Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser RS 120 (Zwart) Review

MrclDD_92 15 december 2012, 18.837 views

Sennheiser RS 120 (Zwart)

Pluspunten

• uitmuntende audiokwaliteit
  • robuuste bouw
  • efficiënt oplaadsysteem
  • ver bereik
  • erg comfortabel
  • volume
  • prijs

Minpunten

• auto shut-off functie
  • valt snel van hoofd
  • niet volledig geluidsdicht
  • volume- en tuningknoppen zitten erg dicht bij elkaar
  • interferentie met mobiele apparaten

Ik heb de Sennheiser RS120 nu een ongeveer twee maanden in mijn bezit, en ik vond het tijd om er even een review over te schrijven. Ik heb zelf veel aan de reviews van Tweakers gehad, dus vond ik het hoog tijd om zelf ook eens iets terug te doen.

Ik ben overgegaan tot de koop, omdat ik gek werd van snoeren die om bureaustoel heen gingen draaien en ik daarnaast gewoon heen en weer wilde lopen van mijn pc zonder steeds mijn koptelefoon af te doen. Uiteindelijk ben ik gegaan voor de RS120 die voor een draadloze headset niet duur was en daarnaast het kwaliteitsmerk Sennheiser draagt. Ik was dan ook erg benieuwd naar de prijs/kwaliteitsverhouding. Ik gebruik de headset voornamelijk voor bij mijn pc.

In de doos
In de goed verpakte doos zaten de volgende onderdelen:
- de koptelefoon zelf
- het oplaad- en transmitterstation (de basis) met lange 3.5mm jack kabel, waarop tevens de koptelefoon kan worden gelegd
- 2 oplaadbare batterijen
- een adapter
- een 1/4" (6.35mm) TRS connector

De twee oplaadbare batterijen zijn géén normale AAA batterijen, maar werken gewoon als een soort accu. De twee batterijen moeten in de linkerkant van de hoofdtelefoon worden geplaatst, waarna de hoofdtelefoon opgeladen kan worden aan het station.

Bouwkwaliteit
De RS120 is stevig gebouwd. Het is gemaakt van plastic, maar voelt goed en solide aan, en zal - bij niet al te gewelddadig gebruik - wel zeker een aantal jaren meegaan. Let wel, de koptelefoon is nogal zwaar (230 g) en vrij lomp gebouwd. Het oplaadstation (die tevens ook als transmitter dient), waar de hoofdtelefoon aan kan worden opgehangen wanneer deze niet in gebruik is, is gemaakt van twee stalen beugels.

Geluidsweergave
Als er iets is waar Sennheiser koptelefoons bekend om staan, dan is het wel hun superieure geluidskwaliteit. Bij de RS120 is dat zeker niet minder. Er komt echt een fenomenaal geluid uit, al helemaal voor een draadloze set. Ik ben geen audiofiel, maar naar mijn mening wordt het hele register goed en gebalanceerd weergegeven. Bastonen zijn niet overweldigend, maar doen ook niet onder, eigenlijk precies goed. Midden- en hoge tonen komen heel helder en goed naar voren. Met de RS120 is voor een perfecte balans gekozen. Over de geluidskwaliteit valt dan ook weinig te klagen.

Gebruiksgemak
Opladen
De manier van opladen is zeer ingenieus verwerkt in het ontwerp. Wanneer de koptelefoon niet wordt gebruikt, kan deze simpel worden 'opgehangen' aan de stalen beugels van de basis. Daarmee komen de stalen beugels in contact met twee ijzeren plaatjes, zodat de RS120 wordt via dit inductiesysteem automatisch wordt opgeladen (een rood LED lampje gaat dan branden, die aangeeft dat hij aan het opladen is). Hierdoor is het me ook nooit overkomen dat de RS120 leeg was voor gebruik.

Auto shut-off
Sennheiser vond het blijkbaar zonde dat de transmitter signaal gaat uitzenden, zonder dat er geluid wordt afgespeeld, aangezien ze ervoor gekozen hebben om een zogenaamd 'auto shut-off' functie in te bouwen. Dit houdt in dat wanneer er drie minuten lang geen audio wordt 'gedetecteerd' door de basis, deze automatisch uitschakelt (waarschijnlijk om stroom te besparen). Sennheiser zal hier vast de nodige goede bedoelingen mee hebben gehad, maar erg praktisch is het allemaal niet. Wanneer de basis namelijk uitschakelt, vangt de koptelefoon geen signaal meer op, zodat deze zonder pardon een oorverdovende ruis door de speakers laat horen. Het is me al regelmatig overkomen dat ik rustig aan het internetten was, en ik plotseling opgeschrikt werd met een oorverdovende ruis uit de speakers van de hoofdtelefoon. De reden van deze auto shut-off functie is me ook volkomen onduidelijk. Het uitzenden van ruis door de speakers draineert de batterijen in de koptelefoon juist sneller dan wanneer dit gewoon 'stil' zou zijn, en daarnaast gebruikt de basis maar 1W bij gebruik, dus veel ga je er niet van merken op je energierekening. Een simpele aan/uit schakelaar op de basis zou naar mijn mening veel logischer zijn geweest, zodat je hem zelf kan uitschakelen en niet bent gebonden aan een drie-minuten regeling. Dit zal minder hinderlijk zijn als je de hoofdtelefoon voornamelijk gebruikt voor TV-kijken en dus alleen gebruikt als er ook daadwerkelijk geluid uit komt. Anders moet je onthouden steeds de koptelefoon uit te schakelen (er zit een schakelaar aan de linkerkant) of op de basis terug te plaatsen wanneer je muziek hebt geluisterd. De transmitter schakelt zichzelf overigens direct weer aan, wanneer je weer audio laat afspelen.

Tuning knoppen
Een ander ontwerpfoutje zit aan de rechterkant van de hoofdtelefoon. Hier zitten namelijk twee tuningwieltjes vlak naast elkaar: een voor het volume, de andere voor FM-tuning (om de koptelefoon het juiste signaal op te laten vangen van de transmitter). Het is me regelmatig overkomen dat wanneer ik het volume luider (de RS120 kan overigens zeer luid) of juist zachter wilde zetten, ik juist per ongeluk aan het tuningwieltje zat te draaien en dus niks meer hoorde (waarna je eerst weer de juiste frequentie moet opzoeken). Verstandiger was om deze aan de linkerkant te verplaatsen, zodat je niet in verwarring kan komen.

Comfort
Daarnaast zit de hoofdtelefoon redelijk losjes op je hoofd door het vrij forse ontwerp. Bij bukken valt het ding gegarandeerd van je hoofd, wat soms redelijk frustrerend kan zijn. Zelfs bij de kleinste bewegingen heeft de hoofdtelefoon steeds de neiging om naar voren te vallen. Voordeel hiervan is dan echter wel weer dat je de koptelefoon urenlang op kan houden, zonder dat het oncomfortabel wordt. De RS120 'valt' over je oren, en zit erg prettig.

Bereik
Over het bereik valt daarnaast niks te klagen. Ik was zeer verrast hoe ver het bereik van de transmitter reikte. Tot een bereik van 60 meter is er vrijwel niks te merken aan achteruitgang van de audio. Pas vanaf een meter of 70 begint er toch hinderlijke ruis doorheen te komen totdat de oorspronkelijke muziek niet meer te horen wordt, en dat is zeker een indrukwekkende score.

Interferentie
Als laatste is er nog een puntje wat mij opviel, en waar ook meer draadloze koptelefoons last van hebben, is interferentie van andere apparaten. Met name mobiele telefoons blijken boosdoeners te zijn. Wanneer ik mijn mobiele telefoon nabij (< 30 cm) de transmitter leg, is er een constant 'getik' aanwezig zodat ik genoodzaakt ben deze wat verder van mij af te leggen.

Voor rond de 60 euro krijg je met de RS120 een comfortabele, stevig gebouwde en kwalitatief uitstekende klinkende koptelefoon, met een zeer efficiënt oplaadsysteem. Jammer is dat er een onnodige auto shut-off functie is ingebouwd, waardoor de hoofdtelefoon een hinderlijke ruis gaat uitzenden wanneer er na 3 minuten geen of zachte (!) audio doorheen gaat. Ook zit de koptelefoon vrij losjes op je hoofd, waardoor deze bij te ver bukken van je hoofd valt. Als je je over deze punten heen kan zetten, is hij zeker aan te raden. De audiokwaliteit is gewoonweg uitmuntend, alleen jammer dat dit ten koste moest gaan van de gebruiksvriendelijkheid.

Update 15-12-12
Ik heb de RS-120 ongeveer een jaar in bezit. Ik kan zeggen dat ik er over het algemeen nog steeds tevreden over ben. Alles zit nog vast, en de audiokwaliteit is nog steeds super! Ik heb het product ook al een paar keer laten vallen, maar alles werkt nog naar behoren. Een ding wat ik ook (gedeeltelijk) heb kunnen oplossen is de auto shut-off functie. Het is niet de meest ideale oplossing, maar het is in ieder geval beter dan om de 3 minuten dat je geen muziek hebt afgespeeld, doofgeblazen wordt met ruis.
Ik heb de volgende oplossing bedacht: ik heb een audiobestand gemaakt, die om de 2 min 30 s een (onhoorbare) zachte klik geeft. Hierdoor blijft de transmitter als het ware steeds actief, doordat hij net voor de 3 min weer een nieuw audiosignaal binnenkrijgt waardoor voorkomen wordt dat hij wordt uitgeschakeld (en ruis door de koptelefoon gaat). Het audio-bestandje start automatisch op bij het opstarten van de computer, en loopt op de achtergrond, waardoor ik er ook geen last van heb. Alhoewel verre van ideaal, kan ik op deze manier wel gewoon normaal internetten en filmpjes kijken, zonder er steeds op te hoeven letten dat ik eerst de koptelefoon moet uitschakelen.

Stappenplan voor het oplossen van de ruis:
1. download de file: http://dl.dropbox.com/u/56802694/antistatic.wav;
2. download een muziekspeler (bijv. winamp hier als voorbeeld, in ieder geval anders dan je standaard afspeler voor mp3);
3. stel dit programma in als standaardprogramma voor .wav-files;
4. sleep de antistatic.wav naar je opstarten-map;
5. zet winamp standaard op repeat;
6. zet het geluid van winamp op maximaal (anders pikt de zender het geluid namelijk niet op, en heb je als nog last van ruis);
5. voor de best mogelijke gebruikerservaring kun je winamp ook nog instellen dat deze geminimaliseerd als achtergrondprogramma opstart (sneltoets ALT+W in het hoofdvenster);
6. geniet van een geruisloze geluidservaring!

Heb jij ook een Sennheiser RS 120 (Zwart)?

Nette review voor een koptelefoon.

Ik heb zelf het broertje van de RS120 (de RS110) en moet zeggen dat ook deze prima bevalt. Ik heb dan alleen het nadeel (vindt ik althans) dat mijn koptelefoon niet opgeladen kan worden op het basisstation.

Die auto shut-off functie heeft mij in het begin ook flink aan het schrikken gemaakt. Ik kan beamen dat er inderdaad een zeer luide ruis (ook afhankelijk van hoe hard je hem hebt staan uiteraard) komt na een audioloze periode.

Ik heb tevens ook gemerkt dat wanneer je mobiel aan het bellen bent, of een sms aan het versturen bent, en je de telefoon dicht bij de koptelefoon houdt, de koptelefoon het typische straling geluid geeft.

Voor de rest kan ik mij helemaal vinden in je positieve en negatieve eigenschappen. Volgens mij zijn de 110 en de 120 praktisch hetzelfde, op het oplaadsysteem na.

4 Sterren

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Madnus op 31 augustus 2011 01:47]

Hele mooie review! Ik heb hem zelf ook en in alle minpunten kan ik mij volledig vinden.

Vooral de autoshutdown mode is echt vreselijk. Meestal schrik ik me rot als hij weer begint met ruizen en dan denk ik oh ik had hem uit moeten zetten.

Valt snel van je hoofd. Ja ook volledig mee eens! Buikspieroefeningen hoef ik met dat ding niet te proberen.

De volume knop en de tuning knop is ook vervelend irritant. Ik heb nog wel eens de neiging om aan de verkeerde knop te draaien. En dan kan ik vervolgens weer 5 minuten uitzoeken waar de beste plek was.

4 sterren van mij met een paar plaatjes waren het er 5 geweest!
Ik heb deze ook een tijdje, en ik heb een tip voor mensen die last hebben storingen:
Soldeer het uiteinde van het antennedraadje in de rechterschelp aan het vierkante metalen blokje, wat aarde is.
Weg ruis, veel betere signaal-ruis verhouding. :)
De autoshutoff lijkt bij mij te pas en te onpas zich uit te schakelen met schrikken als gevolg, dus ook bij geluid ineens uit te gaan met oorverdovend geluid.

ik ga hiervoor een rma aanvragen.

[Reactie gewijzigd door technonose op 10 januari 2012 11:15]

Bij mij werd die auto shut off ook, dacht ik, te pas en te onpas getriggerd...tot ik erachter kwam dat deze naast "geen audiosignaal" ook af gaat op het moment dat het bron-volume (i.e. mijn tv) te zacht staat |:( . In mijn geval moet het volume van de tv op >25% staan om er voor te zorgen dat de auto shut off niet getriggerd wordt.
Ik vroeg me af of je twee van deze hoofdtelefoons naast elkaar kunt gebruiken?
Helaas niet, twee in huis, maar ik kon de frequentie van de andere niet vinden (zonder 75% ruis)
Het audio-bestandje start automatisch op bij het opstarten van de computer, en loopt op de achtergrond, waardoor ik er ook geen last van heb. Alhoewel verre van ideaal, kan ik op deze manier wel gewoon normaal internetten en filmpjes kijken, zonder er steeds op te hoeven letten dat ik eerst de koptelefoon moet uitschakelen. Voor de liefhebbers heb ik de file hier (5 min lang, je moet je player dus op repeat hebben staan): http://dl.dropbox.com/u/56802694/antistatic.mp3
Bedankt voor het bestandje: heb je tips om de file automatisch op te laten starten en te laten herhalen bij het opstarten, zodat ik daar geen omkijken meer naar heb?

EDIT: al gelukt: in Windows Media Player het afspelen instellen op herhaling (ctrl+T), en het bestandje in de Windows Start opstartmap plaatsen.

Maar het gaat mij er om, hoe ik het écht op de achtergrond kan draaien, omdat nu Windows Media Player in gebruik is, terwijl ik mogelijk ook nog wel een mp3 wil afluisteren met Windows Media Player en dus in de afspeellijst moet gaan schuiven en verwijderen na het luisteren.

[Reactie gewijzigd door Jorn1986 op 13 december 2012 21:34]

Ja, goede vraag! Dat was ik nog vergeten erbij te zetten. Daar zat ik eerst inderdaad ook mee.. Wat ik heb gedaan is het bestandje geconverteerd in een .wav bestandje (ik verander de link wel even), en winamp-player (of een andere player) als standaardprogramma voor .wav-files toewijzen.

Dit bestandje vervolgens in de opstarten-map plaatsen zoals je al gedaan had, en winamp geminimaliseerd laten starten bij instellingen (dan heb je er verder ook geen omkijken om, dan start hij gewoon in je system tray). Op die manier kan je nog gewoon mp3'tjes met WMP af laten spelen, tenzij je ook regelmatig .wav beluisterd uiteraard... dan moet je een andere extensie kiezen ;-) Bij mij is het op deze manier opgelost!
Ik heb 'm net gisteren aangeschaft en staat al meer dan 24 uur op te laden en rode lampje blijft gewoon nog braaf aan.
Nu vroeg ik me af of ik de koptelefoon op 'on' moet zetten om op te laden?

Vooralsnog hoor ik alleen maar ruis op dat ding.

Iemand die mij hulp kan bieden ivm bovenstaande vraag?

Marion
lampje blijft rood ook als hij opgeladen is volgens de handleidng
um ik zet hem op off als ik hem op de beugel hang,

Je moet met het 2e onderste wieltje op de rechterschelp fine tunen tot je geluid hoort
aan de voorkant zit indr in het midden een schakelaartje kan je daar nog wat mee als het finetunen niet lukt? (sfaaf ook iets over de handleiding)

vandaag 1 aangeschaft via MP ¤20

zit perfect hoor! geen last ervan dat hij te los zit, vind niet dat ik nou echt een dikke kop heb ;)

nu nog dat wav bestandje automatisch laten opstarten, bedankt daarvoor!
want idd je schrikt je je een aap als er even geen geluid input is

[Reactie gewijzigd door Kickstart op 9 december 2013 01:01]

Beste reviewer!

Ik heb sinds kort een sennheiser rs120 II alleen ik hebbeen probleem.
Ik gebruik hem voor de samsung smart TV en het werkt in principe prima.

Alleen als ik dus wel weer over de speakers van de TV zelf wil kijken lukt dat niet tenzij ik manueel de 3.5mm jackplug uit de tv haal, zeer frustrerend dan moet ik vanalles opzij schuiven elke keer.

Mijn vriendin kijkt er dan TV mee maar is dat bij U ook zo?
Het uitschakelen op de linkeroorschelp helpt trouwens niet.

Opladen etc gaat nu allemaal perfect maar wil je dus even zonder headset TV kijken moet eerst de jackplug eruit....

Mogelijk werkt het ook wel als ik de adapter van de basis eruit trek én de koptelefoon uit zet.
Maar ik lijk een schakelaar te missen om dus mijn jackplug kort te sluiten...

Mvg,

Stefan Brand
beetje dom dat 'niet helemaal geluidsdicht' bij minpunten staat, het is een headset met open klankkast dus hij hoort helemaal niet geluidsdicht te zijn....
Ik heb twee RS 120II headsets. Je kan ze prima afstellen op dezelde zender en de andere zender als lader gebruiken. Het is gewoon FM modulatie op een niet door radio gebruikte frequentie range. Prima oplossing voor meerdere headsets (anders dan bv bluetooth wat uitsluitend 1 op 1 is).
Het bestandje om auto turn off van de zender te omzeilen werkt ook prima, thanks. Ik heb tevens een scripje gebruikt om dit op de achtergrond uit te voeren. je kan onderstaand scripje als .bat in startfolder opslaan.

@echo off
set file=D:\antistatic.mp3
( echo Set Sound = CreateObject("WMPlayer.OCX.7"^)
echo Sound.URL = "antistatic.mp3"
echo Sound.settings.setMode "loop", True
echo Sound.Controls.play