Steelseries Steelsound 7H 3.5mm Review

miklas 17 september 2011, laatste update op 28 november 2012, 1.255 views

Steelseries Steelsound 7H 3.5mm

Pluspunten

• Uit elkaar te halen
  • Wisselbare oorcups
  • Wisselbare kabellengte
  • Stevige bouwkwaliteit

Minpunten

• Geen?

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Toen m'n vorige headset van 25¤ problemen begon te vertonen (ruis), heb ik besloten om eens te investeren in een iets deftigere headset. De prijscategorie van deze valt nog redelijk goed mee in vergelijking met wat je maar krijgt bij andere merken en aangezien deze voor gamers gemaakt is, was ik verkocht.

Bouwkwaliteit & afwerking
Toen ik hem uit de doos haalde was ik verrast dat hij minder woog dan ik had verwacht - hij ziet er immers een beetje 'lomp' uit. Het toestel zelf voelt redelijk solide aan, volgens mij kan hij gerust tegen een stootje. De enige plaatsen waar hij een beetje minder sterk aanvoelt is op de plaatsen waar hij in stukken kan breken (er is een klein beetje speling op).

De afwerking is voor mij helemaal geslaagd - het Steelseries embleem bovenaan, geen enkele schroef zichtbaar als je hem ophebt, de kleine metalen plaatjes waar hij openschuift ... Zeker tevreden over!

Features
Wat moet een headset doen? Geluid produceren en opnemen. Hoeveel headsets zie je die in 4 stukken kunnen opbreken (de kabel wordt als een stuk gezien, net als de 2 cups en de bovenband, zie de eerste afbeelding). Deze feature is voor mij vrij handig, aangezien ik hem op deze manier makkelijk kan meenemen naar waar ik ga (hetzij m'n kot, hetzij een LAN-Party oid...)

Een tweede feature die ik erg leuk vind en maar weinig andere hebben is de uittrekbare microfoon. Er zijn bij mijn weten geen andere toestellen die dit bieden (al zijn er wel soortgelijke systemen, waar je de microfoon kan opklikken).

Dankzij deze 2 bovenstaande features kan je hem gemakkelijk gebruiken op de trein - je stopt hem in je rugzak (hij is binnen de minuut in en uit elkaar gemonteerd) en je zit niet met een 'belachelijke' microfoon.

De derde feature is de bijgeleverde verlengkabel. Standaard heb je beschikking over een kabel van 1 meter, maar als deze niet zou voldoen (wanneer de 3,5 jacks achteraan je computer zitten) is er een extra verlengkabel van 2 meter.

De laatste feature zijn de wisselbare oorcups. Je kan kiezen tussen leder (geen idee of dit echt 'leder' is, kan evengoed een kunststof alternatief zijn) en gewoon katoen. De oorcups zijn ook in enkele seconden gewisseld, al doe ik het liever wat trager aan (ik heb in iemands review gelezen dat hij/zij erin geslaagd was om een van de pinnetjes af te breken).
Persoonlijk merk ik weinig verschil met de verschillende oorcups. Liefst heb ik de lederen, qua gevoel. De cups in stof zouden meer geluid moeten doorlaten maar écht veel merk ik hier niet van. Er zijn ook veel mensen die liever de stoffen hebben omdat deze minder zweten maar ook hier merk ik niet echt veel van.

Dit is volgens mij dus een vrij uitgebreide featureset die van mij 6/5 zou moeten krijgen.

Kwaliteit geluidsweergave
Het probleem bij dit stuk is dat ik niet echt kan vergelijken. Ik ben namelijk helemaal geen geluidskenner en heb nog maar weinig ervaring met dit soort producten. In vergelijking met m'n vorige headset is dit natuurlijk een knaller en ingame klinkt ook alles erg mooi. Ik heb hier dus helaas niet echt veel over te zeggen, maar ik ben er in ieder geval wel tevreden mee...

kwaliteit geluidsopname
Om een van m'n voicechat collega's te quoteren: ik klink als een ander persoon in vergelijking met de vorige microfoon. Dat is dus in ieder geval positief, maar dan zijn er nog 2 kleine minpuntjes hierbij ook.

Het eerste is dat ik nogal stil klink. De microfoon komt in mijn ogen ook niet echt 'ver' uit en zit 'net' voor de mond. Dit probleem is natuurlijk makkelijk op te lossen door 'microfoon boost' aan te leggen in m'n geluidskaartsinstellingen.
Een tweede probleem is dat m'n collega zichzelf kan horen spreken. Echt last heb ik hier niet van (push to talk) maar het kan wel irritant zijn voor je collega. Ook al is het een erg minieme echo en kan deze in de software die we gebruiken (mumble) makkelijk uitgelegd worden door een setting (echo cancellation).

Gebruiksgemak
De headset opzetten voel je hem een klein beetje spannen. Erg vind ik dit persoonlijk niet, want zelf al beweeg je met je hoofd (bvb op fiets of op andere manier in beweging) blijft hij mooi zitten.
De cups bewegen draaien 45° zijdelings. Al zij dit niet echt veel, het laat je makkelijk in staat om hem met 'een oor op, een oor op de achterkant van het hoofd' te dragen. Geen idee of veel mensen dit doen maar persoonlijk vind ik het makkelijk als je bijvoorbeeld met iemand praat.

Alle features zoals het in elkaar/uit elkaar halen van de headset, het loskoppelen van de oorcups, het aansluiten van de verlengkabel, ... zijn in elke seconden gebeurd. Aangezien je met een 3.5 jack zit, kan ik hem perfect van m'n laptop op m'n smartphone aansluiten.

Ik heb 90¤ betaald voor dit toestel en zelf vind ik dit een redelijke prijs. Ik heb een beetje vergeleken met andere toestellen en andere reviews van andere producten bekeken en ik vind deze er redelijk goed uitkomen. Als ik vergelijk met zo'n testers in de MediaMarkt van koptelefoons van Bose van 150¤ (dus zonder al de genoemde features, zonder microfoon ...) en kon hier geen echt geluidsverschil opmerken. Maar dan weer - ik ben geen geluidskenner en kan niet echt een conclusie maken in die 30 seconden dat ik het andere toestel gehoord heb)

Andere kleine weetjes/bemerkingen
  • Als ik geen muziek afspeel en het toestel op maximale geluidssterkte zet, hoor ik een heel zachte ruis. Ik wilde dit eerst als 'negatief punt' aanhalen maar ik lees dat dit vaak de schuld is van de onboard soundcard die ik gebruik, dus hier wil ik geen conclusie over vellen.
  • Ik was een beetje 'teleurgesteld' in de geluidssterkte. Ik had gedacht dat hij een stuk luider ging kunnen als m'n voorganger. Ik veronderstel dat ze natuurlijk ook gelimiteerd zitten met de stroom die ze maar krijgen van de 3,5 en dat dus elk toestel op 3,5 een maximale geluidssterkte kent
  • Dit toestel is natuurlijk gekocht door mij wegens gamen. Ik las in andere reviews dat deze headset uitermate geschikt was voor gamen en dat gewoon muziek luisteren op de tweede plaats komt. Ingame klinkt alles goed en zowel voetstappen als explosies en dergelijke komen er mooi uit! Ik gebruik de headset evenwel om muziek af te spelen en versta zelf niet echt waarom muziek pas op de tweede plaats zou komen. Alles klinkt mooi, verschillende genres. Maar dan ook weer, ik ben geen echte geluidskenner.
Alles samen ben ik tevreden van mijn aankoop. Voor een redelijke prijs heb ik een goede headset die stevig aanvoelt, een uitgebreide featureset heeft en er niet slecht uitziet!

Hopelijk heeft deze review je kunnen overtuigen of als je hem al hebt kan je me bij mijn menig aansluiten!

UPDATE:
Ondertussen begon het toestel een storing te vertonen in een van de oorcups. De hele boel demonteren en hermonteren hielp tijdelijk, maar er moet dus ergens een los contact zijn geweest. In eerste instantie ontving ik van Steelseries een nieuwe kabel (tussen pc en headset) maar toen deze geen soelaas bood, mocht ik mijn headset opsturen. Helaas (behoorlijk wat) verzenkosten en m'n headset een kleine week kwijt, en daarna een nieuwe in de bus ontvangen.

Heb jij ook een Steelseries Steelsound 7H 3.5mm?

Hallo mede Tweakers,

Ik heb zelf al 5x een 7h 3.5mm jack teruggestuurd. 4 keer een kabelbreuk (allemaal op hetzelfde stukje, de microusb kant ) bij de 5de seconde lijm erop gedaan zodat het stugger werd waar hij normaal kan buigen, deze is vorige week alsnog na 3 maanden overleden, deze keer een kabelbreuk bij de 3.5mm jack zelf.

Als hij aan 1 kant ( voornamelijk alleen links ) geluid geeft, zit het middelste deel niet goed, haal je die eraf en klik je hem weer vast heb je ineens weer geluid.

Steelseries was altijd mijn A merk, maar nu koop ik nog liever een sony of AKT! Ik heb 5 jaar lang dezelfde 1ste generatie Sibiria gehad, nooit was er wat mee tot na 5 jaar de hoofdband losknapte, het geluid doet het inmiddels na 7 jaar nogsteeds perfect! Maar deze 7h's ... zijn vreselijk.

Mijn vriendin heeft een 7h apple (crap) ding, en die vertoonde na 3 dagen al kuren met de aanhechtigen. Een klasgenoot heeft hem 3 weken kunnen gebruiken en had toen ook een kabelbreuk tepakken!

KOOP DE SIBIRIA V2, DIE IS EEN STUK BETER!
Ik kan dit verhaal bevestigen. Ben nu 8 maanden in het bezit van een steelseries 7h. De eerste ging stuk binnen 3 maanden (de linkerkant deed het niet meer), terug gestuurd en kreeg binnen een week een nieuwe. Daarna heb ik nog 2 keer last gehad van kabelbreuk bij de 3.5 mm jack. Gelukkig is de service van steelseries goed, maar 3 keer iets met je headset hebben binnen 8 maanden is toch wel erg veel.
Om het dubbel te bevestigen, heb de headset zelfs overigens niet. (om deze reden) maar twee vrienden van mij wel. na een tijdje krijg je een los contact met de aansluiting met de kabel. dit is overigens in de headset. de kabels blijven in orden. (totaal 3x gebeurt)
MaltWisky, blijkbaar een vrij negatief verhaal!

5x teruggestuurd? Herstellen ze de kabel of geven ze gewoon een nieuwe mee? Als je kabel het begeeft, kan je dan niet op zo'n 2de handssite ofzo een nieuwe kabel bestellen?

Ik blijf 5x enorm veel vinden, zeker als je 5x identiek hetzelfde probleem hebt. Bij mijn versie heb ik 0.0 problemen met de kabel (maar ik zit natuurlijk nog maar aan z'n 2de maand ofzo). Ik vind zelf dat de kabel vrij mooi gecoat is. Plooi je je kabel vaak? Of rol je hem vaak op? Ik heb namelijk de kabel van mijn muis op die manier om zeep geholpen en een vriend van mij heeft hetzelfde probleem met zijn muis van een ander merk, ook door op te plooien.
Ik heb 2 dagen geleden uit pure frustratie mijn 2e 7H USB headset kapot gesmeten. Steelseries krijgt overal goede recensies, maar dat is alleen qua geluid en daar zit het zeker wel goed mee.
Wat er NIET goed aan is, is de kwaliteit. Dit was mijn 3e Steelseries headset in 3 jaar tijd.
Eerst een 5H USB gehad, die al snel kuren kreeg, waarbij tijdens het draaien aan de volumeregelknop, het geluid aan één kant uitviel.
Ik heb m niet teruggestuurd (in een webwinkel gekocht) want als je aan de knop zat, kwam het weer terug.

Onlangs besloot ik de opvolger, de 7H USB, aan te schaffen. Ook weer via een webshop (Komplett.nl). Na 2 dagen een bekend probleem: het geluid viel aan één kant uit! Wel verd..
Dus dat ding teruggestuurd en een nieuwe gekregen. Deze deed het een poosje goed, totdat ie na een maandje (dat is nu 2 dagen geleden) ineens ook uitviel aan één kant (altijd rechts, ook bij de 5H). Alles nagekeken en opnieuw aangesloten, maar niets hielp. M'n oude 5H aangesloten en geen probleem! Toen ben ik goed pi**ig geworden en hoe kinderachtig t ook klinkt, maar als je voor de 3e keer een dure headset van dik ¤100,- koopt en geen kwaliteit krijgt, dan zou ik de makers het liefst aan een boom ophangen! Ik noem dit bijna oplichterij, want je moet veel moeite doen om gewoon je geld terug te krijgen en het feit op zich al, dat je keer op keer de headset weer terug moet sturen.

Ik heb Steelseries een mail gestuurd met dit zelfde verhaal, in de hoop dat ze er wat mee doen. Zou leuk zijn als ik een nieuwe kreeg, maar dat zal wel niet, want iedereen kan dit natuurlijk wel zeggen en ik heb de headset al aan gruzelementen geslagen en in elkaar getrapt. Als ik iedere keer dat ding terug moet sturen, ben ik meer kwijt aan verzendkosten dan dat 1 zo'n headset kost.

Ik zit nu te denken aan een Sennheiser PC 360 G4me. Helaas blijkt uit mijn ervaringen dat reviews niks zeggen over kwaliteit over een langere periode (bv: doet ie het nog goed na 6 maanden, of gaat er iets kapot etc. ).
Door vele verschillende reviews te lezen (ook buitenlandse) van zowel bladen/sites als van gebruikers, denk je een goed beeld te krijgen van zo'n product. Voorheen had ik een Logitech van rond de ¤50,- en dat vond ik toen al wat, maar die was op een gegeven moment gewoon versleten.

Hoeveel anderen hebben slechte ervaringen met Steelseries? Kan me niet voorstellen dat 3 keer op een rij een defecte headset een maandagochtend product is. Eerst de 5H en dan 2 keer een 7H. En dan ook nog allemaal, stuk voor stuk, dezelfde kwaal.
Erg vreemd.
Jammer dat er niet veel winkels zijn die duurdere game spullen verkopen, dan kon je nog direct naar een winkel.

Dus: koop geen Steelseries. Veel geld voor knudde kwaliteit.
Altijd jammer om zo'n reacties te moeten lezen.
Op mijn stagebedrijf hadden ze 100 nieuwe toestellen aangekocht en er bleek 1 van de 100 constant uit te vallen en problemen te vertonen. Maar de kans dat je 3 zo'n rotte appels op rij hebt is natuurlijk erg klein.

Over deze headset kan ik persoonlijk wel niet klagen maar aangezien ik deze nog niet lang genoeg heb durf ik hier geen oordeel over vellen. Ik heb wel andere oortjes van steelseries gewonnen (in-ear's) op een LAN-Party en deze bevielen me erg goed, zo goed dat ik besloten heb om m'n volgende headset van SteelSeries te kiezen.

Zeker als ik dan eens in 'n grote electrozaak liep waar je andere toestellen van de zelfde prijscategorie (en zelf erboven) kon proberen, en als ik de andere toestellen zo bekijk ben ik toch tevreden van m'n aankoop en voelt de 7H toch redelijk solide aan.

Mogelijks een klein vraagje hoe dat je de headset gebruikt? En waarom koop je nog een headset van een merk waarvan je slechte ervaringen hebt? Als bij mij een merk in een slecht daglicht staat, zullen ze lang mogen wachten tot ik nog een product van hen koop!
OOK ik heb al mijn 2de 7H in gebruik, ook deze is na een maand reeds stuk.

gelukkig heb ik nog garantie voor de 2 headsets, en ze gaan allebij terug, met een eis om terugbetaald te worden wegen gebrek aan vertrouwen in het merk en product.

is mijn 5de Steelseries trouwens

-4H ( 2 jaar dienst gedaan, microfoonknopje ging stuk, na een 2 uurtjes solderen werkte ie weer zonder volume regelaar. werkt nog steeds maar is reeds versleten)
-5hv2 (1 jaar dienst gedaan, de volume regelaar ging haperen, ik had de 7h al op het oog, en heb daarom de 5hv2 opgeborgen als backup headset, en ligt nu in de kast. hij is niet echt kapot, maar hij zal het niet meer lang uithouden denk ik.)
7H, (6 maanden gebruikt, na 3 maanden begon ie te haperen, en ik moest telkens aan mijn kabel prutsen om het geluid terug te krijgen
7H (1maand in gebruik) AGAIN SAME ISSUE

ik heb 5 maanden geleden (bij mijn eerste 7H) een mail gestuurd dat ik mijn geliefde headsetbedrijf wou helpen om het product te verbeteren. een hele uitleg gestuurd met mijn beste bedoelingen.

ik kreeg 2 dagen antwoord:

"als het product stuk is mag u het opsturen met RMA"

nu ben ik wel een beetje teleurgesteld, ik voel me een beetje opgelicht, en ik wil niets meer hebben van steelseries. ze hebben super geluid, leuke headsets, maar als ze blijven kapot gaan.. is het niets meer waard.
Goede review. Paar vragen:

Over de geluidskwaliteit: merk je dat je in bijvoorbeeld spellen wordt weggedreund als er een explosie in je spel plaatsvindt, of valt dat wel mee? Anders gezegd: wordt de bass flink versterkt, of valt dat wel mee? En hetzelfde met de midden en hoge tonen: als er iets flink tekeergaat met een hoop gerinkel, schettert het dan je oren in, of valt dat wel mee? Een aardige test zou zijn om muziek uit te zoeken met een zangeres met een slis-s. Als elke slis echt hard klinkt, dan is er veel hoog aanwezig in de koptelefoon, en anders valt dat dus wel mee :)

Het ding ziet er verder prima degelijk uit, dus hij zal nog wel een flinke poos veel plezier opleveren.

O en over Bose-koptelefoons: ik vind dat die dingen allemaal het dubbele kosten van wat de geluidskwaliteit doet vermoeden. Wees maar blij dat je daar omheen bent gelopen!
Bedankt!

Ik wordt weggeblazen maar dat is wellicht ook maar omdat m'n vorige headset hier niet mee te vergelijken valt. Echt games die goed klinken heb ik niet/speel ik niet (CSS & Wolfenstein:ET hebben alle 2 niet de beste geluidsweergave ooit). Filmpjes van explosies in andere games (FC2, Crysis2, ... ed). Nog even m'n oude headset opgezet en het geluid klinkt een heel stuk 'dieper' bij hetzelfde filmpje...
Wat een verschil in 'gevoel' trouwens. Je merkt het niet als je hem voor het eerst opzet, maar na even dragen terug de oude op te zetten merk ik pas hoe 'goed' die nieuwe wel zit!

Als je zo'n voorbeeld hebt van een liedje mag je me het gerust sturen en dan wil ik het wel even afspelen en mijn oordeel vellen :)
Met css kan je wel goed de positioning van de geluiden testen. Dus of iets wat van linksachter komt echt klinkt alsof het daar vandaan komt enz enz.

[Reactie gewijzigd door RBerends op 19 september 2011 00:02]

Ik gebruik de headset voor het luisteren van muziek, voor t kijken van films en voor gamen.
Als ik achter de pc ga zitten (heb boven een slaapkamer als computerkamer ingericht met ruimte zat voor 2 pc's, printer en van alles en nog wat), dan zet ik de headset op en als ik aan t surfen of met m'n site bezig ben, luister ik vaak naar muziek.
Als ik even iets anders moet doen, bv wat drinken van beneden halen, dan zet ik m af en leg m netjes op het bureau neer. Niet dat ik m maar aan het snoer laat hangen. Die snoeren kunnen daar zelfs wel tegen.

Verder doe ik er niets bijzonders mee. Die oude Logitech die ik eerder had, heeft het wel een paar jaar volgehouden en de pc is ook niet defect, want dan deed de oude 5H het ook niet.
En ik dacht bij de 5H aan een maandagochtend product, dus later een 7H gekocht. En als er garantie op zit, ruil ik hem om. Je verwacht niet dat je keer op keer een product krijgt met exact dezelfde kwaal. Natuurlijk had ik deze 2e 7H weer kunnen opsturen met de vraag een ander merk op te sturen tegen bijbetaling of zo, maar ik kan me erg kwaad maken om dingen waar je dik voor betaalt, maar geen kwaliteit leveren.
Soms is iets goedkoops veel beter, maar een goeie headset met mooi geluid is wel wat waard. Ik kan gewoon bij concerten echt verschillen horen. Het geluid van de Steelseries is erg goed.

Voorbeeldje: ik ben o.a. fan van Iron Maiden. Er is een concert van hun wereldtournee "Flight 666". Iron Maiden heeft 3 gitaristen en met de 5H kon ik niet altijd goed horen wat de 'achtergrond gitarist' deed. Ze wisselen de solo's e.d. onderling af en vaak hoor je niet goed wat de ritmesessie doet. Met de 5H was het wat vaag, maar met de 7H kwam het duidelijker en hoorde je echt iedere gitarist apart.