Specificaties Race, Sport-game voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Formula 1 F1 2011, Xbox 360 Review

Phusebox 23 september 2011, 1.502 views

Formula 1 F1 2011, Xbox 360

Pluspunten

• Trouw aan de sport

Minpunten

• Toch weer last van bugs
  • Lage framerate en mini freezes

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Al sinds het seizoen van ’88, waarin de legendarische Ayrton Senna het nipt won van Alain “le Professeur” Prost, ben ik een trouwe Formule 1-kijker. Dit waren de jaren waar de rijderskunsten zwaarder wogen dan de techniek, al zijn dat soort herinneringen altijd gekleurd en geromantiseerd geraakt in de loop der jaren.

De afgelopen vijf jaar hebben we echter ook zeker niet te klagen qua spanning in de Formule 1. Het kampioenschap dit jaar is dan wel zo goed als beslist, de races tot nu toe waren alles behalve saai. Dit is vooral te danken aan de Pirelli banden en technische snufjes als DRS en KERS. Wanneer ik over 20 jaar terugdenk aan deze periode verwacht ik dat de herinneringen aan spannende races en seizoenen zullen prevaleren. Of ik dezelfde positieve herinneringen overhoud aan de F1 games van Codemasters is nog maar de vraag.

DRS, KERS en Pirelli

Zoals al eerder genoemd hebben er dit jaar in de Formule 1 fundamentele wijzigingen plaatsgevonden en uiteraard zitten al deze nieuwe zaken ook in de enige officiŽle Formule 1 game van Codemasters; F1 2011.

…ťn van de grootste factoren voor de spanning in de races dit jaar zijn de banden van Pirelli, die dit jaar instapten nadat Bridgestone de sport de rug had toegekeerd. De banden van Pirelli slijten sneller en harder dan voorheen waardoor er meer pitstops zijn en er meer gebeurd op de baan. Ook het verschil tussen de hardere (prime) en zachtere (option) band tijdens een weekend is groter. Codemasters heeft dit goed weten te verwerken in de game en je voelt echt een wereld van verschil als je banden wisselt. Naar mijn gevoel slijten de banden echter niet zo hard als in werkelijkheid, waardoor je nog te lang kunt rondrijden zonder pitstop.

Naast de banden zijn er nog twee veranderingen ten opzichte van F1 2010. Deze elementen zijn vooral in het leven geroepen om het inhalen te bevorderen; namelijk KERS en DRS.
KERS hebben we twee jaar geleden al een seizoen gezien in de Formule 1 en staat voor Kinetic Energy Recovery System. Met andere woorden; een systeem om de verloren energie (bijvoorbeeld bij het afremmen van de auto) op te slaan en te hergebruiken.

DRS, ofwel Drag Reduction System, is compleet nieuw dit jaar. Simpel gezegd; een auto die binnen 1 seconde van een voorganger zit mag op een bepaald stuk op de baan de DRS knop gebruiken. Hiermee klapt zijn achtervleugel omlaag en wordt er een hogere topsnelheid bereikt. Dankzij dit systeem hebben we in 2011 zelfs inhaalacties gezien op Monaco, het supersmalle stratencircuit dat bekend staat om de duurste optocht ter wereld.
Te veel knopjes?

Coureurs hadden het nog nooit zo druk met de hoeveelheid knopjes op hun stuur en zelf merk je dit ook tijdens het spelen van F1 2011. Tijdens de oefen- en kwalificatiesessies mag je DRS ten alle tijden gebruiken en KERS is tijdens het hele raceweekend gelimiteerd tot ca. 7 seconden per rondje. Daarnaast kun je gedurende de race ook nog je benzine mix en bandenkeuze voor de volgende stop regelen via je controller of stuurtje.

Veel tijd om er rustig in te komen is er echter niet want als je aan de career modus begint wordt je vrijwel meteen voor de leeuwen gegooid. Je kiest uit vijf teams (Williams, Force India, HRT, Virgin Racing en Lotus) waarna je linea recta naar AustraliŽ wordt gevlogen voor de eerste race.

Tijdens je eerste rondjes zul je merken (indien je F1 2010 hebt gespeeld) dat Codemasters het gedrag van de auto flink heeft aangepakt. De vering werkt nu natuurgetrouwer, waardoor je beter de kerbs kunt aanvallen en tevens is het gedrag van de auto voorspelbaarder geworden. Dit keer voel je het wanneer de auto begint te glijden en heb je tijd om dit te corrigeren. Doordat je nu echt je auto leert kennen kun je beter het tempo opbouwen, de baan leren kennen en je rondetijden verbeteren.

Trulli vs. Hamilton

Naast het gevecht met je eigen auto draait het in racen natuurlijk altijd om de gevechten met andere auto’s. Ook hier is hard aan gewerkt en de AI is agressiever en sneller geworden. Vorig jaar was de AI een passieve Trulli die je pas voorbij ging wanneer je min of meer stil stond. Dit keer kunnen we de AI meer vergelijken met de gretigheid van Hamilton en zal elk foutje genadeloos worden afgestraft. Ze zullen echter niet, zoals Hamilton, hun eigen race op het spel zetten bij een inhaalactie.

Het draait overigens niet alleen om snelheid. Tactisch inzicht is net zo belangrijk. Zo moet je niet alleen keuzes maken met betrekking tot je bandenstrategie maar kun je tijdens het racen ook je benzine mix afstellen. Deze mix heeft drie standen en beÔnvloedt je vermogen, benzineverbruik en slijtage aan de motor. Verbruik je teveel benzine tijdens je gevechten met anderen dan kan je dat aan het eind van de race duur komen te staan. (Zo ging ik van de zesde naar de veertiende plaats in amper een half rondje omdat mijn benzine op was en ik te agressief had gereden).

Door deze tactische elementen en betere tegenstand is de game ook moeilijker geworden; al merken de echte die-hards dit pas wanneer ze kiezen voor de ‘ Legend’ instelling en tevens traction control en andere hulpmiddelen uitschakelen. Dat is dan ook meteen een sterk punt van deze game; je kunt het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt en met alle hulp aan blijft zelfs Verstappen uit de grindbak.

Overigens moet je de lat ook niet te hoog leggen en verwachten dat je met een HRT meteen races kunt winnen, dat is ook niet de bedoeling. Het spel verwacht dat je prestaties neerzet die in lijn liggen met de werkelijkheid. Dat betekend dat je best tevreden kunt zijn als je met je HRT als 16e over de finish komt. Dit zien we ook terug in de multiplayer; waar de doelen die gesteld worden overeenkomen met jouw niveau en resultaten uit het verleden.
Safety car Multiplayer en career

De belangrijkste verandering dit jaar is echter de toevoeging van de Safety Car. Al sinds Codemasters in 2009 aankondigde bezig te zijn met een F1 reeks werd hierom gevraagd. De Safety Car (SC) is niet meer weg te denken uit de hedendaagse Formule 1 en mocht daarom ook niet ontbreken. Zodra de SC de baan opkomt ben je beperkt in wat je kunt doen. Je kunt gewoon gas geven/remmen/sturen maar als je te snel of te langzaam gaat wordt dit automatisch gecorrigeerd.

Tijdens de SC-periode zul je je banden en remmen op temperatuur moeten houden. Tevens zul je geadviseerd worden benzine te sparen en is er de mogelijkheid tot het maken van een pitstop. De SC komt echter pas de baan op als daar reden toe is en dat betekend dat de computer ook fouten zal maken en ongelukken kan veroorzaken. (Als ze het echt heel bont maken kan de race zelfs stilgelegd worden.) Hierdoor leeft de game net weer dat beetje meer. Naast crashes kunnen er ook auto’s uitvallen met mechanische pech en dit kan je dit jaar ook zelf overkomen. Als je te ruw omspringt met je versnellingsbak kan deze het begeven, net als nog vele andere onderdelen in je dure bolide.

Naast de bekende online modi, die je dit jaar overigens met 16 spelers en 8 bots kunt spelen, zijn er ook twee nieuwe toevoegingen; splitscreen en online co-op. We zien splitscreen tegenwoordig steeds vaker terugkomen en ik kan dit ook niet anders dan toejuichen. Splitscreen is perfect voor die casual races waarin je gewoon plezier wilt hebben. Online co-op is dan meteen het tegenovergestelde en echt iets voor de Formule 1 diehards. In deze modus is het namelijk de bedoeling dat je samen met iemand anders een team vormt en zo een compleet kampioenschap afrondt met als doel het constructeurs-kampioenschap.

Natuurlijk kun je ook alleen de career modus spelen; wat in feite de kern is van deze game. Vorig jaar voelde het allemaal wat geforceerd aan en kon je je niet echt inleven in je virtuele carriŤre als Formule 1 coureur. Dit jaar hebben ze het iets anders aangepakt en onder andere leentje buur gespeeld bij de F1 serie van Sony. Zo is er namelijk als belangrijkste verhalend element een e-mail inbox in het leven geroepen waar je mailtjes van je baas en collega’s krijgt.
Erg jammer dat het allemaal zo steriel en statisch blijft, want na een tijdje heb je het wel gezien met de mails en interviews die je na de race krijgt en doe je niks anders meer dan racen. Dit doet het hele career-concept teniet naar mijn idee, en ik zie hierin dan ook de grootste ruimte voor verbetering.

IN HET KORT

F1 2011 is geen makkelijke game; zowel om te spelen als om te beoordelen niet. Voor Formule 1 fans is het een no-brainer en hoort deze gewoon in je collectie thuis. Voor alle andere gamers is het lastiger, aangezien de career modus droog en relatief saai is. Als je echter weinig geeft om een verhaal en je er tijd in investeert is het een van de meest bevredigende racegames die er zijn. Mede door de goede AI zijn de races intens en allesbehalve saai, waardoor je bijna geen tijd hebt om over de kleine foutjes te vallen.
We mogen echter ook niet vergeten dat dit pas het tweede deel is van Codemasters; en als ik bedenk hoe lang het heeft geduurd voordat FIFA is waar ze nu zijn denk ik dat we een mooie F1 game toekomst tegemoet gaan.

Heb jij ook een Formula 1 F1 2011, Xbox 360?

Reviews door de redactie

Mooie review. Alleen vind ik je Tweaker beoordeling dan weer niet helemaal rijmen met je persoonlijk eindoordeel. (algemeen wel, maar gezien de overige onderdelen niet) Over de bugs zou ik graag ook meer willen weten, want dat noem je niet in je review verder? Of zijn het die freezes? Dan noem je 2x hetzelfde bij negatief.

Wel mooi dat dit een jaarlijkse serie lijkt te worden. Werd tijd dat iemand die markt/kans heeft gepakt, want daar lag nog wel een gat. Ik ben ook blij dat 't geen prut serie is, en Codemasters is geworden die 't oppakte. Al zorgt het wel wat meer voor een arcade feel dan sommige graag zouden zien. Hopelijk komt er dan ook een goede concurrent bij, zoals Fifa en PES, die elkaar scherp houden.

Ik ga morgen voor 't eerst eens voor 2011 zitten in m'n cockpit :) Heb er zin in en ben erg benieuwd.
Leuke eindpic
maar kan je bij de nadelen ook gewoon je bugs opsommen? maakt het iets duidelijker dan "bugs"
ik ga deze eens spelen ergens in november; alshet weer wat kouder wordt.