Specificaties Dual core @ 1,8GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E4300 Boxed Review

cas.fm 29 januari 2008, 3.849 views

Intel Core 2 Duo E4300 Boxed

Pluspunten

• Prestaties
  • Overclockbaarheid

Minpunten

• Geen

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben met m'n E4300. Zoals de benedenbuurman al zegt is de E4*00 serie eigenlijk gelijk aan de duurdere E6*00 serie: het enige verschil is dat Intel de bussnelheid van 266MHz naar 200MHz heeft verlaagd. Tevens mist de E4*00 processors virtualisatie, iets wat voor desktopprocessors nauwelijks relevant is. De E4300 heeft, net als de E6600, een multiplier van 9, maar mist wel 2MB cache. Stel je de bussnelheid weer in op 266MHz, dan krijg je dus vrijwel dezelfde prestaties. Deze processors schelen op dit moment ruim 80.

De installatie van een processor is van oudsher iets ontzettend simpels: inprikken en klaar :P Intel maakt het ons nog gemakkelijker door de pinnetjes, die om kunnen buigen, te vervangen door contactvlakjes. De installatie van de koeler is wat lastiger, maar nog steeds gaat dit een stuk makkelijke dan in de tijd van de Athlon XP, waar je op moest letten de core niet te verbrijzelen onder het koelblok.

Mijn eerste stap bij het overklokken van deze processor was het verhogen van de bussnelheid naar de oorspronkelijke 266MHz. Hierdoor is de processor vrijwel net zo snel als de veel duurdere E6600. Deze overklok zorgt voor geen enkele problemen en gaat niet gepaard met een significante stijging van de hitteproductie. Vanaf hier wordt het echter iets lastiger: mijn eerste poging om meteen door te trekken naar de 3.0GHz (9x333, hiermee loopt mijn geheugen 1:1) leverde niets op behalve een systeem dat niet eens wou POST-en. Jammer, was het proberen waard toch :9 Na wat experimenteren bleek dat mijn moederbord sowieso nogal wat moeite had met de hoge FSB van 333MHz: ook op 6x333 (2GHz) bootte het geheel maar met moeite. Dit moederbord is toen RMA gegaan en vervangen door een Gigabyte GA-P35-DS3P. Hiermee wist ik moeiteloos de 3GHz te bereiken, wat mijn doel was geweest. Ik ben hier dan ook (voorlopig) gestopt, maar het is te verwachtten dat er nog veel meer inzit. Overclockbaarheid: uitmuntend.

Op 3GHz doet de E4300 minder dan 19sec. over Super PI 1M.

Wat betreft stabiliteit en betrouwbaarheid: op de standaard snelheid treden er geen enkele problemen op, en ook op 3GHz (een overclock van 67%) loopt het als een zonnetje; Orthos is zo stabiel als wat. Ook hier valt niks negatiefs op te merken.

Naar aanleiding van vragen hieronder: standaard draait de C2D op 1.325V. Dit moederbord, en zeker dit exemplaar, heeft een vrij stevig Vdrop waardoor 1.325 in het BIOS effectief 1.3 wordt. Hij boot wel op 1.3V effectief, maar de PC klapt er dan uit als je gaat stresstesten. Hij staat nu op 1.375V in het BIOS (1.35V effectief) en dat is rotsstabiel.

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E4300 Boxed?

met of zonder volt mod?
Een voltmod op een proc???? Haha

Je bedoeld vast of ie op stock vcore de 3Ghz haalt?

[Reactie gewijzigd door wimpie007 op 18 juli 2007 17:28]

hangt er een beetje vanaf of je moederbord last heeft van Vdroops onder load. Anders denk ik dat de meeste E4300s wel 3ghz op stock voltage halen ja.
Misschien kun je een Vdroop mod op je mobo uitvoeren ? M'n Asus P5B Deluxe WiFi had er ook erg last van, maar dat was met een simpele potlood-mod binnen 2 minuten 100% verholpen ...

Ik weet niet welke revisis DS3P je hebt, rev 1.x is heel makkelijk te pencil-modden, voor rev 3.3 zou je op http://www.xtremesystems....hread.php?t=135226&page=3 (en verder ...) kunnen kijken.
GA-!P35!-DS3P jouw mod referenties zijn voor 965 versie niet P35

[Reactie gewijzigd door EnderQ op 19 juli 2007 01:18]

zeker mooie processor, heb laatst eentje gekocht voor een vriend van mij, met een 965ds3
die draait nu op 2.8ghz @ 1.25v dus gewoon onder de standaard voltage. hogere kloks heb je veel meer voltage nodig en die 200mhz extra is niet zo heel boeiend.
cas.fm:

....Na wat experimenteren bleek dat mijn moederbord sowieso nogal wat moeite had met de hoge FSB van 333MHz....

Welk moederbord bedoel je nu? MSI P35 NEO? Die loopt toch ook 1333 mhz FSB, net als GA-P35-DS3P. Hij zou dus geen problemen moeten hebben met 9x333 Mhz of 6x333 of wat dan ook keer 333 mhz.

Licht even toe aub. Ik zit namelijk te denken om het goedkoopste 1333Mhz bord te nemen (geen overklokker) en ik moet zeker weten dat ie die 333Mhz haalt.
Pas even op wat voor chipset je gaat nemen als je voor het goedkoopste gaat. ik heb helaas de P4M890 chipset van VIA (rete cheap, maar dan heb je ook niet veel :p) en dan kom je tegen de oude PCI lock irritaties tegen. Dat bederft de pret echt wel als je wilt overklokken..
p965+E4300= the bomb(3.8ghz)