'My Documents' gezet terwijl ik het liever op mijn eigen data partitie heb staan. De software heb ik dan ook inmiddels weer vewijderd.

WiFi
De reader is uitgerust met WiFi, je kan dus het internet op, maar daar is de reader duidelijk niet voor gemaakt, het laden van een webpagina gaat tergend langzaam en afbeeldingen worden in meerdere lagen opgebouwd.
Om stroom te besparen wordt de WiFi connectie pas in stand gebracht op het moment je de browser of E-Store start. Zelf vind ik het eerder handig om deze draadloze functionaliteit te gebuiken om opgeslagen boeken van de NAS te downloaden naar de reader.

Het lezen
De kwaliteit van het scherm is uitermate goed, je hebt werkelijk het idee dat je van papier aan het lezen bent. De letters zijn strak en scherp. Naar believen kan de tekst vergroot of verkleind worden. Eveneens kan een ander font gekozen worden wat de leesbaarheid van sommige teksten ook weer kan vergroten. Je kan ook het scherm roteren als je dat prettiger vindt lezen, wel moet je dit even handmatig instellen, enkel het scherm draaien is niet voldoende.
Middels swipe wissel je van pagina en dit gaat zeer vlot. Bij het uit en aan zetten van de reader zal altijd het laatst gelezen boek getoond worden en wordt onthouden op welke pagina je bent gebleven. Wanneer je meerdere boeken tegelijkertijd leest kun je middels het maken van een notitie een zogenaamd ezelsoor maken om te onthouden waar je gebleven bent.
Wat wel nadelig is is dat het scherm geen backlight heeft, je hebt dus, net als bij een echt boek, altijd een lichtbron nodig wanneer je wilt lezen in het schemerdonker.

E-Reader of tablet?
Een boek lezen kun je natuurlijk ook op een tablet, echter het scherm van de E-Reader is vele malen rustiger dan dat van een tablet waarbij het wit van het 'papier' erg flets kan zijn aan je ogen.
Wanneer je, zoals ik, al bent gewend aan bijvoorbeeld een iPad dan mist de E-Reader duidelijk snelheid en toepassingsmogelijkheden. Maar dat is nou juist waar je een E-Reader niet voor koopt!
Het gaat er om dat je in alle rust een boek kunt lezen zonder piepjes van je agenda, een tingeltje van je e-mail of de verleiding om level 2.098 van Angry Birds op drie sterren te krijgen.
Met de E-Reader kun je net als met een echt boek heerlijk onderuit zakken en verdwijnen in de wereld van het geschreven woord, met als grote voordeel dat wanneer je je boek uit hebt je niet naar de boekenkast hoeft te lopen voor het volgende boek...

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Zwart?