Creative Zen Vision:W 30GB Zwart Review

Mephisteus 6 juni 2007, 563 views

Creative Zen Vision:W 30GB Zwart

Pluspunten

• Radio
  • Speaker
  • Microfoon
  • Verwisselbare accu
  • USB Opslag
  • Configureerbaar menu

Minpunten

• Accuduur
  • Invalshoek beeld beperkt
  • Maximum volume
  • Software

Geluidskwaliteit Score: 3
De aankoop
Voor deze MP3 speler had ik een andere Zen, de Zen Touch (20gb). Toen deze het begaf was het op zoek naar een nieuwe, na wat rondgeneusd te hebben op het internet kwam ik deze tegen. Met wat plannen die ik had voor de tijd die te komen was besloot ik om een media player te kopen. Vanaf daar was de stap eigenlijk best snel genomen om de Creative Zen Vision:W te nemen. Videos, muziek, 30gb, verwisselbare accu.

Eerste indruk
De verpakking was degelijk, het apparaat zag (en ziet) er solide uit. Wat mij echter opviel, is dat het ding langzaam is als ik weet niet wat. Opstarten kan tientallen seconden duren, scrollen door het menu krijg je al vrijwel direct vertraging. Het geluid heeft een nogal beperkt maximum volume (wat vooral tijdens het kijken van videos te merken is), zeker in vergelijking met de Zen Touch. Als je echter voorbij deze twee punten kijkt is het allemaal simpelweg goed.

Featureset/Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
Het speelt muziek af, er zit een radio op, ik kan videos kijken, playlists maken en saven, synchroniseren met windows media player. Er zit een cardreader in, komt met kabel om hem op de televisie aan te sluiten en het kan tevens gebruikt worden als USB opslag. Er zit ook een microfoon, en een speaker in (ook al heeft de speaker een te laag maximum volume).

Er zit ook een organiser in (contacten, agenda) en je kan er fotos op opslaan, en bekijken. Voor mij zijn geen van deze dingen interesant aangezien ik hier gewoon mijn computer & telefoon voor heb :)

Beeldkwaliteit
Een goed beeld, zolang wat hij moet laten zien licht van kleur is. Als je donkere beelden kijkt moet je echt onder de juiste invalshoek kijken anders valt gewoon niet te zien wat er gebeurd.

Geluidskwaliteit
De bas voelt vreemd, of dit komt doordat ik verwend ben met mijn desktop, de oordopjes (die ik op zichzelf al vreemd vind) of het continu afwisselen van de twee kan ik niet zeggen. Maar ik ervaar de bas of als niet bestaand, of (met de boost) als te hard. De EQ kan dit echter wel naar voldoening regelen :)

Bouwkwaliteit en afwerking
Het voelt goed aan, ziet er goed uit, en gaat niet 1 2 3 kapot. Voor zover ik heb gezien zijn er geen losse puntjes of dingen die beter afgewerkt hadden moeten worden

Ergonomie
Knoppen
De knoppen zitten op logische plekken en intinuitief te bedienen. Het enige probleem is de 'opstarten/afsluiten' en 'vergrendel' schuifknop. Als je de mp3 speler wilt ontgrendelen moet je direct loslaten nadat je dat gedaan hebt anders zet je de speler per ongeluk uit. Dit is echter even wennen en ook die knop is top :)

Mobiliteit en accuduur
Hij is groot, en zwaar. Maar als dat een issue is zou je hem niet kopen ;) De accuduur valt tegen, erg tegen. Ik moet hem naar mijn gevoel veelste vaak opladen. Hij houdt het makkelijk een dag vol, daar niet van. Maar ik ben gewend om dingen eens in de twee weken op te laden terwijl deze elke 4 of 5 dagen moet.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat in tegenstelling tot de andere Creative MP3 spelers, deze een verwisselbare accu heeft. Dus op lange reizen kan je twee accus meenemen en you're set :)

Te duur voor wat je ervoor krijgt, de accu gaat niet lang genoeg mee, het beeldkwaliteit laat te wensen over, de firmware is traag en het geluid kan naar niet hard genoeg. Voor de prijs die je voor deze speler betaald mag je wel beter verwachten, zeker aangezien twee van de vier ergernissen (die naar mijn mening het irritantst zijn) het makkelijkst zijn op te lossen

Software
Het is software, wat aan de trage kant. Het heeft echter één gigantisch voordeel en dat is dat je zelf kan instellen wat er op de 'voorpagina' moet, alles wat nutteloos is weg, en wat je nuttig vind naar voren. Naast de traagheid is de software prima.

Heb jij ook een Creative Zen Vision:W 30GB Zwart?