ASRock ION 3D 152B (Zwart) Review

roundlet 14 november 2011, laatste update op 18 april 2013, 7.875 views

ASRock ION 3D 152B (Zwart)

Pluspunten

• stil
  • snel voor een atom
  • klein
  • mooi afgewerkt
  • blu ray

Minpunten

• 2gb standaard
  • 320gb harde schijf

Features Score: 4
Dit is mijn eerste review. Dus val mij daar niet op aan.

Ik was op zoek naar een afspeel apparaat dat 3d Blu ray bestanden kon afspelen op mijn tv.
Aangezien het aanbod heb je niet veel keus in media spelers. Daar komt bij dat er vaak weer nieuwe bestanden uit komen en dan het apparaat niet te gebruiken is. Vandaar dat ik dacht aan een computer.
Eerst dacht ik aan zelf bouwen, maar de kosten zijn snel heel hoog en het verbruik is ook niet echt leuk.

Toen kwam ik de Asrock ion 3D tegen. Verbruik is laag (max 28 Watt), Blu ray speler, 3D, vele mogelijk heden etc.

Meteen uit de doos:

Aansluitingen:
  • hdmi, vga,dvi
  • 6x usb 2.0
  • 2x usb 3.0
  • optisch
  • 5.1 via koptelefoon aansluitingen
  • 2x mic
Ik wilde hem via internet kopen, maar vond hem op marktplaats voor een leuke prijs en maar 3 maanden oud.
Eenmaal thuis heb ik Windows 7 64 bit ge´nstalleerd zonder problemen en aardig snel.
Tijdens het installeren heb ik hem even goed bekeken en wat een goede afwerking. Het kastje is hoog glans zwart. Ook de achter kant wat ik niet had verwacht. Ondanks de installatie kon ik het niet kon laten om even het dekseltje eraf te halen. Ik ben al fan van Asrock (ben in bezit van mijn 3e moederboard en ben zeer tevreden).
Het kastje zit helemaal prop vol, maar wel heel erg netjes in elkaar gezet.

Na een aardige korte tijd (viel mij erg mee), zie ik mijn start scherm. Windows 7 ultimate 64 bit loopt erg soepeltjes (ben een i5 op 4 ghz, 6 gb, ssd schijf gewend).

Een media center van maken

Omdat de Asrock er al een afstandbediening bij levert (waar mee je hem ook uit en aan kan zetten) wilde ik dit ook gebruiken. Aangezien XBMC geen blu ray ondersteunt heb ik Cyberlink powerdvd 11 ultra ge´nstalleerd. Deze maakt meteen een plugin in je Windows media center ( op te starten met je AB).
Daarbij heb ik My movies 4 ge´nstalleerd om je films met hoesjes en info in WMC aan te tonen.

Omdat dat de Asrock zelf maar 320 gb heeft, heb ik een Netgear stora met 3 TB aangeschaft. Dit omdat ik wil dat ik het via alles kan benaderen en via internet.
In eerste instantie heb ik het via WIFI geprobeerd, puur om te kijken hoe het ging:

DIVX: goed

Blu Ray: matig/slecht

Via 1000Mbit:
alles echt super.

3D playback:
Het heeft mij een aardige tijd gekost om 3d af te kunnen spelen, cyberlink ontersteunt het . De grafische kaart. Maar blijkt dat je 3dhtv play moet kopen a 30 euro. Hier op is een oplossing dat je de nvidia vision moet nabootsen en hier voor zijn progammas voor te vinden.

Al snel merkte ik dat de 2 GB eigenlijk te weinig is en schaf nog 2 GB erbij aan. Hierna is het echt super te bedienen, skippen gaat snel. Menu`s doen wat ze moeten doen.

Voor de rest is het een stil apparaat en produceert weinig warmte.
Het verbruik van 28 Watt bij max belasting is zeker niet verkeerd. Dus een rond uit een top ding.

Update 18-04-2013:
tijd voor een update vond ik. Heb het apparaat nu een jaar volledig in gebruik. Eerste viel me op dat hij weinig stof naar binnen zuigt. Hij was nog volledig schoon van binnen.
Gebruik vind ik nog steeds prima. Wel merk ik dat via teamviewer (dit gebruik ik vaak om even snel wat te downloaden als ik toch een andere computer aan heb staan) aardig wat vraagt van de pc. Via teamviewer werkt alles net even te langzaam. Maar ik gebruik hem alleen voor downloaden en het afspelen van films. Dus heel erg kan ik het niet vinden.
Afgelopen jaar heb ik geen hinder ondervonden met het afspelen van beeld materiaal tot blue ray 3D aan toe. Wel heb ik wat problemen gehad met powerdvd, maar dat verwijt ik puur aan het programma. Nu ik coreldvd gebruik. Heb ik nergens last meer van.
Afstandbediening is echt een super toevoeging van het apparaat.
Je kan de pc er mee aanzetten en het logo van mediacenter heb ik veranderd naar XBMC. Dus wanneer je alleen een film wilt kijken, hoef je alleen de afstandsbediening te gebruiken. Vooral mn vriendin is hier wel blij mee.

Heb jij ook een ASRock ION 3D 152B (Zwart)?

"Maar blijkt dat je 3dhtv play moet kopen a 30 euro. Hier op is een oplossing dat je de nvidia vision moet nabootsen en hier voor zijn progammas voor te vinden."

Kun je hier wat over uitweidden? Ik begrijp het niet. Ik heb hetzelfde apparaat al meer dan een jaar, en speel incidentheel een 3d BR af via Cyberlink, maar ik geloof niet dat ik 3dhtv heb.

Verder ben ik ook erg tevreden met mij mediaplayer, maar gebruik de 3d functies heel weinig. XBMC werkt super op dit systeem (ook met de standaard 2GB), maar tegenwoordig gebruik ik de openelec versie. Start in enkele tellen, vanaf USB stick! Heb ik meer nodig, trek ik de stick eruit en start windows7 64bit.
Los van een paar storende spelfoutjes een goed begin van reviewen.
Ik heb de Asrock ion 3D b ondertussen een week en heb met windows 7 64 bit niets anders dan ellende. Films van 1080p speelt hij niet zonder schokken af en 720p is het best haalbare :? Iemand suggesties waar het aan kan liggen?
Probeer het eens met Plex? Verder zou je even in de instellingen van je software kunnen kijken om de film via de GPU af te spelen, waarschijnlijk is nu namelijk je CPU de bottleneck.
Geniaal ding. Heb hem zelf ook al anderhalf jaar draaien op OpenElec XBMC en speelt alles (720p en 1080p) zonder problemen. De ION en Linux combi is geniaal. Beste aankoop sinds jaren! _/-\o_
@didierstouten
Geniaal, dat was het! VLC gebruikte de GPU versnelling niet.
Speel je deze direct van de harde schijf af, of via een netwerkschijf (wifi / draad)?
Bij mij lag het aan de router. Nu geen problemen meer
Vanaf de interne harde schijf. Daarom vind ik het ook zo raar.
@louisdj
sorry dat ik niet eerder reageerde.
kan je mij misschien vertellen via welke programma je afspeelt?
Ik gebruik XBMC. dit is een gratis media player wat echt super werkt.
voor 3d gebruik ik coreldvd maar powerdvd vanaf 10 kan ook.
Ik speel altijd via mijn netwerk af. Ik heb de horizon van upc. Niet de beste router dus.
Maar wel 1gbs netwerk. Maar jij speelt af van je harde schijf. Dit zou geen problemen mogen geven. Kan je eens proberen van een externe schijf(geen usb stick).
Hoeveel werkgeheugen heb je erin zitten?
Mocht je er niet uit komen hoor ik het graag. Ik heb ook wat vrienden die hem hebben gekocht en niemand heeft er problemen mee. Dus dan zou jij hem ook goed moeten krijgen.
hoor het graag van je
dank je, heb wat dingen aan gepast. Helaas maak ik idd wel eens spelfouten. maar hoop er wel mensen mee te helpen
ja dat kan ik. Maar heb het even voor je terug gezocht:

ik zelf gebruik de instant boot van asrock. Dan staat de pc ook binnen 3 tellen aan. Is een aanrader. als je vragen heb. hoor ik het wel
Die link gaat over DLP projectoren die blijkbaar niet volledig 3d compatible zijn. Mijn Samsung TV wordt in elk geval gewoon herkent, en ik heb geen enkel probleem met het afspelen van 3d content. Die hack is voor mij dus nieuw, en waarschijnlijk niet zinvol...

Vervelend aan het hele 3d systeem is dat de ontwikkelaars van XBMC er blijkbaar nog steeds niets in zien, en XBMC voor mij dus steeds meer begint achter te lopen.
nou mijn tv is volledig 3d compatible (kdl46hx800) maar heb dit ook geprobeerd op de LE46d8000 geprobeerd en kreeg er geen 3D beeld uit. Telkens deed de tv het werk.
Toen kwam ik op dit truukje, aangezien het mij 3 uur heeft gekost. Dacht ik post het hier even.

Ik heb xbmc er niet meer opstaan. omdat het geen blu ray ondersteunt en dus geen 3D blu ray.
Omdat ik nu cyberlink heb die zichzelf met een plugin in in windows media center plaatst. Zie ik het nut niet meer in van xbmc, op de snelheid na dan.
Zou je me misschien kunnen vertellen van welk type extra module je erbij hebt gestopt van 2GB?

Ik ben zelf ook opzoek naar een extra module, maar ik ben niet echt thuis in dit soort dingen.
Op basis van verschillende reviews heb ik dit apparaat ook aangeschaft. Heb de laatse versie van XBMC geinstallerd en dacht ff wat MKV te bekijken. Wat een slechte prestatie. Schokkerig beeld onder XBMC en VCL Player. Dan maar even de laatste driver van de videokaart gedownload en wat instellingen in XBMC gewijzigd.Hardware Acceleratie (DXVA2) aangezet en automatisch de refreshrate aanpassen uitgezet. Dit scheelt een stuk. Alles lijkt nu vlotjes af te spelen, maar bij camerescenes die snel horizontaal bewegen is het beeld niet 100% zuiver in 1080P.
Omdat er een onboard videokaart in zit, ga ik nu proberen om 2GB intern geheugen bij te plaatsen.
Ik hoop dat dit verbetering geeft. Ik laat nog wel weten hoe dat uitpakt. Als dit geen verbetering geeft, ga ik het kastje maar snel weer verkopen. Afgaan op reviews is dus niet altijd handig om apparaten aan te schaffen. Zo heb ik na 1 jaar mijn AC-Ryan mediabox verruild voor de Playon 2 en die na een jaar ook weer omgeruild voor een Popcorn C200. Al die mediaboxen hebben award en goede kritieken, maar als je de forums goed doorleest dan hebben kant en klare mediaboxen heel veel nadelen. Een asrock PC geeft veel meer vrijheid in instellingen en software, maar je moet dan wel flink in de buidel tasten want het laagste instapmodel kost toch nog 400 euro en is echt minimaal.
youngones

dan doe je echt wat verkeerd. hij heeft een onboard video kaart met dedicated geheugen(dus eigen geheugen). ik heb hem nu 8 maanden elke dag in gebruik. ik kan tijdens downloaden met grabit zelfs films kijken. geen bluray, maar wel mkv etc.
wanneer ik alleen film kijk. heb ik nooit problemen. stream jij ze van een schijf? dan zit daar eerder het probleem in. ik heb nergens problemen mee en raad het iedereen aan!
2gb extra heeft zeker zin. welke windows versie heb je?
als je er niet uit kom. hoor ik het graag. geloof mij het is een top product!