AMD Phenom II X4 965 Black Edition Review

CsprBzmr 20 oktober 2011, laatste update op 21 oktober 2011, 4.903 views

AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit
  • Overklokbaarheid

Minpunten

• Luidruchtige koeler

Ik moest al een lange tijd van mijn Dell Studio 15 af omdat deze na 2 jaar simpelweg niet meer in staat was om goed mee te kunnen gamen. De koelpasta raakte op, het moederbord stoffig, en dankzij de kleine, onhandige schroefjes was het niet simpel om dit 1, 2, 3 te verhelpen. Bovendien moest ik sowieso al aan de nieuwe computer voor het betere adobe premieren.

Volledige Specs:
CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition
RAM: 8GB Corsair DDR3-1600 (2 sticks van 4GB)
M/B: Asrock 870 Extreme3 R2.0
GPU: MSI GTX 560 Ti Twin Frozr.
PSU: 600W

Waarom de AMD Phenom II X4 965 Black Edition?
In de eerste instantie kocht ik deze processor op de prijs. De 100 euro is een schijntje voor een quad-core processor van 3,4 GHz. Een i7 van vergelijkbare snelheid (met weliswaar iets meer cache geheugen en andere tierelantijntjes) kost al snel 120 euro meer.
Ook koos ik speciaal voor de black edition, omdat dit inhoud dat de CPU multiplier niet vergrendeld is, waardoor overklokken kinderspel wordt.

Eerste Indruk
De Phenom II X4 965 komt in een klein doosje van 12 bij 10 bij 7 centimeter. (bxhxd) Er zit een leuk raampje in de zijkant waardoor je de processor kan zien zitten. Bij het uitpakken van de doos vind je een koeler van een redelijk formaat, ongeveer 7 à 8 centimeter hoog, en een handleiding die niet precies de koeler weergeeft die je in de doos vindt, waardoor het installeren van de koeler voor een beginneling even puzzelen kan zijn, maar uiteindelijk de essentie van het verhaal toch wel duidelijk is. Klikje, dingetje, klikje, klaar.

Installatie
Bij het installeren had ik het probleem dat de klemmetjes die om de haken op mijn moederbord moesten, nèt niet bij deze haken konden. Ze waren blijkbaar net iets te kort. Nu kan ik niet zeggen of dit aan mijn moederbord lag, of aan de processor, of aan een fabrieksfout, maar vervelend was het wel. Uiteindelijk heb ik de haken los moeten schroeven van m'n moederbord en, na deze aan m'n koeler te hangen, weer terug op hun plek moeten pielen. De koelpasta zat al onderop de koeler gesmeerd, dus daar heb je verder geen last meer van. Wel moet je natuurlijk zorgen dat je in één keer goed mikt.

Prestaties
De AMD Phenom II X4 965 doet wat hij belooft. Hij levert een prima 3,4 GHz, precies zoals verwacht. Wat echter wel vervelend was dat mijn moederbord de koeler standaard op maximaal vermogen zette, zodat het net leek alsof je op de polderbaan zat te computeren. Echter na dit verholpen te hebben was de computer een stuk minder luidruchtig (je hoort 'm nog steeds wel staan),en niet meer hinderlijk in het gebruik.

Overklokken
Omdat ik voor de Black Edition had gekozen, kon ik de verleiding niet weerstaan toch even te gaan kijken hoe stabiel deze processor was als je hem zou overklokken. Het feit dat de multiplier (standaard 17.0) ontgrendeld is, maakt dit een fluitje van een cent. Ikzelf heb 'm nu standaard op een multiplier van 20.0 gezet, die resulteert in een zeer stabiele 4,0 GHz.
Ikzelf zou niet aanraden boven de 4,0 GHz te gaan met deze processor, omdat je dan ook met de voltages en core klokken moet gaan prutsen, wat vaak gezeur levert, en wat zonde is voor een processor die je al 600 MHz sneller hebt laten lopen.

Temperaturen

- Load (maximale koeler): 58 C

4,0 GHz:
- Idle (minimale koeler): 40 C
- Load (maximale koeler): 59 C

AMD raad aan niet boven de 62 C te gaan met de Phenom II X4 965, vandaar dat in mijn mening 4,0 GHz het maximum is dat je uit deze processor moet halen. Je kan echter wel een beter koeler kopen, en dan kun je 'm misschien nog wel tot de 4,2 GHz, krijgen. Echter gaat hij bij meer dan 4,0 GHz om meer CPU voltage vragen, wat weer meer spanning op je moederbord levert, en een minder stabiel het resultaat is.

De beste processor die je voor dit geld kan krijgen. Absoluut. 4,0 GHz voor maar 100 euro is helemaal niks, en dan heb ik nog niet eens een aparte koeler moeten kopen.

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 965 Black Edition?

Of je vervangt de (crappy) stock koeler door een fatsoenlijke aftermarket cooler, en dan kan je nog wat hoger :). Redelijke review, wat plaatjes zou het geheel opfleuren en wat benchmarks zijn nooit verkeerd. 3 sterren :)
Ik vind die stock-cooler nieteens vreselijk crappy. Heb altijd een stock x6 cooler op mijn oude x3 gehad, en hij koelde prima, tuurlijk geen Mugen 2 prestaties, maar, hij deed zijn werk heel redelijk [voor iets voor 5 euro op de rommelmarkt]

Over de review: best goed, wat benchmarkjes zijn idd altijd leuk en handig.
Zo crappy zijn die koelers heus niet hoor. deze zijn getest en zullen onder nornale omstandigheden de processor meer dan koel genoeg houden voor stabiele operatie, dat is ook waar ze voor bedoeld zijn. vaak in combinatie met cool & quiet hebben deze koelers een middelmatige koel-capaciteit en zijn ze niet de stilste, maar ook zeker niet de luidruchtigste.
inderdaad; als je een processor 17% sneller krijgt en hij nog steeds niet boven de 60 C uitkomt kun je best spreken over een goede koeler.
Luidruchtig is 'ie echter wel hoor. Zodra hij op vol vermogen draait ben je bang dat je computer een retourtje maan gaat maken.
Vraag me dan toch wel af hoe deze processor zich houd tegenover een i5 of i7
Heb zelf 2 maanden geleden ook een pc in elkaar gezet en daarin een i5 2310. en vraag me dan af of dit dan niet een veel betere keuze was geweest :S
Heb mijn pc voornamelijk voor het gamen gekocht (crysis 2/3, far cry 2/3, Battlefield 3) En dacht dat ik maar beter voor de zekerheid voor intel kon kiezen omdat die beter scheen te zijn, maar op welk gebied begin ik mij nu af te vragen!

Goede review, al deel ik ook de opbouwende kritiek van anderen ;)
Ik heb deze processor ook, in de benchmarks scoort hij net onder de i7 860 met een overclock tot 3.9GHz. Het lukt mij niet om de processor op 4.0GHz stabiel te krijgen zoals de TS.

In BF3 haal ik +/- 50fps met alles op zijn hoogst.

[Reactie gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 13 juli 2012 17:06]

welke tool is het beste om een tuning met deze CPU te doen.
Zelf liet ik de catalyst van AMD een auto-tune doen. Dan stond ie ook zeer stabiel op 3,9 Ghz.
Om een of andere wijze kreeg ik vorige week tot 3 keer een blue screen.
Nu is deze optie onzichtbaar geworden.

heeft iemand een goeie tip?

verder een super CPU. Ik wel een andere cooler erop gezet en dat werkt perfect, lekker rustig
Beste CsprBzmr

Heb sinds kort ook een AsRock 870 extreme 3 (v2) moederbord met een AMD Phenom II X4 965 Black Edition. Gisteren toevallig ook 2 maal 4 Gb intern geheugen gehaald:

■Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Helaas n ainstalatie geen beeld meer en moederbord geeft error 19 weer: Pre memory South Bridge initialisation is started.

Heb jij dergelijke problemen gehad en zoja weet je de oplossing???

Thanks,

Dirk
Dirk, dit is niet het juiste plek voor zulke vragen. Kijk even verder op de forum of stuur deze persoon een DM.