Sigma 50-150mm f/2.8 EX APO DC HSM Review

1ab 6 juni 2007, laatste update op 9 juni 2007, 340 views

Sigma 50-150mm f/2.8 EX APO DC HSM

Pluspunten

• HSM, F/2.8, gewicht, bouwkwaliteit. Ongewijzigde lengte bij zoomen/focus. Door HSM full time manual focus.

Minpunten

• Soft bij f/2.8 (wordt beter bij f/4.0 en hoger). Geen statiefgondel.
  • Geen Macro (relatief grote scherpstelafstand). Geen bloemvormige zonnekap.

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 4
De algehele kwalieteit van de lens is goed tot zeer goed. Twee punten storen me echter, maar die mogen de pret niet drukken.
- Geen statiefgondel.
- Lensdop is onbereikbaar wanneer de zonnkap op de lens zit.

Een ander minpunt wat de pret wel drukt is de minimale focus afstand. 1- tot 1,5m (resp. bij 50mm en 150mm)

De voordelen wegen daar zeker tegen op o.a. HSM, lengte van de lens wijzigt niet bij focussen/zoomen. F/2.8 over het gehele bereik.

Bij volledig geopend diafragma is de lens soft dit verbetert vanaf f/4.0. Een punt om rekening mee te houden - maar dat is geen min-of pluspunt, is dat gebruik van de ingebouuwde flitser schaduwvorming verorzaakt. Dit komt door de lengte van het objectief. Een externe flitser is aan te bevelen.

Heb jij ook een Sigma 50-150mm f/2.8 EX APO DC HSM?

Lensdop is onbereikbaar wanneer de zonnkap op de lens zit.
Kun je deze is uitleggen, hij klinkt voor mij heel logisch maar toch ook weer niet. Nl, als de zonnekap erop zit dan ben ik er actief mee bezig. Wanneer ik hem niet gebruik berg ik hem gewoon op, zonnekap eraf en lensdop erop.
Wat ik bedoel is dat ik als ik het objectief 'op m'n buik heb hangen' ik altijd de lensdop bevestig op het objectief, om vuiligheid tegen te gaan. Dan is het handig om eenvoudig bij de lensdop te komen. Dit voorkomt ook dat ik de lensdop kwijtraak.

Meestal draai ik de zonnkap ook om, vooral als dit een aardig grote is. De zonnekap van deze lens is al gauw een kwart van de totale lengte.
Die kan ik idd nog begrijpen, dank voor je uitleg, kon hem eerst even niet plaatsen maar als je idd standaard met je zonnekap omloopt dan kan dat lastig zijn.