Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G5 Laser Mouse Review

wproost 12 juli 2007, laatste update op 13 juli 2007, 601 views

Logitech G5 Laser Mouse

Pluspunten

• Instelbare, zeer precieze muis voor gamers
  • Ergonomisch tegen RSI
  • Aanpasbaar gewicht

Minpunten

• Scrollwieltje in alle opzichten!
  • Tiltwieltje (kan in meeste spellen ook niet gebruikt worden)
  • Dure rommel
  • Ik kan er niet over uit dat Logitech zo slecht is
  • Na 2-3 weken is ze al versleten?

Algemene beoordeling:
De ultieme gamersmuis zoals iedereen zegt? De meesten zeggen ja maar ik heb zo mijn twijfels... De gevoeligheid van de muis is perfect, maar de gebruik kon toch beter naar mijn mening. Wil je echt een goede muis? Koop er een betere voor minder geld...

Ergonomie:
Hierover is niets aan te merken, als je een goede muis zoekt tegen RSI, dan is de G5 zeker aan te raden.

Functionaliteit:
Er zijn genoeg knoppen voorzien, o.a. aan de duim en voor het scrollwieltje.

Maar verder trekt de muis op niks. Het scrollwieltje kan je nauwelijks indrukken en dat gebruikte ik voor ik de muis aankocht nogal veel. Als je begint te scrollen, is de weerstand van het tiltwieltje zo zwak dat je bijna automatisch naar links scrollt. Het wieltje is ook zeer luidruchtig.

Dit is moeilijk uit te leggen, maar ik ga het toch proberen, want dit is het grootste minpunt aan de muis
Als je het scrollwieltje nog maar aanraakt, scroll je naar boven, omdat het contactje dat doet scrollen zo dichtbij ligt. Waarom is dit lastig? Als het niet de bedoeling is om te scrollen maar bijvoorbeeld om te klikken, klik je er zowiso naast omdat er naar boven gescrolt word. Als je op een site op een link wilt klikken met het scrollwieltje (nieuwe tab of venster), raak je het scrollwieltje aan en duw je het 0,2mm naar boven, wat al genoeg is om naar boven te scrollen en er naast te klikken. (en dat 25 keer achtereen). Het lijkt ook heel stroef te gaan. Bij het nog eens overzien en aanpassen van deze review wilde ik geregeld een regel aanpassen, dus wat doe ik: scroll naar boven, wil klikken, maar raak per ongeluk heel zacht het wieltje aan. Wat gebeurt er: ik scroll 3 regels naar boven en ik klik er dus 3 regels naast. ERGERNIS!

Met andere woorden: ik erger mij elke seconde dat ik de muis gebruik. Ik zou bijna terug naar mijn goedkope Microsoft muis overstappen...

Precisie:
Niet op aan te merken, de muis is zeer precies.

Vormgeving:
Niets op tegen, de muis is naar mijn mening van vormgeving geslaagd.

Bouwkwaliteit:
Zoals ik al zei is het scrollwieltje nogal stroef, en de knopjes om de gevoeligheid te verzetten lijken naar boven te komen als je erop duwt.

Voor de rest is het wel in orde, de 2 hoofdknoppen zijn stevig en de muis zelf valt ook goed mee.

Drivers:
Alles te vinden op de site van Logitech, en aan te passen met de Logitech Setpoint software. Wat wel had beter gekund is de game-detectie. Als eender welk spel opstart, veranderd de gevoeligheid van de muis, wat de muis bijna onbestuurbaar maakt... Dus ik heb dit gewoon afgezet maar waar blijft dan deze ongelooflijke preciesie?

Prijs:
Ik heb de muis gekocht voor 42 euro, wat op zich niet veel is als je ziet dat de gemiddelde prijs een stuk hoger ligt. Toch is dit veel als je ziet hoeveel nadelen de muis heeft en hoeveel ergernis ze oplevert.

Conclusie:
Een muis die zoveel beter kon zijn, als er vooral een beetje meer aandacht was besteed aan het scrollwieltje. Ik denk dat er voor deze prijs veel betere muizen op de markt zijn. En als je er een vind zonder tiltwieltje, twijfel niet en pak die, het levert meer miserie als comfort op.

Heb jij ook een Logitech G5 Laser Mouse?

Dat van dat scrollen en perongeluk nog 'ns 3 regels doorscrollen of naar de zijkant strafen went vanzelf wel, moet je gewoon aan wennen. Vergeet het dingetje trouwens niet te flashen, hielp mijn doorscrollprobleem. :) Scrollwiel is inderdaad erg luid trouwens, heb ik me ook aangestoord, ook erg handig met TeamSpeak enzo, horen de anderen je scrollen. :P
Daar ben ik aan gewend ;)
Maar ik erger me vooral aan dat naar boven scrollen bij het klikken met het wieltje...
Ik heb het probleem dat het tiltwieltje naar rechts niet helemaal goed reageert. Ik heb er al een keer een andere muis voor gehad, maar met deze komt het probleem langzamerhand toch weer boven water. Ben ik de enige? Of komt dit meer voor?
Heb ik dat nog vergeten te melden? :p
Soms pakt het wieltje inderdaad niet
jeej, nog een minpuntje ^^

edit: heb juist nog gemerkt dat het bij het naar beneden scrollen net het omgekeerde begint te worden. hier moet ge scrollen en dan nog wa doorduwen voordat em naar beneden scrollt...

[Reactie gewijzigd door wproost op 13 juli 2007 03:40]