Nikon D5100 Zwart Review

zonoskar 19 september 2011, laatste update op 19 september 2011, 11.353 views

Nikon D5100 Zwart

Pluspunten

• Klein, licht
  • Uitklapbaar scherm
  • Video mode erg mooi
  • Super beeld kwaliteit, ook bij minder licht

Minpunten

• Geen AF micro aanpassing
  • Ergonomie niet helemaal top
  • AF systeem heeft kuren
  • Nikon lenzen duur

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Toen Nikon met de D700 FX camera op de markt kwam keek ik als Canon user en eigenaar van een Canon EOS 40D al jaloers naar het Nikon kamp en speelde met de gedachte over te stappen. Toen kwam de Canon 5DmkII uit en na een paar maanden deze camera te hebben gebruikt, kwam ik tot de conclusie dat dit toch niet de camera was voor mij, vooral vanwege de matige AF. Het onderbuik gevoel bleef dat het bij Nikon toch wel beter toeven was. En dat werd versterkt door een aantal camera's dat Nikon daarna nog uitbracht. Deze camera's waren echter zo duur dat het niet 'even uitproberen' zou worden, maar meteen een volledige overstap en dat vond ik niet zo'n goed idee aangezien ik een aantal L-lenzen van Canon bezit.

Toen Nikon uitkwam met de D5100 was dat voor mij een mooie gelegenheid om toch eens te proberen. Ik zocht een DSLR waarmee je kon filmen en ook nog redelijk goede foto's kon maken. De keuze tussen de D5100 en de 600D van Canon viel ten gunste van de Nikon uit, met name door de film mogelijkheden (AF tijdens filmen wat niet totaal crap was) en de beeldkwaliteit.

Dus aangeschaft werd een D5100 met de 35mm f18. DX lens van Nikon. Ik had nog een paar Nikkor lenzen uit het Ai tijdperk die ik ook wou gebruiken. Ik kwam er ook meteen achter dat lenzen op het Nikon platform een factor duurder waren dan bij Canon. Zo kost de hele goede 17-55f2.8 van Nikon meteen 1250,- tegen de (net zo goede) Canon 17-55f2.8 IS die rond de 850,- kost en ook meteen beeldstabilisatie heeft. Dus voor het normale bereik heb ik een Sigma 17-50 f2.8 OS gekocht. Deze lens is niet totaal crap en heeft beeldstabilisatie. De tamron tegenhanger is veel minder qua optische kwaliteiten (volgens reviews). Om geluid op te nemen had ik een Rode videomic gekocht die je op de flitser hot-shoe kon schroeven.

Over de beeldkwaliteit is al veel geschreven, dus ik hou het kort op dat vlak. Deze is gewoon goed, zeker op hetzelfde niveau als de Canon 600D.

Ergonomie:
De ergonomie op de D5100 is wat minder als ik verwacht had. Dat komt ook omdat het een middenklasser is en niet alle knoppen van de grotere camera's gekregen heeft. Maar dat je om gewoon je ISO te veranderen een hele reeks van knoppen moet indrukken is toch wel cru. Nu kun je dit ook aan de Fn toets hangen (wat ik ook gedaan heb), maar dat blijft een work-around. Zo is er wel een knop voor de exposure aanpassing, maar dus niet voor de ISO. En er is een info knop waar ik het nut van mis. Een eigen opname knop voor film is wel weer handig. Als Canon user mis ik de zoom knopjes bij je duim, deze zitten op de D5100 onderaan. Dat vergt wat gewenning. Ook is het onhandig dat je met 2 drukken op de knop foto's kunt weggooien. Zo zijn er al een aantal foto's per ongeluk gedelete. Dat zou ik toch liever anders zien.

De ergonomie met een dikke lens zoals de Sigma 17-50 erop is toch minder. Je moet bijna wel de lens ondersteunen, want alleen de body vasthouden maakt dat het geheel erg veel gewicht vooraan heeft en dus de neiging heeft omlaag te wijzen. Dit zal met de Nikon 17-55 nog erger zijn (nog zwaarder en groter), al heeft deze geen meedraaiende focus ring wat het vasthouden makkelijker maakt. Met de 35mm f1.8 erop is het een heel handzaam geheel en super te bedienen.

Menu:
Het menu van de D5100 is heel overzichtelijk en logisch. Ook als je van een Canon komt. Alles is te vinden en als je iets niet snapt druk je op de ? knop en je krijgt uitleg. Handig voor beginners. De ? knop wordt gedeeld met de zoom knop, dus het is niet een knop die de meeste tijd niet gebruikt wordt. Verder ziet het instellingen menu er gelikt uit. Als je aan de grote mode knop draait, draait deze mooi mee op het schermpje. Leuk, maar niet noodzakelijk.

Auto focus:
Dit is het punt waarom ik voor de Nikon gekozen had. AF tijdens filmen. En heel eerlijk gezegd valt het een beetje tegen. Ok, ik wist dat het niet super zou zijn, maar dat je 's avonds er geen gebruik van kunt maken omdat het te donker zou zijn valt mij heel erg tegen. Dus filmen in een zaaltje zonder direct zonlicht is alleen mogelijk met serieus wat lampen. Dit in tegenstelling tot de normale AF en de AF tijdens liveview, die telkens weer vlekkeloos hun werk deden. Ik zeg vlekkeloos, maar eerlijkheid gebied mij te vermelden dat de lenzen die ik kocht niet helemaal goed afgesteld staan, dus de AF er elke keer een klein beetje naast zit (front/back focus). Normaal niet zo'n probleem, maar op f2.8 of f1.8 ga je dat wel zien. Of het user error is moet ik nog afwachten, ik heb de Sigma terug gestuurd voor calibratie. Over de Nikon lens ben ik nog niet zeker.

De mogelijkheden van 3D focus (in phase AF) en gezichtsherkenning (in contrast AF) heb ik nog niet uitvoerig getest. Eerste testjes tonen aan dat het bruikbaar kan zijn, maar het is ook vooral heel erg afhankelijk van de situatie.

Accu:
Over de accu kan ik kort zijn. Die gaat niet heel erg lang mee. Een 2de accu is aan te raden. Nu moet ik wel zeggen dat ik in het begin heel veel met de camera gespeeld heb en niet zo veel foto's gemaakt, dus het zal wel beter worden met het aantal foto's per accu lading.

Viewfinder:
De viewfinder is, typisch voor een crop camera, niet al te groot. Ook heeft Nikon bij de D5100 gekozen voor het Canon style AF punt belichten. Dus een klein puntje wat even oplicht. Dit in tegen stelling tot de duurdere Nikon's die een soort doorzichtig LCD schermpje hebben waar de AF punten op getoond worden.

Leuke features:
Range finder optie - in plaats van de exposure balk, krijg je een indicatie van de focus op het gekozen AF punt. Ook met manual focus lenzen. Dit zorgt ervoor dat je best nauwkeurig scherp kunt stellen met lenzen waar geen AF motor in zit.
Auto ISO - Zeer bruikbaar met een instelbare minimale sluitertijd en maximale ISO instelling.
Interval shooting - Instelbaar foto's maken in een interval. Bij Canon moet je daarvoor een 180,- dure afstandsbediening voor kopen.
Vervorming aanpassing in de camera - De camera past automatisch vervorming aan gebaseerd op de lens die je erop hebt, mits de lens het ondersteund. Volgens mij wordt alleen vigetting aangepast. Het zou handig zijn als ook lens vervorming aangepast zou worden.
HDR - High Dynamic Range vanuit de camera. Er worden 2 foto's gemaakt en samengevoegd tot 1 foto met hogere dynamisch bereik. Het effect is niet over the top, dus best goed bruikbaar.
AF hulp licht - een lamp die bij schijnt als het te donker is om scherp te stellen. Het is wel erg scherp licht (mensen knijpen hun ogen dicht) en soms blokkeert de lens een deel van dit licht.
Retouch menu - Vanuit de camera een aantal aanpassingen kunnen doen zoals het rechtzetten van je foto en perspective control.

Minder handige features:
Self timer - elke keer als je van de self timer gebruik wil maken, moet je dit in het menu aanzetten. Je kunt het ook voor 1-9 foto's vast zetten, maar niet 'for evah'. Ik moet zeggen dat ik me bij Canon wel eens erger aan het feit dat ie nog in self timer mode staat, dus ik weet niet hoe je dat makkelijk oplost. Standaard hangt dit aan de Fn knop, maar ik vond ISO wel handiger voor deze knop.
Mic ingang - deze ruist nogal. Als je een externe microfoon aansluit heb je snel last van white noise in je video. Dit in tegenstelling tot de interne microfoon, met dezelfde microfoon versterking in de camera. Dit maakt het gebruik van een externe mic toch wel een minpuntje. De versterking op de camera op minimum en op de mic op maximum gaf het beste resultaat, maar nog niet denderend. Je kunt beter een voice recorder gebruiken en tijdens bewerken van de video je geluid synchroniseren.
Oude lenzen - Ik wist dat oude lenzen niet helemaal ondersteund werden. Maar dat je alles handmatig (zelfs exposure) zou moeten doen had ik niet verwacht. Ik had deze Nikkor Ai lenzen gekocht omdat je op de EOS 5DmkII geen handmatige controle had over diafragma tijdens filmen (dit is later aan de firmware toegevoegd), dus lenzen met een handmatige diafragma ring waren de oplossing. Op de Canon kon je gewoon je diafragma instellen en de exposure meter in de camera rekende uit wat de sluitertijd moest worden bij de ingestelde ISO. Bij Nikon dus niet. Daar klaagt de camera in A, S of P mode dat er geen lens op zit en vertikt het om iets te doen. Pas in M mode kun je foto's nemen, maar die zijn dan vaak over- of onder belicht. Bovendien werkt de range finder optie niet in M mode, erg lastig! Ik heb dit opgelost door een chip op de lens te plakken die aan de camera doorgeeft welke lens erop zit, dan werkt het wel in A, S of P mode. Maar voor elke lens 30,- uit te geven voor ondersteuning is ook wat.

Conclusie:
Voor de minder veeleisende fotograaf is dit een super mooi cameratje. Zeker als je geen ervaring hebt met andere merken en geen oude lenzen gaat gebruiken. Voor mij is het het net niet. Ik denk dat ik beter af geweest was met een D7000, maar dan mis je de compactheid van de D5100 en het uitklap schermpje. Voor de rest viel me de hoeveelheid lenzen die je kunt gebruiken erg tegen. Op de 2de hands markt kom je veelal oudere lenzen tegen die een AF motor in de body verwachten. Deze kun je gebruiken, maar dan zonder AF. En Nikon lenzen bleken erg duur, daar had ik als Canon gebruiker niet op gerekend. Ok, er zijn andere merken zoals Tamron, Sigma en Tokina (om de grootsten maar even te noemen), maar vaak zijn deze lenzen het net niet. Geen snelle AF motor, of niet zo'n denderende beeldkwaliteit wide-open, of mee draaiende focus ringen. Voor snelle lenzen moet je bij Nikon gelijk een godsvermogen uitgeven. Zo kost de 24mm f1.4 rond de 1800,- en er is geen f1.8 variant. Voor de 35mm f1.4 betaal je ongeveer 1500,-, terwijl de f1.8 versie 190,- kost. Maar daar tegenover staat wel dat Nikon een 16-85mm heeft die super is en de 18-200 van Nikon is ook redelijk goed. Alleen heb je dan geen constant diafragma meer.

Verder heb ik gemerkt dat er een groot verschil zit in SD kaartjes. Ik heb een Kingston class 10 en een Sandisk Video class 4 gebruikt. Wonder boven wonder is het terug kijken en wegschrijven van foto's op de Sandisk sneller (ongeveer factor 2) dan de Kingston. Let bij het kopen van een SD kaart dus heel erg op wat de nominale snelheid is die de kaart aan kan en let niet op de class ratings. Die class getallen geven de minimale snelheid aan, maar een kaartje kan natuurlijk sneller zijn. Bij Kingston was het schijnbaar genoeg om aan het minimum te voldoen, terwijl de Sandisk ver boven zijn rating scoort.

Hier nog wat foto's (met de Sigma lens, klikbaar voor 100%):

In-camera HDR:

ISO 125 buiten:

ISO6400 binnen:

Voldoende licht:

Landschap:

In-camera Active D lighting:

Filmpjes die het ruis niveau illustreren:

Heb jij ook een Nikon D5100 Zwart?

Reviews door de redactie

Hmmm, op zich niet een al te verkeerde review. Er word in detail over heel wat zaken besproken; iets wat een potentiele geintreseerde in deze camera zeer handig zal vinden.
Vooral dat je de praktijk resultaten van in-camera mic, en externe mic beschrijft.
Dit is heel handig, en eerlijk gezegd zie je dat soort informatie bijna nergens, evenals dat ik nergens iets lees over de de range-finder functie die Nikon alsnog in de D5100 heeft behouden is altijd handig voor MF fanaten, en catered de instap gebruiker die verder wilt.

Maar je hebt in bepaalde dingen wel heel erg weinig/niet je research gedaan; en zoals je gemerkt hebt bijt dat je nu de 5100 hebt aangeschaft - daarnaast zijn er een paar kort de door bocht genomen.

Ja - AF tijdens filmen is nog altijd verre van optimaal - er zijn vele "AF test" filmpjes in verscheidene situaties te vinden op Vimeo/Youtube dus dit had geen verassing moeten zijn. Ja, het klopt dat AF,AF-D lenzen (alles voor de -S) een geintregreerde motor in de body nodig heeft voor AF. En ja, het klopt dat non-pro Nikon bodies niet met een non-CPU lens kunnen meteren (dus geen P,A,S modus) zoals bij "Ai" of "Ai-S" lenzen. Dat de 5D MK2 dit wel kan, is omdat die camera in een totaal andere segment valt dan de D5100 en zou ik niet echt als een minpunt op de D5100 noteren - zo kan een Nikon D7000 en/of D700 die in het segment van de 5D valt kwa prijs etc. WEL meteren via non CPU lenzen.

Dit was allemaal beschikbare informatie die van te voren had kunnen opzoeken.Als een
D700 dat nou niet zou kunnen en de 5D wel - dan zou dat een grote minpunt zijn omdat beide bodies in hetzeflde kamp/prijs-segment zitten - zo is AF Micro ook bij elke camera manufacturer een "pro" functie(60D heeft het ook niet) - en vind ik wederom niet een terechte minpunt op een review van een amateur body.

Het AF systeem zelf, hoort in ieder geval (kwa foto's) beter te zijn in performance dan de 5D mk2 wat low-light focusen betreft, front/back focus is een typische QA probleem bij de "B" merken en het is goed dat je die ook terug gestuurd heb richting fabrikant.

De stelling dat Nikon lenzen altijd duurder zijn dan Canon is ook kort door de bocht, (vergelijk de 50/1.2 eens, scheelt je 1/3e van de prijs bij Nikon) - en zijn de 70-200/2.8 met stabilisatie bij beide kampen gelijk geprijsd; is de 24-120/4 met stabilisatie een beter koop dan de gelijk geprijsde Canon 24-105/4 met stabilistatie en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Beide kampen hebben tevens door hun catalogus onredelijk geprijsde lenzen zitten. Dus om dit nou een min punt te noemen bij de body van merk X ? Wuah.

Enfin, no crying over spilt milk zeg ik dan. Het beste wat ik je kan aanraden is deze site.
www.photozone.de - hier worden lenzen gereviewed door hun scherpte te meten, en te praten over zaken zoals bouw-kwaliteit, bokeh kwaliteit etc. en je krijgt zo een beeld van hoe goed een lens is zonder het subjectieve verhaal erover.

Ik zou je dan ook van harte de Tamron 17-50/2.8 kunnen aanraden (hij komt met of zonder stabilisatie) die niet alleen goedkoper is dan de Sigma maar ook beter - hij doet amper onder de performance van de Nikon 17-55/2.8

Daarnaast - zoals jezelf ook concludeerde is de D7000 voor jou wensen (gebruik goedkopere AF/Ai lenzen, betere ergnomie etc.) een betere koop - maar zou je zelfs ook een D90 kunnen overwegen. Weliswaar geen AF tijdens filmen (maar is in mijn ervaring niet een issue als je serieus iets wilt filmen ipv een clipje op youtube van 10 seconden) die een AF motor heeft (maar weer geen metering met non-cpu lenzen - weliswaar kan je hem kopen voor 500 euro tweedehands als het niet minder is) maar je hebt wel een hele rits aan AF-D lenzen die je voor een prikke kan kopen (35-70/2.8 ~ 80-200/2.8 etc. 24 1.4D etc)
Thanks voor je commentaar.

Research heb ik wel gedaan, maar niet zo heel goed dus als het aan komt op de Ai lenzen. Ik had gewoon verwacht dat ik dezelfde functionaliteit zou hebben als op Canon, een platform vreemd systeem. Zeker ook omdat de rangefinder functie er wel op zit.

Die AF filmpjes heb ik wel gezien. Ik schrijf ook dat ik wist dat AF tijdens filmen niet super bruikbaar zou zijn. Maar dat het bij minder goed licht geheel ermee ophoudt, dat had ik nergens gelezen en dat kwam dus als een verrassing. Het is dan ook weer niet zo donker dat je niks meer kan zien. De camera gebruikt 1/30 f2.8 ISO2000 en dan wil AF-F gewoon niet meer scherpstellen. De gewone AF tijdens liveview werkt wel gewoon, wat vreemd is. Ik ben er overigens nog niet achter of het aan mijn exemplaar ligt. Niemand wil dit even proberen voor mij (ik heb er op dpreview.com over gepost). Men begint meteen van er is te weinig licht -> weinig contrast -> geen AF. Dat snap ik ook wel, maar er is gewoon niet zo weinig licht dat er geen contrast meer zou zijn.

Wat ook vreemd is dat het niet consequent is. Ik heb 3 objecten geselecteerd op verschillende afstanden tot te camera: TV (geeft licht, dus veel licht en contrast), flesje cola (staat onder een lamp, dus best wat licht en contrast) en een magazine (licht niet direct onder een lamp, dus donker en niet heel veel contrast. Ik zet liveview aan met AF-F als scherpstel modus:
- richt camera op TV: AF-F doet het en stelt scherp
- richt camera op flesje: AF-F doet het en stelt scherp
- richt camera op magazine: AF-F doet niks, begint ook niet eens aan scherp stellen.
-Terug naar het flesje -> AF-F doet nog steeds niks.

Ok, dus zo ver zou je zeggen logisch. Weinig contrast = geen AF, al snap ik niet waarom er niet scherp gesteld wordt als ik weer terug naar het flesje ga. Maar als ik TV->magazine->flesje->magazine doe, krijg ik hetzelfde gedrag. Dus op de magazine stelt ie scherp, waar dat eerst niet lukte. Op het flesje stelt ie niet scherp, wat eerst wel lukte.

Snap jij het nog? Vandaar dat ik zeg dat AF-F nog minder bruikbaar is dan ik verwacht had.

Overigens heb ik nergens beweert dat alle Nikon lenzen duur(der) zijn. Alleen die wat ik noemde, en dat zijn de meest interessante voor mij. Photozone ken ik en wordt veelvuldig geraadpleegd :)

Ik denk dat ik wacht tot de D7100 aangekondigd wordt (als dat ooit gebeurd) en dan beslis of ik bij Nikon blijf of weer terug ga naar Canon. En als lens zou ik dan de FX 16-35mm VR kopen.

/edit: Ik vind overigens het missen van micro-AF adjust wel degelijk een gemis en een terecht min punt. Waarom zouden alleen de pro en semi pro's mogen genieten van deze optie? Moet het gepeupel maar gewoon de lens loterij spelen, of de lenzen terug sturen voor calibratie? Dat laatste lijkt me meer iets voor de pro's omdat die even bij Nikon langslopen en het binnen een uurtje geregeld is. Ik moet er 4 weken op wachten. Lekker.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 19 september 2011 20:18]

...(vergelijk de 50/1.2 eens, scheelt je 1/3e van de prijs bij Nikon)...
Eventjes een reactie op dit, had je al door dat die nikon 50mm 1.2 een antieke AI-s versie is zonder AF? Daarom zit er zo'n verschil in prijs, want nikon kan geen moderne 50mm 1.2 maken mt AF blijkbaar O-)
Voor de rest petje af voor zo'n uitgebreide reactie, zo zie je ze niet vaak. Erg informatief.
Veel dingen had je van tevoren kunnen weten:
- de betere amateur Nikon lenzen zijn prijzig;
- de D5100 heeft geen focus motor, waardoor...
- ...oude Nikon AF lenzen niet te gebruiken zijn
- minder goede AF bij Live View
- onbruikbare AF bij filmen

De D5100 is een fantastische camera voor z'n geld, maar het is duidelijk een klasse minder dan een Canon 40D.

Persoonlijk vind ik filmen met een D-SLR een leuke gadget, maar niet belangrijk. Als je dat toch belangrijk vindt, dan zou je eens naar de Sony A55 kunnen kijken. Of de (nog uit te brengen) A65 en A77, want die zouden helemaal fantastisch moeten zijn!
Sony camera's zijn nog erger qua lenzen dan Nikon qua prijzen en beschikbaarheid 2de hands. Dus daar begin ik zeker niet aan. Ik heb nog een Panasonic GH3 overwogen, maar filmen is voor mij niet zo belangrijk dat ik de foto's ervoor op offer.

/edit:
- Ik vind de liveview AF heel erg goed werken.
- Dat de D5100 geen AF motor had wist ik. Ik had alleen niet door dat er niet erg veel lenzen 2de hands aangeboden worden met AF motor erin. De D40 is toch alweer een tijdje op de markt, dus ik had de markt groter ingeschat.
- AF tijdens filmen, lees hierboven.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 19 september 2011 21:39]

Wat voor lenzen wil je? Als ik kijk welke lenzen jij nu voor je Nikon hebt, dan kun je die ook gewoon voor Sony krijgen! Sigma en Tamron maken vrijwel hun hele assortiment voor Canon, Nikon en Sony, en ook Tokina heeft enkele Sony lenzen in z'n assortiment.

Daarbij is er op de tweedehands markt heel veel voor Sony te krijgen. Sony heeft de cameradivisie van Minolta overgenomen, dus al die goede Minolta AF lenzen van "vroeger" werken prima op zelfs de nieuwste Sony camera's.

Aan de andere kant lijkt (weer) een systeemwissel me niet wenselijk voor jou. Dus koop een Nikon D7000 voor je foto's, en koop voor een paar honderd euro een leuke videocamera.
Ik had hiervoor een videocamera, maar dat was niks. Het was ook geen goedkope videocamera, een Canon HF-100. Misschien ben ik verwend met de 5DmkII qua filmen. Als het wat donkerder wordt is de HF-100 gewoon niet geschikt. De hele tijd met een 500W lamp rondlopen is ook geen optie. De D5100 vult dat gat mooi op.

Minolta lenzen passen inderdaad, dat was ik even vergeten. Misschien was Sony toch een betere keuze geweest. Al heb ik ook verhalen gelezen dat AF tijdens filmen ook op die camera's niet optimaal werkt (te gevoelig).

/edit: hieronder: Ik heb een Canon EOS 5D (40D heb ik verkocht) en daar zit bijna permanent een 17-40L f4.0 op (ik gebruik ook vaak een 100mm macro). Maar die camera is al aardig op leeftijd. Qua ruisprestaties heeft de D5100 hem al bijgebeend en dat voor een crop camera. Wat ik met een D5100 doe? Proberen. Kijken wat al die Nikonians nou bedoelen. Ik heb zelf niks met merken. Ik gebruik nu Apple omdat ik OS-X fijn vind, na een hele periode Windows en Linux. Ik gebruik Canon omdat mij het lenzen aanbod het meeste aanstond. Nu wil ik kijken wat ik mis bij Canon (en dat is toch wel wat). Ik wil dat gewoon uit eerste hand ervaren en niet als fanboy door het leven (lijken te) gaan. Ik heb er geen probleem mee om kritiek te uiten op producten die ik gebruik.

Ik zou overigens niet weten waarom de D5100 een klasse minder zou zijn dan de 40D. Ok, de body is niet zo stevig en wat kleiner. Maar het AF systeem is beter en de sensor ook.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 19 september 2011 23:28]

Digitale fotografie heeft het afgelopen decennium een enorme vlucht genomen. Neem een willekeurige instap spiegelreflex (en kom dan niet met de Sony A290, daar zit een 4 jaar oude CCD sensor in; bij Sony moet je de A5x0 serie of de SLT's hebben) en hij zal een betere sensor hebben dan de Canon 5D. Dat heet vooruitgang.

Echter, de sensor bepaalt een deel van de foto. Een belangrijk deel, maar niet het belangrijkste. De lenzen zijn belangrijker, en de fotograaf zelf is nog weer belangrijker. En de bediening en de degelijkheid en ... Vandaar dat ik de Canon 40D een klasse hoger vind dan de Nikon D5100, ook al is de sensor van de D5100 beter dan die van de 40D.

Overigens goed van jou dat je je niet beperkt tot Canon, dat is onmiskenbaar een plus. Veel fotografen blijven bij hun eerste merk...
Nette review! Een vraagje over de accu: "Die gaat niet heel erg lang mee" Hoe lang is dat dan? :)
Ik schat 300-400 foto's en een paar filmpjes. Met mijn Canon 40D haal ik makkelijk 1000 foto's met 1 accu. Maar het heeft natuurlijk ook te maken met hoeveel je ermee speelt.
Zoals je nu schrijft, lijkt het alsof je je Canon 40D nog hebt. Als je ook al je Canon L-lenzen nog hebt, wat doe je dan nog met een Nikon D5100?

Begrijp me niet verkeerd: de D5100 is een prima camera. Voor z'n geld. De Canon 40D is echt een andere klasse.

Verkoop je Nikon D5100, de lenzen die je erbij hebt zijn goed, maar het is geen unieke set. Koop een videocamera voor video, en hou je Canon 40D voor foto's. Later kun je altijd nog een Canon 60D kopen als je je 40D wilt upgraden, maar eerlijk gezegd lijkt me dat geen prioriteit te hebben. 10MP is zat voor de meeste situaties, 18MP is teveel voor de meeste situaties, alleen je hebt wel het voordeel dat je kunt croppen met behoud van kwaliteit.

Je vergelijk met een Canon 5DMark dat welke zit bij andere segment en zegt je dat de Nikon kan niet met oude lensen exposure opmeten. Dat is fout. Omdat Semi-Pro en Pro body's van Nikon kunnen ook dit meting uitvoeren en sluitertij kunnen rekenen.
Andere kant het is ook vermeld bij de lens tabel van Nikon dat welke Nikkor's werken optimaal met die model body. Dus, AI lenzen met die body gebruiken is niet slecht idee maar wel met beperking heeft.
Er is zeker slechte punten bij elke nieuwe body's, daar ben ik helemaal mee eens: Met uw mening van de toetsencombinatie en menu structuur begrijp ik al wel dat ben je ex Canon gebruiker.