Samsung ML-2010 Review

smvs 4 augustus 2008, 1.701 views

Samsung ML-2010

Pluspunten

• Goedkoop
  • Prima kwaliteit afdruk
  • Dubbelzijdig afdrukken is heel simpel
  • 2 jaar fabrieksgarantie
  • Goede namaaktoner voor verkrijgbaar (Digital Revolution)

Minpunten

• Maakt het nodige geluid
  • Papierinvoer na verloop van tijd niet vlekkeloos

Snelheid tekst Score: 5
Kwaliteit tekst Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 3
Ik had een simpele printer nodig om (grote) documenten voor school te kunnen printen. Tot nu toe deed ik dit altijd op school maar ik realiseerde me dat dit qua kosten toch wel de spuigaten uit ging lopen. In mijn zoektocht naar een simpel printertje liep ik tegen deze Samsung aan.

Tot nu toe heeft het apparaat niet teleurgesteld. Hij doet wat hij moet doen en de afdrukken zien er allemaal prima uit. In toner saving modus is de kwaliteit nog voldoende als je alleen zelf de geprinte tekst hoeft te lezen. Persoonlijk vind ik een groot pluspunt van deze printer dat hij heel gemakkelijk dubbelzijdig kan afdrukken. Je moet domweg het papier weer in de printer doen zoals het er uit kwam. Bij sommige andere printers schijnt dit vaak nog niet zo simpel te zijn. Over het tonerverbruik kan ik nog niks zeggen want ik heb nog maar 500 vel ofzo geprint, maar ik weet wel dat er ook namaaktoners voor deze printer verkrijgbaar zijn, dat vind ik een pluspunt. Wat ik ook niet onvermeld wil laten is dat er 2 jaar fabrieksgarantie op het apparaat zit, waardoor je niet afhankelijk bent van de nukken van vage webshops.

Al met al gewoon een dikke aanrader voor zover ik het na de korte periode kan overzien.

Update 01-05-2008:
Ik ben nog aan de eerste toner bezig maar ervaar sinds enige tijd af en toe de nodige problemen met de papierinvoer. Ondanks dat ik alleen a-kwaliteit papier gebruik wil hij weleens halverwege een velletje vastlopen of aan het begin van een opdracht velletjes helemaal niet oppikken. Aan de hand van de handleiding moet ik misschien nog even kijken of ik wel alle officiŽle stappen doorlopen heb om dit te verhelpen maar ik ga niet anders met het apparaat om als in het begin en vind dit wel een beetje jammer.

Update 04-08-2008:
Inmiddels heb ik de toner vervangen voor een namaak exemplaar van 123inkt.nl. Eigenlijk is daardoor het hele binnenwerk van de printer zo'n beetje vervangen. Sporadisch zijn de problemen met het papier er nog wel maar voor het grootste deel ben ik nu weer tevreden. De printer doet gewoon weer wat hij moet doen.

Heb jij ook een Samsung ML-2010?

Als het papier is vastgelopen, maar het is niet gekreukelt dan is dat verreweg in de meeste gevallen te wijten aan dat het papier te laat bij de sensor is door het slippen van de pickupwieltje(s). De printer denkt dan dat het papier vastgelopen is.

Kortom controleer de pickupwieltje(s) in de papierlade op vervuiling en eventueel even schoonmaken met een vochtig doekje. Mocht dat niet werken kan je nog een ontvetter proberen, maar wees terughoudend met aggressieve middelen.
Bij mijn werk op een helpdesk ben ik ook regelmatig mensen met een ML-1610 of ML-2010 tegengekomen met vastgelopen papier. Lijkt dus toch regelmatig voor te komen met deze modellen.
Ik heb een ML-1610 en het is wel eens gebeurd wanneer ik er weinig papier in heb zitten. Er zijn bij mij inmiddels ongeveer 1000 blaadjes doorheen gegaan. Ik heb een imitatietoner bij de hand voor 39,50 waar 3500 blaadjes mee geprint zouden moeten kunnen worden. Heb begrepen dat de originele toner 1500 blaadjes mee kan, maar ik gebruik de tonersave weinig tot niet, aangezien het voor officiele dingen niet genoeg leesbaar is. De rechterkant wordt dan iets vaag.

Dit ten aanzien van het tonergebruik.
Ik heb ook de 1610, en ook alvast de nieuwe toner bij de hand, ik heb echter al bijna 2000 pagina's erop zitten met de eerste cartridge. En dat terwijl de eerste cartridge inderdaad maar voor ongeveer de helft gevuld is.

Al met al ben ik erg tevreden over het verbruik!

De bovengenoemde vastlopers heb ik overigens nog niet meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door Masterlans op 4 augustus 2008 14:24]

Ik heb dit ding ook gehaald en zit met een vraagje.
Als hij opgestart is (effe flinke herrie) en standby staat om te printen maakt ie een constante toon wat de nodige herrie maakt. Ik hoor hem zachtjes lucht blazen maar daarnaast die toon klinkt nogal als foute boel. Ik kan me niet voorstellen dat een Koreaan dit zo ontworpen heeft, ik zal dus nooit surfen met dat ding aan voor eventuele snelle printjes.

Kunnen jullie dit verifiŽren als abnormaal?
De 1610 doet het in ieder geval niet...
Hier in huis hebben we zowel de 1610 als de 2010. Ik ben tevredener over de 1610, de 2010 heeft een ventilator die na elke printopdracht nog enkele minuten loopt te blazen, vervelend. Ook stinkt de 2010 na/tijdens het printen veel meer.
Komt het jullie ook bekend voor dat er een walmpje "rook" uit de printer komt na een printopdracht?