Arctic Freezer 64 Pro Review

Masterlans 16 juli 2007, 1.453 views

Arctic Freezer 64 Pro

Pluspunten

• Gemakkelijke installatie
  • Behoorlijk stil

Minpunten

• Te zwaar voor bevestiging aan maar 2 pinnen van de bracket? (wellicht zou AC een andere bracket bij moeten leveren)
  • Groot

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Gebruikt in combinatie met een X2 5600+ op een Asus M2N-SLI Deluxe mobo, in Antec SLK3800B-EC kast met extra front-fan.

Mooie doos ontvangen met daarin de lijvige koeler. Deze is netjes afgewerkt, hoewel ik me toch wist te schaven aan een van de koelvinnen.
De installatie verliep vlotjes, wel was de kracht die uitgeoefend moest worden om de koeler in de bracket te bevestigen wat hoger dan ik verwacht had. De AM2-bracket heeft aan weerszijden maar 1 pin voor de bevestiging, voor zo'n grote/zware koeler als deze (de concurrenten in deze klasse zijn echter even zwaar of zwaarder) baart me dat wel enige zorgen. Na even snel gegoogled te hebben bleek dat er meerdere mensen zijn waarbij een van de pinnen van de bracket is afgebroken en de koeler omlaag gedonderd (daarbij de graka rakend). Dat ligt echter meer aan de bracket dan aan de koeler, toch heb ik voor de zekerheid de koeler vastgezet met een tie-wrapje om te voorkomen dat ie mijn graka molt in het geval hij omlaag mocht vallen.
Het koelvermogen vind ik goed, ik heb de stock koeler weliswaar niet geprobeerd, maar de CPU blijft momenteel op 46-48 graden idle hangen (in een ruimte die met dit weer momenteel 31 graden is!!), en loopt stressed op tot 58 graden. Dit met de kast open, ik heb de opticals nog recht voor deze koeler zitten met als gevolg dat de temperaturen met gesloten kast 6-7 graden hoger liggen.
Al met al voor een ruimte van deze temperatuur heel acceptabele temperaturen volgens mij.

De geluidsproductie is laag, op maximale toeren zeker hoorbaar, maar acceptabel, bij lagere toeren fluisterstil. Ter referentie: de geluidsproductie is wat hoger dan die van mijn vorige CPU koeler (AC silencer 64 ultra TC).

Compatibiliteit met moederbord is goed, grootste nadeel is dat het dichtstbijliggende mem-slot eronder valt, dit maak het heel moeilijk om daar een reepje in te plaatsen. Past verder goed in de kast, op het feit na dat de fanduct die in de kast zat (en die mooi boven de Silencer zat) nu in de weg zit, die heb ik er dus afgeschroefd (had ook geen nut i.v.m. de voorachterwaartse richting van de koeler, zou er loodrecht op staan).

Ik heb niet geprobeerd te modden.

De prijs is denk ik uitstekend voor wat je er voor terug krijgt, veel van de concurrenten zijn aanmerkelijk duurder.

Update: stoffilter front-fan schoongemaakt, HD's en opticals wat verplaatst:
kast dicht, omgeving 32 graden (:(): idle 46 graden, stressed 53 graden.

Heb jij ook een Arctic Freezer 64 Pro?

Bij mij is ook wel eens één van de nokjes afgebroken maar dat kwam ook omdat ik het bevestigingspunt van de koeler niet zo ver mogelijk richting de socket had geduwd maar om het uiteinde van het nokje was geklemd waardoor er teveel spanning op het nokje kwam te staan en afbrak.
Hmm, ik geloof dat ik ze iig zo ver mogelijk richting de socket heb geduwd, maar ik ga het zo zeker even checken.
als je voor en achter 12 cm coolers hebt, moet de temp koeler zijn met de kast dicht :9
Klopt, dat zou ik ook denken. Maar de front 12 cm fan zit beneden met 2 HD's er (een stukje) voor. De bovenste HD zit in de bovenste HD-slot, en die zit al aardig in de weg voor een goede airflow, daarnaast heb ik echter de opticals nog in de onderste slots zitten, waardoor ze ook redelijk "tussen" de freezer en de front-fan inzitten, en dus de airflow nog in de weg zitten denk ik. Ik ga ze nog verplaatsen en dan zal het een stuk beter zijn denk ik. Ik zal dan mijn post even updaten.
je zou de airflow kunnen testen door de zijkant tijdelijk dicht te plakken,
kijken wat de temp doet :)
Dat is een goed idee, er zit nu nog de 8 cm fan in die ik lucht de fanduct in liet blazen, met de vorige koeler scheeld dat een paar graden (maar deze 8 cm fan staat nu dus uit).
Ik ga hem eens afplakken :)
Hmm, het afplakken van de opening van de fanduct veranderde niet veel, maar het aanzetten van de fan erin liet de temperatuur iets zakken.
Ik zit net eens te kijken en wellicht dat een enkele 12 cm fan voor in de "inflow" teweinig is met een casefan die de lucht eruit blaast, een voeding die de lucht eruit blaast en een x1950xt die de lucht eruit blaast.
Lijkt me dat dan een onderdruk gaat ontstaan en de lucht overal vandaag wordt aangezogen --> verstoring van de luchtstroom.
Deze koeler heeft m'n originele AM2 bracket ook gesloopt, op een avond viel de pc paar keer uit, temps gechecked en veelste warm vervolgens kast openschroeven hing de koeler daar een beetje met wat thermalpaste nog te bungelen aan 1 haakje,,, sinsdien zit er een Thermalright AM2 bracket op met 6 bevestigingshaakjes wat veel steviger is :)
Alweeeer iemand?? :)
Ik ga dus NU preventief een betere bracket zoeken! :)

Weet je toevallig waar ik zo'n bracket kan kopen scr4p3r?

[Reactie gewijzigd door Masterlans op 16 juli 2007 19:18]

Ik heb hem bij Freezing Hardware vandaan, heb hem ook wel zien staan bij IkBenStil