Urbanears Plattan (Zwart) Review

dmvdberg 23 augustus 2012, laatste update op 23 augustus 2012, 14.897 views

Urbanears Plattan (Zwart)

Pluspunten

• Met name de compactheid als de hoofdtelefoon is opgevouwen is perfect.
  • Telefoon functie.
  • Doorlusbaar met andere headset via 3,5mm jack.

Minpunten

• Geen afneembaar snoer.
  • Geen 3 uur mee op je oren zetten.
  • Al een keer kapot gegaan

Wegens eerste positieve indruk van de Urbanears hierbij mijn review.
Alle beoordelingen zijn gebaseerd op eerste 48uur met de hoofdtelefoon. Later zal ik deze review editen en uitgebreider ingaan op punten als gebruikersgemak en geluidskwaliteit.

Tot nu toe zitten ze fijn op (niet over) mijn oren en valt de druk heel erg mee. Een hele film ermee kijken is geen probleem. 5min pauze nemen en dan is daarna muziek luisteren ook geen belasting.

Wegens aanwezigheid van een Noorse boskat ben ik ook erg te spreken over de kwaliteit van de kabel. Deze is met stof omgeven ipv enkel alleen plastic / rubber. De vorige twee hoofdtelefoons zijn namelijk vakkundig ter ziele gegaan aan de kaken van mijn kat.

Zoals beloofd een uitgebreidere review.

Bouwkwaliteit
Absoluut top. Alle materialen voelen 'luxe' aan en zelfs het plastic heeft geen tikje, krasjes of buigt. De kabel is al helemaal een genot door de stoffen bekleding. De metalen constructie die de speakers op hun plek houden lijken ook nooit te buigen en geven geen enkele kik bij ruw transport in tassen of tijdens de handeling van het opvouwen.

Katbestendigheid:
Hij kwam, Hij snuffelde, Hij gaf het op. Punt

Geluid
Kan ik een beetje kort over zijn. Net te veel bass om in balans te zijn. Verder heel mooi bereik en een genot tijdens films en muziek. Genre's dat ik graag luister zijn klassiek, jazz, metal en verder bijna alles met een cello of viool in combinatie met modernere instrumenten. Zang heb ik minder kijk op maar deze komen naar mijn idee goed over in eerder genoemde genre's. Stemmen in films etc zijn ok goed te onderscheiden.

Ergonomie
Hier zit een staartje aan. Op het vlak van gebruikersgemak is deze koptelefoon absoluut top. Makkelijk weg te stoppen en de kabel is precies lang genoeg. Een verlengstukje was aardig geweest, liefste in zelfde bouwkwaliteit natuurlijk. De keerzijde van dit alles is dat de koptelefoon nooit langer dan 3 uur te gebruiken valt zonder een pauze. Dit is toch best een kleine domper. Voor video editing houd ik toch echt maar mijn AKG set erbij. Wie weet rekt de hoofdband nog iets, want om die 3 uur te halen zet ik de koptelefoon eigenlijk al iets te zwak/ruim op mijn hoofd. Dit gaat ongemerkt na een uurtje of twee.

In combinatie met:
- iPhone 3GS, prima maar ik heb de bass omlaag gezet om langer muziek te kunnen luisteren.
- iTunes: toch tikje bass omlaag hier maar niet storend
- OSX: niets aan doen, prima maatje voor films kijken
- Adobe premiere: nutteloos naar mijn maatstaven, koop een goede AKG set. Dit is echt een entertainment koptelefoon en geen gebalanceerd meesterwerkje.

Update 23 Augustus 2012

ondertussen zijn de urban ears een keer kapot geweest. de iCenter heeft ze iig netjes en zonder kosten vervangen dus complimenten voor goede garantie.
Echter
Deze nieuwe set zit strakker dan de oude (kan mijn verbeelding zijn) en ik ken meer mensen die veel issues hebben gehad met deze koptelefoon.
Met deze nieuwe kennis en ervaring over deze headphones een nieuwe conclusie:

Goed geluid voor een prima prijs dankzij de extra features. echter niet aan te bevelen voor onderweg, kans op breken is (zo blijkt) aanwezig ondanks bovenmatig goede bouwkwaliteit.. Nichemarkt product dus. Probeer ze gerust uit maar verwacht niet dat ze magisch de perfecte hipster oplossing zijn.

• iPhone 3Gs
  • Macbook Pro unibody 2.53Ghz
  • iPhone 4s
  • Samsung Galaxy Note
  • Windows 7

Heb jij ook een Urbanears Plattan (Zwart)?

Even een vraagje, waar internet tot nu toe geen antwoord op kan geven. De originele Plattan serie heeft een remote met maar 1 knop. Ik vraag me af of je met deze knop wel muziek kan bedienen, dus play/pause, next, previous.

Ik weet dat de Plattan Plus een uitgebreidere remote heeft, maar volumecontrole is voor mij niet echt nodig (kan ook door mijn broekzak heen met de fysieke knoppen op mijn iPod Touch) en de Plus lijkt een stuk moeilijker verkrijgbaar in Nederland en heeft lang niet zo veel kleuren.
Je kunt idd de iphone etc bedienen met de ene knop. Play pauze next etc gaan allemaal goed. Ook aannemen van gesprekken werken. :)
Super, bedankt voor de snelle reactie!
kleine tip
"De metalen constructie die de speakers op hun plek houden lijken ook nooit te buigen en geven een kik bij ruw transport in tassen of tijdens de handeling van het opvouwen."

Moet denk ik : "geven geen kik" zijn.

Verder een nette review, verder echter niet zo bekend met headphones. Ben zelf meer van de stereo opstellingen. Wellicht nog een goede toevoeging om eventuele vergelijkingen met andere headphones erin te zetten(als je zo een headphone koopt heb je er vast al meer gehad).
Dank voor de feedback.
Is idd goed idee om een vergelijk te trekken. Ben ook in het bezit van de AKG K514headset en zal eens m'n oren aan het werk zetten.

Taalpuntje ook aangepast :)
Goede Review. Ik heb nu nog een Sony MDR- XB300 koptelefoon, voor extra bass. Ik gebruik hem enkel en alleen voor entertainment, maar een nadeel is dat ze niet erg stevig zijn en dat de hoge-en-middentonen een beetje kraken.
Ik zit er aan te denken om de Plattan te kopen maar ik wil graag weten of er genoeg bass in zit?

Alvast bedankt :)
De bas zit zeker wel goed hoewel een Sennheiser meer geeft, maar daarmee ook gelijk altijd teveel imho.

Het komt goed aan bij de Platan en is mooi diep. Zelf uitproberen is natuurlijk altijd verstandig ^^