Panasonic Lumix DMC-TZ3EG Zilver Review

Painchiller 10 juni 2007, laatste update op 10 juni 2007, 938 views

Panasonic Lumix DMC-TZ3EG Zilver

Pluspunten

• Zoom (niet normaal voor zo'n klein toestel)
  • Groothoeklens (als je met een conventioneel toestel Optio-S bijvoorbeeld een foto op het zelfde punt maakt dan zie je het verschil direct)
  • Breedbeeld optie (foto en video kunnen 16:9 worden opgenomen)
  • Software (voor die mensen die geen photoshop of i.d. hebben kunnen met de bijgeleverde software leuk aan de slag)
  • Imager stabilizer (heb je ook echt nodig op de maximale zoom afstand)

Minpunten

• Gewicht (maar is gelijk aan vergelijkbare toestellen van die afmeting)
  • Verder kan ik nog niets slechts ontdekken

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 4
Ik heb de camera sinds gister, hij bevalt prima. Je bent zo gewend aan de controls (die er overigens veel opzitten). Ik stond paf van de beeldkwaliteit van de display 3" !! maarliefst. Strakheldere kwaliteit, met een leuke optie om wanneer je de camera boven je hoofd houdt, om bijvoorbeeld een foto van bovenaf te nemen, dat je zelfs dan nog de display goed kunt bekijken. Verder zijn er legio flitsmogelijkheden, die op zich na wat spelen hun werk perfect doen. Fotografie is spelen met licht heb ik me laten vertellen en dat doet die lumix tz3 ook. Een zelfde foto gemaakt met verschillende flitsopties ziet er compleet anders uit. Allemaal voordeeltjes, enige nadeel (ik kom van een Pentax optio S af) is dat het toestel in verhouding met die kleine pentax wat bulky overkomt, maar het design maakt veel goed. Die 10x zoom lens moet ergens weggestopt worden natuurlijk. Zoomen gaat echt super, 10 x optisch en als je wil kun je daarboven op nog een keer 4x inzoomen digitaal dus eigenlijk 40x zoom, geeft ie ook aan. Echter wordt het dan met image stabilizer optie 1 of 2 nog moeilijk om de camera stil te houden.. je praat ook over een foto die je wil maken van een object dat 150 meter verderop staat.. Maar je hebt handige aanwijzertjes die zeggen dat je de camera teveel beweegt of perfect stil hebt voor een foto. Batterijduur is ok, maar verwacht ik ook van een l-ion. Ik moet nog een extreme III kaartje halen met een schrijfsnelheid van minimaal 10mb per sec. want dan komen de quicktime MOV filetjes er nog vloeiender uit te zien. Ik heb nu tijdelijk een oud sd kaartje wat ik nog had liggen, maar het toestel geeft zelf aan dat ie daarop niet 30fps kan garanderen. 30fps is dus gewoon mega vloeiend digitaal beeld. Ik heb het filmpje al getest op mijn pc en ziet er nu al mega strak en vloeiend uit, en wat helemaal fantastisch is is dat je ook 16:9 breedbeeld filmpjes kunt maken!! De grootte van je kaartje is ook de bepalende factor voor de lengte van het filmpje, je kunt dus gewoon doorfilmen. Prima toestelletje dus echter zakt ie vrij snel in prijs (zie grafiek) dit is voor jullie die dit lezen alleen maar gunstiger ;-)

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-TZ3EG Zilver?