Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Wit Review

knollemans 29 oktober 2011, laatste update op 29 oktober 2011, 1.015 views

Sony Reader PRS-T1 Wit

Pluspunten

• Touch-screen, contrast bij lezen, prijs, snelheid, bouwkwaliteit, browser

Minpunten

• Schermgrootte, geen vrije indeelbaarheid knoppen, gevoeligheid naar bestandformaten (hoe apparaat er soms (niet goed) mee omgaat).

Veelzijdigheid Score: 4
Als aanvulling op vele zaken die reeds zijn geschreven mijn persoonlijke ervaring :

Motivatie aankoop
Wilde reeds een tijdje een ereader, maar vond > ¤ 200,- teveel voor een dergelijk apparaatje wat voor mij met name een gadget is (kan immers voor ¤ 40,- per jaar onbeperkt boeken lenen in de bibliotheek). WIl hem graag hebben voor lezen op vakanties, doordeweeks nog even een uurtje lezen 's avonds in bed, op wc ;-) of bank. Wilde met touch-screen (vanwege veelzijdigheid en gemak bedienen), E-ink Pearl scherm, Epub (DRM), en scalable PDF support, en licht. Van een vriendin PRS600 getest, maar door slecht contrast was deze slecht leesbaar in dimlicht. Vandaar mijn oog op PRS650 laten vallen, maar deze was te duur. Bij nieuws nieuwe PRS-T1 hierop gewacht.Maar met name voor vakanties waar ik veel lees en wat van die stapel boeken afwil is dit erg prettig. Alternatieven die ik uiteindelijk niet heb gekozen met reden:
-Nook Touch (mooier met 2 kanten knoppen voor omslaan blad) maar niet gedaan vanwege beperkte ondersteuning/verkrijgbaarheid in NL, importprijzen.
-Kobo Touch (duurder in NL, mis fysieke bladzij omslag, iets groter, geen audio)
Apparaat uit "2e serie" van BOL gekregen/gekocht, stond een tijdje niet bestelbaar (witte), maar werd plots geleverd.

Voor ¤ 150,- bij Bol.com besteld. In vergelijk met andere readers die EPUB / E-ink Pearl hebben/ondersteunen (voor mij een must, lezen in NL en mogelijk met DRM is voor mij essentieel) is de prijs kwaliteit van deze reader zeer goed.

Featureset
Voor mij voor een e-reader erg compleet. Zaken die ik met name waardeer zijn type scherm (rustig, contrast), gewicht zeer laag, ruim geheugen uitbreidbaar met micro-SD, PDF support, batterij duur, touch screen, browser voor even mail checken / nieuws scannen, lezen in landscape, letter groottes/types instelbaar, audio (m.n. voor lezen op vakantie, lekker alles in één apparaat), inzoomen met 2 vingers (multi-touch). Prettig is ook dat orientatie per boek / web word onthouden (landscape/portrait). Sortering van boeken kan vrij logisch worden gedaan, ook op bijvoorbeeld laatst gelezen (fijn als je meerdere boeken naast elkaar leest, zie foto).
Zaken die ik mis zijn : Kleurenscherm, iets groter scherm voor zelfde prijs (1"-2" zou al veel goed doen aan bruikbaarheid), opbergplaats voor stylus, knoppen voor pagina omslaan zitten aan linkerkant, deze zou ik graag willen kunnen omwisselen met terug- en menuknop.
Paar simpele spelletjes (webshop Sony??) kunnen kopen en draaien zou wel leuk zijn, maar eigenlijk gen gemis, meer nice to have.

Prestaties
Snelheid van inlezen boek, opbouw pagina, verbinden met WIFI en ophalen pagina zijn goed (voorpagina Tweakers met WIFI nog uit binnen 9 sec opgebouwd, waarvan 6 sec om connectie met router te maken, daarna wisseling pagina in ca 1-2 sec), WIFI b/g/n.
Touchscreen is verbazend accuraat, verbaas me erover dat ik met mijn dikke vingers altijd intuďtief goed aanklik op zeer kleine details. Bij doorbladeren pagina's gaat dit met een aantal pagina's per seconde.

Beeldkwaliteit
Beeldscherm is goed te lezen, ook met kleine letters (bijvoorbeeld compact boek in PDF formaat) is het verrassend goed te lezen. Bij omslaan pagina's word beeld snel en niet hinderlijk opgebouwd, bij verschuiven in ingezoomd PDF is "zwart/wit" flikkering wel eens wat irritant.
Scherm is naast creme wit wel iets grijs maar dit vind ik wel fijn, ben blij dat ik witte heb gekocht (vind hem namelijk erg mooi!).

Bouwkwaliteit en afwerking
Plastic voelt zeer degelijk aan, hard en stevig, bijna geen tordering om lengte as bij "uitwringbeweging. Grijze achterkant beetje ruw (door type plastic, trekt geen vuil aan) waardoor ook bij zweterige vingers het apparaat niet uit je handen glijdt.
Voorlopig nog geen enkele last gehad met problemen die op diverse fora werden gemeld (freeze touchscreen, en zeer snel door pagina's heen bladeren zonder dat beeldscherm word aangeraakt). Het 2e probleem lijkt wel heel veel op feature dat als je snel pagina's door wilt bladeren dat je dit kunt doen door bij swipen je vinger langer op beeldscherm te laten rusten. Zal dus wel iets met touch-screen - core interactie zijn, vandaar dat er ook geen relatie naar boek/pagina is. Als ik dit probleem krijg vermoed ik dat het met soft-ware update (of vervanging vanwege faulty productie onder garantie) prima weggaat.

Ergonomie
Houd door lage gewicht en afgeronde achterkant is het apparaat zeer goed vast te houden. Bediening is redelijk intuďtief.
Aan/uit knop goed gepositioneerd, druk je niet zomaar in door kleine ribbeltjes naast knop (is goed over nagedacht).

Programmering / software
Comics lezen in EPUB in landscape formaat gaat niet goed, onderste helft word eraf "gehakt", je kunt dus alleen in PDF in landscape lezen. Schrem is net niet groot genoeg om A4 comic in portrait te lezen. ~[aangepast 29-10]
Aantal van mijn EPUB's lijken een vast lettertype ingebouwd te hebben, moet ik dus nog maar eens converteren met Calibre, want scalable lettertypes werken niet op deze files. Maar dit ligt naar mijn idee niet aan de reader.
Zoeken in een document wat omslachtig, zijn 3 menukeuzes voor nodig, bij gevonden resultaten wel weer intuďtief handig met aan onderzijde mogelijkheid om naar volgende zoekresultaat door te klikken (dus geen overzicht op scherm met pagina's waarop gevonden).

Ondersteunde formaten
Ondersteund worden de volgende boekformaten (uit handleiding)
- .epub (OPS version 2.0)
- .pdf (gebaseerd op PDF 1.6 specificatie
- .txt
Audio
- .mp3 (bitrate 8 tot 320 kbps, sampling 8 tot 48 kHz, onbeveiligd)
- .mp4 / .m4a (onbewerkte AAC wordt niet ondersteund, bitrate tot 160 kbps, 8 tot 48 kHz, onbeveiligd)
Foto's
- .jpg / .jpeg
- .gif (enkel het eerste frame van animated gif wordt weergegeven)
- .png
- .bmp

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
Micro-usb aansluiting, muziek. Je schijnt 'm zelfs te kunnen rooten op Android, maar daar waag ik me niet aan, bevalt me zo prima. Formaat EPUB en PDF kunnen lezen is voor oké. Voor lezen strips die origineel A4 formaat hadden (bv Suske en Wiske) is het beeldscherm net te klein.

Mobiliteit en accuduur
Accuduur goed (tot nu toe, heb 'm een paar dagen zeer intensief gebruikt inclusief PDF's opbouw, WIFI aan, web browsen 100 pag boek lezen etc.). Opladen gaat goed met mijn std micro-usb oplader (1000mA, binnen 1,5 uur volledig opgeladen, standaard uit PC schijnbaar ca 2,5 uur)
Door zeer lage gewicht, en ergonomische bouw goed in de hand te houden.

~[bewerkt d.d. 29-10 nav opmerking]

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Wit?

Leuke review. Maar ik mis nog een paar dingetjes: 'native' ondersteunde formaten (kun je vaak ook niet met 100% uit de productomschrijving pulken), en een paar kleine fotootjes was wel aardig geweest.